Er politiske løfter løgn?

T

Thomas1

Gjest
Jeg synes forøvrig at full barnehagedekning er et litt skummelt ord. Jeg synes foreksempel ikke at et gammelt lagerhus er barnehage, ei en silo eller alle de andre byggene barna våre blir oppbevart på dagtid.

Fantasien eier ingen begrensninger på hva en barnehage er. Barnesilo, barnelagerhus?

T

Thomas1

Gjest
Forøvrig holder de sjeldent alt de lover. Det blir mange kameler å svelge etterhvert.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det er nok ingen som er overrasket over at politiske løfter blir brutt. Har det vært en politiker eller politisk parti som har holdt løftene sine ?
Politikk er de brutte løfters kunst.

W

wurst

Gjest
Hvis dette hadde skjedd i f.eks. Ungarn hadde det vel blitt politiske protestmarsjer i gatene - - - finnes det maken til servilt folk enn det norske?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvis dette hadde skjedd i f.eks. Ungarn hadde det vel blitt politiske protestmarsjer i gatene - - - finnes det maken til servilt folk enn det norske?
Jeg forbauses til stadighet over folks evne og vilje til ikke å bry seg om dette.
På jobben diskuterer vi fra tid til annen politikk og politikere, og når jeg påpeker ikke bare løftebrudd, men åpenbare løgner, så trekker folk på skuldrene og sier at de gjør vel så godt de kan, og alle vet jo at de overdriver litt.

Jeg blir helt matt av dette. Det finnes ikke vilje til å kreve alminnelig etterrettelighet fra våre politikere.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Har alltid vært sånn i Norge. Det kommer nok av det at vi har det tross alt veldig bra i dette landet. Om politikerne bryter et løfte eller ti, hva så ? Norge vil fremdeles være et godt land å leve i. Ved hvert eneste statsbudsjett er det ramaskrik, klaging og sutring. Men etterhvert så går livet sin vante gang slik det alltid har gjort.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg forbauses til stadighet over folks evne og vilje til ikke å bry seg om dette.
Enkelt, politikerne gaper over ti ganger mer enn de burde gape over, og hundre ganger mer enn de kan svelge. Det ligger i den norske folkesjela at staten skal ordne opp ALT for oss, hvilket den selvsagt ikke kan. Da blir politiske løftebrudd en selvfølge.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Enkelt, politikerne gaper over ti ganger mer enn de burde gape over, og hundre ganger mer enn de kan svelge. Det ligger i den norske folkesjela at staten skal ordne opp ALT for oss, hvilket den selvsagt ikke kan. Da blir politiske løftebrudd en selvfølge.
Men vi har det vel bra i dette landet ?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Rent materielt har gjennomsnittsnordmannen det greit, skulle bare mangle når vi har masse olje og alltid har dyrket middelmådigheten. På andre områder enn de materielle får jeg inntrykket av at vi har det heller dårlig.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Tror ikke en slik sak hadde fått noen ungarere eller andre folk på gatene! Det er viktigere saker som fører til opprør.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Helt feil. Den norske folkesjela er "i ditt ansikts sved skal du tjene ditt brød" hardt arbeidende og asketisk. De norske innvandrerene til New York var ettertraktet arbeidskraft pga dette. Du finner noen unntak fra dette men de er få.

Er det sånn at alle andre enn deg er unnaslunterere?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Slik jeg ser det bruker politikerne feil ord. Løfter er helt håpløst! Hvem har noengang greid å innfri alle sine løfter? Men, hvis de ikke lover noe vil vel ikke folket høre på dem.

Det hadde vært riktigere å si: Dette er våre kampsaker, vi skal, hvis vi kommer i regjering, gjøre alt vi kan for å få gjennomført dette. DETTE kan være løftet. Ikke at den og den saken skal vi gjennomføre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Jeg regner ikke med at politikerene holder alle sine løfter. Jeg regner med at de prøver, og jeg tror de gjør det. Etter som tiden går forandrer økonomien, politikken, partiet og velgerene seg. En realistisk holdning er at politikere må bryte løfter i et samfunn som er i forandring. Politikere må inngå kompromisser for å få ting til å fungere.

W

wurst

Gjest
Jeg regner ikke med at politikerene holder alle sine løfter.
Da får de begynne å uttrykke seg litt annerledes i valgkampen også, og kanskje operere med noen forbehold! Brutte løfter øker politikerforakten.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Enig i det. Det er en tendens til skjønnmaling i all markedsføring - også av politikk.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Da får de begynne å uttrykke seg litt annerledes i valgkampen også, og kanskje operere med noen forbehold! Brutte løfter øker politikerforakten.
Som jeg litt klønete prøvde å påpeke ovenfor: Hvis de i valgkampen opererer med forbehold vil de være dødsdømt. Ingen velgere vil stemme på et parti som kommer med forbehold. De vil ha klare løfter.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Dette med forbehold kunne kanskje prøves. Jeg har ikke sett noen som har gjort det.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En betrakningsvinkel er å se på vårt demokrati som "konkurransedemokrati". Det innebærer at politikerne konkurrerer om velgernes gunst. De med det beste valgprogram vinner valget. Gjør de en god jobb, blir de gjenvalgt.

P

Parelius

Gjest
En betrakningsvinkel er å se på vårt demokrati som "konkurransedemokrati". Det innebærer at politikerne konkurrerer om velgernes gunst. De med det beste valgprogram vinner valget. Gjør de en god jobb, blir de gjenvalgt.
Velgermassen er da oss sauer. Det er lenge siden en snakket om at det demokratiske styresett ideelt sett krever noe av flokken. Når smerten har forsvunnet, så er det bare pizzadunsten som gjør utslag.

Jeg tviler på at det er mange som kjenner forskjellen på en måsetting og et ønske. Kort sagt; ønske seg kan en hva en vil, en målsetting forutsetter selegering av midler. Når både politikere og velgere helst holder seg til ønsker, blir løftebrudd nesten en overflødighet; det ligger innebygget i relasjonen mellom velger og valgt, formidlet gjennom ønsket. Det er liten (men dog likvel visse forskjeller) forskjell mellom en julenisse og en politker, eller en stappmett velger og et lite barn.

Skulle poltikerne operere med målsettinger (med de krav som da stilles), ville de neppe ha blitt valgt. Politkk som markedsføring er som ethvert slankeprodukt; stor ståhei og mye flesk.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Hvorfor svelger velgerne valgløftene i valgkampen ?
Uten forbehold kan det virke som. Er det ikke lett å gjenomskue valgflesket. Det har jo vært samme overbudskjøret ved alle valg. Er det en regjering som har holdt valgløftene ? Hvilken ?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Hvorfor svelger velgerne valgløftene i valgkampen ?
Uten forbehold kan det virke som. Er det ikke lett å gjenomskue valgflesket. Det har jo vært samme overbudskjøret ved alle valg. Er det en regjering som har holdt valgløftene ? Hvilken ?
Det er i hvert fall temmelig sikkert at ingen regjering har klart å holde alle løftene sine.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Nettopp. Og når vi går til urnene og stemmer så vet vi at det er et jævla sirkus hele greia. Vi har ikke tiltro til de nye vi stemmer inn. Vi har mistillit til de som sitter. Sist valg så var det : "Få vekk han jævla Høybråten ! Få vekk Bondevik !

Sånn blir det neste valg også, bare da er det andre navn.

S

slowmotion

Gjest
Er politiske løfter løgn? Ja, selvfølgelig. Det er naivt å tro noe annet.

Når vi stemmer så prøver vi å velge mellom de vi ikke vil ha til å styre,
og de vi i hvert fall ikke vil ha til å styre.

Alle politikere lyver, det er en del av jobben.

P

Parelius

Gjest
Alle politikere lyver, det er en del av jobben.
Og jeg som trodde Mr. Løkken var den store kynikeren.

Men et slikt utsagn sier vel så mye om velgerflokken, som om politikerne. Vi er gjennomgående dumme. (Noe jeg i mine dystre stunder er helt enig i)

Obs. det hadde sneket seg inn en skrivefeil. Rettet nå (det jeg ser).

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Politikerne er stort sett forbrytere. Mange av toppolitikerne har aldri hatt en jobb utenfor politikken, og mangler totalt kontakt med virkeligheten.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
En annen undersøkelse viste at 90% av SV-representantene tidligere hadde hatt sterke sympatier med kommunistregimene i Sovjet, Øst-Tyskland, Cuba og Vietnam. De fleste har "glemt" sin gamle støtte til diktaturene, unntatt Halgeir Langeland som årlig foreslår at fredsprisen gis til voldsforbryteren Fidel Castro.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er da ikke Halvorsens feil at så mange faktisk gikk på valgløftene hennes at hun nå må stå til ansvar for dem.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
Over halvparten tidligere straffet? Det der har jeg meget vanskelig for å tro på! Kan det underbygges på noen måte?

Honkey
Vet ikke om dette kan letes fram enda, men jeg tror det ligger på serveren til Aftenposten et sted.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
880
En annen undersøkelse viste at 90% av SV-representantene tidligere hadde hatt sterke sympatier med kommunistregimene i Sovjet, Øst-Tyskland, Cuba og Vietnam.  De fleste har "glemt" sin gamle støtte til diktaturene, unntatt Halgeir Langeland som årlig foreslår at fredsprisen gis til voldsforbryteren Fidel Castro.
Er sympatier blitt straffbart? Er en sympati for noe/noen ensbetydende med at du liker det hele?

Topp Bunn