Er Lowther bare dyrt "skrot"?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Av det lille jeg har høørt fra Hørning ( alkibiades og afrodites) er jeg ikke helt sikker på om det var det helt rette å sause inn ellers gode hi-fi elementer med kvistlakk , og gå bananas med skalpellen..... :)

Så er det dette med målinger da , som jeg aldri har brydd meg nevneverdig om , bare det låter bra syntes jeg det er ok.....

Lurer på hva Bert Doppenberg gjør med elementene dx3 som brukes i Oris.....kanskje han har brukt de som de er =? ikke vet jeg , men fine kreasjoner Bert laver....Kunne tenke meg å lyttet til slike engang.

Mvh Espen

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
ssm skrev:
Lurer på hva Bert Doppenberg gjør med elementene dx3 som brukes i Oris.....kanskje han har brukt de som de er =? ikke vet jeg , men fine kreasjoner Bert laver....Kunne tenke meg å lyttet til slike engang.

Mvh Espen
Bortsett fra ny faseplugg, er elementene såvidt jeg vet, originale.

Frode

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ssm skrev:
Av det lille jeg har høørt fra Hørning ( alkibiades og afrodites) er jeg ikke helt sikker på om det var det helt rette å sause inn ellers gode hi-fi elementer med kvistlakk , og gå bananas med skalpellen..... :)
Du har ikke hørt de optimalt innstillt da nei espen.. :). Ang coutinga gjøres dette for å få elementet mer lineært, noe Lowther selv er inneforstått med og bruker hvis du betaler mer for det. Og elementene leveres uten kone ifra Lowther.. :).. Så her har Lowther tatt etter Hørning , ikke motsatt.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Kan jeg da tolke det dit hen at de beste konstruksjonene med Lowther elementer har modifiserte elementer?

Uten egen erfaring (foruten å ha målt opp to par og hørt på de i LANGT fra optimale kasser siden denne tråden ble opprettet), så synes jeg tanken om å IKKE bruke de som fulltoner alene er en god ide, ikke minst å fjerne whizzer cone å heller benytte de som en god mellomtone.
Det må jo være DET de i utgangspunktet er gode på?

Dette er jo som Oblivion påpeker en mekanisk løsning for å oppnå et toveis system. Mangler riktignok det elektriske delefilteret, men en deling foregår jo likevel mellom de to membranene, noe jeg ikke har forstått hvorfor og hvordan mange mener er en bedre løsning enn elektrisk.
Sånn sett nær beslektet med coax elementer.

Og da er det naturlig å stille spørsmålet: Er det mange som kjøper f.eks KEF sine coax elementer for så å nappe ut diskanten, coate membranen, benytte de sammen med en annen "superdiskant" og fortsatt skryte av KEF sine COAX elementer?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.344
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Valentino skrev:
Oj. Kanskje tråden må flyttes over til vennetrådavdelingen?

Valentino
Lowther-uvenn

P.S.  ;)  D.S.
Du har ikke det store erfaringsgrunnlaget du med disse val...  8)...
Jeg trenger ikke særlig egenerfaring med Lowther.

Oblivion skrev:
Når det egentlig er et to-veis element med mekanisk deling mellom cone og wizzer-cone måler og spiller det som et mindre perfekt integrert to-veis system..
Skikkelig dipp (utfasing) der cone og wizzer-cone overlapper / deler og høyere nivå fra wizzer-cone.
Ikke noe jeg ville hatt i heimen, nei.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
HCS skrev:
Valentino skrev:
Oj. Kanskje tråden må flyttes over til vennetrådavdelingen?

Valentino
Lowther-uvenn

P.S. ;) D.S.
Du har ikke det store erfaringsgrunnlaget du med disse val... 8)...
Jeg trenger ikke særlig egenerfaring med Lowther.

Oblivion skrev:
Når det egentlig er et to-veis element med mekanisk deling mellom cone og wizzer-cone måler og spiller det som et mindre perfekt integrert to-veis system..
Skikkelig dipp (utfasing) der cone og wizzer-cone overlapper / deler og høyere nivå fra wizzer-cone.
Ikke noe jeg ville hatt i heimen, nei.
...egen erfaring og empiri er til tider oppskrytt ja.. 8).. .... Uten at jeg skal på noen måte si at Lowther er det beste av alt en kan få.. ;)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Da har jeg hatt besøk av to karer som har hørt endel forskjellig. Trådstarter og Håvard, H6-klonens far. Vi hørte mye musikk, tilogmed gamle Saga ble lirket frem og "Breif Case" og " Humble Stance". Og Lowther-elementene gjorde seg ikke bort vil jeg si. Håvard utbrøt tilogmed at han kunne vurdere å bli Michael Jackson-fan etter å hørt Lowtherne spille. Nå skal det sies at de står i en konstruskon som yter de mer enn rettferdighet vil jeg si :). Ifra norcad kom det gode skussmål om deres evne til å spille alt bra. Fornøyelig aften helt klart... Så lowther er neppe bare dyrt skrot nei.. Det gjelder bare å få tilpasset de til resten av høytaler-konstruksjonen.... :)

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Det gjelder bare å få tilpasset de til resten av høytaler-konstruksjonen.... :)
Det gleder alle elementer. Det er klart man kan få Lowther det til å spille greit, men å bruke et i utgangspunktet dårlig element i en god konstruksjon virker bortkastet etter min mening. Hvorfor ikke bruke et BRA element i en BRA konstruksjon når man først er i gang.

Og det å klippe av whizzer, og dermed gjøre elementet til en mellomtone er også helt bortkastet. Da kan man jo like gjerne kjøpe en dedikert mellomtone.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.971
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
HCS skrev:
Da har jeg hatt besøk av to karer som har hørt endel forskjellig. Trådstarter og Håvard, H6-klonens far. Vi hørte mye musikk, tilogmed gamle Saga ble lirket frem og "Breif Case" og " Humble Stance". Og Lowther-elementene gjorde seg ikke bort vil jeg si. Håvard utbrøt tilogmed at han kunne vurdere å bli Michael Jackson-fan etter å hørt Lowtherne spille. Nå skal det sies at de står i en konstruskon som yter de mer enn rettferdighet vil jeg si :). Ifra norcad kom det gode skussmål om deres evne til å spille alt bra. Fornøyelig aften helt klart... Så lowther er neppe bare dyrt skrot nei.. Det gjelder bare å få tilpasset de til resten av høytaler-konstruksjonen.... :)
Spennende!
Har du bilder av dine høyttalere?
Mvh Espen

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
HCS skrev:
Det gleder alle elementer. Det er klart man kan få Lowther det til å spille greit, men å bruke et i utgangspunktet dårlig element i en god konstruksjon virker bortkastet etter min mening. Hvorfor ikke bruke et BRA element i en BRA konstruksjon når man først er i gang.

Og det å klippe av whizzer, og dermed gjøre elementet til en mellomtone er også helt bortkastet. Da kan man jo like gjerne kjøpe en dedikert mellomtone.
Da har den store lydguru og forståsegpåer talt.
Takk for informasjonen.

Håvard

PS Lurer på hvorfor Lowther har så mange tilhengere og egne fan klubber rundt omkring i verden, sikkert fordi det er et dårlig element.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Defo skrev:
HCS skrev:

Vel, det er mange som synes Lowther er et bra element.. ;).. Det å klippe whizzer kan jeg skjønne at er mer omstridt, men det fungerer greit hos meg... ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HCS skrev:
Defo skrev:
HCS skrev:

Vel, det er mange som synes Lowther er et bra element.. ;).. Det å klippe whizzer kan jeg skjønne at er mer omstridt, men det fungerer greit hos meg... ;D
Ser frem til å høre "skrotet" HCS ;D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ELJ skrev:
HCS skrev:
Spennende!
Mvh Espen
Klipper litt ifra en anne tråd. De står ikke slik idag, og jeg bruker fronttrekket. :)

Vedlegg

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Velkommen skal du være 65finger :D.. Skrotet funker helt klart for en enkel sjel som meg iallefall.. 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HCS skrev:
Velkommen skal du være 65finger :D.. Skrotet funker helt klart for en enkel sjel som meg iallefall.. 8)
Ser virkelig frem til det!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke mye erfaring med Lowther.
Allikevel var dette noe som ga mersmak. Snakka litt om det med Norcad, Alkabides er et bakladet horn, så som H6, hørte mye av de samme kvalitetene, men mer av alt.
Det HCS må gjøre er å få styr på plassering/tuning av bassen. Det spilte dypt og desverre gikk det litt utover mellombassen. Skjedde en eller annen form for maskering der. Bassporten er tunebar, og regner med at han får styr på dette. Han har ikke rørt den ennå stakkar. De spiller mørkt ville noen sagt, personlig ville jeg på noen innspillinger hatt noe mer nivå i øverste oktaver, det ble litt for nøytralt for meg på noe av det vi spilte. Dette er preferanser.

Min erfaring med Lowther er vel i grunn mest en kort lytt til Orishorn, men aktiv 15 bass. Noe av det jeg har likt best av alle systemer jeg har lyttet til.

Da starter kloning av Hørning. ;D
Perikles står for tur, noen som har tegninger ;D ;D

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Ja, du er i bunn og grunn en virkelig enkel sjel,
akkurat som meg.
Vi liker enkel musikk, på enkle høyttalere, med enkle filtre, foret med enkle 300b forsterkere, som blir fornt av en enkelt oppbygd filterfri og upsamplingsfri dac gjennom en no nonsense enkel rørpre.

Håvard

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.971
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Herrligt! mektige høyttalere og anlegg jeg gjerne skulle hørt!
Modifisert eller ikke, Lowthers dynamikk og realisme kan sette dype spor i sjelen..... Jeg vil holde meg på denne smale stien en god stund til 8)
Espen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
ELJ skrev:
HCS skrev:
Spennende!
Mvh Espen
Klipper litt ifra en anne tråd. De står ikke slik idag, og jeg bruker fronttrekket. :)
Det var iallfall ikke noe småtteri :)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Haavard skrev:
HCS skrev:
akkurat som meg.
Vi liker enkel musikk, på enkle høyttalere, med enkle filtre, foret med enkle 300b forsterkere, som blir fornt av en enkelt oppbygd filterfri og upsamplingsfri dac gjennom en no nonsense enkel rørpre.

Håvard
Nå er ikke jeg like enkel som de to andre herremenn her ;D
Med det mener jeg at jeg ikke er noen stor fan av enkel musikk, enkle høyttalere eller enkle forsterkere. (Jeg hoppet med vilje over enkle filtere)
Jeg har all respekt for de som legger mye tid og jobb i å matche høyttalere og anlegg til sin egen musikksmak og preferanser, og resultatet blir ofte veldig bra. Akkurat for den det gjelder og med den musikken de spiller. Ofte er dette "mellomtonelyttere" som finner ett eller annet et sted i mellomtoneområdet som de setter veldig pris på, skriver store ord om, og som jeg ofte sliter med å høre.
For meg skal en bra høyttaler være bra på alt, eller i hvertfall det meste.
Man skal ikke bli tvingt til å høre kun på enkel jazz, folkemusikk eller heavy, men få de fleste lyttere til å trives.
Så dette med enkle forsterkere og enkle høyttalere har ofte falt igjennom akkurat der.

Og her kom den store positive overraskelsen hos HCS i dag.
Disse høyttalerne spillte etter mine ører det aller meste riktig så bra! :)

For å holde det litt til hva denne tråden handler om; Lowther hørtes ikke ut som skrot i denne konstruksjonen, men for å ikke legge trådtittelen HELT død må jeg få legge til to ting:
- De blir brukt som mellomtoner i en treveis konstruksjon, og IKKE som fulltoner.
- Jeg fikk ikke noe bevis for at det faktisk var Lowther elementer jeg hørte på! HCS beholdt fronttrekket på hele kvelden (og etter hva ryktene sier har han visstnok limt de fast!), for alt jeg vet kan det sitte en Seas MCA15RCY inni der................ :p

Så uten å innrømme altfor mye er min konklusjon veldig grei - lyden jeg fikk presentert i dag kunne jeg fint kunnet levd med i min egen stue. OK ikke bare levd med, men faktisk vært ganske så lykkelig med ;D

PS! Jeg synes ikke de manglet noe i toppen, og jeg tror den udefinerte bassen langt der nede et sted kan bero like mye på rom og plassering som noe annet. Dyp bass ER vanskelig og ingen får den til å sitte uten fintuning.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.344
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
<snipp> og jeg tror den udefinerte bassen langt der nede et sted kan bero like mye på rom og plassering som noe annet. Dyp bass ER vanskelig og ingen får den til å sitte uten fintuning.
...eller EQ som det også kalles. ;D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Haavard skrev:
HCS skrev:
akkurat som meg.

Håvard
Ja, du har gode poenger her Håvard. Må vel si at jeg har gått en litt lengre vei enn deg. Med MANGE høytalere og en drøss med forskjellige forsterkere. Alle med sine sterke og svake sider. Da jeg nå har endt opp med Lowther-baserte høytalere ser jeg at de er det nærmeste jeg har kommet det lydidealet jeg vil ha, dvs mørkt og likevel nøytralt. Og til dere stakkarar som ikke tror 300b kan rocke så tar dere feil.. ;D. Artig at du også likte det du hørte Norcad. Store stygge beist, men gøyale. Og med Lowther som høytalernes hjerte. Ups, fant du ut at jeg hadde limt fast fronttrekkene.. 8)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ELJ skrev:
Herrligt! mektige høyttalere og anlegg jeg gjerne skulle hørt!
Modifisert eller ikke, Lowthers dynamikk og realisme kan sette dype spor i sjelen..... Jeg vil holde meg på denne smale stien en god stund til 8)
Espen
Bare si ifra hvis du noen gang er ved Mjøsas bredder. Velkommen skal du være :)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
HCS skrev:
Haavard skrev:
HCS skrev:
akkurat som meg.

Håvard
Ja, du har gode poenger her Håvard. Må vel si at jeg har gått en litt lengre vei enn deg. Med MANGE høytalere og en drøss med forskjellige forsterkere. Alle med sine sterke og svake sider. Da jeg nå har endt opp med Lowther-baserte høytalere ser jeg at de er det nærmeste jeg har kommet det lydidealet jeg vil ha, dvs mørkt og likevel nøytralt. Og til dere stakkarar som ikke tror 300b kan rocke så tar dere feil.. ;D. Artig at du også likte det du hørte Norcad. Store stygge beist, men gøyale. Og med Lowther som høytalernes hjerte. Ups, fant du ut at jeg hadde limt fast fronttrekkene.. 8)
Men du har da vel ikke 300B ?

mvh :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Joa , kwil...Er en 300B forsterker med 5300 rør. Makan til flisespikkeri altså... ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
HCS skrev:
Da jeg nå har endt opp med Lowther-baserte høytalere ser jeg at de er det nærmeste jeg har kommet det lydidealet jeg vil ha, dvs mørkt og likevel nøytralt. Og til dere stakkarar som ikke tror 300b kan rocke så tar dere feil.. ;D. Artig at du også likte det du hørte Norcad. Store stygge beist, men gøyale. Og med Lowther som høytalernes hjerte. Ups, fant du ut at jeg hadde limt fast fronttrekkene.. 8)
Lydidealet ditt er jeg med på, og ja de små nusselige lysende og drittunge forsterkerne overrasket med trykk og kontroll i bunn, så jeg likte absolutt hva jeg hørte.
Store og stygge beist synes jeg de IKKE er, men helt klart VELDIG mye bedre med fronttrekket på ifht bildet over her.
Og det er vel Beyma bassene og Vifa diskantene sammen med horn både i hue og ræva som GJØR høyttaleren. Er det ikke det da? ;D
De derre Lowther greiene blir jo bare en liten bagatell oppe i det hele............. ::)

Topp Bunn