Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
Den ser veldig fin ut! Jeg er av samme ulla selv - like færrest mulig bokser / færrest mulige konverteringer og omforminger i min digitale signalvei.
Eneste jeg hadde vurdert, er om boksen du kjøper bør ha romkorreksjon. I mitt 2-kanalsoppsett har det gjort veldig mye for lyden, og jeg ville ikke vært foruten.
Hehe, jeg HATER alt som har med datamaskiner & sånt og gjøre! Ikke fordi jeg er aldeles tett - men fordi utviklere av disse maskinene tror alle brukerne er personlig interessert i utstyret deres, og dermed fikser alt som går i dass. Og det gjør det - i praksis - med datamaskiner. Derfor, har jeg så langt holdt meg unna DSP, uten at jeg med det kjenner markedet og vet om DSP selges i maskiner hvor man ikke må være personlig interessert i greiene for å få det til å virke.
Ja, det finnes gode romkorreksjonsmuligheter for folk med PC allergi...
Selv landet jeg pa en alt-i-ett boks fra Lyngdorf, TDAI 2170 (de eldre modellene fra samme produsent er litt "fiklete" - men min er laget for dummies). Lyngdorfen er DAC, romkorreksjon og integrert forsterker i en pakke (har alle ekstrakortene).
Det kommer stadig bedre løsninger for romkorreksjon - både i stereo og flerkanalsløsninger. Mener feks at OHC solgte en flott T+A integrert ut med kjemperabatt, fordi de ventet en ny modell med integrert romkorreksjon - vet ikke om den har kommet ennå. Tror du kan finne mye bra om du leter. Det kommer jo hele tiden nye ting - men har ikke fulgt så mye med etter Lyngdorfen kom i hus
(personlig tror jeg mest på integrerte produkter eller DAC/DSP integrert med tanke på antall konverteringer i kjeden - en av de viktigste grunnene til at jeg ble interessert i Lyngdorfen).
Akkurat nå er oppsettet mitt egentlig ganske enkelt - både TV/film og musikk i "2.1" - holder lenge for meg nå
Kilder : Apple Airport Express (eller MacBook) og Oppo 103 Bluray/Cd/SACD transport (ut digitalt via HDMI) DAC/DSP/Integrert Forsterker : Lyngdorf TDAI2170
Høyttalere : Scansonic MB-1 og Rythmik sub
(monitorer/sub er aktivt delt fra Lyngdorfen - "automagisk" innstilling med mikrofon, max 10 styr, selv-mor(mor)-kan enkel innstilling)
Lykke til med letingen! Poster du om du finner noe gøy?