Er flat frekvensrespons flat også når høyttalere / hodetelefoner kobles til?

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Mange forsterkere måles som "flate" i frekvensresponsen. Men dette er jo inn i testutstyr, ikke inn i høyttalere eller hodetelefoner.

Så det jeg lurer på, er om signalet fortsatt er flatt når man skal sende det inn i en høyttaler eller et par hodetelefoner. Og da snakker jeg om det elektriske signalet selv, ikke om hvilken lyd høyttaleren / hodetelefonen produserer ut av signalet. Altså om den lydproduserende enheten endrer selve det elektriske signalet på en måte som du kan fange opp med utstyr som måler da dette elektriske signalet, og da spesielt om signalet da ikke lenger er flatt.

Dette blir jo i så fall en farging som kommer på toppen av selve det om hvordan den lydproduserende enheten reagerer på signalet.

Jeg spør fordi jeg lurer på hvordan noen kan høre en forsterker som "varm" eller "klinisk" når samme forsterker har så flat FR at Danmark fremstår som et alpint landskap.
 
Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Nei.

Siden forsterkere ikke har 0 utgangsimpedans vil det være svingninger som følger impedansen til høyttaleren som er tilkoblet. Motstanden i høyttalerkablene bidrar også.

For eksemplifisering kan du se på frekvensresponsene som Stereophile måler på forsterkere. De har med en måling på simulert høyttalerlast og den er ikke identisk som måling med ren resistans. Effekten er mer synlig jo høyere utgangsimpedans så sjekk en single ended rørforsterker.

Se figur 1: VAC Statement 452 iQ Musicbloc mono/stereo power amplifier Measurements | Stereophile.com
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
For eksemplifisering kan du se på frekvensresponsene som Stereophile måler på forsterkere. De har med en måling på simulert høyttalerlast og den er ikke identisk som måling med ren resistans. Effekten er mer synlig jo høyere utgangsimpedans så sjekk en single ended rørforsterker.
Interessant! Er dette noe man kan noenlunde gjette ut fra forsterker og høyttalerens impendans, eller må det aktuelle paret faktisk måles mot hverandre? Jeg spør fordi jeg ser etter hodetelefonforsterker til noen ganske tungdrevne planarmagnetiske, og fx Topping A90 virker helt toppers, og har mye effekt OG flat FR. Samtidig er det de som mener det er stor forskjell på den og langt dyrere forsterkere med samme tekniske specs og målinger. Så jeg lurer på om de forskjellene er placebo eller reelle, og da er nettopp det med om høyttaleren / hodetelefonen endrer karakteristikken på forsterkeren det eneste jeg kan se for meg at kan gjøre noe forskjell. OM det er forskjellig respons for forskjellige enheter.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Tungdreven i dB/W er ikke det samme. Om impedansen til hodetelefonene er flat vil det ikke skje noe annet en at du vil være begrenset på nivå. Frekvensresponsen vil ikke endre seg i et slikt tilfelle.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Tungdreven i dB/W er ikke det samme. Om impedansen til hodetelefonene er flat vil det ikke skje noe annet en at du vil være begrenset på nivå. Frekvensresponsen vil ikke endre seg i et slikt tilfelle.
OK. Tenker på Abyss 1266. Topping A90 og den anbefalte Xi Audio Formula S er temmelig like på specs, og A90 ser til og med bedre ut. Men likevel sies the at Xi er langt bedre. Så jeg lurte på om dette hadde noe med hva som skjer når selve hodetelefonen plasseres i systemet.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Tror det handler mer om hva folk liker/forventer.

Har du en forsterker som ikke gjør noe med signalet, som Topping virker å ikke gjøre, så er du prisgitt kvaliteten på hodetelefonen. Har du derimot "dårlig" forsterker sammen med "dårlig" hodetelefon, så kan ting gå i alle retninger. Noen ganger skikkelig bra, andre ganger helt på trynet. Bruker selv Sony MDR-Z7 sammen med RME FireFace 800 og det fungerer fint. Litt varm lyd og det kommer stort sett av hodetelefonen.
 

Gradoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
36
Har du en forsterker som ikke gjør noe med signalet, som Topping virker å ikke gjøre, så er du prisgitt kvaliteten på hodetelefonen.
Så med max bra hodetelefon så skulle Topping være innertier, med andre ord?

Tror det handler mer om hva folk liker/forventer.
De gir nok mer mening, ja. Jeg tenker også at om Topping A90 er såpass flat, og man liker en eller annen farge, så er det vel langt langt rimeligere å koble på litt EQ for å oppnå den fargen, enn å betale noen månedslønner for noe som kanskje ikke er mer enn en overpriset hardwired EQ i forhold til Topping A90?
 
Topp Bunn