Diverse Er High End døende?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Fant denne artikkelen i fra 1994, men jeg føler at den er like aktuell i dag, nesten 25 år senere. Snobberiet går over alle støvleskaft, har du ikke dyrt nok anlegg så kan du heller ikke høre forskjell og dermed har du ikke stemmerett. Og ofte kobles pris og lydkvalitet ukritisk sammen. Jeg er overbevist om at et anlegg til 30.000,- med komponenter og rom som passer godt sammen kan lett spille bedre enn et anlegg til ti ganger prisen. Det finnes mange gode produkter der ute som ikke koster all verden.
666rip.promo_.jpg

Slowly, painfully, high-end audio seems to be dying. We all know it but we're apparently unable to resuscitate the patient. US dealers are closing at alarming rates—it must be the economy. Women continue to avoid the High End—it must be the technobabble combined with male equipment fetishism. Younger people aren't hopping aboard—it must be all those other things competing for their money. (Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
While it seems we're quick to point fingers and find scapegoats, we haven't addressed the primary causes of high-end audio's apparently inevitable decline. In the minds of most music-loving Americans, the High End simply doesn't exist. And for the minority who are aware of it, the High End is simply too expensive.

Is high-end audio dying? Audio equipment is better than ever. There is great gear available at virtually every price. The equipment isn't the problem. The high prices aren't even the problem. We are the problem. We aren't getting the right message out. We aren't effectively communicating the value of high-end audio. We focus on the ultra-expensive without spending adequate time on truly affordable equipment. We are elitist snobs about our equipment and the music we enjoy. We put down video and interactive games and midi and computer interfaces because they aren't important to us. We are making a tragic mistake.

Read more at https://www.stereophile.com/content/rip-high-end-audio#jWhjy7YOkAP3HQE6.99
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Ingen fare. Det vil alltid være nok av oss elitistiske snobber til å holde high-end i live og det vil fortsatt skrives slike artikler om 25 år. Stikkord her er Warshawa og Munchen.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg synes det er mye som tyder på at hifi generelt, og særlig high end, er på vei ut. Det er bare å se seg litt rundt, f. eks. hvis man tar en tur på en messe; min hårsveis er den mest populære, og den består av en hvit krans rundt en blank skalle! (Samme sveis er også i flertall på folk som tar av seg en mc-hjelm..)

Datteren min fikk et greit stueanlegg av meg for noen år siden. Det gikk til resirk da hun flyttet i sommer. Hun ble veldig overrasket da jeg nevnte at jeg kjente noen som kunne tenke seg å overta det... :( Men de som kunne tenke seg det, ja nettopp, de var mer på min alder.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
High-end har aldri vært og kommer aldri til å bli noe for "the great unwashed".
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Ser at enkelte High End tråder har dabbet av. Har ikke vært virksomhet siden i sommer:) Hvis undommen skal gå rund me mobilen og streame rett i øra med mp3, da blir det ikke noe tilvekst av highendere. Tedensen har vart i flere år. Det er forsatt liv i de gamle sølvrevene:rolleyes:
Som de skriver i Stereophile, så har det vært for lite publisitet for highend produsenter som er best i verden på sitt felt.
Når det gjelder bil, så er folk villig til å betale for dyre biler og skyhøye avgifter.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
Neida, jeg tror ikke det er døende. Jeg har tre gutter i slutten av tenårene som er interessert i musikk og klager når kjelleranlegget de bruker til å se på film ikke funker. De er imidlertid mer motstandsdyktig til svada enn jeg var på deres alder, kanskje på grunn av alle diskusjonene omkring klima og vaksiner, at de er mer bevisst på lureri. Det er et godt tegn.

Guttene mine kommer til å kjøpe bra anlegg (og en av dem som spiller piano drømte igår om å kjøpe flygel) men de lar seg nok ikke lure av grønne tursjer og moderne varianter av det samme.
 
M

MusicBear

Gjest
High-end er klart døende, i hvert fall overfor de som kjøper det mest med ørene. Sitter selv for øyeblikket med Benchmark forforsterker/DAC rett inn i to aktive studiohøyttalere, irriterende smått men nesten irriterende bra, men null eierglede som en stabel Krell eller ML ville vært.

På den annen side, i dag får man så mye i klassen rett under high-end, som er så bra. Og da spesielt i form av stadig flere integrerte produkter som gjør at man med dette kan klatre høyere opp på lyd-nirvana-stigen som følge av fornuftige priser med "alt-i-ett / svært-mye-i-ett" produkter :)

Fete integrerte forsterkere med råbra DAC'er og muligheter for streaming - til rundt 100.000 - tar en jo med til lydopplevelser som koster 2, 3-gangeren mer i form av separate komponenter. Disse multi aparaturer fra 30.000 låter jo riktig så bra, på dertil egnede høyttalere.

Høyttalere, derimot, fortsatt er noe bra og ufattelig mye av det dårlig.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.738
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
High end er for tilårkommende herrer med høyt hårfeste, krans eller at kammen er byttet ut med en våt klut. Det krever sin mann og lommebok å komme til high end land. Er jo derfor man på messer ser kun disse tynnhårede. Man må som oftest gå den tunge veien etter å ha hatt høyttalere med rød kant og klasse D forsterkere med en dullion watt. Higen etter noe mer sniker seg som oftest på etterhvert. Er iallefall slik jeg opplever det...
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Vi har jo fortsatt hester også selvom de ikke utgjør noen viktig del av dagens transportsystem.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
(Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
Dette. Hvem vil ha high-end hvis det ikke duger til å spille tung og sint rock? Ikke jeg iallfall.
ikke bare rock, men igrunnen alt som er tung og sint.
tung og sint hip hop, tung og sint elektronika, tung og sint dansemusikk, etc, som feks de greiene som spilles på berghain, er fraværende innen hi-end.
sjekk på messer eller youtubesnutter av hi-end-gærninger som demonstrerer anlegget sitt, så hører du stort sett bare soft crap med såkalt "god lyd" (nærmikket vokal og få instrumenter, helst uten strømtilkobling) som ikke får lydbildet i de hi-end-korrekte anleggene til å klappe sammen og bli til grøt.
ungdommen driter i sånn musikk, og det gjør de klokt i.
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det er bare å kikke litt på nettet...High End is alive and living very well...men ikke så mye i Norge...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Prisene er hinsidige på en del High End. Men det er en annen diskusjon.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror nok det er den stadig økende kvaliteten på betalbart utstyr som kommer til å bli det største problemet for 'high end'-leverandørene. Og at svadaen stadig oftere gjennomskues, naturligvis. Noe blir det igjen, men fremtidens kunder vil nok i større grad se 'high end' med samme øyne som mekaniske ur, helt uten illusjoner om at det er bedre enn klokka på telefonen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
(Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
Dette. Hvem vil ha high-end hvis det ikke duger til å spille tung og sint rock? Ikke jeg iallfall.
ikke bare rock, men igrunnen alt som er tung og sint.
tung og sint hip hop, elektronika og annet dansemusikk, som feks det de spiller på berghain, er fraværende innen hi-end.
sjekk på messer eller youtubesnutter av hi-end-gærninger som demonstrerer anlegget sitt, så hører du stort sett bare soft crap med såkalt "god lyd" (nærmikket vokal og få instrumenter, helst uten strømtilkobling) som ikke får lydbildet i de hi-end-korrekte anleggene til å klappe sammen og bli til grøt.
ungdommen driter i sånn musikk, og det gjør de klokt i.
Jeg har hatt en del besøk hos meg, hvor det har blitt spilt en del fra Tidal, hvor jeg har tenkt ‘hvis dette er musikken man spiller hjemme, så lyder det nok best på stereoanlegget i bilen’, så ja - det kan godt hende at high end assosieres med spesifikke sjanger.
Når det er sagt så er vel de færreste her inne på jazz hvor kvaliteten stort sett er hensyntatt og god.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror nok det er den stadig økende kvaliteten på betalbart utstyr som kommer til å bli det største problemet for 'high end'-leverandørene. Og at svadaen stadig oftere gjennomskues, naturligvis. Noe blir det igjen, men fremtidens kunder vil nok i større grad se 'high end' med samme øyne som mekaniske ur, helt uten illusjoner om at det er bedre enn klokka på telefonen.
Dette med folk som ofte lures inn i sære investeringer tror jeg er en myte.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
(Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
Dette. Hvem vil ha high-end hvis det ikke duger til å spille tung og sint rock? Ikke jeg iallfall.
ikke bare rock, men igrunnen alt som er tung og sint.
tung og sint hip hop, elektronika og annet dansemusikk, som feks det de spiller på berghain, er fraværende innen hi-end.
sjekk på messer eller youtubesnutter av hi-end-gærninger som demonstrerer anlegget sitt, så hører du stort sett bare soft crap med såkalt "god lyd" (nærmikket vokal og få instrumenter, helst uten strømtilkobling) som ikke får lydbildet i de hi-end-korrekte anleggene til å klappe sammen og bli til grøt.
ungdommen driter i sånn musikk, og det gjør de klokt i.
Jeg vet, og dette har alltid provosert meg. Skjønte aldri når jeg var ung selv hvordan det var mulig, eller i det hele tatt lovlig, å konstruere dyrt reproduksjonsutstyr for musikk, men som ikke egnet seg til å reprodusere den musikken som folk flest hører på. Også ender man som ung opp med helt jævlige Cerwin Vega høyttalere eller det som verre er isteden, også er løpet kjørt.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Snobberi har alltid vært forbehold tullinger, jfr. gratisleverandøren av dresser til Fretex. Men, nøkternhet har derimot alltid fungert. Surprise?

Det finnes High End på absolutt alle områder, ikke bare Hi Fi, men også slikt som mat, biler, dasser, gressklippere osv. Menn og kvinner finner alltid et High End-menneske som er attraktivt og som man vil ha tak i. Men, jegeren har for lite penger. For jævlig å si. Så går man ned et hakk. That´s Life.

Så, penger er faktisk noe av cluet enten man vil eller ei. Dermed er konklusjonen på Terje-As spørsmål: Hi End er ikke ute å kjøre, teknologien suser videre og den stoppes ikke. Det ville jo bare vært fjollete. Markedet fungerer ikke på det viset.

Jeg har både Devialet og masse Tandberg og elsker begge deler. De har hver sin signatur, men Devialet knuser Tandberg når det trykkes på gassen.

Konklusjon fra min side: Utviklingen kan ikke stoppes, den må derimot stimuleres av bl.a. oss forbrukere. Høre forskjell på et anlegg til 30k versus ett til 300k? Det er et tullespørsmål; det er klart det blir bedre, det viser måleresultater. Men, hva den enkelte oppfatter er en annen sak.

Som jeg har skrevet tidligere: Det beste tweak er å rense ørene. :) Ha en god natt.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
(Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
Dette. Hvem vil ha high-end hvis det ikke duger til å spille tung og sint rock? Ikke jeg iallfall.
ikke bare rock, men igrunnen alt som er tung og sint.
tung og sint hip hop, elektronika og annet dansemusikk, som feks det de spiller på berghain, er fraværende innen hi-end.
sjekk på messer eller youtubesnutter av hi-end-gærninger som demonstrerer anlegget sitt, så hører du stort sett bare soft crap med såkalt "god lyd" (nærmikket vokal og få instrumenter, helst uten strømtilkobling) som ikke får lydbildet i de hi-end-korrekte anleggene til å klappe sammen og bli til grøt.
ungdommen driter i sånn musikk, og det gjør de klokt i.
Jeg har hatt en del besøk hos meg, hvor det har blitt spilt en del fra Tidal, hvor jeg har tenkt ‘hvis dette er musikken man spiller hjemme, så lyder det nok best på stereoanlegget i bilen’, så ja - det kan godt hende at high end assosieres med spesifikke sjanger.
Når det er sagt så er vel de færreste her inne på jazz hvor kvaliteten stort sett er hensyntatt og god.
Nå disser du folk med annen musikksmak.
Helt greit det, men jeg tror faktisk ingen highend anlegg kan spille ALL musikk med "highend gjengivelse"
Det står, og faller på innspilt lydkvalitet.
Man må rett og slett evne å høre "forbi" ræva lyd.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Prisene er hinsidige på en del High End. Men det er en annen diskusjon.
Det er fordi de fleste her og sikkert andre plasser mener kvalifikasjonen for å være at high end er øverste prisklasse.
I min High end tråd prøver jeg å lande den tekniske standarden for High end. Slik det ble gjort for HiFi i sin tid.
I min tråd ble subjektivt Rotel RB-1091 dømt ut av high end klassen, masse ytelse, toppmodell til Rotel , men for billig og Rotel "lager ikke high end".
Så var det Mcintosh MA5200....high end pris og lyd, men dømt ut pga for lav modell i Mcintosh spekteret..??!!
Det var riktignok veldig få som hadde baller til å dømme ut/inn Mcintoshen noe som kan tyde på et produkt i det øvre grenseland.

Jeg kan til dels være med på utdømmingen av RB-1091 (må se nærmere på tekniske data), men at Mcintosh blir vippet ut her tyder på at den subjektive vurderingen ikke holder mål og tekniske vurderinger må redde produktet fra en gammel sliten High end jantelov.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har selv hatt Mcintosh 5200, men likte ikke lyden av den. Preferanser. Alikevel blir det jo feil av meg å dømme den nord og ned. Da den kan vere midt i blinken for noen andre i sin prisgrupoe.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg er intressert i lyd og prøver at oppnå brulkbar lyd med DIY og gjenbruk. Største delen av High-end er alt for dyrt til meg og blir kun dyrere.
High-end komponenter kan se meget pent ut og vil utsmykke en velmøbleret stue.
Mitt anlegg lyder ok men er stygt som fa..., så derfor skjuler jeg det i kjelleren og viser det kun til utvalgte gjester som kan tåle mosten :)
Mine voksne barn er opptatt av musikk, er jo vokset opp med meget musikk, men de kommer nok ikke til at støtte high-end.
Kjender også platesamlere som er opptatt av musikk, de er pragmatiske, har brukbare anlegg men bruker sinne penge hellere på musikk en High-end anlegg.
Jeg ser på High-end som bil prototyper på bilutstillinger - one off state of the art med teknologi og løsninger som vi, de gemene, håper vil
"trickel down" til nye produkter i våres prisleie.
 
Sist redigert:

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Litt av problemet er vel egentlig at mye "high-end" hifi låter hardt og sterilt, og ikke bidrar positivt til musikkopplevelsen. Jeg har hatt med mine to gutter på hifi-messer noen ganger, og de klager mange ganger over hvor lite bra det låter - og ler av misforholdet mellom pris og musikkopplevelse. Når jeg forklarer at det kan ha med rommet og plassering å gjøre, ler de og sier at "det der kan aldri låte bra..."

For 30 år siden var hifi den vanlige veien til vellyd, og et skikkelig anlegg var drømmen for svært mange. Og vi var vant til å tenke at jo dyrere, dess bedre. Men akkurat det kan jo være et blindspor. Av og til slår det meg at jeg har større utbytte av musikken hjemme når jeg hører et musikkstykke på Tivoli-radioen, enn på hovedanlegget.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
High End er en totalt misforstått greie (ift lydopplevelse) som bare de mindre vel-beørede, men ofte til velbemidlede lar seg fristelure til å "investerer" i.... Planke- og peseelyd hereIcome...-

[edit]
Og, som nevt over, spiller det det ikke en gang Rock’n Roll properly er det ikke et ordentlig stereoanlegg..
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mange meninger om hva highend egentlig er.
Det er vel verken mer eller mindre enn hva vi selv gjør det til. Som i alle andre priskategorier får man vel her også varierende kvalitet på innmat og hvordan det egentlig yter.

Om man har god råd og vettet i behold og gjerne litt kunnskap om hifi, er det vel ikke umulig å få ekstremt god lyd fra øverste prisklasse?

Finnes da mange highend produsenter som serverer spitzenklasse lyd, og sikkert like mange produsenter i samme kategori som gir ræva lyd.
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Litt av problemet er vel egentlig at mye "high-end" hifi låter hardt og sterilt, og ikke bidrar positivt til musikkopplevelsen. Jeg har hatt med mine to gutter på hifi-messer noen ganger, og de klager mange ganger over hvor lite bra det låter - og ler av misforholdet mellom pris og musikkopplevelse. Når jeg forklarer at det kan ha med rommet og plassering å gjøre, ler de og sier at "det der kan aldri låte bra..."

For 30 år siden var hifi den vanlige veien til vellyd, og et skikkelig anlegg var drømmen for svært mange. Og vi var vant til å tenke at jo dyrere, dess bedre. Men akkurat det kan jo være et blindspor. Av og til slår det meg at jeg har større utbytte av musikken hjemme når jeg hører et musikkstykke på Tivoli-radioen, enn på hovedanlegget.
Det fenomenet har vel ikke noe med high end å gjøre?! Den grunnleggende egenskapen til all HiFi er å gjenskape uten å kompromittere.
Hvis kilden er steril, blir det jo sterilt. Hadde barna fått tilgang til en annen equlizer profil vil kanskje alt blitt anderledes??
Jeg har egen eq profil til fetteren min, for han skal lyden være farget for å være bra, spesielt i bassorådet.
Jeg liker også at det er mektig og kraftfult i det nedre frekvensområdet, så her kommer det prinsippielle valget på høyttaler type.
Med den rette type høyttaler kan man spille på eq=flat og fortsatt like lyden :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Litt av problemet er vel egentlig at mye "high-end" hifi låter hardt og sterilt, og ikke bidrar positivt til musikkopplevelsen. Jeg har hatt med mine to gutter på hifi-messer noen ganger, og de klager mange ganger over hvor lite bra det låter - og ler av misforholdet mellom pris og musikkopplevelse. Når jeg forklarer at det kan ha med rommet og plassering å gjøre, ler de og sier at "det der kan aldri låte bra..."

For 30 år siden var hifi den vanlige veien til vellyd, og et skikkelig anlegg var drømmen for svært mange. Og vi var vant til å tenke at jo dyrere, dess bedre. Men akkurat det kan jo være et blindspor. Av og til slår det meg at jeg har større utbytte av musikken hjemme når jeg hører et musikkstykke på Tivoli-radioen, enn på hovedanlegget.
Det fenomenet har vel ikke noe med high end å gjøre?! Den grunnleggende egenskapen til all HiFi er å gjenskape uten å kompromittere.
Hvis kilden er steril, blir det jo sterilt. Hadde barna fått tilgang til en annen equlizer profil vil kanskje alt blitt anderledes??
Jeg har egen eq profil til fetteren min, for han skal lyden være farget for å være bra, spesielt i bassorådet.
Jeg liker også at det er mektig og kraftfult i det nedre frekvensområdet, så her kommer det prinsippielle valget på høyttaler type.
Med den rette type høyttaler kan man spille på eq=flat og fortsatt like lyden :)
Merk at jeg ikke skrev at alt som kan karakteriseres som High-End låter dårlig. Men høy pris og ekstrem oppløsning er ikke alltid synonymt med store musikkopplevelser. Mye av den virkelig gode musikken finnes på innspillinger som ikke har all verdens kvalitet. Levende musikk låter ikke sterilt og hardt, men mange innspillinger gjør det. Og da vil ofte typiske high-end anlegg bare bidra til å forverre musikkopplevelsen. Det enkle er ofte det beste; min erfaring er at et enkelt rørbasert anlegg ofte gir en helt annen musikalsk opplevelse enn typiske high-end anlegg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
(Then again, it might be the High End's abhorrence of rock'n'roll.)
Dette. Hvem vil ha high-end hvis det ikke duger til å spille tung og sint rock? Ikke jeg iallfall.
Spikeren på hodet!

Oppfordrer deg til å lage tråden "finnes det high-end komponenter som også fikser tung og sint rock" e.l.
Ja, det kommer nok helt sikkert til å skje.

Eller kanskje jeg bare overlater high-end til pling-plong- og akustisk-jazz-trio-brigaden.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har inntrykk av det er mer mellomklasse hifi utstyr som selger dårligere i dag enn før. Det rimelige og det veldig dyre ser ut til å selge bra fortsatt. Selv om det vestlige markedet har blitt mindre, så har markedet vokst i andre deler av verden.
Virkelig dyr hifi både har og vil vel alltid være nisje. Men det er klart at en del produkter vil selge dårligere til den kommende generasjonen som lytter til bærbart.

Så kan man selvsagt diskutere hva som er high end. Jeg kan ikke si jeg har hørt virkelig spitzerklasse lyd eller noe som er i nærheten på f.eks store messer, men andre mener sikkert noe annet. Det er dog mye pent å se på.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det finnes high end- lyd og det finnes high end- komponenter. Man må kanskje være villig til å se på dette som to forskjellige ting?

Så lenge det finnes interesse for klassiske musikkgenre som jazz, akustisk, klassisk osv, vil det nok alltid være en interesse for førstnevnte. Klarer vi å videreformidle god musikk til de som kommer etter oss?

Så er det nok relativt mange som kjøper high end-komponenter av helt andre årsaker enn genuin interesse for high end-lyd. Status og ønske om å ha noe ingen andre har, eierglede, hva nå enn det betyr...så lenge økonomien vokser vil det være et marked der, tipper jeg.

Oslo hifi-center, jeg går utifra dette er landets største butikk innenfor high-end audio? De har på alle måter sitt beste år i 2017, stor økning i omsetning og tilsvarende økning i resultat tyder på at interessen for å kjøpe high end-komponenter i alle fall ikke er døende.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det finnes high end- lyd og det finnes high end- komponenter. Man må kanskje være villig til å se på dette som to forskjellige ting?

Så lenge det finnes interesse for klassiske musikkgenre som jazz, akustisk, klassisk osv, vil det nok alltid være en interesse for førstnevnte. Klarer vi å videreformidle god musikk til de som kommer etter oss?

Så er det nok relativt mange som kjøper high end-komponenter av helt andre årsaker enn genuin interesse for high end-lyd. Status og ønske om å ha noe ingen andre har, eierglede, hva nå enn det betyr...så lenge økonomien vokser vil det være et marked der, tipper jeg.

Oslo hifi-center, jeg går utifra dette er landets største butikk innenfor high-end audio? De har på alle måter sitt beste år i 2017, stor økning i omsetning og tilsvarende økning i resultat tyder på at interessen for å kjøpe high end-komponenter i alle fall ikke er døende.
De flyter nok på produkter i litt lavere prisklasser tenker jeg. Duger vel ikke å selge et par-tre apparater i den øvre prisklasse hvis man skal drive butikk.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det finnes high end- lyd og det finnes high end- komponenter. Man må kanskje være villig til å se på dette som to forskjellige ting?

Så lenge det finnes interesse for klassiske musikkgenre som jazz, akustisk, klassisk osv, vil det nok alltid være en interesse for førstnevnte. Klarer vi å videreformidle god musikk til de som kommer etter oss?

Så er det nok relativt mange som kjøper high end-komponenter av helt andre årsaker enn genuin interesse for high end-lyd. Status og ønske om å ha noe ingen andre har, eierglede, hva nå enn det betyr...så lenge økonomien vokser vil det være et marked der, tipper jeg.

Oslo hifi-center, jeg går utifra dette er landets største butikk innenfor high-end audio? De har på alle måter sitt beste år i 2017, stor økning i omsetning og tilsvarende økning i resultat tyder på at interessen for å kjøpe high end-komponenter i alle fall ikke er døende.
De flyter nok på produkter i litt lavere prisklasser tenker jeg. Duger vel ikke å selge et par-tre apparater i den øvre prisklasse hvis man skal drive butikk.
Det blir jo bare spekulasjoner, men jeg tror du tar feil. Man leverer ikke 15% resultat på over 40 mill i omsetning ved å selge Marantz-produkter. De selger nok mye mer produkter i høyere prisklasser enn man skulle tro, sannsynligvis mest fokusert på produkter de selv importerer/er eneforhandler av. OHFC ble årets Burmester forhandler i verden for noen år siden, det krever nok en del mer enn salg av et par-tre produkter ila året. Nok spekulasjoner fra min side...

Mitt inntrykk av hifi-bransjen i Norge er at det finnes flere aktører enn for 10 år siden. Ja, det har forsvunnet noen få, men flere nye har kommet til. Disse selger ganske mye sære produkter, dvs jeg vet jo ikke hvor mye de selger, men sortementet er i alle fall ikke for hvem som helst. Slik jeg opplever det er utvalget innenfor high-end audio produkter nesten ulogisk stort ift en evt påstått døende interesse.

Eller drives high end-bransjen stort sett på hobbybasis den også, av mennesker som har ordnet seg økonomisk på forhånd?
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Det sosiologiske svaret tror jeg er dette: High end som fenomen vil finnes så lenge det finnes et tilstrekkelig antall menn med alt for mye penger, og som har mulighet til å legge ukristelig mye penger på statusprodukter som kombinerer deres interesse for lyd og teknologi.

Så lenge den industrielle sivilisasjonen står, består nok high end-lyd (bare se på Asia nå om dagen). Hvis klimakrisen gjør at det meste kollapser... så kollapser jo high end også.

Er ellers enig med Orso i at det som ser ut til å slite i markedet er "mid-fi", sånn målt ut fra budsjett. Lydplanker og alt-i-ett-produkter som Sonos m.m. ser ut til å ta mer og mer over for dette segmentet. De som kjøpte seg et noenlunde rimelig "stereoanlegg" på Hifiklubben på 90-tallet fordi de rett og slett var interessert i musikk, kjøper nå heller ting fra Sonos (alternativt B&O, Kii Three eller Devialet hvis de har mer penger å legge igjen).

---------

Om man tenker på " high end" som reelt høy lydkvalitet, har jo aldri mulighetene vært større til å få god lyd enn nettopp i dag. Den teknologiske utviklingen har gjort at dacen i en nyere iPhone er tilnærmet like god som high end-dacer, og DSP og bedre målemetoder gjør det plutselig mulig å få mye mer presise svar om hvorfor ting ikke høres optimalt ut hjemme hos en selv, og til evt å korrigere noen av de største problemene plassering og uheldig akustikk kan skape. Og heldigitale aktive høyttalere som Kii og Dutch & Dutch viser hvor langt man i dag kan komme med relativt små bokser.

Men om lyden faktisk har blitt bedre hos oss... nja, jeg tviler. Man kommer jo ikke utenom de faktisk fysiske og akustiske lovene. Moderne interiører er minimalistiske og musikk-fiendtlige, plassen har blitt mindre fordi vi bor tettere enn før (som jo ellers er en bra ting), og konene har fått så mye makt (som jo også er bra) at høyttalere ikke får lov til å være store og ta plass og ha fremskutt plassering.

Pluss at veldig mange plasserer en TV mellom høyttalerne, som både fører til at plasseringsmulighetene blir begrenset og at man får en uheldig reflekterende flate akkurat der det ofte ikke bør være noen reflekterende flate.

For ikke å snakke om at begrepet "high-fidelity" blir meningsløst når mesteparten av musikken som blir spilt på high end-anlegg ikke er akustisk (og ofte over-mastret), og hvis den er akustisk bare sjeldent er fra puristiske og ikke-prosesserte opptak. Dermed finnes det ikke lenger noen ultimat referanse å måle stereobildet opp mot. Det kan låte bra, og musikk kan fenge uansett, men da er det ikke lenger high-fidelity annet enn i en veldig snever betydning av ordet, IMHO.

----------

Kanskje fremtrer jeg nå som hifi-snobb, jeg vet ikke :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvis foten går er det (ofte) high end. Problemet er jo at hvis foten skal gå så det være high end, med det dette medfører (for eksempel på investeringsfronten). For andre er ikke dette et problem og det er helt flott (fritt for ironi).
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tror Oslo Hi-Fi Center er en av få butikker/importører som har greid å få dette til å bli en bra butikk. Neby er en annen som tjente skikkelig bra på Tivoliagenturet. Men de aller fleste små formuer i hifibransjen har blitt skapt ved å starte med en stor....
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis foten går er det (ofte) high end. Problemet er jo at hvis foten skal gå så det være high end, med det dette medfører (for eksempel på investeringsfronten). For andre er ikke dette et problem og det er helt flott (fritt for ironi).
Nja.
Hvis foten går, dersom det er kriteriet, så er det (ofte) hiend lyd.
Hiend komponenter trenger man såvisst ikke nødvendigvis å få fot av, selv om de fortsatt er hiend komponenter. Og seff har også de potensialet til å avgi hiend lyd. Høyst sannsynlig i enda større grad, det kan jeg være med på.
 
Topp Bunn