er lengden på kabelen viktig

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på om kortest signalkabel er bedre enn enn lang, snakker da om 1 eller 2meter. Eller er det i det hele tatt mulig å høre forskjell :)
Må desverre opp i 2 meters lengde.

Mvh
Steinm
 
B

Back_Door

Gjest
steinm skrev:
Jeg lurer på om kortest signalkabel er bedre enn enn lang, snakker da om 1 eller 2meter. Eller er det i det hele tatt mulig å høre forskjell :)
Må desverre opp i 2 meters lengde.

Mvh
Steinm
Er kabelen av god kvalitet, tviler jeg sterkt på om du vil kunne høre forskjell. (Forutsetningen er selvsagt at kabelen er så lang at den når frem til kontakten..)
Vil selv alltid satse på så korte kabler som mulig. Det blir alltids nok salat uansett ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
1 eller 2 meter er likegyldig.

I et strekk med 20m signalkabel har jeg ca. 1-1.5db forskjell fra et på 6m.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Husker faktisk jeg lånte en kabel på 1 1/2 meters lengde av Hifi Huset, for å teste før jeg kjøpte. Jeg bestemte meg for å kjøpe en, men av en eller annen merkelig grunn syns jeg 1 meteren jeg kjøpte gav dårligere resultat enn den jeg lånte på 1 1/2 m.. :eek:
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
takk for alle svar, da er det bare å gå til innkjøp.
Så var det valgets kvaler, bra kabel til rimelig pris ;D


Mvh
Steinm
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
steinm skrev:
takk for alle svar, da er det bare å gå til innkjøp.
Så var det valgets kvaler, bra kabel til rimelig pris ;D


Mvh
Steinm
DIY
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Mellom Hovland HP-100 (utgangsimpedanse 1000 ohm, mener jeg å huske) og Graaf GM20 (inngangsimpedanse 50 kohm, mener jeg å huske) hvor lange kabler kan jeg ha før det vil kunne bli noen lydmessig forringelse? Vil jeg kunne oppleve forskjell på 1,5 meter og 3 meter?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
steinm skrev:
takk for alle svar, da er det bare å gå til innkjøp.
Så var det valgets kvaler, bra kabel til rimelig pris ;D


Mvh
Steinm
Black Magic Revelation eller Giant. De kan sterkt anbefales, nesten uansett hva slags komponenter du har. Sammenlignet med f. eks. NordOst, må du på noe mellom Heimdall og Frey.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
I følge naim er det det ::)

What is the best/required length for NACA5?

NACA5 is nominally designed to be used in 10m lengths. Some people claim longer lengths sound better but any length between 5m and 20m should sound fine.

You should always use at least 3.5m for safe operation as Naim amplifiers rely on a certain minimum cable inductance for stability. Note that using less than 3.5m of Naim cable or using a speaker cable other than a Naim supplied one can invalidate your warranty.

(mine understrekinger)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
steinm skrev:
takk for alle svar, da er det bare å gå til innkjøp.
Så var det valgets kvaler, bra kabel til rimelig pris ;D


Mvh
Steinm
Black Magic Revelation eller Giant. De kan sterkt anbefales, nesten uansett hva slags komponenter du har. Sammenlignet med f. eks. NordOst, må du på noe mellom Heimdall og Frey.
Jeg håper Steinm ikke har gått nærmere 3 år uten kabler ;)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kan anbefale å lage diy kabel av reint solidcore sølv,0,3mm eller 0,5mm+anorakksnor på sybutikken.(2stk snorer pr kabel,+og minus)
Dra ut innmat i anorakksnor,og tre kabel gjennom,enkelt og greit.

Plugger kan feks vere bullet,til ca 400/4stk.
Skal du kjøpe bedre kabel ferdig,blir den dyr.

Mvh.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Mellom Hovland HP-100 (utgangsimpedanse 1000 ohm, mener jeg å huske) og Graaf GM20 (inngangsimpedanse 50 kohm, mener jeg å huske) hvor lange kabler kan jeg ha før det vil kunne bli noen lydmessig forringelse? Vil jeg kunne oppleve forskjell på 1,5 meter og 3 meter?
Stereophile målte utgangsimpedansen på HP-100 til 2K4 @ 1KHz. Med utgangsimpedans i denne størrelsen bør du se etter kabler med lav kapasitans (mindre enn et par-tre hundre pF for hele kabelstrekket). Kabler med utpreget høy kapasitans kan bidra til en noe avdempet/matt høyfrekvensrespons. Kablene bør også være godt skjermet. Dersom du evt opplever unødig mye høyfrekvensstøy via kablene kan det dog likevel være en fordel å vurdere kabler med høy kapasitans.

Forskjellen mellom 1,5 m og 3 m er i utgangspunktet ikke dramatisk, men dersom 1,5 m er «på kanten» så er 3 m av den samme kabelen være for langt.

mvh
KJ
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Har aldri opplevd 1,5 m som problematisk. Siden det står Cardas Golden Reference i resten av kjeden blir det nok denne kabelen, og jeg ser at jeg nok kan trenge noe mer enn 3 meter, 4 burde gi meg fremtidig fleksibilitet. Er litt opptatt av at jeg ikke låser meg i og med to platespillere, ulike riaatrinn og trafoer med ulik lengde på kabler.

Takk KJ.
 
Topp Bunn