Er det ingen HFS'ere som var på demo hos Kontrapunkt torsdag kveld ?

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
Er det ingen HFS'ere som var på demo hos Kontrapunkt tidligere i kveld ?

Vidar P skrev:
Rudi skrev:
Men det ligger vel litt mere bak enn det man ser ved første øyekast her kontra andre lignende produkter ?? 8)
All historikk tilsier at det Linn begir seg utpå pleier å være nøye gjennomtenkt, og det pleier å bli "fremtida" som Rudi sier, i lang lang tid.
"The proof is in the pudding" som det sies, og mange forslag om langt "bedre" ting til en billigere penge har en lei tendens til ikke å låte like bra; det er vel også typisk når man klager på Linn's prisfastsetting. Er det en ting Linn kan, så er det å prise seg INN i markedet, som all historikk også tilsier; deres produkter pleier å 1) representere kommende teknologi, og 2) være svært så prisklassekompatibelt.

Så det skulle forbause meg om den nye Klimax var et skudd i blinde :)

Mvh Vidar P
 

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
Det heter vel egentilg "The proof of the pudding lies in the eating".... :D, men vi skjønner jo hva du mener likevel, men kunne ikke holde meg...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.826
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
0
TBG skrev:
Det heter vel egentilg "The proof of the pudding lies in the eating".... :D, men vi skjønner jo hva du mener likevel, men kunne ikke holde meg...
Egentilg ???

Kunne ikke holde meg.......
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
TBG skrev:
Det heter vel egentilg "The proof of the pudding lies in the eating".... :D, men vi skjønner jo hva du mener likevel, men kunne ikke holde meg...
Siden du synes nysgjerrig på lingvistiske nyanser av det engelske språk, begge deler brukes i dagligtale. "The proof is in the pudding" er en slags forkortet versjon og brukes mest.

Mvh Vidar P
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.998
Antall liker
13.467
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bra initiativ fra RUDI (som vanlig)
skjønner ikke hvordan du får tiden til å strekke til?
det virkelig relevante med linn-riggen er hvordan den ville kommet ut i en shootout med en all out hjemmesnekret pcaudiorigg med fex en dddac (NOS) og xxplayer i VISTA.
det ville vært verdifullt for mitt vedkommende
imo
mvh
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
LMC, denne dddac'en er vel begrenset til 16 bit 44,1kHz er den ikke?

Blir litt kronglete og skulle sammenligne da ettersom man ikke får benyttet hi-rez materiale, som virkelig er der disse nye avspillerne som DS'en har sin styrke.

I det hele tatt er det vel litt anakronistisk å benytte NOS dac sammen med PC løsninger ettersom dette eksluderer hi-rez.  ;) Joda jeg vet mange mener NOS dac'er låter bedre på standard CD format, og det er vel det de fleste har mest av enn så lenge.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.998
Antall liker
13.467
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
joda dddac er kun redbook kompatibel,men det finnes vel andre usb dac´r som tar alle formater,så det ville vel kunne sammenliknes
ellers er jeg vel enig i at det er veldig begrenset utvalg i hi rez så langt,det meste er vel upsamplet og da er vi vel egentlig ikke særlig lenger
imo
mvh
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
718
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Veldig bra og interessant referat vedrørende den digitale fremtid, Rudi.

Har hørt nå hørt litt på PC/Transporter vs.et helt nytt konvensjonelt drivverk(VRDS-NEO), og det jeg kan si at det konvensjonelle ihvertfall ikke var noe dårligere :eek:. Den PC-baserte løsningen ga helt klart best lyd pr.krone, men var ikke bedre i lydkvalitet. Der stakk nok VRDS-NEO av med "seieren".

Men det som etter min oppfatning var et stort steg i riktig retning var å koble til en ekstern masterklokke som synkroniserer lydsignalet. Dette er veien å gå ! Redbook gjør et kvantesprang ved hjelp av dette.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Veldig bra og interessant referat vedrørende den digitale fremtid, Rudi.

Har hørt nå hørt litt på PC/Transporter vs.et helt nytt konvensjonelt drivverk(VRDS-NEO), og det jeg kan si at det konvensjonelle ihvertfall ikke var noe dårligere :eek:. Den PC-baserte løsningen ga helt klart best lyd pr.krone, men var ikke bedre i lydkvalitet. Der stakk nok VRDS-NEO av med "seieren".

Men det som etter min oppfatning var et stort steg i riktig retning var å koble til en ekstern masterklokke som synkroniserer lydsignalet. Dette er veien å gå ! Redbook gjør et kvantesprang ved hjelp av dette.
Hei!
Ble det brukt samme dac, som grunnlag for denne konklusjonen.
Jeg tenker da på første del her.
Mvh KaranW
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
topline skrev:
Rudi skrev:
Veggen skrev:
Rudi, takk for rapporten, har et spørsmål om demonstrasjonen.

Når det ble sammenlignet med CD spilleren, ble det spilt eksakt de samme lydsporene?
Eller ble det spilt vanlig 16/44 format fra CD og studiokvalitet 24/96 for DS'en?

Ble det spesifikt opplyst om dette?

Bare lurer på om det var en epler mot pærer sammenligning dere ble presentert?


Jeg hadde en privat sessjon før alle de andre kom og jeg hørte igjennom mange varianter (ikke styrt av meg, men av Linn's markedssjef) hvorpå jeg etter en 6-7 kutt fortalte hva jeg syntes og hva jeg trodde var hva......... og jeg hørte svært liten eller ingen forskjell på cd plate og rippet cd plate spillt via det nye maskineriet, derimot med samme kutt downloadet fra Linn's master sammling ble det andre boller og da var det enkelt og si/høre at dette var bedre.
Lastet ned noen master flac filer fra Linn i dag, og må si at kvaliteten imponerer. Nå har jeg ikke samme spor som vanlig cd, men sammenlignet med andre cdplater så låter det en 1/2 dimensjon over.. 8)
Jeg har lastet ned mp3, CD og høyresolusjonsversjonene av samme spor fra Linn, for å kunne sammenligne. Verdt bryet.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
KW skrev:
EiK skrev:
Veldig bra og interessant referat vedrørende den digitale fremtid, Rudi.

Har hørt nå hørt litt på PC/Transporter vs.et helt nytt konvensjonelt drivverk(VRDS-NEO), og det jeg kan si at det konvensjonelle ihvertfall ikke var noe dårligere :eek:. Den PC-baserte løsningen ga helt klart best lyd pr.krone, men var ikke bedre i lydkvalitet. Der stakk nok VRDS-NEO av med "seieren".

Men det som etter min oppfatning var et stort steg i riktig retning var å koble til en ekstern masterklokke som synkroniserer lydsignalet. Dette er veien å gå ! Redbook gjør et kvantesprang ved hjelp av dette.
Hei!
Ble det brukt samme dac, som grunnlag for denne konklusjonen.
Jeg tenker da på første del her.
Mvh KaranW
Jeg har nevnt det flere ganger før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Da jeg fikk øynene opp for PC drivverk, var det nettopp i en sammenligning med dette drivverket og Apple Airport, og rett i samme DAC (dCS). Null forskjell... PC stikker derfor av med seieren pga 95% rimeligere og mindst 95% bedre brukervennlighet....

On topic:
Mulig denne saken fra Linn er meget god. Allikevel er prisen noe stiv da man låser seg til en bestemt løsning. Skulle heller sett at Linn kom med en vanlig DAC og seperat nettverksenhet. Da kunne man enten valgt hele systemet eller koblet til noe etter eget ønske.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Soundproof skrev:
Jeg har lastet ned mp3, CD og høyresolusjonsversjonene av samme spor fra Linn, for å kunne sammenligne. Verdt bryet.
Jeg nøyde meg med å laste ned høyresolusjonsversjonen, for så å produsere en CD og deretter rippe det hele til MP3. Det høres fortsatt like bra ut.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
718
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
KW skrev:
EiK skrev:
Veldig bra og interessant referat vedrørende den digitale fremtid, Rudi.

Har hørt nå hørt litt på PC/Transporter vs.et helt nytt konvensjonelt drivverk(VRDS-NEO), og det jeg kan si at det konvensjonelle ihvertfall ikke var noe dårligere :eek:. Den PC-baserte løsningen ga helt klart best lyd pr.krone, men var ikke bedre i lydkvalitet. Der stakk nok VRDS-NEO av med "seieren".

Men det som etter min oppfatning var et stort steg i riktig retning var å koble til en ekstern masterklokke som synkroniserer lydsignalet. Dette er veien å gå ! Redbook gjør et kvantesprang ved hjelp av dette.
Hei!
Ble det brukt samme dac, som grunnlag for denne konklusjonen.
Jeg tenker da på første del her.
Mvh KaranW
Hei, KW

Ja, det var samme DAC'en som ble benyttet.

Men begge løsningene ble vesentlig bedre når signalet ble synkronisert med en masterklokke. Dette er veien å gå for å få den "perfekte" digitale lyden.
 
K

kbwh

Gjest
Well:
We also tried a comparison using the SACD of Roy Orbison’s Black and White Night. The CD layer had been ripped to the NAS drive, while we listened to the SACD layer on the UniDisc 1.1. Once again listening to the ripped file through the Klimax was better, even with the advantage to the UniDisc of using SACD.
! synes jeg.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Dette var mye spennende lesning. Ser ut for at jeg skal teste ut min nyinnkjøpte HTPC med FLAC på DP-dac'en min. Blir spennende å se hvor god den er som kilde. Flaks at jeg la litt penger i et ok kabinett (Zalman HD-160) med fjernkontroll, display og greier. Kan jo fort bli denne boksen som overtar for mitt ellers eminente Forsell/Base drivverk etter som det ser ut. Digitalkomboen har holdt stand mot alle utfrodrere til nå (IMO), men jeg regner jo med at det finnes bedre ting der ute... Synes burken ser riktig så pen ut jeg da, om enn langt fra linn design..

Plass til mye snacks er der også. Ble egentlig kjøpt inn for å kjøre HD film på projektoren min, men one box to rule them all hadde ikke vært feil da :) Billigere enn Linn ; definitivt, og også mer fremtidsrettet IMO da komponenter kan byttes etterhvert som kravene stiger!
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Billigere enn Linn ; definitivt, og også mer fremtidsrettet IMO da komponenter kan byttes etterhvert som kravene stiger!
Billigere enn Linn er det mye som er :) Selv bestemors Aiwa kan skryte på seg det. Men når det gjelder "fremtidssikret".... ta en titt på en platespiller lansert i 1972 eller deromkring; som senest denne måneden vant "Product of the Year" award i flere magasiner, sa noen fremtidssikker? Linn fokuserer mye på å være i stand til å oppdatere sine produkter, tipper at Klimax DS ikke er noe unntak?

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn