Er bilbelte i Taxier ekstra utstyr?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Vel... der er det spm. jeg sitter igjen med.

Taxisjåfører i Norge er fritatt fra bilbeltepåbudet

Hentet fra vg - nett: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134020

MVH
Bare la de kjøre uten belte, men smeller det, og de blir skadet, så vil kanksje en saftig egenandel, minst på høyde med en promillebot få andre sjøfører på bedre tanker? En annen ting er at hvis det smeller så kan drosjesjåføren bli så skadet at han ikke kan hjelpe andre ofre i uhellet som han kanksje selv har forårsaket.... Hvis han (hun) hadde brukt belte derimot, så ville saken ofte være annerledes. Dette gjelder selvfølgelig alle bilister....

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
For å si det slik. En drosjeeier vil aldri finne på å bruke forsikringen på skader under 30-40k, da det ikke svarer seg. Men ellers er jeg helt enig. Jeg har kjørt drosje, og jeg brukte bilbelte, det kommer bare naturlig på. Men jeg har jo hørt argumentene for at enkelte ikke bruker belte. Og de er jo bare tull.

Mange sier at det er fordi de går så mye inn og ut av bilen?? Andre igjen sier at de ikke vil ha det på seg på grunn av potensielt farlige situasjoner med kunder. Det kan jeg til en viss grad fors¨tå, men skal man hive seg ut av en bil i 60 km/t hvis en eller annen tulling trekker kniv? Slike situasjoner oppstår dessuten så sjeldent at sannsynligheten for at man havner i en ulykke der man trenger bilbeltet nok er større.

Mvh Alas

Topp Bunn