Er du noen som har Doxa 8.1 høytalertest

Joase

Medlem
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
18
Antall liker
1
Heisann :p

Er det noen som har et hifiblad med test av Doxa 8.1
Eg har hørt at det skal være ein test av det i lyde og blide årgang 95

Hvis noen har det bladet så gi lyd for eg vil gjerne ha det skannet og senda det til meg
 
D

Desillusjonert

Gjest
Doxa 8.1 er en vanskelig høytaler. Den kan låte himmelsk med rett plassering og rett matchet. Men den kan også låte rimelig dass uten den jobben! Den er kresen på hva som puttes på og må ha en stram forsterker! Revelator er enda vanskeligere...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg tror ikke man skal være så nervøs for at de skal være så vriene...
Det som er viktig å huske på er at Doxa sin egne effektrinn har lav dempefaktor.
Det betyr at Doxa 8.1 ,siden den ble laget for å spille med disse trinna er stramt avstemt.
Bruker man en forsterker som er for... "grepet" i bunn blir det hele litt for " klemt" ...
Selvsagt, man kan plassere de nermere bakvegg, men da forsvinner "dybden" i lyden, ikke sant.

Er dette en høyttaler for de spesielt intereserte? Ja, det er det. Bør man bruke Doxa trinn, eller iallefall tenke tanken at
Hm... det kunne jo vært passende det? Ja, det kunne det.
Man kan jo også tenke seg at en brukbar rørforsterker bør kunne fungere bra.
Så litt forkunnskap om de fleste høyttalere gjør jo at man kan fort etablere en behovspyramide for dem...

Conrad Johnson MV 60 f.eks tror jeg er "just about right...". Dagens utgave av denne heter LP66S.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Det var ikke meningen å være negativ. Det er knallgode høytalere og kan spille meget bra! Man må bare jobbe litt for det...eller ha flaks ;D
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
husker for en del år siden da hifiklubben hadde agenturet på Doxa en kort periode,var jeg tilstede da en potensiell kunde fikk demonstrert de nevnte høyttalene.han hadde med seg sin egen Harman/Kardon HK 680 fortsterker (2 x 120 w om jeg ikke husker feil).at hele bygården ristet er ingen overdrivelse.pusher'en som sto ved siden av meg mente at desse høyttalerene ikke hadde utseendet med seg,men lyden derimot...

mvh. s,
 

Joase

Medlem
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
18
Antall liker
1
Desillusjonert skrev:
Doxa 8.1 er en vanskelig høytaler. Den kan låte himmelsk med rett plassering og rett matchet. Men den kan også låte rimelig dass uten den jobben! Den er kresen på hva som puttes på og må ha en stram forsterker! Revelator er enda vanskeligere...
Ja det er ein vanskelig høytaler og den er vanskelig å plassere og match dei meg EC og det er litt for varmt og mørkt i lyden med EC.
Dei spiller himmelsk og har ein massiv bass ;)
 

Joase

Medlem
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
18
Antall liker
1
mikefish skrev:
husker for en del år siden da hifiklubben hadde agenturet på Doxa en kort periode,var jeg tilstede da en potensiell kunde fikk demonstrert de nevnte høyttalene.han hadde med seg sin egen Harman/Kardon HK 680 fortsterker (2 x 120 w om jeg ikke husker feil).at hele bygården ristet er ingen overdrivelse.pusher'en som sto ved siden av meg mente at desse høyttalerene ikke hadde utseendet med seg,men lyden derimot...

mvh. s,
Hificenter(nå soundgarden) hadde doxa i ein periode for ein del år siden
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Conrad Johnson MV 60 f.eks tror jeg er "just about right..
Jeg bruker CJ MV 52 og ja.. ;D ;D

Hadde Doxa 70 signature før CJ , og det spilte bra det også....men den ble slått kraflig av CJ MV 55
 

olebjørn

Fersking
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Kristiansand (opprinnelig Telemark)
Torget vurderinger
9
Hei! Vet det er sent å komme med inlegg nå, men siden jeg leste dette emnet nå ønsker jeg å si noe om mine erfaringer. Harr hatt to par 8.1 Revelator og har brukt både Doxa 70 signature mkII og andre forsterkere på dem. Høytalerene har en ganske høy følsomhet, mener det ligger i overkant av 90dB. Det som gjør disse høytalerne vanskelig å drive er impedansen som er nede i 1,7ohm i nedre mellomtone. Det gjør at mange forsterkere rett og slett får pusteproblemer og ikke greier å drive disse. Så nøkkelen vil være å ha en meget strømsterk forsterker og som samtidig tåler å kjøres ned i 1,7ohms belastning. Dette er noe av styrken i Doxa sine effekt trinn, ikke så mange oppgitt watt (70) men svært strømsterke. Som tidligere sagt gir disse høytalerne ett meget bra bassfundament, men det er det mange andre høytalere som også gjør når de har ett 8" basselement. Det som imilertid er meget spesiellt med spes. Revelator modellen, er den fantastiske åpenheten som med rett elektronikk nærmest kan oppleves som om de skulle være en elektrostat høytaler. En helt fantastisk høytaler til bruktprisen.
 

ehebaltus

Fersking
Ble medlem
22.07.2012
Innlegg
1
Antall liker
1
Sted
Ålesund
Ser at jeg er litt sent ute med å svare på denne linken, men jeg prøver. Mikefish! Om dette var på HiFi-klubben i ålesund, så var det nok jeg som hadde med meg HK 680 for å teste høyttalerene. Det endte opp med at jeg kjøpte dem. Jeg har dem faktisk fremdeles. Nå bruker jeg en Thule ia 150 b av siste utgave som er mye bedre egnet til desse høyttalerene. HK´n hadde masse trøkk, men manglet kvalitet. Helt fantastiske høyttalere når dem får litt avstand fra sidevegger og bakvegg (ca 1 meter). Strømsterk forsterker og cd-spiller eller annen kilde av høy kvalitet er et must. Bruker Vincent CD-S3 selv.


husker for en del år siden da hifiklubben hadde agenturet på Doxa en kort periode,var jeg tilstede da en potensiell kunde fikk demonstrert de nevnte høyttalene.han hadde med seg sin egen Harman/Kardon HK 680 fortsterker (2 x 120 w om jeg ikke husker feil).at hele bygården ristet er ingen overdrivelse.pusher'en som sto ved siden av meg mente at desse høyttalerene ikke hadde utseendet med seg,men lyden derimot...

mvh. s,
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Etter en del lesning er det sansynligvis slik at disse høytalerne har en naturlig hengekøye frekvensrespons for og hindre lyttetretthet i likhet med Doxa`s amper ?


Forøvrig vært morsomt og hatt et par av 8.1 i et dedikert stereo oppsett :)
 
S

Skjervesbu

Gjest
Hadde en tidlig utgave i pianolakk, dyyyp transmisjonslinjebass men vil gjerne ha en meter til bakvegg:
- brukte først en Doxa 70se, denne var fin på lavt volum men mistet fort grepet.
- fikk senere en The End Millennium 300w-sak, da ble det party og trøkk! Utrolig mye mer kontroll gjennom hele registeret.

Akk så mimrete man blir ... Uansett, mye positivt, men opp mot meteren bak trenger den.

Har hatt Lyd&Bilde-testen "djevelens dilemma" liggende, men den har gått i søpla. Klassisk historie hvor de på en kirkekonsert mener de hører en lavfrekvent lyd som de etter mye lytting identifiserer som en buss. Og jada, når de sjekker rutetabellen så stemmer det....

Kan jo spørre Høvdingen om han har den tilgjengelig...
 
Sist redigert:

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Takk for masse bra svar(har laget ny profil) joda stemmer veldig at dei trenge skikkelige forsterkere med stor strømkapasitet for å håndtere dei:-D og har dei enda men godt til innkjøp av dynaudio x12 pga bor i studentkollektiv så Doxane blir heima for alt for brutalt i kollektivet haha:-D men dei er ikke tilsalgs fordet om :-D det er stykke av norsk hifi så boholder dei men eg må bare nevne at dynaudio x12 er ein super høytaler i et ca15-20 kvadrats rom med 2x120 watt el.comp er deilig lyd for ein rimielige pris:-D men Doxa 4 ever:-D
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Sitter spent og venter på og få lyttet :) Men kommer vel ikke før etter påska :-/ Treeeeeeeeeeeeeeeeeeeige Bring/posten...

Model 8.1 Signature. I følge tidligere eier skal de være helt feilfrie, så håper det stemmer da de var i overkant av prisen jeg hadde tengt meg.


Har da en litt eksprimentelt oppjustert Model 140 signature.
Skal være i området 72 / 73 oppgradert. Men vet ikke hva Lauvland har gjort, og DoxaTrond svarer ikke på epost enda jeg har sendt en 4-5 stykker og spurt. Men men.

Har en 70 sign. mk2 som er oppgradert til 72. Og det er en god del bedre lyd en 72, så tipper den er temmelig nærme 73.



Spørsmålet er om den oppjusterte 140`n vil være kappabel til og hente ut det 8.1 signature har og by på ?
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Heisann svs indreøy

Sitter spent og venter på og få lyttet :) Men kommer vel ikke før etter påska :-/ Treeeeeeeeeeeeeeeeeeeige Bring/posten...

Model 8.1 Signature. I følge tidligere eier skal de være helt feilfrie, så håper det stemmer da de var i overkant av prisen jeg hadde tengt meg.


Har da en litt eksprimentelt oppjustert Model 140 signature.
Skal være i området 72 / 73 oppgradert. Men vet ikke hva Lauvland har gjort, og DoxaTrond svarer ikke på epost enda jeg har sendt en 4-5 stykker og spurt. Men men.

Har en 70 sign. mk2 som er oppgradert til 72. Og det er en god del bedre lyd en 72, så tipper den er temmelig nærme 73.



Spørsmålet er om den oppjusterte 140`n vil være kappabel til og hente ut det 8.1 signature har og by på ?
heisann joase her(ny profil med navn jokki) svs indreøy og gratulere med flotte høytalere og tja om prisen er for høy kan diskuteres litt etter mitt syns så syns eg det var ein fin pris for å selge dei for 10k pga det er lyden frå dei som forsvare den prisen pluss doxane er sjeldene å finne både i norge og utenfor norge!^^ men ja dei spiller heilt fantastisk og er typisk ein hengekurve frekvens høytaler(sånn du blir ikkje trøtt av) pluss spiller med ein varme og sinnsyk dypbass^^ men vanskeligt å drive pga nedre mellomtone ligger på 1,7 ohm nesten kortslutning det) så at dei 92db/1m 2.83V oppleves som 82-84 db !!

Men ja eg har brukt electrocompaniet på dei(far min sine nemoblokker) sinnsykt spiller det og deiligt:) men testet dei på min aw65 og 2x120m og spiller fantastisk og forsterken holde seg stabil :) men eg merke at te meir krefter du hive på til bedre spiller dei og meir kontroll har du:-D

det du må gjer men doxa settet ditt er å kjøre 140en på bass/mellomtone og bruke 70sig på diskantene vist du vil ha både kontroll og veldig god lyd:) og vist du har mulighet for å gjer det sånn vist ikkje prøv deg fram og lytt til begge før du avgjer noko:)

Men dei er vanskelige å plassere!! Ca 1m ifrå bakveggen og trenge god plass rundt seg for vist ikkje blir dei ullen og altfor mørk i lyden:) og anbefale og ta å la dei tilte litt max 5 cm bakover for å løpskorrigere elementene enda mer:)(dvs gjer dei litt høyere framme ca 1-2cm) og vinkle dei 5-10 grader innover.

Faktisk anbefale nordost sine kabler til dei av erfaring pga løste problem med for mørk lyd(gnellet i nedre mellomtone som gjer den vanskelig å drive) og du vil få en mer nøytral lyd(men vil beholde sin sign-lyd) så ja ka kabler har du ? Ville lånt med deg et par ifrå nordost og prøvd faktisk:) Må bare sei at ulike kabler endre mye på med doxa høytalerne :) prøvd vanlige 2,5 kvm og ukile får vdH, audioquest og masse nordost(som fynket best og til høgere opp jo bedre blir det)

Når du får dei og får satt dei skikkeligt opp og evt prøvd ut det eg har skrive så hadde vært greit å hørt ka du syns om lyd og plassering (mer eller mindre kossen dei spiller) og ka som er bra og dårligt evt:)

Ha ein flott påske :)
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
DOXA - SUPPORT - REVIEWS
Sjekk denne linken ......her er litt om Høytaleren .....å ja den er knallgod har denne selv med utstyr som passer :cool:
Mvh Roy K



Heisann :p

Er det noen som har et hifiblad med test av Doxa 8.1
Eg har hørt at det skal være ein test av det i lyde og blide årgang 95

Hvis noen har det bladet så gi lyd for eg vil gjerne ha det skannet og senda det til meg
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Kan gå god for at de er feilfrie. Disse har jeg hundrevis av timer foran..
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
70 sign. mk2 som er oppgradert til mod 72 brukes på Center, og der blir den ;)


140 har utgangspungt mere mellomtone en 70 modellene, så det passer jo bra :) Og sikkert dynamikk og oppløsning som mod 73 :)
I følge Doxa må jeg opp på mod 74 skal jeg oppgradere med ny Doxa fra 140 som den er i dag.
Uvist om den nå er 140w eller 70w. Men den driver 6.2f med stålkontroll. Og de er vanskelige og drive bassmessig i følge de som har peiling.
Har ikke råd til flere Doxa amper nå. Må spare noen kr etter alle Doxa produktene som er kommet og kommer i hus nå.


Må plassere de over en meter ut på golve da jeg ikke tengte flytte unna Swans Diva 6.2f Høytalerene i første omgang. Da jeg vil tro de er bedre til film. Kansje 8.1 kommer til og overaske og takle såpass til lydtrykk som Swansene :eek:. Men tvilsomt, da Diva 6.2f har 2 stykk 8" mere og gå på.
Og alle 4 subene står stacket i hjørnene bak Swansene igjen. Blir noe og teste ut ja :)


Akkurat nå har jeg klargjort noen 4.0 mm2 Swans kabler til og bruke på de. Tengte på og kjøpe Better Cables til de, da jeg har de til Swansene nå.
Har sett på Norost, med behov for 3 - 3,5 meter til hver fra der 140 står blir det for dyrt.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Æsj... fortsatt ikke rørt seg av flekken enda de ble lagt inn på posten på fredag var det vel :-/ De jobber treigt sørpå syns jeg :rolleyes:



Kansje prøve Tchernov Cable
 
Sist redigert:

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Noen som tar sånn på sparket hva som er forskjell på 8.1 høytalerne ?

8.1 Signature v/s 8.1 silver signature Limited edition v/s 8.1 revelator ??? er det flere versjoner ?
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Revelator er vel diskanten..
tror også høytaleren med revelator også har større magnet i basselementet.
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
70 sign. mk2 som er oppgradert til mod 72 brukes på Center, og der blir den ;)


140 har utgangspungt mere mellomtone en 70 modellene, så det passer jo bra :) Og sikkert dynamikk og oppløsning som mod 73 :)
I følge Doxa må jeg opp på mod 74 skal jeg oppgradere med ny Doxa fra 140 som den er i dag.
Uvist om den nå er 140w eller 70w. Men den driver 6.2f med stålkontroll. Og de er vanskelige og drive bassmessig i følge de som har peiling.
Har ikke råd til flere Doxa amper nå. Må spare noen kr etter alle Doxa produktene som er kommet og kommer i hus nå.


Må plassere de over en meter ut på golve da jeg ikke tengte flytte unna Swans Diva 6.2f Høytalerene i første omgang. Da jeg vil tro de er bedre til film. Kansje 8.1 kommer til og overaske og takle såpass til lydtrykk som Swansene :eek:. Men tvilsomt, da Diva 6.2f har 2 stykk 8" mere og gå på.
Og alle 4 subene står stacket i hjørnene bak Swansene igjen. Blir noe og teste ut ja :)


Akkurat nå har jeg klargjort noen 4.0 mm2 Swans kabler til og bruke på de. Tengte på og kjøpe Better Cables til de, da jeg har de til Swansene nå.
Har sett på Norost, med behov for 3 - 3,5 meter til hver fra der 140 står blir det for dyrt.
uki men viss du har muligheten til å prøve begge to enten 70 eller 140 men anbefalt 140 gjerne pga mer kraft og ja det semmer at den 140 er mer mellomtone(då anbefale eg den på doxa 8.1) ja eg må mesten sei at divaen er nåkk lettere å drive en doxane pga du har 1.ordens delefilter pluss at nedre mellomtone synker ned til 1.7 ohm som gjer at du virkeligt trenge ein strømsterk forsterker men ja og rikeligt med watt og til mer du hiver på til bedre spiller dei men dei er tunet så lågt også og få 8 tommeren ned til å spille 28hz(fått mine ned under 25 hz med hjelp av rommet mitt) trenge du krefter og rikeligt med strøm!! Den er veldigt vrien på plassering men vinkle den innover og tilte dei litt bak over hjelper litt og åpner dei litt mer:)

men ja du må meste prøve ut å se litt og skrive ein tilbake melding om hvordan du syns det låter !! Ja anbefale kabler som er litt lyse i klangen:) ja må beste bare prøve ut kabler for eg kan ikkje sei ka som kabler passer best dine ører :)) men ja prøv ut og se ka som faller i smak:) men for all del ikkje tett igjen ventilen bak/"bassreflekshullet" for då har du ikkje bass pga det er egentligt ikkje ein bassrefleks kasse:-O det bygger litt på kvartbølgeprinsippet/transmisjonslinje:-O dei ser ganske så normale utenpå men du verden for for ein oppbygging inni :-O

Men og har faktisk brukt dei til bryllup (onkel mitt sitt) med nemo blokker(dvs nåkk med krefter) men 250-300kvm stort rom og fy flate det spiller høgt men også inni granskauen så livligt og pent så må sei pa-anlegg skal koste så sinnsykt masse mer for å faktisk spille så livligt og live følelse og sub blir faktisk bortkastet:-O men ja fekk ein litt wow opplevese (spillet ganske så typisk normal hifi musikk smak men og gi dei litt listepop i løpet av kvelden der) men ja skulle faktisk på do her litt utpå kvelden så gikk ned i kjelleren(bombe-rom) og det er sånn 20 -30 tommer i høyde på betongen mellom kjeller og 1 etasje:-O så ja hørte det temmeligt godt men toalettet vibrete ganske heftig og så vannet i tolettet "beveget" seg:-O!! Skulle meste trur at det var sinnsykt pa anlegge som spilte (vist eg ikkje hadde vist at det var doxane som spilte) !!

Ja det med relevator diskantene gjer dei mer nøytrale i toppen (men 10 ganger vanskeligere å plassere:-O men ja scan speak d9500 er bra diskant til dei men eg har isteden for den dynaudio esotar den der som confidence 5 bruker!! Liker den bedre rett og slett pga den er egnet til et 6db ordens delefilter og tåle mer:) ja kont effekt 300w/ maks effekt 1200w!!! Mens revelatoren og d9500 er egentligt til et 12db ordens filter/24 db filter:)

men ja ta skriv ditt lytteintrykk av doxane iforhold til dei div testing og plassering sånn forskjelligt:) for spennende å lese sånn for at man kan oppleve forskjellig inntrykk av dei !! Så ja dei sør må få rævå igir sånn at du får dei heim:) men det er høylarere som er vanskelige å bytte ut for dei er rett å slett avhengige av god elektronikk!! Men ja vist du opplever at dei spiller dårligt så er det pga dei har enten elektronikk som ikkje match eller dårlig elektronikk men det har jo ikkje du i det heile!!

men ja lånt litt forskjelligt på dei og!
El.comp aw 100 moddet(skårer) (litt lite krefte men spiller romantisk og menneskeligt som ein rør forsterker)
største effektblokk til primare(låt heilt jævligt!)
doxa 70 (sånn som du har) deiligt
hegel h200 (deiligt passer veldigt godt)
McInt. MA7000 fyfaen så deiligt men overkill på tanke på pris per watt
Ec 2x120m (sweet og syns virkeligt dei passet bedre i smak lydmessigt og pris per watt) så kjøpte den til dei
Men ja gi dei Nemo blokken til far min som dei spiller med nå er sinnsykt!! ( så far min kjøpe sine nemo blokker i ettertid pga opplevelsen)

Og så ein cambrigde a640 v.2 prøvde også på til 3-4000k og du verden(litt lite krefter men ein veldigt god forsterker til pengene!!!)

Ja må bare sei at dei blir brukte av no far nå pga er student og bor i kollektiv så verken plass eller rom godt nåkk og alt for overkill men ja er på påskeferie hjemme hos mine foreldre så kose meg med doxane heile påskeferien:-O herligt

Har nå fortiden på kollektivet( dynaudio extie x12 med ec-1pre og aw2x120m(den som brukt til doxa) med nordost kabling(blue heaven) hegel hd2 med mac som drivverk) :p x12 ene overraske meg kvar gang og det er ikkje mange som er bedre(går på smak) som kan match x12 under 10k grensen (rommet må vær fra 9 til 20 kvm)

ha ein fin påske :p
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Men ja blir spennende å se om dei nye Doxa 8.2 blir bra greie og ser dei bygger videre på 8.1 men større, bedre og ser veldigt bra ut:p stiv pris med 79.000kr men ja håper fidelity kommer i nær framtid med test av dei:)

Doxa 8.2 står høyt på lista av kommende høytaler når ferdig med studier:p

god påske:p
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
70 sign. mk2 som er oppgradert til mod 72 brukes på Center, og der blir den ;)


140 har utgangspungt mere mellomtone en 70 modellene, så det passer jo bra :) Og sikkert dynamikk og oppløsning som mod 73 :)
I følge Doxa må jeg opp på mod 74 skal jeg oppgradere med ny Doxa fra 140 som den er i dag.
Uvist om den nå er 140w eller 70w. Men den driver 6.2f med stålkontroll. Og de er vanskelige og drive bassmessig i følge de som har peiling.
Har ikke råd til flere Doxa amper nå. Må spare noen kr etter alle Doxa produktene som er kommet og kommer i hus nå.


Må plassere de over en meter ut på golve da jeg ikke tengte flytte unna Swans Diva 6.2f Høytalerene i første omgang. Da jeg vil tro de er bedre til film. Kansje 8.1 kommer til og overaske og takle såpass til lydtrykk som Swansene :eek:. Men tvilsomt, da Diva 6.2f har 2 stykk 8" mere og gå på.
Og alle 4 subene står stacket i hjørnene bak Swansene igjen. Blir noe og teste ut ja :)


Akkurat nå har jeg klargjort noen 4.0 mm2 Swans kabler til og bruke på de. Tengte på og kjøpe Better Cables til de, da jeg har de til Swansene nå.
Har sett på Norost, med behov for 3 - 3,5 meter til hver fra der 140 står blir det for dyrt.


uki men viss du har muligheten til å prøve begge to enten 70 eller 140 men anbefalt 140 gjerne pga mer kraft og ja det semmer at den 140 er mer mellomtone(då anbefale eg den på doxa 8.1) ja eg må mesten sei at divaen er nåkk lettere å drive en doxane pga du har 1.ordens delefilter pluss at nedre mellomtone synker ned til 1.7 ohm som gjer at du virkeligt trenge ein strømsterk forsterker men ja og rikeligt med watt og til mer du hiver på til bedre spiller dei men dei er tunet så lågt også og få 8 tommeren ned til å spille 28hz(fått mine ned under 25 hz med hjelp av rommet mitt) trenge du krefter og rikeligt med strøm!! Den er veldigt vrien på plassering men vinkle den innover og tilte dei litt bak over hjelper litt og åpner dei litt mer:)

men ja du må meste prøve ut å se litt og skrive ein tilbake melding om hvordan du syns det låter !! Ja anbefale kabler som er litt lyse i klangen:) ja må beste bare prøve ut kabler for eg kan ikkje sei ka som kabler passer best dine ører :)) men ja prøv ut og se ka som faller i smak:) men for all del ikkje tett igjen ventilen bak/"bassreflekshullet" for då har du ikkje bass pga det er egentligt ikkje ein bassrefleks kasse:-O det bygger litt på kvartbølgeprinsippet/transmisjonslinje:-O dei ser ganske så normale utenpå men du verden for for ein oppbygging inni :-O

Men og har faktisk brukt dei til bryllup (onkel mitt sitt) med nemo blokker(dvs nåkk med krefter) men 250-300kvm stort rom og fy flate det spiller høgt men også inni granskauen så livligt og pent så må sei pa-anlegg skal koste så sinnsykt masse mer for å faktisk spille så livligt og live følelse og sub blir faktisk bortkastet:-O men ja fekk ein litt wow opplevese (spillet ganske så typisk normal hifi musikk smak men og gi dei litt listepop i løpet av kvelden der) men ja skulle faktisk på do her litt utpå kvelden så gikk ned i kjelleren(bombe-rom) og det er sånn 20 -30 tommer i høyde på betongen mellom kjeller og 1 etasje:-O så ja hørte det temmeligt godt men toalettet vibrete ganske heftig og så vannet i tolettet "beveget" seg:-O!! Skulle meste trur at det var sinnsykt pa anlegge som spilte (vist eg ikkje hadde vist at det var doxane som spilte) !!

Ja det med relevator diskantene gjer dei mer nøytrale i toppen (men 10 ganger vanskeligere å plassere:-O men ja scan speak d9500 er bra diskant til dei men eg har isteden for den dynaudio esotar den der som confidence 5 bruker!! Liker den bedre rett og slett pga den er egnet til et 6db ordens delefilter og tåle mer:) ja kont effekt 300w/ maks effekt 1200w!!! Mens revelatoren og d9500 er egentligt til et 12db ordens filter/24 db filter:)

men ja ta skriv ditt lytteintrykk av doxane iforhold til dei div testing og plassering sånn forskjelligt:) for spennende å lese sånn for at man kan oppleve forskjellig inntrykk av dei !! Så ja dei sør må få rævå igir sånn at du får dei heim:) men det er høylarere som er vanskelige å bytte ut for dei er rett å slett avhengige av god elektronikk!! Men ja vist du opplever at dei spiller dårligt så er det pga dei har enten elektronikk som ikkje match eller dårlig elektronikk men det har jo ikkje du i det heile!!

men ja lånt litt forskjelligt på dei og!
El.comp aw 100 moddet(skårer) (litt lite krefte men spiller romantisk og menneskeligt som ein rør forsterker)
største effektblokk til primare(låt heilt jævligt!)
doxa 70 (sånn som du har) deiligt
hegel h200 (deiligt passer veldigt godt)
McInt. MA7000 fyfaen så deiligt men overkill på tanke på pris per watt
Ec 2x120m (sweet og syns virkeligt dei passet bedre i smak lydmessigt og pris per watt) så kjøpte den til dei
Men ja gi dei Nemo blokken til far min som dei spiller med nå er sinnsykt!! ( så far min kjøpe sine nemo blokker i ettertid pga opplevelsen)

Og så ein cambrigde a640 v.2 prøvde også på til 3-4000k og du verden(litt lite krefter men ein veldigt god forsterker til pengene!!!)

Ja må bare sei at dei blir brukte av no far nå pga er student og bor i kollektiv så verken plass eller rom godt nåkk og alt for overkill men ja er på påskeferie hjemme hos mine foreldre så kose meg med doxane heile påskeferien:-O herligt

Har nå fortiden på kollektivet( dynaudio extie x12 med ec-1pre og aw2x120m(den som brukt til doxa) med nordost kabling(blue heaven) hegel hd2 med mac som drivverk) :p x12 ene overraske meg kvar gang og det er ikkje mange som er bedre(går på smak) som kan match x12 under 10k grensen (rommet må vær fra 9 til 20 kvm)

ha ein fin påske :p

Aner ikke om 140 har de orginale 140w eller den nå har 70w. Den eksprimentelle oppgraderingen av Lauvland kostet en del og jeg var heldig med prisen da DoxaTrond tilbød pris på den før den var ferdig mer eller mindre.
Som jeg har sakt før har jeg en 70 sign. mk2 som er oppgradert til 72. Og 140 høres bedre ut på alle måter, så jeg mener den er rimelig nærme mod 73 lydmessig. 72/73 oppgradering sto det på fraktbrevet fra Doxa.

Misstenker at den oppgraderingen som ble gjort på 140`n er One of a kind. Så ikke no håp om og finne eller ha en slik til. Da blir det heller i fremtiden og kunne komme over en Mod.74 til og drive de med :)

Må finne noen skru føtter til de, da forrige eier har vært uheldig med en skruv som har gått av på en 3 beins ordning og stikker ned ca 3 mm på undersiden av foten.
Prøve og finne noen som er mulig og justere litt ekstra på.
Har nå en Great Gramma under hver høytaler, så elementene er høyere opp.

Mistenker noe kraftig konstruksjon da de er sikkelig tunge etter størrelsen og dømme.

La merke til at de får mye element vandring når bassen blir dyp. Så det er bare en fordel med mye støm og ha en effekt som er nøye på og starte og stoppe elementet nøyaktig der det skal det.
Ikke skadet med en Doxa pr. høytaler og drive de singel wire med en kanal.

Tror jeg så at bare diskanten i 8.1 sign. er kappabel til og takle 250w i korte øyeblikk.
Men har ikke noen andre planer en og bruke Doxa amper på de :p


God Påske :)
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
70 sign. mk2 som er oppgradert til mod 72 brukes på Center, og der blir den ;)


140 har utgangspungt mere mellomtone en 70 modellene, så det passer jo bra :) Og sikkert dynamikk og oppløsning som mod 73 :)
I følge Doxa må jeg opp på mod 74 skal jeg oppgradere med ny Doxa fra 140 som den er i dag.
Uvist om den nå er 140w eller 70w. Men den driver 6.2f med stålkontroll. Og de er vanskelige og drive bassmessig i følge de som har peiling.
Har ikke råd til flere Doxa amper nå. Må spare noen kr etter alle Doxa produktene som er kommet og kommer i hus nå.


Må plassere de over en meter ut på golve da jeg ikke tengte flytte unna Swans Diva 6.2f Høytalerene i første omgang. Da jeg vil tro de er bedre til film. Kansje 8.1 kommer til og overaske og takle såpass til lydtrykk som Swansene :eek:. Men tvilsomt, da Diva 6.2f har 2 stykk 8" mere og gå på.
Og alle 4 subene står stacket i hjørnene bak Swansene igjen. Blir noe og teste ut ja :)


Akkurat nå har jeg klargjort noen 4.0 mm2 Swans kabler til og bruke på de. Tengte på og kjøpe Better Cables til de, da jeg har de til Swansene nå.
Har sett på Norost, med behov for 3 - 3,5 meter til hver fra der 140 står blir det for dyrt.


uki men viss du har muligheten til å prøve begge to enten 70 eller 140 men anbefalt 140 gjerne pga mer kraft og ja det semmer at den 140 er mer mellomtone(då anbefale eg den på doxa 8.1) ja eg må mesten sei at divaen er nåkk lettere å drive en doxane pga du har 1.ordens delefilter pluss at nedre mellomtone synker ned til 1.7 ohm som gjer at du virkeligt trenge ein strømsterk forsterker men ja og rikeligt med watt og til mer du hiver på til bedre spiller dei men dei er tunet så lågt også og få 8 tommeren ned til å spille 28hz(fått mine ned under 25 hz med hjelp av rommet mitt) trenge du krefter og rikeligt med strøm!! Den er veldigt vrien på plassering men vinkle den innover og tilte dei litt bak over hjelper litt og åpner dei litt mer:)

men ja du må meste prøve ut å se litt og skrive ein tilbake melding om hvordan du syns det låter !! Ja anbefale kabler som er litt lyse i klangen:) ja må beste bare prøve ut kabler for eg kan ikkje sei ka som kabler passer best dine ører :)) men ja prøv ut og se ka som faller i smak:) men for all del ikkje tett igjen ventilen bak/"bassreflekshullet" for då har du ikkje bass pga det er egentligt ikkje ein bassrefleks kasse:-O det bygger litt på kvartbølgeprinsippet/transmisjonslinje:-O dei ser ganske så normale utenpå men du verden for for ein oppbygging inni :-O

Men og har faktisk brukt dei til bryllup (onkel mitt sitt) med nemo blokker(dvs nåkk med krefter) men 250-300kvm stort rom og fy flate det spiller høgt men også inni granskauen så livligt og pent så må sei pa-anlegg skal koste så sinnsykt masse mer for å faktisk spille så livligt og live følelse og sub blir faktisk bortkastet:-O men ja fekk ein litt wow opplevese (spillet ganske så typisk normal hifi musikk smak men og gi dei litt listepop i løpet av kvelden der) men ja skulle faktisk på do her litt utpå kvelden så gikk ned i kjelleren(bombe-rom) og det er sånn 20 -30 tommer i høyde på betongen mellom kjeller og 1 etasje:-O så ja hørte det temmeligt godt men toalettet vibrete ganske heftig og så vannet i tolettet "beveget" seg:-O!! Skulle meste trur at det var sinnsykt pa anlegge som spilte (vist eg ikkje hadde vist at det var doxane som spilte) !!

Ja det med relevator diskantene gjer dei mer nøytrale i toppen (men 10 ganger vanskeligere å plassere:-O men ja scan speak d9500 er bra diskant til dei men eg har isteden for den dynaudio esotar den der som confidence 5 bruker!! Liker den bedre rett og slett pga den er egnet til et 6db ordens delefilter og tåle mer:) ja kont effekt 300w/ maks effekt 1200w!!! Mens revelatoren og d9500 er egentligt til et 12db ordens filter/24 db filter:)

men ja ta skriv ditt lytteintrykk av doxane iforhold til dei div testing og plassering sånn forskjelligt:) for spennende å lese sånn for at man kan oppleve forskjellig inntrykk av dei !! Så ja dei sør må få rævå igir sånn at du får dei heim:) men det er høylarere som er vanskelige å bytte ut for dei er rett å slett avhengige av god elektronikk!! Men ja vist du opplever at dei spiller dårligt så er det pga dei har enten elektronikk som ikkje match eller dårlig elektronikk men det har jo ikkje du i det heile!!

men ja lånt litt forskjelligt på dei og!
El.comp aw 100 moddet(skårer) (litt lite krefte men spiller romantisk og menneskeligt som ein rør forsterker)
største effektblokk til primare(låt heilt jævligt!)
doxa 70 (sånn som du har) deiligt
hegel h200 (deiligt passer veldigt godt)
McInt. MA7000 fyfaen så deiligt men overkill på tanke på pris per watt
Ec 2x120m (sweet og syns virkeligt dei passet bedre i smak lydmessigt og pris per watt) så kjøpte den til dei
Men ja gi dei Nemo blokken til far min som dei spiller med nå er sinnsykt!! ( så far min kjøpe sine nemo blokker i ettertid pga opplevelsen)

Og så ein cambrigde a640 v.2 prøvde også på til 3-4000k og du verden(litt lite krefter men ein veldigt god forsterker til pengene!!!)

Ja må bare sei at dei blir brukte av no far nå pga er student og bor i kollektiv så verken plass eller rom godt nåkk og alt for overkill men ja er på påskeferie hjemme hos mine foreldre så kose meg med doxane heile påskeferien:-O herligt

Har nå fortiden på kollektivet( dynaudio extie x12 med ec-1pre og aw2x120m(den som brukt til doxa) med nordost kabling(blue heaven) hegel hd2 med mac som drivverk) :p x12 ene overraske meg kvar gang og det er ikkje mange som er bedre(går på smak) som kan match x12 under 10k grensen (rommet må vær fra 9 til 20 kvm)

ha ein fin påske :p

Aner ikke om 140 har de orginale 140w eller den nå har 70w. Den eksprimentelle oppgraderingen av Lauvland kostet en del og jeg var heldig med prisen da DoxaTrond tilbød pris på den før den var ferdig mer eller mindre.
Som jeg har sakt før har jeg en 70 sign. mk2 som er oppgradert til 72. Og 140 høres bedre ut på alle måter, så jeg mener den er rimelig nærme mod 73 lydmessig. 72/73 oppgradering sto det på fraktbrevet fra Doxa.

Misstenker at den oppgraderingen som ble gjort på 140`n er One of a kind. Så ikke no håp om og finne eller ha en slik til. Da blir det heller i fremtiden og kunne komme over en Mod.74 til og drive de med :)

Må finne noen skru føtter til de, da forrige eier har vært uheldig med en skruv som har gått av på en 3 beins ordning og stikker ned ca 3 mm på undersiden av foten.
Prøve og finne noen som er mulig og justere litt ekstra på.
Har nå en Great Gramma under hver høytaler, så elementene er høyere opp.

Mistenker noe kraftig konstruksjon da de er sikkelig tunge etter størrelsen og dømme.

La merke til at de får mye element vandring når bassen blir dyp. Så det er bare en fordel med mye støm og ha en effekt som er nøye på og starte og stoppe elementet nøyaktig der det skal det.
Ikke skadet med en Doxa pr. høytaler og drive de singel wire med en kanal.

Tror jeg så at bare diskanten i 8.1 sign. er kappabel til og takle 250w i korte øyeblikk.
Men har ikke noen andre planer en og bruke Doxa amper på de :p


God Påske :)
ja det har ikkje så masse å sei egentligt om det er 140/70 det er strømmen og hvordan dei wattene blir brukt er viktigaste:p ja vist den er nærmere 72/73 den 140en så bruk den:-D men ja eg kjøre ikkje spiks på dei kjøre dempeføtter som gav bedre resultat:) men ta og hive noe ekstra under dei to framme sånn at dei tilte litt bakover og best resultat og bassen strammes litt mer opp og ikkje blir alt for mørk og farget og har brukt mangen timer med plassering og litt forskjelligt for å få best resultat men det var så klar vel viktige timer brukt:) ja gummiopphenge på seas ecxel elemente er veldigt mykt og har ein sinnsyk vandring men ja vist du skal kjøre singel wire så fjern dei skinnene og bruk 1000kr på dei nordost sine jumpere ( ja stiv pris men vist du koble singel wiren til bass/mellomtone og bruke jumpere til diskanten så er det masse å hente og ga faktisk drastisk bedre lyd i mine ører:-O nordost sine kabler passe godt til dei og dermed forsvare prisen:-O men og van de hul ska passe godt også:p

tja akkurat kor møje diskanten takler er ikkje så viktigt du kan fyre så møje effekt på dei at det einaste som setter grensen er lommenboken din:-D
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Mener å huske det var en test av denne høyttaleren i Lyd og Bilde på 90 tallet :)
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
hehe ja vist du har funnet den plasseringen som passer best for deg så må du bare la dei stå der:p og ja eg tiltet dei pga få dei i min ørehøyde og sweetspot men det var pga rommet som gjorde eg fekk bedre restultat men bruke du spiks under dei eller dempeføtter? Men bør unasett å ha noe under dei som er lik høyde på alle fire:p(ikkje tiltet) får vekk mer resonaser i kabinett og gulv(foretrekker gummi) :-O
Men ja di spiller ganske så organisk samt ein flott oppløsning og detaljert spillestil som er uhyre lett å kommer godt overens med men og med ein sinnsyk dypbass som er sjelden vare :-O!! Og ja spotify har veldigt god kvalitet når dt kommertil lydkvalitet:-O bare la spotify få seg ein god dac så spiller det som bare pokker:p og det var godt å hørre at du er fornøyd og ja revelatoren spiller fantastisk dei og:-D men ja har samme innmat som 8.1R i delefiter men med dynaudio diskant som eg syns passet bedre med bass/mellomtone:-O
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
hehe ja vist du har funnet den plasseringen som passer best for deg så må du bare la dei stå der:p og ja eg tiltet dei pga få dei i min ørehøyde og sweetspot men det var pga rommet som gjorde eg fekk bedre restultat men bruke du spiks under dei eller dempeføtter? Men bør unasett å ha noe under dei som er lik høyde på alle fire:p(ikkje tiltet) får vekk mer resonaser i kabinett og gulv(foretrekker gummi) :-O
Men ja di spiller ganske så organisk samt ein flott oppløsning og detaljert spillestil som er uhyre lett å kommer godt overens med men og med ein sinnsyk dypbass som er sjelden vare :-O!! Og ja spotify har veldigt god kvalitet når dt kommertil lydkvalitet:-O bare la spotify få seg ein god dac så spiller det som bare pokker:p og det var godt å hørre at du er fornøyd og ja revelatoren spiller fantastisk dei og:-D men ja har samme innmat som 8.1R i delefiter men med dynaudio diskant som eg syns passet bedre med bass/mellomtone:-O

De står slik nå.

8.jpg



Vanskelig og bytte til dynaudio diskant på de ? Må en borre nye hull ? Lodde noe ?
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
hehe ja vist du har funnet den plasseringen som passer best for deg så må du bare la dei stå der:p og ja eg tiltet dei pga få dei i min ørehøyde og sweetspot men det var pga rommet som gjorde eg fekk bedre restultat men bruke du spiks under dei eller dempeføtter? Men bør unasett å ha noe under dei som er lik høyde på alle fire:p(ikkje tiltet) får vekk mer resonaser i kabinett og gulv(foretrekker gummi) :-O
Men ja di spiller ganske så organisk samt ein flott oppløsning og detaljert spillestil som er uhyre lett å kommer godt overens med men og med ein sinnsyk dypbass som er sjelden vare :-O!! Og ja spotify har veldigt god kvalitet når dt kommertil lydkvalitet:-O bare la spotify få seg ein god dac så spiller det som bare pokker:p og det var godt å hørre at du er fornøyd og ja revelatoren spiller fantastisk dei og:-D men ja har samme innmat som 8.1R i delefiter men med dynaudio diskant som eg syns passet bedre med bass/mellomtone:-O

De står slik nå.

Vis vedlegget 191289


Vanskelig og bytte til dynaudio diskant på de ? Må en borre nye hull ? Lodde noe ?
Nei det er ikkje vanskeligt siden gjort det er gjort av Doxa (viss eg huske riktig) har ikkje "bytte" hørte på to stk bare ein med dynaudio og den andre med scan speak og pluss dynaudio levere ikkje lengre til selvbygg men har levert elementer til uliker høytalere:p så ja kjipt for meg vist dei skulle ryke pga nesten ikkje muligt å få tak i dei lengre:p såndermed sjelden vare:-O
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
hehe ja vist du har funnet den plasseringen som passer best for deg så må du bare la dei stå der:p og ja eg tiltet dei pga få dei i min ørehøyde og sweetspot men det var pga rommet som gjorde eg fekk bedre restultat men bruke du spiks under dei eller dempeføtter? Men bør unasett å ha noe under dei som er lik høyde på alle fire:p(ikkje tiltet) får vekk mer resonaser i kabinett og gulv(foretrekker gummi) :-O
Men ja di spiller ganske så organisk samt ein flott oppløsning og detaljert spillestil som er uhyre lett å kommer godt overens med men og med ein sinnsyk dypbass som er sjelden vare :-O!! Og ja spotify har veldigt god kvalitet når dt kommertil lydkvalitet:-O bare la spotify få seg ein god dac så spiller det som bare pokker:p og det var godt å hørre at du er fornøyd og ja revelatoren spiller fantastisk dei og:-D men ja har samme innmat som 8.1R i delefiter men med dynaudio diskant som eg syns passet bedre med bass/mellomtone:-O

De står slik nå.

Vis vedlegget 191289


Vanskelig og bytte til dynaudio diskant på de ? Må en borre nye hull ? Lodde noe ?
Nei det er ikkje vanskeligt siden gjort det er gjort av Doxa (viss eg huske riktig) har ikkje "bytte" hørte på to stk bare ein med dynaudio og den andre med scan speak og pluss dynaudio levere ikkje lengre til selvbygg men har levert elementer til uliker høytalere:p så ja kjipt for meg vist dei skulle ryke pga nesten ikkje muligt å få tak i dei lengre:p såndermed sjelden vare:-O

Da forblir 8.1`ene mine orginale en så lenge hos meg :)
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil flytte på de no mere nå :)

Tok bort pappen jeg hadde lagt under fronten og legger heller ikke de under igjen.

Akkurat nå så er det utrolig detaljert. Ørehøyde er det samme som bass/mellomtone når jeg sitter i sweetspot :)
Fikk frysninger når jeg kom over denne låta på Spotify ( AVforums ultimate demo/test ) Hayley Westenra – Prayer
Faktisk litt imponert over lydkvaliteten fra Spotify akkurat nå. Noe jeg ikke har vært før.


Når 8.1 Signature er så bra. Så tør jeg ikke tenke på hvor gode 8.1 Revelator er :eek:


I <3 my Speakers :-D
hehe ja vist du har funnet den plasseringen som passer best for deg så må du bare la dei stå der:p og ja eg tiltet dei pga få dei i min ørehøyde og sweetspot men det var pga rommet som gjorde eg fekk bedre restultat men bruke du spiks under dei eller dempeføtter? Men bør unasett å ha noe under dei som er lik høyde på alle fire:p(ikkje tiltet) får vekk mer resonaser i kabinett og gulv(foretrekker gummi) :-O
Men ja di spiller ganske så organisk samt ein flott oppløsning og detaljert spillestil som er uhyre lett å kommer godt overens med men og med ein sinnsyk dypbass som er sjelden vare :-O!! Og ja spotify har veldigt god kvalitet når dt kommertil lydkvalitet:-O bare la spotify få seg ein god dac så spiller det som bare pokker:p og det var godt å hørre at du er fornøyd og ja revelatoren spiller fantastisk dei og:-D men ja har samme innmat som 8.1R i delefiter men med dynaudio diskant som eg syns passet bedre med bass/mellomtone:-O

De står slik nå.

Vis vedlegget 191289


Vanskelig og bytte til dynaudio diskant på de ? Må en borre nye hull ? Lodde noe ?
Nei det er ikkje vanskeligt siden gjort det er gjort av Doxa (viss eg huske riktig) har ikkje "bytte" hørte på to stk bare ein med dynaudio og den andre med scan speak og pluss dynaudio levere ikkje lengre til selvbygg men har levert elementer til uliker høytalere:p så ja kjipt for meg vist dei skulle ryke pga nesten ikkje muligt å få tak i dei lengre:p såndermed sjelden vare:-O

Da forblir 8.1`ene mine orginale en så lenge hos meg :)
ja mine og er fremdeles orginale og^^ for det er laget et få eksemplar av dei!! Men ja ska få lagt ut bilder så kan du få se dei eg har:p
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Doxa 8.1 + Vinkling + Qsound ? Erfaringer ?

Sliter med og finne Qsound sweetspoten etter Doxa kom inn og Swans gikk ut.



Har de vinklet bare litt inn nå, men sliter litt med at det Qsound effekten jeg får er rimelig tynn i forhold til den jeg fikk med Swans.

Hvordan blir det om en vinkler de kraftig inn mot sweetspot ? v/s bare litt ?
 

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
Plasseringsproblemer

Doxa 8.1 + Vinkling + Qsound ? Erfaringer ?

Sliter med og finne Qsound sweetspoten etter Doxa kom inn og Swans gikk ut.



Har de vinklet bare litt inn nå, men sliter litt med at det Qsound effekten jeg får er rimelig tynn i forhold til den jeg fikk med Swans.

Hvordan blir det om en vinkler de kraftig inn mot sweetspot ? v/s bare litt ?
Jau har litt erfaring ved det faktisk for har brukt masse tid på det med å finne rett plasering og finne qsound sweetspot og ganske masse eksprementering må til for dei er vrien til å plassere:-O men ja har vinkla dei inn mellom 5-15 grader men dei er så avhenge av rom og akustikk i rommet :-O men ja vist du vil har bedre sweetspot(bilde) anbefales egentlit å ikkje vinke dei men sett dei nærmere sidevegg men å dempe tidligrefleksjoen hjelper litt:p men ja du må prøve å feile heilt til du finne det du liker beste(men ja har satt dei opp heilt random og fekk veldigt godt resultat :)

men ja brukt den 1/3 regelen til å sette opp høytaleren og den med du har et speil og prøve å leter etter refleksjonen :p og med målemic og akustisk oppsett ifrå hjemmekinforsterker ødela lyden total og tok vekk alt av varme og alt låt analytisk og dermed kjedeligt:-O og spesielt tynt i sweetspot:-O

du kan trekke dei nærmer mot bakveggen men då svumler bassen opp og blir veldigt mørkt:p men fyldigere då:p

Men det du bør gjøre er å å ta fram måleband og pen og papir og ta den gamle måten å sette det opp men ja det er har mest å sei er rommet og så er det bare å prøve seg fram rett og slett og finne ut ka du syns passe best:p
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
74 + 8.1 er bare <3 :cool:

Spilles Div Qsound nå. Må bare måpe her jeg sitter.
Ikke bare pga lydkvaliteten og lyder som kommer fra over alt, men pressenteres av og til et bassfundament som er unaturlig fyldig og kontrolert til " bare " 2 stykk 8" og være.
 
Sist redigert:

Jokki

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Kverneland
74 + 8.1 er bare <3 :cool:

Spilles Div Qsound nå. Må bare måpe her jeg sitter.
Ikke bare pga lydkvaliteten og lyder som kommer fra over alt, men pressenteres av og til et bassfundament som er unaturlig fyldig og kontrolert til " bare " 2 stykk 8" og være.
Heisann SvS Inderøy
Er Joase her bare ny bruker ettersom husket ikkje den gamle etter hifisentralen blei ny osv..

Ja, Doxaene overasker forsatt meg stort. og spiller sog nydeligt vist man spille av dsd64 filer og spesielt live musikk som er i den kvaliteten.
Det er akk som du skulle være der på konserten. Fylden og bassen er litt tildels seas elementer men og at du har bassenkassen(rene pipeorgel) som har æren for bassen.
 
Topp Bunn