Er det gevinst å hente på å bruke AES EBU kabel i stedet for vanlig XLR?

enrico22

Medlem
Ble medlem
25.05.2012
Innlegg
11
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Har god XLR kabel fra CD spiller til DAC. Vil dere være merkbart å bytte denne til en AES EBU kabel?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er bestandig best å bruke korrekt kabel. AES/EBU har 110 ohm impedanse og er den som skal brukes i en slik overføring. En vanlig balansert kabel med XLR-plugger vil nok fungere på et vis, men ideelt er det ikke. Hvor merkbar forskjellen vil være vet jeg ikke fordi jeg alltid har brukt AES/EBU til slike overføringer. Det er i hvert fall ingen økonomisk grunn til å bruke feil kabel.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.292
Sted
Ytterst i havgapet...
Med en kabel på en meter eller så, fungerer den nok alldeles utmerket - og akkurat like godt som en 110ohms kabel.... Det viktigste er at termineringen er korrekt...
På den annen side så hadde jeg nok selv tatt en meter av den kveila med AES kabel jeg har liggende, - - "just because I can...."
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.882
Antall liker
1.458
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
"AES/EBU digital" kabler er tilpasset 110ohm impedans for å sikre stabil digital overføring. Vanlige balanserte kabler for analog overføring har ingen bransjekrav. Dvs du kan få vanlige balanserte kabler med 110ohm impedans.
Det du ikke ønsker å bruke er analoge balanserte XLR kabler til digital overføring med feil ukjent impedans.

Edit: Jeg ser jeg skulle skrevet "ukjent impedans", ikke feil impedans.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.292
Sted
Ytterst i havgapet...
Den skal da helst også koste minst 10.000??? På en meters lengde er det for kort til at impedansen har noen praktisk betydning.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.882
Antall liker
1.458
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Den skal da helst også koste minst 10.000??? På en meters lengde er det for kort til at impedansen har noen praktisk betydning.
Du må vel opp MHz området for å se utslag på signalet.

Jeg har Roland, Kjell &Co, Clas-Ohlson på alt av mitt balansert oppsett, lengste kabelen er 1.5m.
Benchmark sine XLR kabler ser bra ut pga bra kobling og kabel.
 
Topp Bunn