Politikk, religion og samfunn Er det greit å gå med tildekket ansikt ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fremskrittspartiet vil forby det mens resten av Stortinget synes det er greit.
    Er det greit å gå med niqab i det offentlige rom ?

    tildekking.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    I utgangspunktet en forbannet uting, men hvis alternativet er at kjerringene til disse forskrudde fundamentalistene blir sittende hjemme må en kanskje godta det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fremskrittspartiet vil forby det mens resten av Stortinget synes det er greit.
    Er det greit å gå med niqab i det offentlige rom ?
    Nei, det er ikke greit. Det er maskering, og fanden vet hvem som egentlig skjuler seg inni maskeringen, og det er et uttrykk for en totalitær politisk ideologi, ikke en religion. Koranen sier bare at kvinner skal "skjule sin pryd", dvs at de ikke skal gå toppløse på offentlig sted. Resten er tusen år av arabiske stammer som skal vise at de er mer skinnhellige enn nabostammen.

    Den dagen det er greit å gå i banken med finlandshette på hodet og hakekorsbind på armen kan vi diskutere saken. Til da er dette ugreit.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Spør du meg er det langt fler som skulle gått med tildekt ansikt. Det er kræftig mange stygge folk rundtomkring!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Godt å se at fornuften råder her på sentralen, men hva kan det komme av at flertallet på stortinget synes dette er greit ?
    Er det frykten for å bli stemplet som rasist som gjør at de fleste politikere synes at det er ok å bruke niqab ?
    Heller ligger det andre motiver til grunn ?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    rart det der. FrP... partiet som liksom er imot forbud, ønsker å forby noe de ikke liker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    rart det der. FrP... partiet som liksom er imot forbud, ønsker å forby noe de ikke liker.
    Det er vel slik at Frp ønsker færrest mulig lover og regler. Men noen forbud må vel et samfunn ha. Hvis vi tenker oss om så burde religion være en privatsak.
    Ingen stat burde ha en statsreligion og ingen stat burde styres etter religiøse lover.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ja, noen forbud må en stat ha. Forbud mot klær er ikke et av dem.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Niqab og tildekket ansikt er vel ikke det samme, eller er det? Jeg trodde niqab er noe sånt som ligner på det vi på bygda kalte "skaut" i gamledager.
    (før i ræva da folk hadde hår i tida)
    Altså; tildekking av hårmanken. Synes damene må få lov å bruke niqab om de ønsker det selv. Meg om det.

    B
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selv tenker jeg på tre moment i forhold til hva som er i et ansikt. Bakgrunnen er at jeg ser på ansiktet som vårt fingeravtrykk i omgangen med hverandre. 1) det er grunnleggende for oss i identifiseringen av den andre. 2) det gir oss gjenkjennelsen av oss selv i den andre, og dermed tilgangen til den andre som moralsk subjekt. 3) det å skjule ansiktet for ikke å gi den andre tilgang til seg selv, om det nå var for å unngå mannens attrå og invasjon, er bare en forakt for den andre.

    Ellers er denne meget god:

    Niqabens paradoksale umulighet - MaiAMaiA


     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Niqab og tildekket ansikt er vel ikke det samme, eller er det? Jeg trodde niqab er noe sånt som ligner på det vi på bygda kalte "skaut" i gamledager.
    (før i ræva da folk hadde hår i tida)
    Altså; tildekking av hårmanken. Synes damene må få lov å bruke niqab om de ønsker det selv. Meg om det.

    B
    Du tar nok feil.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Hvis det er greit å gå i banken med niqab eller burka eller hva det heter, er det da også greit å gå i banken iført finlandshette?
    Banker og en rekke andre institusjoner har egne regler som selvsagt er basert på sikkerhet o.l. Det er helt greit.

    Men hvordan folk velger å kle seg i offentligheten bør være opp til oss selv. Klespoliti hører ikke hjemme i Norge.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Syncrolux, ny avatar? Jaggu lenge siden jeg var på Samvirkelaget. Finnes det ennå? ...nei, det trur eg ikkje.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Niqab og tildekket ansikt er vel ikke det samme, eller er det? Jeg trodde niqab er noe sånt som ligner på det vi på bygda kalte "skaut" i gamledager.
    (før i ræva da folk hadde hår i tida)
    Altså; tildekking av hårmanken. Synes damene må få lov å bruke niqab om de ønsker det selv. Meg om det.

    B
    Du tar nok feil.
    Ok, men hva er det de kaller det som dekker håret da?
    Edit; Det er hijab som dekker håret. Der ser man, tok fullstendig feil.
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Fremskrittspartiet vil forby det mens resten av Stortinget synes det er greit.
    Er det greit å gå med niqab i det offentlige rom ?
    Nei, det er ikke greit. Det er maskering, og fanden vet hvem som egentlig skjuler seg inni maskeringen, og det er et uttrykk for en totalitær politisk ideologi, ikke en religion. Koranen sier bare at kvinner skal "skjule sin pryd", dvs at de ikke skal gå toppløse på offentlig sted. Resten er tusen år av arabiske stammer som skal vise at de er mer skinnhellige enn nabostammen.

    Den dagen det er greit å gå i banken med finlandshette på hodet og hakekorsbind på armen kan vi diskutere saken. Til da er dette ugreit.
    Så fordi det ikke står noe om niqab i koranen, så er det politisk ideologi? Snodig. Nå har ikke jeg nilest bibelen, men jeg tviler på om prestenes alba er beskrevet i detalj der. Er prestens bekledning dermed politisk ideologi?

    Bankenes regler er noe annet enn statlige klesdirektiver for offentligheten. Besynderlig hvor lett folk har for å kaste liberale verdier på båten med en gang det er snakk om de slemme muslimene....
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at fornuften råder her på sentralen, men hva kan det komme av at flertallet på stortinget synes dette er greit ?
    Er det frykten for å bli stemplet som rasist som gjør at de fleste politikere synes at det er ok å bruke niqab ?
    Heller ligger det andre motiver til grunn ?
    Det er nok den Politiske Korrektheten som rår, ja.
    I tillegg det fullstendige fraværet av kunnskap om hva dette dreier seg om...

    B
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Godt å se at fornuften råder her på sentralen, men hva kan det komme av at flertallet på stortinget synes dette er greit ?
    Er det frykten for å bli stemplet som rasist som gjør at de fleste politikere synes at det er ok å bruke niqab ?
    Heller ligger det andre motiver til grunn ?
    Det er nok den Politiske Korrektheten som rår, ja.
    I tillegg det fullstendige fraværet av kunnskap om hva dette dreier seg om...

    B
    Tror nok heller det er slik at de fleste i vår lovgivende forsamling skjønner at klesdirektiver passer best for teokratiske og/eller totalitære stater.

    Det burde holde at det er forbudt å gå naken.

    Men når det er sagt så er det selvsagt ønskelig at folk ikke dekker til ansiktet. Men det er jo ønskelig at folk trimmer og spiser sunt også uten at det derfor må bli forbudt å ligge i sofaen og spise potetgull.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle tatt seg ut om vi skulle gått rundt med finlandshetter heile gjengen. Ett samfunn der vi ikke kan vise ansikt er vel ikke det vi vil ha.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er ikke tildekte ansikter som er problematisk i denne debatten men tildekte motiver.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Utrolig hvordan en kan trivialisere det vi skylder hverandre med hva vi liker av mat og trim…
    Det er ment som et eksempel. Jeg har aldri sagt at trim og niqab er sammenlignbare størrelser, så her er det nok du som trivialiserer.

    Har du noen argumenter å bringe til torgs?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mnja. På den ene siden er jeg enig i at folk får gjøre som de vil, på den andre :
    - Integrering i det norske samfunnet er viktig, ja sågar avgjørende, både for oss og "dem".
    - Bruk av denslags religiøstpolitiskideologiske bekledningsgjenstander sender et klart og tydelig signal om at vedkommende/ familien ikke VIL integreres.

    En liten jævel dypt inne i meg hvisker: Vil de ikke, så skal de, og hvis vi ikke kan pålegge dem, så får de faen tute meg hute seg til H herfra og til steder der denslags anses som normalt. Denne jævelen er bitteliten, men han er dessverre voksende.

    B
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hvordan en kan trivialisere det vi skylder hverandre med hva vi liker av mat og trim…
    Det er ment som et eksempel. Jeg har aldri sagt at trim og niqab er sammenlignbare størrelser, så her er det nok du som trivialiserer.

    Har du noen argumenter å bringe til torgs?
    Du leser kanskje bare dine egne innlegg?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er nok en kamp som må tas innad i det de muslimske miljøer som benytter dette. Det hjelper intet å komme med forbud. Det eneste det vil føre til, er at kvinnene blir enda mer isolerte i disse miljøene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    snakker vi om integrering eller assimilering, berxter?

    Uansett så er utfordringen niqab / birka like stort som stormtrooper- og darth vader-hjelmbrukere.

    Jeg ser ingen mase om å forby darth vader.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, darth vader er jo ikke muslimer, innvandrere med en annen kultur enn oss (vel.... tygg litt på norsk kultur).

    Tildekket ansikt, skjule seg for allmennheten... gjelder for darth også disse argumentene. Likhet for loven er jo en av våre kulturverdier. Så forbyr man niqab og burka så er det jo andre ansiktsplagg som står for fall. Maskerademasker, motorsykkelhjelmer - hvor lang tid må det gå siden man satt på motorsykkelen, batman, spiderman osv. Hva med Halloween? Dekker jo til ansiktet der også. Julebukk.

    Hvor trekker man grensene? For likhet for loven skal vi jo tross alt opprettholde, eller skal vi gjøre unntak overfor de vi ikke liker? En lov for oss, en annen lov for dem? Mange FrP-ere som tenker i de baner. Se på Krekar f.eks.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Utrolig hvordan en kan trivialisere det vi skylder hverandre med hva vi liker av mat og trim…
    Det er ment som et eksempel. Jeg har aldri sagt at trim og niqab er sammenlignbare størrelser, så her er det nok du som trivialiserer.

    Har du noen argumenter å bringe til torgs?
    Du leser kanskje bare dine egne innlegg?
    Når du svarer på mitt innlegg bør du presentere argumenter for ditt syn. Hvis du mener jeg burde lese ditt innlegg av kl 23:02, så kan jeg berolige deg med at det har jeg gjort. Det er et innlegg som de fleste er enig i - for det er ingen som idealiserer tildekking i denne tråden. Som et argument for å forby tildekking synes jeg det er malplassert fordi det er problematisk å trumfe enkeltindividets klesvalg med filosofiske fabuleringer om å "se den andre". Du må ha særlig gode argumenter for å forby religiøse (ja, disse kvinnene mener selv drakten er religiøst begrunnet) klesplagg.

    Et argument kan jo være at de blir tvunget til bruken, men det er en tvilsom påstand all den tid mange av disse bærer plaggene av fri vilje. Faktisk er det i en del tilfeller mot mannens vilje at norske kvinner går med niqab, hvis man skal tro det man kan lese på f.eks. islamnet.no
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nei, darth vader er jo ikke muslimer, innvandrere med en annen kultur enn oss (vel.... tygg litt på norsk kultur).

    Tildekket ansikt, skjule seg for allmennheten... gjelder for darth også disse argumentene. Likhet for loven er jo en av våre kulturverdier. Så forbyr man niqab og burka så er det jo andre ansiktsplagg som står for fall. Maskerademasker, motorsykkelhjelmer - hvor lang tid må det gå siden man satt på motorsykkelen, batman, spiderman osv. Hva med Halloween? Dekker jo til ansiktet der også. Julebukk.

    Hvor trekker man grensene? For likhet for loven skal vi jo tross alt opprettholde, eller skal vi gjøre unntak overfor de vi ikke liker? En lov for oss, en annen lov for dem? Mange FrP-ere som tenker i de baner. Se på Krekar f.eks.
    Er dette så vanskelig, eller bedriver du bare slappe retoriske øvelser?

    Det er tildekkingen en vil forby. Finnlandshette, burka eller Darth. At en ikke snakker om Darth er fordi det ikke er en aktualitet i den politiske kampen. At en snakker om Burka og Niqab er fordi det er del av en politisk kamp. Men det er tidekkingen som er problemet, om det nå er Darth, finnlandshette eller andre klesplagg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hvordan en kan trivialisere det vi skylder hverandre med hva vi liker av mat og trim…
    Det er ment som et eksempel. Jeg har aldri sagt at trim og niqab er sammenlignbare størrelser, så her er det nok du som trivialiserer.

    Har du noen argumenter å bringe til torgs?
    Du leser kanskje bare dine egne innlegg?
    Når du svarer på mitt innlegg bør du presentere argumenter for ditt syn. Hvis du mener jeg burde lese ditt innlegg av kl 23:02, så kan jeg berolige deg med at det har jeg gjort. Det er et innlegg som de fleste er enig i - for det er ingen som idealiserer tildekking i denne tråden. Som et argument for å forby tildekking synes jeg det er malplassert fordi det er problematisk å trumfe enkeltindividets klesvalg med filosofiske fabuleringer om å "se den andre". Du må ha særlig gode argumenter for å forby religiøse (ja, disse kvinnene mener selv drakten er religiøst begrunnet) klesplagg.

    Et argument kan jo være at de blir tvunget til bruken, men det er en tvilsom påstand all den tid mange av disse bærer plaggene av fri vilje. Faktisk er det i en del tilfeller mot mannens vilje at norske kvinner går med niqab, hvis man skal tro det man kan lese på f.eks. islamnet.no
    Der var altså argumenter. De går på hva vi skylder hverandre. Også har du Gules tekst. At du er av den formening at vi ikke skylder hverandre noe i omgangen med hverandre, er jo greit nok, men at noe er greit bare fordi det er et religiøst uttrykk, er det ingen grunn til å kjøpe. Liberale demokratier er basert på at vi viser oss for hverandre på så mange måter.

    Selvfølgelig er det en undertrykkende kledning. Den er ikke engang påkrevd i den hellige bok. At den også brukes som politisk våpen i vesten, er en annen sak.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Du leser kanskje bare dine egne innlegg?
    Når du svarer på mitt innlegg bør du presentere argumenter for ditt syn. Hvis du mener jeg burde lese ditt innlegg av kl 23:02, så kan jeg berolige deg med at det har jeg gjort. Det er et innlegg som de fleste er enig i - for det er ingen som idealiserer tildekking i denne tråden. Som et argument for å forby tildekking synes jeg det er malplassert fordi det er problematisk å trumfe enkeltindividets klesvalg med filosofiske fabuleringer om å "se den andre". Du må ha særlig gode argumenter for å forby religiøse (ja, disse kvinnene mener selv drakten er religiøst begrunnet) klesplagg.

    Et argument kan jo være at de blir tvunget til bruken, men det er en tvilsom påstand all den tid mange av disse bærer plaggene av fri vilje. Faktisk er det i en del tilfeller mot mannens vilje at norske kvinner går med niqab, hvis man skal tro det man kan lese på f.eks. islamnet.no
    Der var altså argumenter. De går på hva vi skylder hverandre. Også har du Gules tekst. At du er av den formening at vi ikke skylder hverandre noe i omgangen med hverandre, er jo greit nok, men at noe er greit bare fordi det er et religiøst uttrykk, er det ingen grunn til å kjøpe. Liberale demokratier er basert på at vi viser oss for hverandre på så mange måter.

    Selvfølgelig er det en undertrykkende kledning. Den er ikke engang påkrevd i den hellige bok. At den også brukes som politisk våpen i vesten, er en annen sak.
    Hvorfor tror du at jeg mener at vi ikke skylder hverandre noe? Poenget mitt er at enkeltindividets rett til å kle seg som man vil veier tyngre enn at "man skylder hverandre noe". Enkeltindividets frihet er en helt grunnleggende del av vårt liberale, demokratiske samfunn.

    Det er ikke påkrevd å leve i sølibat i bibelen heller, men allikevel er det kristne som velger å gjøre dette for å ære gud. Ingen vil vel påstå at dette er undertrykking som bør forbys (obs! eksempel-argumentasjon).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn