Politikk, religion og samfunn Er det et ukjent virus i drikkevannet??

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
Nå må du slutte å tolke for mye, det er du ikke noe god på.

Jeg ønsker alle fakta på bordet, for å ta kvalifiserte avgjørelser er det det som trengs og slike som deg som helst vil underslå fakta som du ikke liker eller ikke finner relevant er en hemsko for å finne rette løsningene. Du vil for enhver pris fristille kultur og religion som viser overrepresentasjon i negative statistikker og hvem her inne er det som benekter at arbeidsledighet, fattigdom, psykiatri eller rus er faktorer?

Ser gjerne også en statistikk over drap og rus som du helt sikkert må sitte på siden du snakker fakta.

Fremdeles helt på villspor, jeg liker å forholde meg til tall og antall drept er det jo ingen tvil om.
Du behøver ikke drive ad hominem, jeg benytter Politiets egne, helt offisielle tall, og forholder meg utelukkende til akkurat det. Og derav mine spørsmål.
Man kan peke ut mange enkeltfaktorer som statistisk sier noe om hvem som dreper og hvem som blir drept, men å nappe ut en av disse faktorene og benytte det som forklaring, er og blir fullstendig feil.
Som nevnt er "den typiske gjerningsmann" en mann mellom 20 og 40 år, arbeidsledig, tidligere dømt, (be)ruset og en som kjenner offeret. Deretter kommer andre faktorer som etnisitet og psykologi. Men det er rimelig å anta at det er en sammenheng mellom alle disse forhold, så i stedet for å velge ut kun én av dem, må man fundere over hvordan man best kan forhindre at folk med traumer havner på kjøret, blir gærne og dreper andre.

Sakset fra Politiets offisielle rapport:
Blant gjerningspersonene var 91 prosent menn, 61 prosent er tidligere domfelt i Norge og 57 prosent var påvirket av alkohol eller andre rusmidler på drapstidspunktet. Halvparten av gjerningspersonene var arbeidsledige eller trygdet.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
De fleste gjør det.

Husk det er ca. 212 partnerdrap siden 2000. 650 tar eget liv i snitt per år.
Vil ikke trykke "liker" på slike opplysninger, men det er uansett viktig å være klar over dette. Det er kun et lite fåtall som flipper over, og gjør det absolutt verste som tenkes kan. På et eller annet plan er man ikke "normal" når man begår et drap. De aller fleste av oss vet med oss selv at vi skulle være presset temmelig langt før det føles riktig å stikke et menneske med kniv gjentatte ganger, og det kan i grunn brukes som bakgrunn for å forstå at når man har kommet helt dit, da er det mye som har gått galt på forhånd.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.502
Antall liker
17.297
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Når jeg diskuterer ulike problemer så er jeg svært interessert i hvilke løsninger debattantene ser for seg.
I denne aktuelle debatten mener jeg at nedbyggingen av psykiatrien er en viktig faktor,
Enig i at det nok har en, dog indirekte, virkning.
Men, om vi ser på sakene som har preget året hittil så er det så langt jeg har fått med meg få, eller ingen som direkte kan knyttes til det. Ingen av de som har begått drapene hittil i år har vært "logget" som personer med psykiske lidelser.
Men, så kan man jo kanskje dra det dithen at en person som ikke tåler/aksepterer at ektefelle eller samboer/kjæreste har funnet ut at dette ikke fungerer og dermed til slutt går til det skritt å ta livet av vedkommende har en psykisk lidelse, eller ihvertfall ikke er helt i vater.

Hvorfor @Disqutabel i sitt første innlegg måtte komme med: Jeg ser jo at dere sikler etter å si det: Det er innvandrernes skyld!! forstår jeg ikke helt. Eneste motiv virker å ha vært å "hause" opp debatten i en gitt retning.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.101
Antall liker
2.581
Men, så kan man jo kanskje dra det dithen at en person som ikke tåler/aksepterer at ektefelle eller samboer/kjæreste har funnet ut at dette ikke fungerer og dermed til slutt går til det skritt å ta livet av vedkommende har en psykisk lidelse, eller ihvertfall ikke er helt i vater.
Det er vel slik at ingen som begår drap er i vater. Men man kan vel ikke godt praktisere et slikt tenkesett i en rettsstat? Hvor nå ingen dømmes til straff, men er ute på gaten igjen etter 10 konsultasjoner med psykriater med sertifikat på at psykosen er over.

Jeg undres egentlig mest over hvorfor det er straffeutmåling i slike saker? Er det bevist at parten er skyldig er vel eneste formidlende omstendigheter at drapet er utført i selvforsvar.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
1. Enig i at det nok har en, dog indirekte, virkning.
Men, om vi ser på sakene som har preget året hittil så er det så langt jeg har fått med meg få, eller ingen som direkte kan knyttes til det. Ingen av de som har begått drapene hittil i år har vært "logget" som personer med psykiske lidelser.
Men, så kan man jo kanskje dra det dithen at en person som ikke tåler/aksepterer at ektefelle eller samboer/kjæreste har funnet ut at dette ikke fungerer og dermed til slutt går til det skritt å ta livet av vedkommende har en psykisk lidelse, eller ihvertfall ikke er helt i vater.

2. Hvorfor @Disqutabel i sitt første innlegg måtte komme med: Jeg ser jo at dere sikler etter å si det: Det er innvandrernes skyld!! forstår jeg ikke helt. Eneste motiv virker å ha vært å "hause" opp debatten i en gitt retning.
1. Det tar ofte en del tid før man offisielt logger og statistikkfører "psykologi" som årsak, da det krever en del utredning først.

2. Nei, det hadde en annen årsak enn den at jeg ville øke temperaturen. Det hadde å gjøre med de følgende sitater fra de tidlige innleggene i tråden

- Er litt usikker på om dette skyldes at "nyinnflyttede" har tatt med seg skikker hjemmefra eller om det er etniske nordmenn som har fått i seg noe de ikke burde ha drukket?

I og med at slikt som etnisitet gjerne skjules fra Politi/myndigheter er det jo ikke lett å se hva det faktisk er som foregår. (og dette er jo en ren faktafeil, min anmerkning)

Viruset har vært kjent noen år men ingen har våget å sette navn på det og preventiv behandling er vanskelig.

Jeg antar at du har rett, men så lenge det ikke er lov å si det høyt blir det vanskelig å finne riktig medisin.
Det kalles halvkvedede viser, og peker på noe (negativt) en vil si, men som en ikke fullt ut tør å stå inne for. Antydninger, om du vil. Alle kan se hva som var det underliggende poenget. Og jeg mener at da bør man underbygge det bedre. Som nevnt er det en overrepresentasjon i en del saker, og det behøver man ikke antyde, man kan si det som det er, og ta debatten åpent og redelig.
Ja, det er en høyere grad av familievold i patriarkalske samfunn, og vi har en del representanter for slike her i Norge. Det er virkeligheten, og så kan vi holde en saklig debatt på akkurat det temaet, i stedet for å drive med usakligheter og antydninger om at dette ikke kan snakkes om.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
^ Til dette med familievold, ønsker jeg bare knytte noen generelle betraktninger. Har vært mye på reise og jobb på Balkan, og dette er et område der famileivold er svært utbredt. I Serbia peker statistikkene i retning at godt over 50% av kvinnene i samboerskap mottar juling av sin partner, og de siste 10 år har dette endt med drap i over 300 tilfeller (6,5 mill innbyggere), mens i Norge har det vært 70 partnerdrap i samme periode (drøyt 5 mill innbyggere).
Traff en gang en hyggelig kvinne der, som satte bjella på katten, og uttalte at:
- Det er så greit med dere skandinaviske menn, for dere er ferdig oppdratt!

Patriarkalske og voldelige samfunn er ikke like hyggelige som de mer likestilte og bevisst ikke-voldelige, og vi har mer fornuftige statistikker på undertrykkelse og vold. Det fine er at dette også åpenbart har en effekt på de som av ulike årsaker velger å bosette seg her, men det er nok for mye forlangt å anta at en hver som setter føttene på norsk jord, umiddelbart blir norsk i huet. Uansett viser det seg altså at vår samfunnsmodell har positive effekter også på fremmede kulturer, og det synes jeg vi skal ta til oss, og stå på for å gjøre dette enda bedre i fremtiden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.097
Antall liker
6.418
Men man kan likevel ikke forklare økningen i Norge med at det har vært innvandring fra områder hvor slikt er mer vanlig?
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.656
Antall liker
965
De fleste gjør det.

Husk det er ca. 212 partnerdrap siden 2000. 650 tar eget liv i snitt per år.
Det er muligens 2 forskjellige grupper av selvmordere dette med ulik mekanisme bak handlingen.
De som kun tar sitt eget liv er lettere å forklare enn de som dreper barna og ektefelle forut for eget suicid. Tyngre saker, det siste.
De vel 600 som tar sitt eget liv hvert år, gjør antagelig det uten å ha vurdert å ta familien med først.
Muslimer spesielt har sin egen mekanisme/ ideologi i bakgrunn, æresdrap. Kvinne og barn er mannens eiendom og kan ikke gjøre som de vil
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.279
Antall liker
5.296
Min oppfatning er at det er et åpenbart blindspor å fokusere på feil mål.
Men det ironiske er at det er du som, gjennom din insistering på at dette ikke under noen omstendigheter bør være en innvandringsdebatt, har gjort det til nettopp en innvandringsdebatt.

Da jeg skrev at det er "egentlig ikke avklart om tråden handler om parallellsamfunn og innvandringproblematikk, eller om den handler om de tingene som fører til partnerdrap og tilsvarende tragedier i det norske storsamfunnet", så lå det jo allerede i kortene hvor dette ville gå. Og i stedet for å fokusere på de faktiske problemstillingene så ender vi nok en gang opp der, at de som er positive til innvandring og de som er negative skal slå hverandre i hodet med påstander og tall som peker ene eller andre retningen.

For egentlig er det jo temmelig irrelevant hvilke tall vi snakker om. Én årsakssammenheng er relatert til parallellsamfunn, moralnormer og selvjustis i innvandrermiljøer, og en annen er relatert til psykisk helse, rus og utenforskap. Og hvilke antall drap man kan tilskrive de ulike årsakssammenhengene fra år til år er vel temmelig uinteressant. Da er det, eller burde i hvert fall være, mer relevant å diskutere hva man kan gjøre med de ulike problemstillingene hver for seg.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.502
Antall liker
17.297
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er vel slik at ingen som begår drap er i vater.
Det kan man jo hevde, men så er du samtidig inne på dette med selvforsvar. En meg, eller den andre situasjon. Hva slags diagnose skal man da sette?

Det finnes også en del "klikkpatroner" ute i samfunnet, som egentlig burde vært tilbake på laboratoriet for re-kalibrering. Rett og slett onde mennesker - som har så lav terskel at drap er "helt greit". Er de psykisk syke? Har de en psykose?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
Men man kan likevel ikke forklare økningen i Norge med at det har vært innvandring fra områder hvor slikt er mer vanlig?
I 2023 var det et høyere gjennomsnitt enn de siste 10 år. Om årsaken er å finne i innvandring til Norge de siste årene, gjenstår å finne ut. Det vil være rimelig å anta at det finnes en sammenheng mellom kultur og antall, noe også overvekten av fremmedkulturelle i akkurat denne typen saker viser. I fjor var hele 58% (!) av drapssakene relasjonsdrap (ikke bare partner / ex-partner, kjæreste, ex-kjæreste, men også andre familierelasjoner). I akkurat et slikt tilfelle kan nok overrepresentasjon av fremmedkulturelle være en faktor, men det krever litt dypere tallknusing for å fastslå hvor stor faktor dette er.
En kuriositet fra 2023, er at gjennomsnittsalder var høyere blant gjerningsmenn, og de drepte oftere med skytevåpen enn "normalen".
Det kan med andre ord se ut som om relasjonsdrapene i 2023, gjør at vi ender på samme nivå som 2013 og 90-tallet. Nevnte økning ser ut til å fortsette inn i 2024, om vi skal tolke ut fra den første, tragiske måneden.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.754
Antall liker
10.345
1. Men det ironiske er at det er du som, gjennom din insistering på at dette ikke under noen omstendigheter bør være en innvandringsdebatt, har gjort det til nettopp en innvandringsdebatt.

2. Da jeg skrev at det er "egentlig ikke avklart om tråden handler om parallellsamfunn og innvandringproblematikk, eller om den handler om de tingene som fører til partnerdrap og tilsvarende tragedier i det norske storsamfunnet", så lå det jo allerede i kortene hvor dette ville gå. Og i stedet for å fokusere på de faktiske problemstillingene så ender vi nok en gang opp der, at de som er positive til innvandring og de som er negative skal slå hverandre i hodet med påstander og tall som peker ene eller andre retningen.

3. For egentlig er det jo temmelig irrelevant hvilke tall vi snakker om. Én årsakssammenheng er relatert til parallellsamfunn, moralnormer og selvjustis i innvandrermiljøer, og en annen er relatert til psykisk helse, rus og utenforskap. Og hvilke antall drap man kan tilskrive de ulike årsakssammenhengene fra år til år er vel temmelig uinteressant. Da er det, eller burde i hvert fall være, mer relevant å diskutere hva man kan gjøre med de ulike problemstillingene hver for seg.
1. Det har jeg aldri sagt eller skrevet, jeg har derimot insistert på å forholde seg til fakta fremfor spekulasjon.

2. Igjen, les hva jeg faktisk skriver, så blir det hele mer saksrelatert,

3. Nja, litt usikker på det, rett og slett fordi de nevnte fenomener stort sett henger tett sammen. Traumer, rus og psykiatri (og tilhørende arbeidsledighet) er ikke unikt for etnisk norske i denne sammenhengen, noe man kan se ut tallene som fremkommer. Det er ikke nødvendigvis slik at det er en kur for fremmedkulturelle og en annen kur for etnisk norske, det ser ut til at det er flere likheter enn forskjeller.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
En positiv ting i det hele er at det må være ufattelig enkelt for norsk politi å oppklare drapssaker.
Er jo ganske åpenbart hvem som har gjort det
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.097
Antall liker
6.418
Så hvis man vil ha noen i buret er det bare å drepe kona hans?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.279
Antall liker
5.296
Nja, litt usikker på det, rett og slett fordi de nevnte fenomener stort sett henger tett sammen.
Hæ? Hvordan henger moralnormer tett sammen med psykisk helse? Er andre verdisyn enn vårt et uttrykk for psykisk lidelse?

Jeg leser hva du skriver, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Hvis man vil gjøre noe med partnerdrap rent spesifikt må man øke bruken av kontaktforbud og omvendt voldsalarm, det fungerer. Og hvis man vil gjøre noe med problemene rundt psykisk uhelse og rus så må man styrke psykiatrien, rusomsorgen og gjennomføre en rusreform slik at folk med rusproblemer ikke kriminaliseres og parkeres på siden av samfunnet. Og hvis man vil gjøre noe med fremveksten av parallellsamfunn og selvjustis i innvandrermiljøer, så må man begynne å gå etter moskéer og andre religiøse institusjoner som forkynner og bidrar til spredning av arkaiske verdisyn og moralnormer som det norske storsamfunnet la bak seg i middelalderen. Og muligens begrense innvandringen fra deler av verden hvor arkaiske verdisyn og moralnormer fra middelalderen fortsatt er gjeldende. Alt dette burde være å slå inn åpne dører.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.587
Antall liker
2.792
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Men skjedde dette i 2023? Nei, selvsagt gjorde det ikke det. Norge har internasjonalt sett fantastisk lave drapsrater, la oss ikke glemme det. Og fjoråret, som markerte en merkbar oppgang fra de foregående år, var på nivå med "normalen" på 90-tallet, og 2013, for den del.
Så det er av interesse hva som gjør at vi allerede har sett 25% av fjorårets tall etter årets første måned, men det er mulig det er rene tilfeldigheter. Og husk at i 2021 ble det ikke registrert ett eneste drap i Norge de tre første månedene.

Innvandrerne var mye snillere vinteren 2021. Men etterpå har de glemt alt om hva det norske samfunnet står for.
Påstand: Det har utviklet seg en gi fanden-holdning over hele fjøla, i hele samfunnet, de siste 20 årene! Man ser det i hverdagslivet, i trafikken, i idretten, i kjendis- og influenserverdenen, i politikken, ja, you name it.
Det KAN være med på å forklare at -23 og så langt, -24, er år som har vist en lite ønsket utvikling hva antall partnerdrap angår.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.587
Antall liker
2.792
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
I skoleverket er det nå innført et stort satsningsområde som heter "Folkehelse og LIVSMESTRING".
Kanskje ikke uten grunn, for det kreves jo litt å mestre (fikse) livet..... i alle fall dersom man ikke har blitt opplært til, opplært i og instruert i å bruke de "mentale redskapene" ALLE burde ha i den mentale verktøykassen sin. Og når disse verktøyene mangler, samt at f eks graden av narsissisme eskalerer, evnen til å utvise empati synker og evnen til tåle litt motgang i livet faller til et minimum, kan konsekvensene fort bli fatale avgjørelser/handlinger......

mvh
Proffen
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.502
Antall liker
17.297
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ At både ansvars- og verdinormer har endret seg er nok noe de fleste må si seg enige i.
 
Topp Bunn