Er Roon noe poeng?

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg lytter til to kilder: vinyl og Tidal HiFi fra egen Mac Mini 2014 til Parasound P6 USB-inngang. Har ingen lydfiler på disk som skal spilles av. Det er to grunner, og kun 2, til at jeg har lastet ned prøveversjon av Roon:

- For å ha remote på tlf/iPad mens jeg venter på at Tidal får denne funksjonen
- Forbedring av lydkvalitet

Jeg har både core og audio output på samme Mac Mini. Remote på iPhone eller iPad. Akkurat nå opplever jeg noe forringet lydkvalitet når jeg spiller via Roon i forhold til via Tidal. Exclusive mode brukes på begge. Roon er så vidt jeg kan se satt opp slik det skal, ingen DSP i bruk. Likevel låter det spissere i toppen og mindre lav mellomtone og bass. Nesten som at det låter litt komprimert.

Jeg har to spørsmål:

1. Som tittel sier - er det egentlig noe poeng med Roon når man kun streamer fra Tidal? Sett bort fra grensesnitt og remote - jeg er kun ute etter lydmessig fordel.
2. Kjenner noen seg igjen i dårligere lyd via Roon enn via Tidal, og har noen innspill på hva som eventuelt kan være årsak?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
1) Vi har ventet i snart 4 år på remote funksjon for Tidal og jeg tror vi må vente i minst 4 til.
2) Roon er en mediaplayer. Om den har noen nytte er helt opp til hver enkelt. Noen liker all metadata og brukergrensesnittet mens andre misliker det. At lyden er dårligere høres merkelig ut.

Andre mediaplayere har også remotefunksjon og er bit-perfect. Selv bruker jeg Audirvana i nøyaktig samme kombinasjon som du og jeg er strålende fornøyd.

-BB-
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
1) Vi har ventet i snart 4 år på remote funksjon for Tidal og jeg tror vi må vente i minst 4 til.
2) Roon er en mediaplayer. Om den har noen nytte er helt opp til hver enkelt. Noen liker all metadata og brukergrensesnittet mens andre misliker det. At lyden er dårligere høres merkelig ut.

Andre mediaplayere har også remotefunksjon og er bit-perfect. Selv bruker jeg Audirvana i nøyaktig samme kombinasjon som du og jeg er strålende fornøyd.

-BB-
Audirvana skal testes når prøveperioden på Roon er brukt opp :) Opplever du at det er forskjell i lydkvalitet gjennom Audirvana kontra Tidal?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
1) Vi har ventet i snart 4 år på remote funksjon for Tidal og jeg tror vi må vente i minst 4 til.
2) Roon er en mediaplayer. Om den har noen nytte er helt opp til hver enkelt. Noen liker all metadata og brukergrensesnittet mens andre misliker det. At lyden er dårligere høres merkelig ut.

Andre mediaplayere har også remotefunksjon og er bit-perfect. Selv bruker jeg Audirvana i nøyaktig samme kombinasjon som du og jeg er strålende fornøyd.

-BB-
Audirvana skal testes når prøveperioden på Roon er brukt opp :) Opplever du at det er forskjell i lydkvalitet gjennom Audirvana kontra Tidal?
As is - nei. Men når man begynner å leke med diverse innstillinger og EQ funksjoner - Ja.

-BB-
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Hva menes egentlig med TIDAL remote funksjon?
Jeg bruker TIDAL på mobil -trådløst til Sonos-DAC/pre. Og går ikke via PC i i det hele tatt. Trenger ingen remote funksjon i tillegg . Og Sonos er bit perfect

Jriver derimot ,den har då dårlig integrering med TIDAL st jeg har gitt opp å bruke det selv med PC i fanget. Og JRivers Jremote på mobil får jeg ikke til å fungere skikkelig,
Har ikke prøvd Roon da metadataene og annet dill er uinteressant for meg , iallefall til prisen Roon koster

Roon skal jo være bit perfect og lyde likt, kan det være en volum innstilling som lurer deg?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hva menes egentlig med TIDAL remote funksjon?
Jeg bruker TIDAL på mobil -trådløst til Sonos-DAC/pre. Og går ikke via PC i i det hele tatt. Trenger ingen remote funksjon i tillegg . Og Sonos er bit perfect
Tidal har ikke, til tross for utallige lovnader, evnet å komme med en applikasjon som gjør at man har fjernkontroll. I mitt, og også trådstarters oppsett, så har vi en PC koblet til anlegget og en mediaplayer som henter musikken fra Tidal skyen. Denne mediaplayeren har en fjernkontroll som gjør at du kan bruke din mobil eller nettbrett til å skifte sang osv. Dette har ikke Tidal sin egen mediaplayer og det er utrolig dårlig!

-BB-
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tidal og JRiver-PC er da ingen problem?
Jeg sitter i sofaen med trådløs mus.

Nå lytter jeg i nærfelt, men blir det for langt fra TV, kjøp en slik;

03346wuFEJiY.jpg
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
669
Antall liker
743
Jeg bruker Roon og har en Innuous Zentith Mk2 server med 2 TB SSD harddisk. Bruker Innous som core og ekstremt fornøyd, både mht lyden og brukervennlighet. Det hele er integrert med Tidal "hifi" og jeg kan velge mellom å streame fra SSD diskene (har cirka 1,5 TB musikk lagret på serveren) eller gå via Ipad og bruke Tidal.

Innuos streameren har også en rippe funksjon og etter ripping legger musikken seg alfabetisk inn i biblioteket. Helt suverent.

Er svært godt fornøyd med denne løsningen og den er totalt fri for "hick ups".

JP
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Tidal og JRiver-PC er da ingen problem?
Jeg sitter i sofaen med trådløs mus.

Nå lytter jeg i nærfelt, men blir det for langt fra TV, kjøp en slik;

Vis vedlegget 556968
Kan du forklare nærmere . Løsningen beskrevet på JRiver forum funker dårlig dvs upraktisk og må konfigurer PC lydutgang til JRiver hver gang, og så åpne TIDAL på PC og spille på pc appen Med Sonos gjør jeg «Ingenting@, åpner TIDAL appen på mobil, play og klikke på strømmeicon og velger Sonos.
TV? Har ikke det i musikkrommet
 
Sist redigert:

dataguru

Fersking
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Tønsberg
Jeg har hatt Roon (på Windows PC) i flere år og vært fornøyd med tjenesten fordi den i utgangspunktet har gitt meg god lyd og remote styring fra smarttelefon av låter fra Tidal til Roon-ready streamer og videre til DAC (USB inngang) med hodetelefonutgang . Jeg har vært fornøyd med løsningen helt til nå som jeg ble gjort oppmerksom på at det kanskje er bedre lyd rett fra PC med Tidal til DAC (USB inngang). Jeg trodde ikke særlig på påstanden siden Roon virker som en seriøs aktør, men var villig til å gjøre et forsøk siden det er best lyd som er målet. Jeg skal innrømme at jeg også var litt motvillig til å teste dette fordi en bekreftelse av teorien ville endre mitt oppsett, og gjøre det mer komplisert å spille av låter framover. Men best lyd slår alt og testen ble gjennomført i går kveld. Jeg sjekket at driverne til DAC'en var oppdatert i Roon og på PC. Testen endte i at lyden ble bedre når jeg kjørte det utenom Roon som jeg også kjørte rett til samme DAC med samme USB utgang på PC. Så jeg finner altså samme konklusjon som Atle Rørvik her. Jeg kan nevne at jeg akkurat skaffet meg nye hodetelefoner og har eksperimentert med Roons EQ muligheter og endt opp i en konklusjon om at eq var løsningen for meg fordi lyden da virket mindre komprimert. En preset for mine Audeze hodetelefoner syntes å fjerne noe som kunne tolkes som litt mer svulstig lyd når jeg kjørte uten eq. Det ble altså bedre med denne eq-innstillingen, men enda bedre med Rett fra Tidal. Så da kan jeg si opp mitt Roon abn. med god samvittighet. Det koster jo trotts alt litt og da bør det være verdt det. Men jeg vil først forske litt på om det kan være noen feil i drivere og slikt på maskinen som kan være årsak. Det er jo mye jeg ikke har kontroll på som foregår med bits og bytes før det kommer til hodetelefonene mine. Men ja, jeg anbefaler å gjøre testen selv.
 

nilshermann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2019
Innlegg
96
Antall liker
36
Har lurt på dette selv i forbindelse med snusing på forsterker fra Hegel. De har nå blitt Roon-ready. Og Roon støtter nå Tidal. Det betyr vel, om jeg har forstått det riktig, at man nå kan streame fra Tidal til Hegel-amper, om man gidder å betale både til Roon og Tidal.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kan du forklare nærmere . Løsningen beskrevet på JRiver forum funker dårlig dvs upraktisk og må konfigurer PC lydutgang til JRiver hver gang, og så åpne TIDAL på PC og spille på pc appen Med Sonos gjør jeg «Ingenting@, åpner TIDAL appen på mobil, play og klikke på strømmeicon og velger Sonos.
TV? Har ikke det i musikkrommet
Det er fordi Sonos har Tidal Connect😁her er de som støtter det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Gav opp JRiver og kjøpte Roon, knallfornøyd med det med streaming fra nettverk Harddisk og TIDAL
Sonos døde strømforsyningen på..
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Lurer også, i likhet med trådstarter, om Roon gir en ren lydmessig gevinst. Er i prosessen med å finne ut hvilken streamer-løsning jeg skal satse på... Tidal Connect funker bra på min Bluesound Node II, dvs at jeg på nettbrett/mobil kun bruker Tidal-appen til å styre musikken. Ønsket var jo at alle streamere støttet dette, men de fleste har altså sin egen app. Hvis jeg finner ut om det finnes en streamer som er lydmessig overlegen på mitt budsjett, ville det danket ut kriteriet om Tidal Connect.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Volum kontrollen i ROON er i ihvertfall ikke noe å si på
Whitepaper Roon DSP Volume Measurements.pdf
Og så gir den et bitperfekt signal selv med en billig Chromecast som streamer
Review and Measurements of Chromecast Audio Digital Output | Audio Science Review (ASR) Forum

Grunnen til at jeg valgte Roon var at streamer/DACen min er Roon kompatibel og med Roon kan jeg da strømme fra PC, nettverks hardisk og TIDAL fra samme Roon app via nettbrett evt mobil. Før mått ejeg bruke Tidal app for strømming fra Tidal og en annet PC program Jriver for å strømme hjemmelagret musikk, det siste fungerte meget dårlig.
En annen fordel med Roon er at jeg kan upsamle alt materiale til 24 bit 88k/96k, og dermed senker det teoretiske støygulvet i DACen med 20db. Ikke nødvendigvis hørbart men tilfredstiller nerden i meg.

Radio funksjonen i ROON her også valgt mye ny musikk jeg liker,selv om den kan gå i ring med samme artister noen ganger om man lytter lenge.
Først og fremst er det funksjonalitet og brukergrensenitt som bør styre valget, det lydmessige er ikke noen begrensing i Roon eller appen. DSP funksjonen vil jo være meget nyttig for de som ikke har EQ/DSP på annet måte. Det blir som en enklel romkorreksjon i bassen om man vil, det fungerer også.

PS og NB. det kreves et godt nettverk med Roon, jeg kjører kablet til Streamer/DAC og har en bra router ellers. En 10 år gammel GET router ble for dårlig med utfall av Roon app på nettbrett.

PS PS har du bare streaming tjenester og ikke hardiskmusikk er jo bare Tidal appen alene grei nok

Trådstarter har to spørsmål:

1. Som tittel sier - er det egentlig noe poeng med Roon når man kun streamer fra Tidal? Sett bort fra grensesnitt og remote - jeg er kun ute etter lydmessig fordel.
NEI, men du har en DSP mulighet I Roon som kan gi deg bedre lydtilpassning til rommet
2. Kjenner noen seg igjen i dårligere lyd via Roon enn via Tidal, og har noen innspill på hva som eventuelt kan være årsak?
NEI, kan det være ulikt volum?
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg fikk ved en feil 1 års abonement på roon, men akkurat nå er det spotify som brukes. Tidalstreaming med roon og pc som core til apple tv og tappper digitalsignal fra samsung tv optisk til dac, fungerer dårlig. Men med spotify blir det bedre selv om det ikke ble cd kvalitet. Men spotify vet å finne musikk som jeg like.
Nå har jeg tatt pause fra tidal.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Tidal og JRiver-PC er da ingen problem?
Jeg sitter i sofaen med trådløs mus.

Nå lytter jeg i nærfelt, men blir det for langt fra TV, kjøp en slik;

Vis vedlegget 556968
Tidal og Jriver fikk jeg aldri til å fungere bra. Måtte rekonfigurere lydoppsett og triksing på laptopen hver gang jeg skulle høre på Tidal via Jriver, Knotetløsning som ikke fungerer. det er bare en slags "workaroundløsning "da Jriver egentlig IKKE er tilpasset Tidal. Har man en dedikert musikk PC så kan det kanskje fungere
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Jeg fikk ved en feil 1 års abonement på roon, men akkurat nå er det spotify som brukes. Tidalstreaming med roon og pc som core til apple tv og tappper digitalsignal fra samsung tv optisk til dac, fungerer dårlig. Men med spotify blir det bedre selv om det ikke ble cd kvalitet. Men spotify vet å finne musikk som jeg like.
Nå har jeg tatt pause fra tidal.
Hva er det som fungerer dårlig? Jeg hadde ikke god nok router og da hakket det og appen falt ut,men siden jeg fikk en bedre ruter er alt 100% stabilt.
Roon trenger bra nett, det er sikkert,
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hva er det som fungerer dårlig? Jeg hadde ikke god nok router og da hakket det og appen falt ut,men siden jeg fikk en bedre ruter er alt 100% stabilt.
Roon trenger bra nett, det er sikkert,
Det er nok apple tv som ikke er optimalt til roon. Det blir pitch feil. Usb fra pc til dac og bruke roon låter bedre.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg testet roon , men er fornøyd med appen til bluesound , bruker TIDAL og nas , trenger da ingen roon core stående og jeg kan bla igjennom mappene på nas i app , enklere og bedre for meg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Vær oppmerksom på at for lite harddiskplass <5Gb får Roon/PC til å hikke og stamme. I allefall hos meg
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg har også testet Roon for et par år siden.
Lyden var ingenting å si noe på.
Siden jeg har et hierarkisk system med foldere og sjangere og egne tagger ble Roon veldig feil da den tok over taggene og ikke tillot folder browsing.
RPi og PiCorePlayer gjør akkurat samme nytten som Roon, gratis tilogmed, og jeg styrer både Qobuz og egen samling ganske elegant fra et nettbrett.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vi er alle forskjellige, men et av hovedpoengene med Roon er å unngå å måtte rote rundt i filtstrukturen. Alle behovene skal være dekket med generelt søk, fokus, tagging, bokmerker, 2-veis relasjoner (artist mot album, medvirkene mot album, anbefalinger,osv) og Roon Radio selvsagt.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
For å svare på trådstarters spm.
1. Nei, Roon er ikke noe poeng lydmessig.
2. Jeg bruker ikke Tidal, men Roon forringet ikke noe lyd hos meg den gang jeg testet.
GUI og måten Roon tar grep om tagger blir en smakssak, men jeg liker det ikke.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
For å svare på trådstarters spm.
1. Nei, Roon er ikke noe poeng lydmessig.
2. Jeg bruker ikke Tidal, men Roon forringet ikke noe lyd hos meg den gang jeg testet.
GUI og måten Roon tar grep om tagger blir en smakssak, men jeg liker det ikke.
Av ren nysgjerrighet - hvordan ser mappestrukturen din på musikk-filene ut, siden de savner å kunne navigere i denne?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Greia er at jeg feks samler blues artister i samme katalog.
Jeg liker da og sjekke i blueskatalogen om det er noe jeg vil høre på.
Hvis feks Clapton har gitt ut noe som ikke akkurat er blues eller er tagget med noe annet fra Roon så finner jeg ikke albumet under blues med Clapton.
For min del er dermed Roon ubrukelig.
Mulig noe er endret i struktur hos Roon siden jeg testet.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Så du leter i blues katalog etter et album som faktisk ikke er blues? :) Da skjønner jeg at dette kan bli utfordrende.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Nå misser du litt av poenget.
Hvis jeg vil sjekke under blues hva Clapton har på disken her, vil jeg ha alt og ikke bare det han har laget som er blues.
Hos meg sorteres ikke Clapton under mange genre katalogmessig. Det blir bare kødd og rot.
Jeg vil ha det enkelt og greit.
Ikke drive med søk, bare gå rett på og finne.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da går du til Eric Clapton (skriver Eric Clapton i søk og får opp artisten, alle album (også de som bare finnes lokalt hos deg) er linket opp). Du får gjøre som du selv ønsker selvsagt, men blir litt overrasket over at noen faktisk ønsker å navigere etter mappe-struktur for å finne musikk :)

For meg er hovedfordelen med Roon at jeg blir guidet til veldig mye musikk jeg ellers aldri hadde tenkt å høre på (Roon Radio og anbefalinger).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Poenget med roon for min del er å ha mine egne CDer som er rippet i samme grensesnitt som tidal.
Roon har mange fordeler - hovedfordelen for meg er at det er lett å finne frem til det jeg ønsker å høre på, og ikke minst at jeg blir introdusert for ekstremt mange album jeg ellers aldri ville tenkt å høre på. En annen fordel er at det gir mulighet for å kjøre musikk over nettverket og at man lar hvert Roon Ready endpoint styre klokken. Jeg har kombinert et relativt heftig lokalt bibliotek (ca 10.000 album) med både Tidal og Qobuz.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hver sin lyst hvordan man ønsker å finne musikk, noen tjenester er gratis andre ikke.
Lydmessig spiller det uansett ingen rolle.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
På Black Friday fikk jeg kjøpt 3 måneder abbonnement på Roon til prisen av 1.
Det var greit å få prøve det ut, men for meg ble det ikke aktuelt med forlengelse.
Har romkorreksjon på min prosessor, og kan endre lyden som jeg vil med den, både med Audyssey og med equalizer.
Tidal bruker jeg ikke veldig ofte, og vurderer oppsigelse, siden min kone har Spotify, og jeg betaler for både Tidal og Apple music selv.

Skjønner godt at folk med 2 kanaler uten romkorreksjon/DSP vil prøve Roon, for grensesnittet er/var fint, og det er mange muligheter og innstillinger.
Så sier meg enig med tidligere innlegg her, om det er noe poeng, det er helt individuelt, og er nok mer aktuelt om du selv har en stor digital musikksamling og Roon gjør jo en god jobb der.
Om du bare strømmer Tidal og vil betale for Roon i tillegg, så blir nok Roon glad for det!
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
På Black Friday fikk jeg kjøpt 3 måneder abbonnement på Roon til prisen av 1.
Det var greit å få prøve det ut, men for meg ble det ikke aktuelt med forlengelse.
Har romkorreksjon på min prosessor, og kan endre lyden som jeg vil med den, både med Audyssey og med equalizer.
Tidal bruker jeg ikke veldig ofte, og vurderer oppsigelse, siden min kone har Spotify, og jeg betaler for både Tidal og Apple music selv.

Skjønner godt at folk med 2 kanaler uten romkorreksjon/DSP vil prøve Roon, for grensesnittet er/var fint, og det er mange muligheter og innstillinger.
Så sier meg enig med tidligere innlegg her, om det er noe poeng, det er helt individuelt, og er nok mer aktuelt om du selv har en stor digital musikksamling og Roon gjør jo en god jobb der.
Om du bare strømmer Tidal og vil betale for Roon i tillegg, så blir nok Roon glad for det!
Det er helt utenkelig å kutte ut Roon.
Qobuz og Tidal familie til kone, barn og svigerbarn og til meg også.
Listet opp utgivelser til T og Q pent og pyntelig med samplingfrekvens og bitdybde. Kjøpt Hi res ligger også der. Tidligere lå også egen rippet musikk her, men nå man gå til album for å finne det.
Men viktigst er musikkforslag og man kan gå videre med å sjekke musikk til medmusikanter. Når det er sagt så begynner streaming å bli veldig bra dersom man tar noen grep, så det spilles mindre og mindre rippet musikk. Musikkbibloteket må heller ikke undervurderes.

Bruker Roon Nucleus+ styrt fra mobiltelefonen, prøvde å teste DSP men funker ikke helt med mobiltelefon får ikke snudd skjermen til landskap.

Har brukt Roon siden mars 2017 livstid (trudde det var lengere siden) så Roon er gratis, det kostet da 499.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mapper all the way. Uten Roon for min del, har null bruk for eller interesse av det eller andre greier med grafiske grensesnitt. Jeg vet hvor alt ligger og Serviio er kelneren.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Poenget med roon for min del er å ha mine egne CDer som er rippet i samme grensesnitt som tidal.
? Hva i allverden betyr det? Hvordan velger man evt det hva nå det Betyr. Prøvde å rippe cd selv til WAV og la det i folder på harddisk . Roon skjønte ingen ting av det og fant ikke musikkfilene. Må visst rippe til FLAC for at Roon skal finne cover og låt og da det inn i bibliotek som annet enn unknown artist unknown album unknown track. Det står ikke ett ord om at FLAC r nødvendig på Roon sine sider eller forum og helpdesken svarte teller aldri på den saken.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Det er ikke overraskende for meg - kunne aldri tenkt meg å erstatte skreddersydd mappestruktur med søkeopplegg.

Jeg har prøvd begge deler og mappestruktur er ganske overlegent.
Enig , eneste logiske måte å sortere musikk på er artis-album som mapper. Roons presentasjon og spillelister er komplett uinteressant og bare forkludrende . Valgte Roon av rent tekniske grunner - bitperfect med Chromecast og masterklokke. Roon endpoint og for å få en app for TIDAL og harddiskmusikk. En annen vesentlig grunn kan være DSP funksjonen
Hele konsepter med spillelister er dødfødt bortsett fra Muzak i heisen: Hørerjeg på musikk hører jeg hele album og sjelden en og en sang herfra og derfra. Det har man radio til evt radio funksjon i TIDAL/Roon .Hører man feks en time på Roons radio begynner den å repetere listen, spesielt på smal genre eller norsk musikk er listen kort før den repeterer seg selv, her må Roon skjerpe seg
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hele konsepter med spillelister er dødfødt bortsett fra Muzak i heisen:

Litt uenig, siden det som er dødfødt for en er en annens diamantgruve. For egen del har jeg en god del spillelister lagret (ikke sugd av eget bryst, men andres modifiserte innsats) som jeg setter på (i Spotify) når jeg sitter og leser. Da er det greit å ha en liste på 4, 6 eller 8 timer kjørende så jeg slipper å reise meg og bryte innlevelsen. Det får holde at jeg må opp hver andre time for å fylle på med te.

Så forsåvidt er det muzak, men utenfor heisen.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
For mitt oppsett er Roon gull!

Med Playing Now sendt direkte til en liten skjerm og super integrering med Trinnov boksen. Etter at en skive er ferdig avspilt imponerer det påfølgende relevante låtutvalget som bare surrer og går. Har ikke noe lagret musikk, så bruker Roon kun som grensesnitt mot strømmetjenester som alle er mangelfulle jamført Roon.
 
Topp Bunn