Er lufta for alle?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Enkel problemstilling i dag. Ta en titt på tegningen dere akustikkeksperter. Noen ide, facts, kvalifisert synsing/gjetting om hva som gir best resultat - eller kanskje ingen forskjell?

Hvilket alternativ er best? Har dessverre ikke mer plass til rådighet.
takløsning.png
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Rett over lyttepos. dette, glemte å nevne.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.122
Antall liker
7.754
Sted
Oslo
Ville tro alt. A, Et luftrom kan jo fungere som et akustisk kammer.
Men hva veit jeg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Høres ut som fornuftige argumenter begge faktisk....hmmm.... :unsure: :unsure:
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg hører ikke til kategorien " akustikkekspert", men svarer allikevel 😁 Alternativ A fungerer best!

Det finnes en kalkulator for dette, kanskje jeg finner lenken.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Den sier vel ingen ting om det er bedere med luft over eller under..?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Med luft bak som i eksempel a vil det fungere bedre litt lenger ned i frekvens.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.122
Antall liker
7.754
Sted
Oslo
:unsure: Tanken var å se om denne løsningen gir bedre lyd/mindre førsteereksjon i mellomtoneområdet, bassen er f.eks. ikke nødvendig å ta hensyn til, den er tilnærmet problemfri. men takhøyden er kun 217 cm. og det er relativt kort avstand til vegg bak lyttefelt (som får demping tilsvarende dette men med full 100 mm. isolasjon.
Vær forsiktig med førsteereksjon i mellomgulvet, andre harmonisk, derimot, det er andre boller
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg stemmer helt klart på A, luft over isolasjon. Rimelig sikker på at det er slik jeg har oppfattet en rekke akustikere i jobb sammenheng
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Altså en nesten ikke helt ubetydningsløs likhet på forskjellene... 😖 😖

Teknisk sett er det enkleste å montere isolasjonsplatene i taket med lange tynne skruer/store skiver, og så ha luft mellom isolasjon og himlingsplater. Enkel montasje. Mulig Alt. A er bedre - men ikke sikkert og slettes ikke sikkert at det blir hørbar forskjell.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Jeg stemmer helt klart på A, luft over isolasjon. Rimelig sikker på at det er slik jeg har oppfattet en rekke akustikere i jobb sammenheng
Jeg tuter med min fagfelle i dette, det er slik akustikeren vil ha himlingen for optimal absorbsjon. ( over relevant spekter i skole/kontormiljø )
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Ja, var jo redd for det..... :oops: Mer køddete montering. Men må man så må man! Da kan likson ulumskheten gjemme seg på oversiden til de holder fred!
Da går jeg for den varianten - får vel ikke blitt ille gæli uansett. Thx guys - case closed!! :love:
 
L

Lassencad

Gjest
:)
Alt respekt for din tråd og spørgsmålet imellem A/B
Men kan du/man virkelig høre forskel?
Du er selv lidt inde på det i indlæg 18
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig med Vidar. Jeg så feil.
Er jo slik jeg har gjort med den store i hula mi også.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
:)
Alt respekt for din tråd og spørgsmålet imellem A/B
Men kan du/man virkelig høre forskel?
Du er selv lidt inde på det i indlæg 18
Muligens ikke - og uansett kan den ikke være monumental. Bedre enn uten tør man anta at det blir uansett!!
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Monteringen er ikke noe problem, du må bare krysslekte. Helt vanlig prosedyre.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Du ser ut som en krysslekt du også.... 🤭🤭🤭 Har jo ikke plass da! Får satse på at det ikke blir nedbøyning av isolasjon i de store hexagonfeltene. Kan også legge netting mellom.

BTW, prøvde å måle nedbøyning på stålprofilene du fikk beregnet - ikke mulig selv med meg dead center oppå!!
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.025
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Enkel problemstilling i dag. Ta en titt på tegningen dere akustikkeksperter. Noen ide, facts, kvalifisert synsing/gjetting om hva som gir best resultat - eller kanskje ingen forskjell?

Hvilket alternativ er best? Har dessverre ikke mer plass til rådighet. Vis vedlegget 714254
Normalt sett er luftskille innerst for skillevegg mot et rom, for å hindre vibrasjon forplante seg videre...altså TEK normen, ergo alternativt A. Antar det akustisk samme gjelder for tak konstruksjoner. Men alternativ B er mer praktisk for montering av tak belysning, men da performerer man lydskallet om det ikke i tillegg bygges dobbelt lag med plater over!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Dette er bare et begrenset felt - 122 x 168 cm. heldigvis...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Enkel problemstilling i dag. Ta en titt på tegningen dere akustikkeksperter. Noen ide, facts, kvalifisert synsing/gjetting om hva som gir best resultat - eller kanskje ingen forskjell?

Hvilket alternativ er best? Har dessverre ikke mer plass til rådighet. Vis vedlegget 714254
Alt A, det dempes best med velocity based demping best der lydbølgene har fått opp farten, altså lengst fra vegg/tak ..
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Som flere sier, luftrom BAK dempingen er med på å øke virkningsgraden.
Hvis du ikke har handlet inn isolasjon er forøvrig 70mm (uten luft) aller best. 70mm siden det ikke finnes 80mm i sortimentet.
Regner med at det ikke er nevnt som ett alternativ av en grunn :LOL:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Denne typen isolasjon finnes ikke i 70/80 derfor blir det 50 da jeg ikke har mer plasstilgjengelig. Veggfeltet bak lyttepos. og bak høyttalerne får 100 mm.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Hvis jeg ikke har blingset og oversett at det er flere slag, finnes Hunton Nativo 70mm. Men det er jo en ukurrant dimensjon så sikkert bestillingsvare hos byggevaren.

Skjermbilde.PNG
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg trodde alvorlig betalt El Slukos "Slukoteket" bare skulle ha det beste av det beste?
Altså bredbåndet VPR ala Modex plate type 1, eller lign. f.eks. selvlaget så der er ett snev av utfordring?
Slik som BMW og Mercedes har i vindtunnellene sine så de skal få fred til å lage skikkelige biler?
Sånn mineralull er så two-thousand-and-late :cool: :coffee:💪

Edit: eller er det bare til smøreboden?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
IKKE mineralull - det er treull og vidunderlig effektivt og en fryd å jobbe med. Og ganske riktig, ingen som har 70 mm. på lager. No big deal, dette er for å se om det innvirker positivt på lyden og litt for designets skyld også. Kan reverseres på få minutter. Rockwool etc. skal IKKE inn i mitt hus!
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
IKKE mineralull - det er treull og vidunderlig effektivt og en fryd å jobbe med. Og ganske riktig, ingen som har 70 mm. på lager. No big deal, dette er for å se om det innvirker positivt på lyden og litt for designets skyld også. Kan reverseres på få minutter. Rockwool etc. skal IKKE inn i mitt hus!
Ja treull da, du får det ikke til å ta noe bredbåndet allikevel med så liten dybde...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
Aldri vært noe tema heller - som sagt bare for å se om det endrer midrange/refleksjoner.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Apropos nedbøyningsfaktor.
På et prosjekt jeg jobbet på i Berlin hadde vi en statiker som likte å ta i så det holdt på en del konstruksjoner.
Vi mente at han ikke jobbet etter DIN Norm men Gulbud-din Norm etter Gulbuddin Hekmatyar etter den Afghanske krigeren.
Ting skulle rett og slett tåle en direkte bombe treff.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.418
Antall liker
102.476
Torget vurderinger
23
NukeProof er en fin standard å bygge etter f.eks. Brukes ofte her da jeg sliter en del med... ehh.... flatulens maximus.. 🤭 🤭
 

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.207
Sted
Trondheim
Alternativ A. Du får nyttiggjort deg arealet på oversiden av isolasjonen mer effektivt. Demper mer effektivt refleksjonene fra taket når luftrom i mellom.
Hilsen ikke-akustiker som har jobbet med akustikere... Mao en klype salt her er ikke dumt + avvent tilbakemeldinger fra fagfolk før du strekker deg mot taket og tar den tunge øvelse « jobbe med henda over hue».
 
Topp Bunn