Digitale avspillere Er det mange her som bruker eller vurderer å bruke DAC med volumkontroll som pre?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Jag använde PS Audio DSJ som försteg/volymkontroll och det var inte optimalt - det blev mindre av allt. Jag tycker att DSJ gjorde sig bättre som enbart DAC och kopplat till separat försteg/integrerad förstärkare. Men, om man enbart testar en DAC:s volymreglering och inte jämför med vad som skulle kunna ha varit, kan det ju hända att man är nöjd och glad att ha DAC:en som försteg och volymkontroll.

    Jag tror även att det spelar roll vilken kaliber DAC versus försteg/integrerad förstärkare det rör sig om. Att till exempel en DAC för 50 000 kr ska paras med ett försteg för 7000 kr blir ju inte så balanserat och rättvist skulle jag tro. Hellre då tvärtom, ett dyrare försteg och en billigare DAC borde då vara en bättre synergy?

    Det enklaste och bästa är att prova sig fram och även ta del av andras erfarenheter.
    Hvilket Forsteg bruger du efter PS Audio dac og hvilken indgangsimpedans er der i forsteget. Tror det er yderst vigtigt at impedansen er høj efter overføringstrafoen i udgangen af dacen. Gerne 100 kohm eller mere.
    DS Junior:
    Output level (Normal) 1.3 Vrms(+2.25dBV) Single Ended
    2.6V (+8.25dbV) Balanced
    Output Impedance 100Ω/200Ω

    Perfectwave dac mkII:
    Output level, maximum 3.15 Vrms (+10dBV)/6.3 VRMS (+16dBV)
    Output Impedance 100Ω/200Ω

    Jeg hadde en perfectwave dac mk2 som jeg drev rett inn i en Karan amp med svært godt resultat. Input sensitivities: RCA-line= 750mV/30k, XLR-line= 1,5V/30k på denne ampen, slik ar jeg fint kunne kjøre DSP med 8dB headroom management pga romkorreksjon.

    Før denne hadde jeg HD20, som og funket OK, men det livnet virkelig til med PS Audio PWDmkII direkte i effekttrinn.

    DS Junior har under halvparten med kraften på samme utgangsimpedansen, så kan forstå om denne trives med en pre, eventuelt en godt, forsiktig impedansematchet effektrinn.


    Inettertid har jeg kjørt både Hegel HD25 direkte i effekttrinn og via integrerte forsterkere, hvorav jeg foretrakk direktedrift i en klasse D (med litt forsiktig eq) over en integrert BAT.

    I dag har jeg Exogal Comet, som antagelig ikke står tilbake for noen som helst pre, om man skal tro reviews i inn- og utland.
    Akkurat nå kjører jeg med pre, men har ikke hatt en ordentlig shootout ennå. :p
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer sterkt å gå for en Benchmark ved neste veivalg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Men jeg mener stadig jeg kan få højere opløsning med højere impedans end 30 kohm efter Perfect Stream Dacen. Kan høre der mangler noget. Den danske importør bruger normalt også Pre.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Interessant. Det vil si at Audiolab fortsatt "holder koken" kvalitetsmessig? Har en eldre utgave som jeg er meget fornøyd med.
    Har dessverre ikke hørt M-Dac 2 om det var den du tenkte på. Her står enern, med siste versjon av software. Den må vel kunne kalles eldre etter hvert. Men har gjort det godt mot både Hegel og Burson. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Den der så sykt spennende ut. 8 kanals dac med display, rapberry pi integrert streamer, Shark DSP fra minidsp og egenbygd analogdel med volum.

    Erstatt volumio distro med noe som er Roon- ready, så kan man kjøre avansert romkorreksjon i tillegg til audiolensefilter på løsningen.
    Enig. Det der ser meget lovende ut. Og så er det godt å se at verden faktisk går framover på noen teknologiområder.

    Siden du nevner Al så må jeg nesten fortelle at FIR kapasiteten er i knappeste laget - i hvert fall i forhold til en del av de korreksjonsresultatene som er blitt postet her i det siste. Man kan få til god frekvenskorreksjon fra ca 100 Hz og opp. Det er usikkert hvor bra tidskorreksjonen vil fungere med så korte filtre. Ser ikke bort fra at man kan synkronisere direktelyden rimelig bra. Og så kreves det dyktig håndtverk for å få det til skikkelig bra. Med godt håndlag og litt eksperimentering så skal det gå an å få en rimelig bra frekvenskorreksjon hele veien ned, med EQ i bassen, og så legge FIR på toppen. For noen år siden var det en kar som testet korte Al filter i diverse pro utstyr. Han klarte å få til et rimelig pent resultat med 700 koeffisienter - i kombinasjon med eq i dypbassen.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Den der så sykt spennende ut. 8 kanals dac med display, rapberry pi integrert streamer, Shark DSP fra minidsp og egenbygd analogdel med volum.

    Erstatt volumio distro med noe som er Roon- ready, så kan man kjøre avansert romkorreksjon i tillegg til audiolensefilter på løsningen.
    Enig. Det der ser meget lovende ut. Og så er det godt å se at verden faktisk går framover på noen teknologiområder.

    Siden du nevner Al så må jeg nesten fortelle at FIR kapasiteten er i knappeste laget - i hvert fall i forhold til en del av de korreksjonsresultatene som er blitt postet her i det siste. Man kan få til god frekvenskorreksjon fra ca 100 Hz og opp. Det er usikkert hvor bra tidskorreksjonen vil fungere med så korte filtre. Ser ikke bort fra at man kan synkronisere direktelyden rimelig bra. Og så kreves det dyktig håndtverk for å få det til skikkelig bra. Med godt håndlag og litt eksperimentering så skal det gå an å få en rimelig bra frekvenskorreksjon hele veien ned, med EQ i bassen, og så legge FIR på toppen. For noen år siden var det en kar som testet korte Al filter i diverse pro utstyr. Han klarte å få til et rimelig pent resultat med 700 koeffisienter - i kombinasjon med eq i dypbassen.
    Hei BX,

    Mente å kjøre filter, som i aktiv deling i DSP.
    Roon har nå fått innebygd convolver - så den setter man bort til Roon server, som er litt bedre på tallknusing.

    https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Convolution

    573D196F-DCD4-437A-BEC3-FCD2AC04E38C.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ja, da har du regnekraft så det holder. Hvordan er det med Roon nå? MÅ du modifisere config-filene fortsatt - eller har de fikset det slik at de laster rett inn?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Valget mitt stod mellom Benchmark DAC3 HGC og RME ADI-2 DAC. Valget falt på den siste fordi den kostet under 10K her i Norge og den er slett ikke dårlig. Den siste RME er også regnet som en av markedets beste dac`er av Audio Science Review (om det betyr noe).

    Den nederste på bildet:

    RME ADI-2 Pro versus ADI-2 DAC Review and Comparison.jpg
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Og her er Benchmark DAC3 HGC og den "gamle" RME ADI-2 PRO som senere ble oppgradert da "consumer"-utgaven, RME ADI-2 DAC (ovenfor) viste seg å være bedre.


    Benchmark DAC3 and RME ADI-2 Pro Review and Measurements.jpg
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    Valget mitt stod mellom Benchmark DAC3 HGC og RME ADI-2 DAC. Valget falt på den siste fordi den kostet under 10K her i Norge og den er slett ikke dårlig. Den siste RME er også regnet som en av markedets beste dac`er av Audio Science Review (om det betyr noe).
    Har alltid hatt troa på RME, Lavry, Lynx, Mytech, Grace og Benchmark. Kun et par modeller som kan brukes i en stue, av hele familien.

    D67A6A4F-5CAE-4E3A-8E67-893B05B5C0ED.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det begynner å bli mange dac'er som er "rett igjennom" gode nok, når en ser på den dynamiske kapasiteten i anlegget og støygulvet hos folk flest.
    For øvrig ser den okto saken heftig ut. Ikke så veldig kostbar heller.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Valget mitt stod mellom Benchmark DAC3 HGC og RME ADI-2 DAC. Valget falt på den siste fordi den kostet under 10K her i Norge og den er slett ikke dårlig. Den siste RME er også regnet som en av markedets beste dac`er av Audio Science Review (om det betyr noe).
    Har alltid hatt troa på RME, Lavry, Lynx, Mytech, Grace og Benchmark. Kun et par modeller som kan brukes i en stue, av hele familien.

    Vis vedlegget 534282
    Ja, den første software-utgaven var knotete å navigere i. Jeg tror RME skjønte poenget i høst, for de laget en ny software-versjon rett før årsskiftet, som endret brukermenyen i dac`n. Likevel; den er ikke brukervennlig nok for resten av familien, så dette er en entusiast-dac.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    DS Jr bruker Op amp på utgangen og ikke trafo slik som Senior.
    Senior har 64bits volumkontroll.
    På PS Audios hemsida finns det ett forum där ämnet avhandlades kring huruvida personer upplevde både DSJ och Senior som försteg och volymreglerare. Överlag känns det som de flesta föredrar ett separat försteg för bästa återgivning med dessa två DAC:ar. Inklusive Mr McGowan, dock med förbehållet att försteget är av riktigt bra kvalité och matchar och har synergy med hela systemet. Jag körde DSJ via Bladelius Idun och fick i mina öron en helt annan ljudbild (bättre) än utan Idun.

    Men som sagt, i "rätt" anläggning fungerar DSJ och Senior alldeles utmärkt på egen hand så att säga och några användare verkar nöjda och glada.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, som moderator på PS forumet (og beta tester) så kjenner jeg godt til synspunktene der, samt egen erfaring med PWD MKII og DS Senior, bla.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    DS Jr bruker Op amp på utgangen og ikke trafo slik som Senior.
    Senior har 64bits volumkontroll.
    På PS Audios hemsida finns det ett forum där ämnet avhandlades kring huruvida personer upplevde både DSJ och Senior som försteg och volymreglerare. Överlag känns det som de flesta föredrar ett separat försteg för bästa återgivning med dessa två DAC:ar. Inklusive Mr McGowan, dock med förbehållet att försteget är av riktigt bra kvalité och matchar och har synergy med hela systemet. Jag körde DSJ via Bladelius Idun och fick i mina öron en helt annan ljudbild (bättre) än utan Idun.

    Men som sagt, i "rätt" anläggning fungerar DSJ och Senior alldeles utmärkt på egen hand så att säga och några användare verkar nöjda och glada.
    Ja tror let det kan blive sådan at en Pre ødelægger mere end den gavner, hvis ikke den er virkeligt god. Overvejer en Lars Vester Buffer som kan trække 75 ohm belastning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Drossel,

    Det er også min erfaring. En pre som ikke slører til lyden koster astronomiske summer - og låter fortsatt ikke bedre enn en dac som går rett i effekt-trinnet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Drossel,

    Det er også min erfaring. En pre som ikke slører til lyden koster astronomiske summer - og låter fortsatt ikke bedre enn en dac som går rett i effekt-trinnet.
    IMG_20190319_183131.jpg

    Overvejer å bruge denne dobbelte og moddede Mantra Sound buffer.
    Må ramme den rigtige indgangs impedans. 100 kohm som her gjør den lidt ustabil. Har bestilt 56 kohm Caddock. Må være bedre end Holtons 30 kohm. Bufferen trækker let 75 ohm.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Og her er Benchmark DAC3 HGC og den "gamle" RME ADI-2 PRO som senere ble oppgradert da "consumer"-utgaven, RME ADI-2 DAC (ovenfor) viste seg å være bedre.


    Vis vedlegget 534280
    Jeg har hørt begge. Total utkassing av RME imo. Ble for "digital" og "sprø" i lyden. Veggvorta som følger med er mager.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kan man med den RME ADI-2 bruke rca og xlr ut samtidi ?
    Sto ikke nevnt noe im det ene eller andre i manualen som jeg så :rolleyes:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Min Cambridge 851 CD/DAC/Pre har en 32Bits volumkontroll som fungerer bra. En boks mindre og bra lyd.ikke helt på høyde med min pre med romkorreksjon Men ikke langt unna til en brøkdel av prisen. Sjekk Stereophiles tekniske test av 851N som har samme innmat men streaming isteden for CD drev. Cambridge har Måleteknisk kvalitet som bare overgås av Benchmark og få andre.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Drossel,

    Det er også min erfaring. En pre som ikke slører til lyden koster astronomiske summer - og låter fortsatt ikke bedre enn en dac som går rett i effekt-trinnet.
    Min erfaring etter å ha prøvd begge deler ved flere anledninger i eget anlegg er motsatt. Det er mye mer kjøtt på benet med Preamp - MEN, det gjenstår å si at kanskje DAC rett i amp er mer nøytralt og naturtro. Det at lyden er likandes blir veldig subjektivt og når man har preferanse for preamp i kjeden kan man ikke automatisk overføre dette synet til andre i form av rådgivning.
    Akkurat som kabler, altså.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Og her er Benchmark DAC3 HGC og den "gamle" RME ADI-2 PRO som senere ble oppgradert da "consumer"-utgaven, RME ADI-2 DAC (ovenfor) viste seg å være bedre.


    Vis vedlegget 534280
    Jeg har hørt begge. Total utkassing av RME imo. Ble for "digital" og "sprø" i lyden. Veggvorta som følger med er mager.
    Jeg er ikke enig med deg, men et viktig poeng er at Benchmark har langt høyere gain. Da vi sammenliknet disse mot hverandre, justert ned til samme "gain", var forskjellene ikke så åpenbare. Nå kan jeg være enig i at Benchmark kan være litt bedre enn denne RME`n, men så koster Benchmark også det dobbelte.

    Så altså; jeg ser at andre på nett også er blitt lurt til å tro at Benchmark er mye bedre enn alt annet om en ikke justerer for at den har høyere lydnivå. At du kaller RME digital og sprø i lyden høres veldig rart ut. Jeg har min porsjon av dac`er, og jeg kan ikke si at dette er noe som kjennetegner denne RME dac`n eller den forrige utgaven.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
    En 32 bit har ingen problemer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
    En 32 bit har ingen problemer.
    Dette har ikke bare med antall bits man jobber på å gjøre - volum er vanskelig. Finnes masse pre-amper med dårlig volum også.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.414
    Sted
    Under stjernene
    Ønsket å oppgradere DAC, hadde Eximus DPI som er integrert DAC og linjeforsterker og ekstern RIAA, ASR Mini Basis Exclusive HV.


    Valgte Mola Mola Makua, som er en high-end "integrert pre-amp": linjeforsterker, RIAA og DAC, da jeg også spiller vinyl. Har ikke angret ett sekund.

    Hilsen

    Jens
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
    En 32 bit har ingen problemer.
    Med 6dB per bit (MSB) så er det ikke så mye volumjustering som skal til før du begynner å spise av 24bit materiale.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vioelectric V850 har digital volumekontroll og i manualen står det følgende;

    THE VOLUME CONTROL

    Analog output level is set by means of the "VOLUME“ control. Level control as such is effected within the D/A converter for both channels simultaneously by digital processing. Also, no noise, no scratching, no crosstalk or gang errors can occur at all. Control accuracy is 0.5 dB over a 120dB range.
    And yes, the attenuator affects the data word length (and so: signal accuracy). But as the attenuation is derived from the 32 bit process within the D/A converters, virtually no signal deterioration has to be taken into account as 32 bit represents a theoretical dynamic range of 192 dB.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.313
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Med 6dB per bit (MSB) så er det ikke så mye volumjustering som skal til før du begynner å spise av 24bit materiale.
    I den praktiske verden har det ikke så mye å si, forutsatt at systemet er rimelig greit sammensatt mht signalnivåer og forsterking, dvs at 0 dB FS ligger like under klippe grensen til effektforsterkeren og at klippe grensen er akkurat litt mer enn høyt nok.

    8 bit fra 32 til 24 gir 32 dB regulering. Tar en også hensyn til at en SOTA ADC i beste fall har 130 dB SN så har en 14 dB til ift kildemateriale (gitt at det ikke er digitalt dempet). En kan også regne med SN i sitt eget husalter, jeg tipper de alle færreste av oss har noe mer enn 120 dB = 20 bit i elektronikken og kanskje ikke noe mer enn 90 dB = 15 bit i lytterommet. I praksis kan en med 32 bit volumkontroll i de fleste tilfeller regne minimum 50 db regulering fra 0 dB FS før reelt tap av informasjon/oppløsning ut av høyttalerne. Mange digitale volumkontroller har også mer enn 32 bit oppløsning.

    mvh
    KJ
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Pioneer U-05 har vært i bruk noen måneder her nå som pre og det er mulig at andre er nysgjerrige på denne, er på lager hos Stereofil, Oslo Hifi Center og koster ikke all verden, kan være verdt et forsøk, Jeg kjøpte min nærmest på impuls, men jeg blir mer og mer glad i denne saken. God fjernkontroll og selve dacen er ikke så stor, passer bra for de som ikke har all verdens plass. (Den er ca. 30cm bred)

    Kjører med digital filter short, skal gi en "softer gentler sound". Har justert "locking range" et hakk ned, og som det står "Even with the same jitter clock input, by narrowing the locking range, collateral sounds and overtones can be reduced, thus raising the quality of the sound. However, if the locking range is narrowed excessively, input signals with a high level of jitter may cause the lock to slip, producing interruptions or dropouts in the sound"
    Har også satt på "Hi-Bit" , den kjører 16 og 24 bits signaler opp til 32 bits.
    Og upsampler alt til "High" 44.1kHz blir f.eks. til 352.8. 96kHz blir til 384 som er max.
    Alt kan gjøres på fjernkontrollen og er veldig enkelt. Bruksanvisningen er på noen få sider og ikke en bibel som noen av de andre alternativene som finnes.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
    En 32 bit har ingen problemer.
    Med 6dB per bit (MSB) så er det ikke så mye volumjustering som skal til før du begynner å spise av 24bit materiale.
    Har læst andre forklaringer på nettet. Anyway så tror jeg en analog volumenkontrol degraderer meget mere. Med kontakter som forurenes af luften, dårligt design og dårlige modstande etc.
    Et Alps f.eks støjer på grund af kul og hurtigt foringende kontakt. Har skiftet for en 2 gange. Anbefalede ledende plast.men plast var No go for "Duelunderen".
     
    T

    TLN

    Gjest
    Jag använde PS Audio DSJ som försteg/volymkontroll och det var inte optimalt - det blev mindre av allt. Jag tycker att DSJ gjorde sig bättre som enbart DAC och kopplat till separat försteg/integrerad förstärkare. Men, om man enbart testar en DAC:s volymreglering och inte jämför med vad som skulle kunna ha varit, kan det ju hända att man är nöjd och glad att ha DAC:en som försteg och volymkontroll.

    Jag tror även att det spelar roll vilken kaliber DAC versus försteg/integrerad förstärkare det rör sig om. Att till exempel en DAC för 50 000 kr ska paras med ett försteg för 7000 kr blir ju inte så balanserat och rättvist skulle jag tro. Hellre då tvärtom, ett dyrare försteg och en billigare DAC borde då vara en bättre synergy?

    Det enklaste och bästa är att prova sig fram och även ta del av andras erfarenheter.
    Jeg har også brukt PS Audio DSJ med stort hell som preamp og DAC. Men det er nok mye match med pre/power som avgjør hvor bra det blir. Det fungerte meget bra med både Bryston 4B3 og 14B3 hos meg.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jada. Jeg har prøvd og brukt det en del.
    Audiolab M-Dac. Den første dacen jeg testet med dette. Matchet veldig godt med Musical Fidelity M6Prx.
    Nuprime Dac 10 er vel den dacen som har hatt det korteste besøket her i huset. Testet i et par oppsett.
    T+A Dac 8. Denne har gjort jobben desidert best hos meg.
    God volumkontroll i denne.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Må si jeg foretrekker DAC uten volumkontroll, og en god pre på hodetelefon-oppsettene mine.
    Det er så mange som ikke klarer volumkontroll på DAC uten å ødelegge lyden fullstendig.
    Implementeringen av volumkontrollen i DAC3 er uten av lydbildet. Som tidligere sakt så her jeg og en annen sammenlignet DAC3 mot meget dyre preamper. Det er derfor jeg reagerer på en generaliserende holdning til DAC med nivåkontroll.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Litt kommersiell info her ang digital vs analog
    http://www.esstech.com/files/3014/4095/4308/digital-vs-analog-volume-control.pdf

    Ellers er en forforsterker såre enkel; et volum potmeter En inngangs velger relé eller annet , en op.amp til noen få kroner og en stille strømforsyning er intet hokus pokus å lage, og bør slett ikke koste veldig mange tusen kroner....kabinettet er den dyreste delen
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Litt kommersiell info her ang digital vs analog
    http://www.esstech.com/files/3014/4095/4308/digital-vs-analog-volume-control.pdf

    Ellers er en forforsterker såre enkel; et volum potmeter En inngangs velger relé eller annet , en op.amp til noen få kroner og en stille strømforsyning er intet hokus pokus å lage, og bør slett ikke koste veldig mange tusen kroner....kabinettet er den dyreste delen
    Præcis og der også støjniveau i et analogt. Specielt hvis der er kul i.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hadde nuprime dac10 før i vinter ,men solgt pga rent rør oppsett. Pre/amp. Men gud bedre den er god. Har nå ear 864 pre og primare dac30 sammen med Bat vk 60 og harbeth. Og på enkelte områder savner jeg faktiskt nuprime dac10.. Dønn stille og sort bakgrunn som få,kanskje noe analytisk men ikke noe man tenker på til verdags bruk. Så ja pre/dac i samme båt har noe for seg...
    Brukte analog inn på den fra riaa og fungerte veldig bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi se. Jeg har brukt 8-kanals DAC/lydkort siden 2010...
    En sak Syncrolux og jeg gjorde var å sette dempere på effektforsterkerinngangene slik at hele den digitale volumkontrollen på min Squeezebox Touch kan brukes. Da peaker det på 108 dB i lytteposisjonen ved FS. Det holder til Mahler.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har benyttet Wadia CD-spillere og DAC rett i effekttrinn, synes det har fungert godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn