Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg skjønner ideen, men er viktig premiss for å tilbakevise noe er at det man skal tilbakevise er såpass konkret at man vet hva det er snakk om. Hvis det er en "følelse" som ligger til grunn for påstandene, vi kan måle store forskjeller, og allikevel hevder man at forskjellen må være knyttet til en ukjent parameter. Hva slags resultat leter vi etter om det er beskrevet som "en følelse", og at det ikke er knyttet til noe målbart er nok en "følelse" der ingen ting er underbygget med en håndfast hypotese?

    Det er som å tro at man kan ta med seg "Artenes opprinnelse" til et kreasjonistsamfunn, og etter 5 minutter med høytlesning velger de å legge ned sin gamle tro.
    Jeg tror selv at mange av rør-entusiastene som har fulgt tråden sitter nettopp med en følelse av at noen har bedrevet høytlesning for dem. Og sammenlignet med egne inntrykk vinner sistnevnte. Derfor tenker jeg at erfaring alltid slår teori. Men at denne erfaringen trenger å komme i form av en klasse-D forsterker emulert til å låte som rør, er kanskje ikke nødvendig.

    Min egen erfaring har brakt meg i retning av lyd med minst mulig forvrengning og høyest mulig oppløsning. Og trenger jeg da egentlig rør? Det var dette spørsmålet som var utgangspunktet mitt for selve tråden. Jeg har tidligere hatt en oppfatning av at rør har en misjon i forhold til å gjengi en klang på en troverdig måte. Men med opplevelsen av en forsterker med hørbar mindre forvrengning enn tidligere, ble denne oppfatningen satt på prøve. Kanskje det handler om at flere setter sin egen oppfatning på prøve tenker nytt. Det var vel f.eks. en god del som byttet ut store anlegg med en liten nett Devialet da de kom på markedet for en del år tilbake.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror selv at mange av rør-entusiastene som har fulgt tråden sitter nettopp med en følelse av at noen har bedrevet høytlesning for dem. Og sammenlignet med egne inntrykk vinner sistnevnte. Derfor tenker jeg at erfaring alltid slår teori. Men at denne erfaringen trenger å komme i form av en klasse-D forsterker emulert til å låte som rør, er kanskje ikke nødvendig.

    Min egen erfaring har brakt meg i retning av lyd med minst mulig forvrengning og høyest mulig oppløsning. Og trenger jeg da egentlig rør? Det var dette spørsmålet som var utgangspunktet mitt for selve tråden. Jeg har tidligere hatt en oppfatning av at rør har en misjon i forhold til å gjengi en klang på en troverdig måte. Men med opplevelsen av en forsterker med hørbar mindre forvrengning enn tidligere, ble denne oppfatningen satt på prøve. Kanskje det handler om at flere setter sin egen oppfatning på prøve tenker nytt. Det var vel f.eks. en god del som byttet ut store anlegg med en liten nett Devialet da de kom på markedet for en del år tilbake.
    Latskap skal ikke unnslås. Og det er mye hassle med rør. Varme, levelengde, type rør, kanskje vekt, støy og sus... Så ja, slipper gjerne rør.. Men, i noen kombinasjoner gjør rør at musikken føles på en helt spesiell måte, for meg. Og akkurat da betyr kurver, nøytral, forvrengning nothing.. Men ja, rør har få fordeler i praktisk bruk, om noen ibdet hele tatt.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tror selv at mange av rør-entusiastene som har fulgt tråden sitter nettopp med en følelse av at noen har bedrevet høytlesning for dem. Og sammenlignet med egne inntrykk vinner sistnevnte. Derfor tenker jeg at erfaring alltid slår teori. Men at denne erfaringen trenger å komme i form av en klasse-D forsterker emulert til å låte som rør, er kanskje ikke nødvendig.

    Min egen erfaring har brakt meg i retning av lyd med minst mulig forvrengning og høyest mulig oppløsning. Og trenger jeg da egentlig rør? Det var dette spørsmålet som var utgangspunktet mitt for selve tråden. Jeg har tidligere hatt en oppfatning av at rør har en misjon i forhold til å gjengi en klang på en troverdig måte. Men med opplevelsen av en forsterker med hørbar mindre forvrengning enn tidligere, ble denne oppfatningen satt på prøve. Kanskje det handler om at flere setter sin egen oppfatning på prøve tenker nytt. Det var vel f.eks. en god del som byttet ut store anlegg med en liten nett Devialet da de kom på markedet for en del år tilbake.
    Som sakt mye av det som diskuteres er teori og subjektiv tolkning basert på målinger og folk har sin egen mening naturligvis...noe superfasit fins ikke, selv ikke med klasse D eller rør, sånn er det bare. Du kan kverne på spørsmålet til langt etter pensjons krampa tar deg, ett universelt svar fins ikke. Her er ett eksempel på en topologi fra Benchmark som ikke er basert på klasse D moduler, men som måler vel så bra....link til ASR
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Må være den tråd på dette nettsted jeg har blitt minst inspirert av og lært minst av.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Slik taler en ekte entusiast🤣

    Dette med pris og ytelse er vrient. Trekker man inn utvikling blir det komplisert.

    Så si meg, hvilket av de tre valgene nedenfor er best og verst?

    Utklippet viser prisen på den samme musikken i tre digitale leveringsformer; mp3, FLAC Hi-Res-kvalitet og MQA.

    En quiz med alle ingredienser: Ytelse, pris og teknologisk utvikling.

    En skikkelig nøtt.
    Skjønte ikke denne. Jeg tror han hintet til at pris ikke nødvendigvis er direkte koblet til høy ytelse innen audioprodukter. Er du uenig?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Skjønte ikke denne. Jeg tror han hintet til at pris ikke nødvendigvis er direkte koblet til høy ytelse innen audioprodukter. Er du uenig?
    Jeg viste et eksempel (se utklippet nedenfor) hvor MQA er høyere priset enn samme musikk i FLAC Hi-Res.

    En ekte HIFI-entusiast vil ikke se problemet i dette eksemplet fordi han oppfatter MQA som «teknologisk utvikling» hvor ytelsen er en smakssak.

    Mitt poeng er at det må være lov å bruke huet selv om man er «entusiast».

    C6FD5DBE-11EF-40EB-A58F-51B9DA5C003B.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg viste et eksempel (se utklippet nedenfor) hvor MQA er høyere priset enn samme musikk i FLAC Hi-Res.

    En ekte HIFI-entusiast vil ikke se problemet i dette eksemplet fordi han oppfatter MQA som «teknologisk utvikling» hvor ytelsen er en smakssak.

    Mitt poeng er at det må være lov å bruke huet selv om man er «entusiast».

    Dette eksemplet viser ikke hvorvidt pengene går til artisten selv. Jeg handler musikk på Bandcamp innimellom, der kan man betale litt ekstra om man ønsker å støtte artisten. Føles godt å være "patron of the arts" fra tid til annen, i disse dager hvor mestepartene av artistenes inntjening går i blårussens lommer.

    Som konsument kan ikke jeg føle den direkte skapergleden @Armand eller @Snickers-is føler. Jeg forstår godt at klasse D engasjerer disse. For meg derimot dreier det seg om ren brukskunst. Jeg fascineres av det jeg fascineres av og handler deretter. Jeg kjøpte ikke en snart 50 år gammel Ferrari fordi jeg tror det er SOTA, men jaggu, trass i ulemper med forgassere og 70 profil dekk er det en langt mer engasjerende kjøreopplevelse enn hva min M5 kan tilby. For akkurat som veitrafikkloven setter grenser for hva man kan gjøre med kjøretøy i det daglige, setter det innspilte mediet grenser for hvor god musikkopplevelsen blir. Jeg og flere lar oss helt enkelt ikke sjarmere av disse magiske tallene som blir presentert, da utstyret vi har valgt i de aller fleste tilfeller er mer en godt nok for troverdig gjengivelse av det som er hovedfokus for mange av oss, musikken.

    Jeg har etterlyst at ovennevnte herrer viser oss anleggene sine, ikke så mye for å komme med sleivspark, men for å understreke at ord kun er ord. Hjelper ikke at dere briljerer med tusenvis av ord om ikke dere snakker samme språk som de dere prøver å overbevise.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dette eksemplet viser ikke hvorvidt pengene går til artisten selv. Jeg handler musikk på Bandcamp innimellom, der kan man betale litt ekstra om man ønsker å støtte artisten. Føles godt å være "patron of the arts" fra tid til annen, i disse dager hvor mestepartene av artistenes inntjening går i blårussens lommer.

    Som konsument kan ikke jeg føle den direkte skapergleden @Armand eller @Snickers-is føler. Jeg forstår godt at klasse D engasjerer disse. For meg derimot dreier det seg om ren brukskunst. Jeg fascineres av det jeg fascineres av og handler deretter. Jeg kjøpte ikke en snart 50 år gammel Ferrari fordi jeg tror det er SOTA, men jaggu, trass i ulemper med forgassere og 70 profil dekk er det en langt mer engasjerende kjøreopplevelse enn hva min M5 kan tilby. For akkurat som veitrafikkloven setter grenser for hva man kan gjøre med kjøretøy i det daglige, setter det innspilte mediet grenser for hvor god musikkopplevelsen blir. Jeg og flere lar oss helt enkelt ikke sjarmere av disse magiske tallene som blir presentert, da utstyret vi har valgt i de aller fleste tilfeller er mer en godt nok for troverdig gjengivelse av det som er hovedfokus for mange av oss, musikken.

    Jeg har etterlyst at ovennevnte herrer viser oss anleggene sine, ikke så mye for å komme med sleivspark, men for å understreke at ord kun er ord. Hjelper ikke at dere briljerer med tusenvis av ord om ikke dere snakker samme språk som de dere prøver å overbevise.
    Eksemplet ovenfor, hvor MQA er dyrere enn FLAC Hi-Res, er naturligvis fra samme leverandør av musikken. MQA er ikke et format som gir mer til artisten. Det er en misforståelse. MQA gir høyere lisensinntekter til teknologiskaperen bak MQA. Tåkelegging og annet ordgyteri vil ikke endre disse fakta.

    MQA er et godt eksempel fordi formatet er ikke like transparent som FLAC Hi-Res. MQA er en manipulert, komprimert versjon av FLAC Hi-Res. MQA er derfor et godt eksempel på å betale mer for mindre. Et tilbud en ekte HIFI-entusiast ikke kan si nei til, med andre ord.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ba i grunnen ikke om ditt svar😂

    Eksemplet mitt med MQA var food for thought for dem som selv ser på seg selv som ekte HIFI-entusiaster og kategoriserer andre som uinteressert.
    Ja, og akkurat som du delte dine tanker åpent, delte jeg mine.;)

    Jeg har for lengst akseptert at selv om vi alle deler en interesse, betyr den noe forskjellig for hver enkelt av oss. Tråden bærer vitne om at entusiastene snakker forbi hverandre. Men jeg tror jeg gjenkjenner feks din tro på, og ensidige støtte, av en produsent som Genelec. Som du sikkert også har merket når du ikke frem til alle med din lovprising, rett og slett fordi noen av oss har andre prioriteringer og fokus enn deg. Akkurat som ikke alle vil betrakte ditt tanke eksempel som deg. Kan hende du får svar du finner irrelevante ut i fra ditt verdisyn. Men både @HCS og jeg svarte noenlunde likt, ihvertfall i ånden, da dette ikke er måten vi ser på musikk - som en ren forbruksartikkel.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    MQA er et godt eksempel fordi formatet er ikke like transparent som FLAC Hi-Res. MQA er en manipulert, komprimert versjon av FLAC Hi-Res. MQA er derfor et godt eksempel på å betale mer for mindre. Et tilbud en ekte HIFI-entusiast ikke kan si nei til, med andre ord.
    Fiffig def av"ekte hifi-entusiast" du har SH.. Hva er def av en slik en, høres unektelig ut som et fjols gitt ditt paradigme gjelder.. :)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Slik jeg ser det er det flere grunner som kan ligge til grunn for valg av f.eks. forsterker:

    - Best mulig lydgjengivelse for pengene, klasse D stiller sterkt, men flere foretrekker f.eks klasse AB og rør.

    - Ønske om å ha noe klassisk, stilig design. Her stiller produsenter som Accuphase, Luxman, McIntosh og Sugden sterkt. Klasse D produkter er ikke i denne ligaen synes jeg.

    -Jeg vil ha noe som er produsert i Vesten, og ikke i Kina/Malaysia osv. Samme som ovenfor, klasse D moduler kan ha kabinetter fra vesten, men vi vet at at modulene ikke er det. Det samme gjelder f.eks. Hegel, designet i Norge, men produsert i Kina.

    Jeg synes at dette er helt gode grunner for personlige valg. Jeg kjøpte nylig ny bil, skulle ha Volvo, men når jeg forsto at den ble produsert i Kina, så ble det bråstopp for meg. Valgte BMW fra Tyskland, et helt naturlig valg for meg. Når jeg bygger høyttalere, kjøper jeg fra Seas Norge, mulig det finnes bedre men det er naturlig for meg å velge dette, jeg er patriotisk og lojal mot Norske produkter.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Barkhausen noise ville jeg simulert med en random number generator. Det er tilfeldig, riktignok trigget av signalet, men jeg ser ikke det som noen stor hindring.

    At forsterkeren har et minne for tidligere signalverdier øker state space ganske mye, men jeg ser ikke det som noe stort prinsipielt problem heller.

    Det virker som både tilnærmingen med en bottom up-modellering av de enkelte delene av en rørforsterker og tilnærmingen med å se den som en svart boks og bare mappe ut transferfunksjonen blir brukt. Den nyeste tilnærmingen er å bruke "deep learning" på transferfunksjonen og la den mappe ut hele greia over noe tid. Noen år gammel, men likevel en brukbar oversikt: A Review of Digital Techniques for Modeling Vacuum-Tube Guitar Amplifiers

    Jeg linket kanskje til denne i går: Deep Learning for Tube Amplifier Emulation
    Barkhausen-effekten opptrer forskjellig i neodym-magneter (så godt som borte) og i ferritt-magneter. Så det må emuleres på to forskjellige måter.
    Neodymforkjempere påstår at med ferrittmagneter kan aldri 16 bits oppløsning oppnås!
    Har referanse langt inne i en gammel PC.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Barkhausen-effekten opptrer forskjellig i neodym-magneter (så godt som borte) og i ferritt-magneter. Så det må emuleres på to forskjellige måter.
    Neodymforkjempere påstår at med ferrittmagneter kan aldri 16 bits oppløsning oppnås!
    Har referanse langt inne i en gammel PC.
    Det stemmer den påstanden du refererer der. Imidlertid vil den bare være riktig dersom man har "fri adgang" mellom magnetfeltet og selve magneten. Både metningspunkter og kortslutningsringer endrer dette dramatisk. I tillegg, som du er inne på, opptrer denne effekten i svært begrenset grad i neodymium fordi det simpelthen er elektrisk ledende og dermed motsetter seg slike plutselige lokale endringer.

    I en godt designet magnetkrets er det helt uvesentlig hva som skaper selve magnetfeltet. Det er litt som med batterier, at så lenge man har et fulladet batteri som ikke er skadet så betyr det lite hvor strømmen som ladet det kom fra.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Et eksempel på at moderne teknologi som klasse D også kan være attraktivt er Bang & Olufsen, som står bak ICE modulene. En må faktisk ut med 70-80 knok for et par Beolab 5, som er 15 år gamle.

    Så hvorfor er dette attraktivt? Bang & Olufsen er et vestlig produkt, mener at det i stor grad produseres i Danmark. Det representerer et helhetlig og innovativt design, som tåler tidens tann meget godt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ICEpower er i allefall solide greier. Jeg har flere 1000ASP moduler som har vært kjørt meget hardt og ingen av de har feilet. Quality made in Danmark.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Make no mistake... dagens tilgjengelige kl. D representerer et KVANTESPRANG lydmessig og teknisk innen visse bruksområder. For de som sysler med DIY og større rigger med aktiv deling/multiamping så er kl. D "da shit" - spesielt til bass og ev. laster med vanskelige impedansforløp og fasevinkler. Da funker ikke
    cro magnon utstyr....... sånn er det bare.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Make no mistake... dagens tilgjengelige kl. D representerer et KVANTESPRANG lydmessig og teknisk innen visse bruksområder. For de som sysler med DIY og større rigger med aktiv deling/multiamping så er kl. D "da shit" - spesielt til bass og ev. laster med vanskelige impedansforløp og fasevinkler. Da funker ikke
    cro magnon utstyr....... sånn er det bare.
    Helt enig i dette - Ncore er derfor underveis for DIY-bassprosjektet mitt:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Make no mistake... dagens tilgjengelige kl. D representerer et KVANTESPRANG lydmessig og teknisk innen visse bruksområder. For de som sysler med DIY og større rigger med aktiv deling/multiamping så er kl. D "da shit" - spesielt til bass og ev. laster med vanskelige impedansforløp og fasevinkler. Da funker ikke
    cro magnon utstyr....... sånn er det bare.
    Velg riktig verktøy til jobben, så blir alt så meget bedre.

    Sa han far til hu mor før han snudde øksen og slo mot spikeren. Han bomma, traff treverket på en uheldig måte slik at skaftet brakk og øksehodet spratt opp og kløyvet halve hodet - og gubben datt død om.

    Jaggu, sa ho mor, det var effektivt! Synd han ventet halve livet med å bruke riktig verktøy.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Make no mistake... dagens tilgjengelige kl. D representerer et KVANTESPRANG lydmessig og teknisk innen visse bruksområder. For de som sysler med DIY og større rigger med aktiv deling/multiamping så er kl. D "da shit" - spesielt til bass og ev. laster med vanskelige impedansforløp og fasevinkler. Da funker ikke
    cro magnon utstyr....... sånn er det bare.
    En interessant betraktning oppi dette er at i aktive systemer så forsvinner behovet for at forsterkeren skal levere noe mer ved en lavere impedans enn den faktisk skal brukes til. "Denne forsterkeren dobler til 0,5 ohm" er fullstendig betydningsløst om det er et bassystem på 6 ohm som skal drives, og aldri noe annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bare venter på at lykken snur og jeg kan kjøpe 2 stk nr 2 på ASRs tverredaksjonelle liste...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    En interessant betraktning oppi dette er at i aktive systemer så forsvinner behovet for at forsterkeren skal levere noe mer ved en lavere impedans enn den faktisk skal brukes til. "Denne forsterkeren dobler til 0,5 ohm" er fullstendig betydningsløst om det er et bassystem på 6 ohm som skal drives, og aldri noe annet.

    Like mye som at en kl.A / AB sak som oftest IKKE kan brukes til f.eks.1 Ohms last - eller mister grepet om det hele og blir ustabil. Rør skal vi ikke en gang nevne i akkurat den settingen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor anvendes ikke klasse D til mellomtone og diskant i disse "slemme" riggene? Burde være penger å hente istedenfor å bruke penger på vu-meter og dyre merkevarer hvor merkenavn er halve prisen... Eller er lyden i mellomtone og diskant mindre bra ifht klasse A iflg ekspertisen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvorfor anvendes ikke klasse D til mellomtone og diskant i disse "slemme" riggene? Burde være penger å hente istedenfor å bruke penger på vu-meter og dyre merkevarer hvor merkenavn er halve prisen... Eller er lyden i mellomtone og diskant mindre bra ifht klasse A iflg ekspertisen?
    De er vel i dag klart mer utbredt på disse riggene enn både First Watt, rør og klasse AB/A generelt, også i diskant og mellomtone.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor anvendes ikke klasse D til mellomtone og diskant i disse "slemme" riggene? Burde være penger å hente istedenfor å bruke penger på vu-meter og dyre merkevarer hvor merkenavn er halve prisen... Eller er lyden i mellomtone og diskant mindre bra ifht klasse A iflg ekspertisen?
    Klasse D fungerer brillefint i hele frekvensspekteret.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Like mye som at en kl.A / AB sak som oftest IKKE kan brukes til f.eks.1 Ohms last - eller mister grepet om det hele og blir ustabil. Rør skal vi ikke en gang nevne i akkurat den settingen.
    For de fleste konstruksjoner er jo det definitivt riktig. Men uansett om de klarer det eller ei vil alle forsterkere, uansett teknologi, ha en impedans der forholdet mellom spenning og strøm er absolutt optimalt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klasse D fungerer brillefint i hele frekvensspekteret.
    Så det er simpelthen eieglede, sentimentale årsaker eller fjolleri som gjør at de som besitter slike "slemme" rigger beholder sine boutique forsterkere fremfor å gå til innkjøp av mer kostnadseffektive løsninger som klasse D?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så det er simpelthen eieglede, sentimentale årsaker eller fjolleri som gjør at de som besitter slike "slemme" rigger beholder sine boutique forsterkere fremfor å gå til innkjøp av mer kostnadseffektive løsninger som klasse D?
    Hvilke alternativer finnes? Putzeys undermålende overprisede skrammel Mola Mola, byggesettene hans, Devialet, NAD OEM, Spec, selv McIntosh sine klasse D er undermålende OEM skit?

    Faktumet er at det er kun utstyr med et snev av kvalitet om du går for hjemmesnekret. Jeg kan vente...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mener å huske det sto "Made in Denmark" på de jeg fikk sånn ca i 2006. Men da husker jeg antagelig feil. Uansett så funker de forsatt. Det er mer enn man kan si om kvaliteten på Hypex, for det er mye rart der dessverre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Mener å huske det sto "Made in Denmark" på de jeg fikk sånn ca i 2006. Men da husker jeg antagelig feil. Uansett så funker de forsatt. Det er mer enn man kan si om kvaliteten på Hypex, for det er mye rart der dessverre.
    Hypex sliter med varmgang. Uten omtanke på kjøleløsningen blir det for varmt. Skulle likt å tatt med varmekameraet mitt å sett litt på temperaturene på en del Hypex produkter når de brukes litt hardt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hypex kom i vertfall tidligere fra Hansong i Nanjing, samme plassen som NAD, Primare og veldig mye annet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hypex sliter med varmgang. Uten omtanke på kjøleløsningen blir det for varmt. Skulle likt å tatt med varmekameraet mitt å sett litt på temperaturene på en del Hypex produkter når de brukes litt hardt.
    Det der skriver du BAAARE for å SKRYTE av at DU har VARMEKAMERA! :geek:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hypex sliter med varmgang. Uten omtanke på kjøleløsningen blir det for varmt. Skulle likt å tatt med varmekameraet mitt å sett litt på temperaturene på en del Hypex produkter når de brukes litt hardt.
    Jeg har målt ca 40 grader på aluplata på mine Hypex Fusionamps når de står på tomgang. Og da henger de i løse lufta slik at kjøringen burde være god.

    ( ja, jeg har varmekamera... )
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Under prototypingen målte jeg 120 grader på utgangsspolene når jeg gasset på skikkelig. Bakom fjøset fant jeg noe metallskrammel som gjør at den nå holder seg på 62 grader ved samme belastning. Utrolig hva vi får til ute på bygdene :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn