Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Per_Olsen skrev:
    Anonym skrev:
    Per_Olsen: Har du noen tilknytning til en bransjeaktør? Gikk en rask tur tilbake i innleggshistorikken og produkter du gjerne forsvarer er Crystal Cable, Edge og HRT. Er det bare en ren tilfeldighet?
    Jeg skal svare med å stille noen spørsmål;
    - om man til stadighet er på jakt etter å "tyne" en bransjeaktørs produkter, hva er man da..? Har man da "tilknytning" til bransjeaktør, og i så fall hvilken...? Er det OK å være det noen definerer som drittsekk, men ikke OK å være et bekjentskap basert på gjensidig respekt og felles interesse?
    - Dersom jeg kjenner en bransjeaktør (jeg driver ikke selv), gjør det meg atomatisk til en talsperson for denne?
    - Dersom jeg kjenner en bransjeaktør, har jeg da mistet enhver troverdighet?
    -Hvis en bransjeaktør selger et produkt som utmerker seg positivt eller negativt må det være lov å påpeke det. Nå finnes det retningslinjer for bruk av forumet og moderatorer så eventuell produktomtale innenfor rammene ser jeg ikke noe problem med.

    -Avhenger av måten du kjenner personen på.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Marsboer, du forsto sikkert ikke hva jeg mente så jeg kan si det på¨en enklere måte og sitere en gave jeg fikk da jeg fikk "drømmejobben" min for noen år siden og måtte forholde meg nært til mange personer som var utrolig mye mer utdannet (realister) enn jeg selv og som jeg skulle ivareta en rådgiverfunksjon for.

    På skiltet jeg fikk står det;
    "Intelligens kjennetegnes ved den naturlige mangelen på evne til å forstå livet" (husker desv. ikke opphavsmannens navn akkurat nå - men fransk)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Her snakker vi etter min mening om et kvantesprang mht pris/ytelse. Jeg forstår samtidig at dette kan være vanskelig å "spise" for andre aktører i bransjen.
    Det står i fullstendig kontrast med Lyd&Bilde sin test hvor de faktisk har testet HRT mot tilsvarende prisede produkter.

    Du nevner at Lynx er dobbelt så dyrt, men du har da tydeligvis ikke fått med deg at det er noe langt mer enn en tokanals DAC. Det er flerkanals lydkort laget til miksing. Tokanals lydkortet koster ca. 7000 kr (og er faktisk mulig å kjøpe nå for 5600 kr). Hadde det funnet en ren DAC av denne, så hadde prisen åpenbart vært godt under 5000 kr. Og dette produktet kom altså på markedet i 2001....... Det er 10 år siden.
    Det har vært DACer og lydkort på markedet i mange år med fantastisk ytelse i forhold til pris. Ikke bare fra pro markedet, men også fra f.eks spillmarkedet!

    Hva blir det neste. At dere oppdager at pro kabler er bedre konstruert enn sirkus kabler? At aktive JBL/Genelec høyttalere både måler og låter langt bedre enn mange hifi høyttalere? Mye spennende i vente for audiofile de kommende årene! ;D
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Her snakker vi etter min mening om et kvantesprang mht pris/ytelse. Jeg forstår samtidig at dette kan være vanskelig å "spise" for andre aktører i bransjen.
    Det står i fullstendig kontrast med Lyd&Bilde sin test hvor de faktisk har testet HRT mot tilsvarende prisede produkter.

    Du nevner at Lynx er dobbelt så dyrt, men du har da tydeligvis ikke fått med deg at det er noe langt mer enn en tokanals DAC. Det er flerkanals lydkort laget til miksing. Tokanals lydkortet koster ca. 7000 kr (og er faktisk mulig å kjøpe nå for 5600 kr). Hadde det funnet en ren DAC av denne, så hadde prisen åpenbart vært godt under 5000 kr. Og dette produktet kom altså på markedet i 2001....... Det er 10 år siden.
    Det har vært DACer og lydkort på markedet i mange år med fantastisk ytelse i forhold til pris. Ikke bare fra pro markedet, men også fra f.eks spillmarkedet!

    Hva blir det neste. At dere oppdager at pro kabler er bedre konstruert enn sirkus kabler? At aktive JBL/Genelec høyttalere både måler og låter langt bedre enn mange hifi høyttalere? Mye spennende i vente for audiofile de kommende årene! ;D
    Vel Orso, du får lene deg til denne Lyd & Bilde testen din du. Om du hadde giddet å ta en titt inn på HRT sine sider, så hadde du sett en nærmest enstemmig internasjonal HiFi presse lovprise disse produktene, og drar frem pris/ytelse som det mest fantastiske.
    Når det gjelder Lyd & Bilde, så bommer de ikke bare på HRT, men også på testvinneren. Dette kan du enkelt finne ut av selv, du som liker å låne og teste ut produkter.

    Prisen jeg refererer til fant jeg ved noen raske google søk, hhv 995usd og 499usd. Jeg kjenner ikke de norske detaljene rundt dette pt.

    Når det gjelder PA og annet profesjonelt utstyr så blir jeg ukentlig eksponert for slikt i ulike omgivelser. For det meste irriterer jeg meg kraftig over det jeg definerer som påtvungen støy og lydforurensing. Men det betyr ikke nødvendigvis at all PA er ubrukelig.
    Jeg er usikker på hva du mener med sirkuskabler. Men det kan sikkert stemme at pro kabler er solide. De skal tross alt monteres/demonteres en rekke ganger (ifbm transport?), trakkes på, søles øl på osv. Men om de låter bra er jo en helt annen sak.....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Vel Orso, du får lene deg til denne Lyd & Bilde testen din du. Om du hadde giddet å ta en titt inn på HRT sine sider, så hadde du sett en nærmest enstemmig internasjonal HiFi presse lovprise disse produktene, og drar frem pris/ytelse som det mest fantastiske.
    Det sier det meste om mange hifi blader. De har vel stort sett holdt seg til test av eksotiske CD spillere i mange år. Da skal mye til om ikke en DAC til "spottpris" med grei ytelse blir lovprist. De har ikke fulgt med i timen de heller.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Per....har du sammenlignet HRT med noen andre produkter i eget anlegg.....? (Altså andre PC lydkort)

    Mvh
    OMF
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Per....har du sammenlignet HRT med noen andre produkter i eget anlegg.....? (Altså andre PC lydkort)

    Mvh
    OMF
    Hei,

    Usikker på hva du mener med PC lydkort. Jeg har sammenlignet med andre eksterne Dac`er.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Vel Orso, du får lene deg til denne Lyd & Bilde testen din du. Om du hadde giddet å ta en titt inn på HRT sine sider, så hadde du sett en nærmest enstemmig internasjonal HiFi presse lovprise disse produktene, og drar frem pris/ytelse som det mest fantastiske.
    Det sier det meste om mange hifi blader. De har vel stort sett holdt seg til test av eksotiske CD spillere i mange år. Da skal mye til om ikke en DAC til "spottpris" med grei ytelse blir lovprist. De har ikke fulgt med i timen de heller.
    Enten det Orso, eller det sier en del om Lyd & Bilde....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Per_Olsen skrev:
    OMF skrev:
    Per....har du sammenlignet HRT med noen andre produkter i eget anlegg.....? (Altså andre PC lydkort)

    Mvh
    OMF
    Hei,

    Usikker på hva du mener med PC lydkort. Jeg har sammenlignet med andre eksterne Dac`er.
    Vel har du sammenlignet den med noe annet enn ordinære CD spillere og Driverk/DAC kombinasjoner...?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    OMF skrev:
    Per....har du sammenlignet HRT med noen andre produkter i eget anlegg.....? (Altså andre PC lydkort)

    Mvh
    OMF


    Hei,

    Usikker på hva du mener med PC lydkort. Jeg har sammenlignet med andre eksterne Dac`er.
    Vel har du sammenlignet den med noe annet enn ordinære CD spillere og Driverk/DAC kombinasjoner...?
    I eget anlegg; - nei
    Men jeg har hørt den i en rekke oppsett i sammenligning med annet (forskjellige typer) utstyr.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Per_Olsen skrev:
    I eget anlegg; - nei
    Men jeg har hørt den i en rekke oppsett i sammenligning med annet (forskjellige typer) utstyr.
    Har du hørt andre PC DACer/USB DACer i andre oppsett....?

    Mvh
    OMF
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    I eget anlegg; - nei
    Men jeg har hørt den i en rekke oppsett i sammenligning med annet (forskjellige typer) utstyr.
    Har du hørt andre PC DACer/USB DACer i andre oppsett....?

    Mvh
    OMF
    Ja :)
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    I eget anlegg; - nei
    Men jeg har hørt den i en rekke oppsett i sammenligning med annet (forskjellige typer) utstyr.
    Har du hørt andre PC DACer/USB DACer i andre oppsett....?

    Mvh
    OMF
    Ja :)
    Hvilken da...?

    Mvh
    OMF
    Hei OMF,

    Bla Hegel.
    Om du kunne forklart hva du vil frem til, så kunne jeg kanskje svart raskere på det.
    Forøvrig gjelder mitt engasjement i denne tråden HRT, ikke alle andre dac`er. Hva angår Lynx kortet, så har jeg ikke kommentert det utover å si at det sikkert låter fortreffelig.
    Det er konklusjonen til Orso som har engasjert meg (og enkelte andres nedlatende holdninger til de som mener at produktet er bra), ikke det at han mener en annen dac låter bedre. Jeg regner virkelig med at det finnes andre dac`er der ute som er bedre (skulle da bare mangle), men det gjør jo ikke HRT dårlig av den grunn, gjør det vel...?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget mitt var vel i det store og hele at det må være vanskelig for deg å vurdere kvaliteten til HRT all den tid du knapt har erfaring med lignende produkter!
    At PC basert avspilling gir meget god ytelse i forhold til pris, har for mange av oss vært kjent i mange år.

    Jeg har vanskelig med å skjønne hvilket grunnlag du utroper at dette produktet har veldig god ytelse i forhold til pris, når du ikke har erfaring med "konkurrerende" produkter!

    Det var i grunn det hele...

    Mvh
    OMF
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Det har i grunnen vært en "lærerik" tråd å følge med på dette...... Ikke alltid "saklig" i ordets rette forstand kanskje, men i aller høyeste grad lærerik og underholdende for min del.

    Jeg har både HRT og Lynx/Buffalo og har spilt på disse ulike oppsettene i 3-4 mnd. Jeg skal ikke komme med noen konklusjon om hva som er "best" eller hvor god HRT er i forhold til Lynx/Buffalo -- jeg tror kanskje det har endel med egne "preferanser" og slikt å gjøre. Men jeg kan driste meg til å si såpass at denne billige og enkle HRT dac'en spiller ganske så godt i forhold til mine preferanser ;) Overraskende godt i forhold til både pris og konstruksjon/målinger må jeg si.

    JE
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Vel Orso, du får lene deg til denne Lyd & Bilde testen din du. Om du hadde giddet å ta en titt inn på HRT sine sider, så hadde du sett en nærmest enstemmig internasjonal HiFi presse lovprise disse produktene, og drar frem pris/ytelse som det mest fantastiske.
    Uten å mene noe som helst om dette konkrete produktet, så vil jeg nok på generelt grunnlag hevde at man neppe danner seg et helhetlig inntrykk av produkter og omtale av dem ved å forholde seg til det som produsenten velger å sitere eller linke til på sin egen webside, og deretter oppleve dette som lovprising av en "nærmest enstemmig internasjonal HiFi presse". Spesielt når man samtidig avviser andre gruppetester der produktet blir karakterisert som høyst middelmådig.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem skrev:
    Spesielt når man samtidig avviser andre gruppetester der produktet blir karakterisert som høyst middelmådig.
    Jeg avviser ikke at HRT-PRO i gruppetesten til Lyd&Bilde spillte middelmådig.

    Men jeg avviser definitivt at den i testen spilte middelmådig i mitt eget anlegg og i Fidelitys referanseanlegg.

    Men hvor ble det av USB diskusjonen?
     
    N

    nb

    Gjest
    nistad skrev:
    Men hvor ble det av USB diskusjonen?
    Siden det ikke finnes noen særlig vettuge grunner til at analoge kabler eller andre digitalkabler skal låte ulikt så lenge de er nonelunde innenfor spec, hvorfor skal det da være så mange vettuge grunner til at USB-kabler låter forskjellig?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    nistad skrev:
    Men hvor ble det av USB diskusjonen?
    Siden det ikke finnes noen særlig vettuge grunner til at analoge kabler eller andre digitalkabler skal låte ulikt så lenge de er nonelunde innenfor spec, hvorfor skal det da være så mange vettuge grunner til at USB-kabler låter forskjellig?
    Hvis folk rapporterer store forskjeller på dem så er det nok verdt å finne ut hva det skyldes og ikke bare slå seg til ro med at "det er bare sånn!". Det er mye mer interessant å finne ut av hva som gjør en god kabel god og en dårlig dårlig enn å bare sortere merker og produkter.
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Finnes kun EN grunn at en USB kabel kan påvirke lyden til en asyncron dac, og det er den ohmske motstand om dac'en får strøm gjennom USB kabelen, og strømforsyningen er kritisk.

    Ellers er det placebo.

    Sådetså :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    nistad skrev:
    Men hvor ble det av USB diskusjonen?
    Siden det ikke finnes noen særlig vettuge grunner til at analoge kabler eller andre digitalkabler skal låte ulikt så lenge de er nonelunde innenfor spec, hvorfor skal det da være så mange vettuge grunner til at USB-kabler låter forskjellig?
    Hvis folk rapporterer store forskjeller på dem så er det nok verdt å finne ut hva det skyldes og ikke bare slå seg til ro med at "det er bare sånn!". Det er mye mer interessant å finne ut av hva som gjør en god kabel god og en dårlig dårlig enn å bare sortere merker og produkter.
    Da har jeg startet tråden "USB-kabler: Mulige forskjellsgrunner". Hovedgrunnen er at i svenske HiFi & Musik nr. 3 2011 i spalten Hifi & Dator side 70, presenterer Mikael Buczek en mulig forklaring fra Hegels utviklingssjef på hvorfor USB-kabler lyder forskjellig. Hegel har målt. Buczek er sitert i første innlegg i tråden.

    En sekundær grunn er bl.a. spørsmålene og debatten i deler av denne tråden og ellers.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Da har jeg omsider fått tak i en HEGEL HD2 som måler mye bedre enn HRT-Pro som jeg testet i Fidelity 46. Jeg testet HRT II+ og Hegel HD2 i identiske oppsett. I tillegg testet jeg Hegel HD2 mot HRT-Pro, men da naturlig nok med forskjellige signalkabler, siden HRT-PRO er balansert.
    Jeg konkludere med at målinger sier noe, men definitivt ikke hele sannheten:

    Målingene er sikkert riktige. Men – og det er et stort men. Det faktum at HRT-Pro II+ og II har et MYE høyere utgangssignal enn HD2 betyr at volumet må skrus opp. Det eksemplaret av HD2 jeg har testet (SN21517) har så dårlig immunitet mot strømforsyningen i PCen (når den er koblet til strømnettet) at PCen generer hørbar støy gjennom DAKen. Dette er et ikke eksisterende problem på HRT DAKene i mitt oppsett. Forskjellen i lydtrykk identiske oppsett målt ved høyttaler, for HD2 og HRT II+ ca. 6-7 db. Når jeg kompenserer for dette, førere det til at støyen fra PCen blir til et teppe av underliggende støy, som gjør produktet ubrukelig i et seriøst oppsett. Jeg tar selvsagt forbehold om at det kan dreie seg om et produkt med feil.

    Jeg stiller også store spørsmålstegn ved hva man faktisk måler, når en kjører et signal gjennom USB, inn i en DAK og måler analog output, for så å sammenligne målingene direkte mellom produkter som varierer vesentlig i nivået på utgangssignal. Hvis målingen skulle kunne sammenlignes direkte, burde en i det minste også kjøre en måling med et inputsignal som genererte samme nivå på utgangssignalet for å se om disse indikerer det samme “jitter” nivået. Ellers er det i alle fall vanskelig å si om de avvikene en påviser skyldes problemer i den analog eller digitale signalveien. HRT-PRO måler f.eks. vesentlig bedre med et inputsignal på -6DB.
    At HD2 IKKE er HRT II+ og HRT-PRO overlegen i MITT oppsett er jeg helt sikker på. HD2 spiller fint, men er mye slankere og både instrumenter og stemmer har ikke den kroppen og den utstrekningen de etter min mening skal ha. Jeg registrerer også at den etter min mening ikke er like dynamisk og rytmisk, da spesielt i bassområdet som HRT-PRO og II+. I det hele tatt spiller HRT-PRO og II+ mørkere enn HD2, og med mye større ro, utstrekning, autoritet og naturlig klang. Jeg føler at HD2 låter mye mer “digitalt” enn HRT II+ og PRO produktene.

    Det er lett å bli blendet av HD2, fordi redusert kropp gir et inntrykk av at den er mer spektakulær i øvre mellomtone og videre oppover i frekvensområdene – mens dette etter min mening skyldes at den rett og slett er for slank. Alt i alt mener jeg HD rimelig bra til prisen, men i mitt oppsett oppleves HRT-Pro og Hegel HD2 å tilhøre ulike divisjoner. Prisen reflekterer også dette. Hvis HD2 har et generelt problem med immunitet i strømforsyningen synes jeg dette er såpas alvorlig at det i alle fall for meg diskvalifiserer produktet.

    Egentlig var dette en lang vei til sluttpoenget:
    Hva er det egentlig vi måler og hvordan skal de tolkes?
    Sammenligner man egentlig epler og pærer – rett og slett fordi det er såpas mange parametere+
    Gjør usikkerheten i målingene, til tross for en objektiv hensikt dem i beste fall en pekepinn- noen ganger direkte misvisende?

    NB: Dette er min private mening, ikke Fidelitys.

    Testutstyr: Dynamic Precision A1, Dynamic Precision BPC 7.0 passiv forforsterker, Audio Physics Virgo II høyttalere, SILK kabler. Også testet på VideLogic Spirit aktive høyttalere,
     
    T

    timc

    Gjest
    Dette med støy når strømforsyningen er tilkoblet, er PC avhengig. Bruker en RME Fireface på kontoret. Denner er firewirebasert og lager ikke en lyd.

    En av studentgruppene bruker samme enhet til ett prosjekt, og der støyer den både høyt og fælt når strømforsyningen står i.


    -Tim
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Er det mulig å lage en asynkron dac via optisk spdif? En PC er et støyhelvette, og koble det rett inn i signalveien virker litt dumt?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Men når du kobler to ulike DAKer til samme PC, og den en DAKen støyer og den andre ikke gjør det så sier det uansett noe om imuniteten i DAKen mot støy - og evnen til å hindre jordlooper som ofte er årssaken til dette problemet. Jeg bruker HRT DAKen når jeg holder foredrag, fordi lyd direkte fra PC via minijack nesten altid fører til støy. HRT funker bra, og like bra som en såkalt "lift boks".
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Nistad sin observasjon (unntatt støy) sammenfaller med min egen. Og jeg vil legge til at de samme forskjellene som beskrives, også gjør seg gjeldende mellom MS2 og HD2, - da i noe mindre grad.

    Derav min kritikk mot testen i L&B, hvor jeg ikke bare er uenig mht HRT, men også mht kåring av "vinneren".

    Nistad sitt innlegg bør være til ettertanke til alle de som avskriver produkter basert på presanterte måledata i enhver form. Ikke bare i forhold til dac`er.
     
    T

    timc

    Gjest
    nistad skrev:
    Men når du kobler to ulike DAKer til samme PC, og den en DAKen støyer og den andre ikke gjør det så sier det uansett noe om imuniteten i DAKen mot støy - og evnen til å hindre jordlooper som ofte er årssaken til dette problemet. Jeg bruker HRT DAKen når jeg holder foredrag, fordi lyd direkte fra PC via minijack nesten altid fører til støy. HRT funker bra, og like bra som en såkalt "lift boks".
    Det sier ikke så mye uten at du får samme resultat på flere PC'er. Jeg har opplevd andre lydkort som har støyet på min PC, men ikke på andre. Altså noen støyer på min pc, mens det kan være motsatt på andre maskiner.

    Uten at jeg vet, så mistenker jeg at det kan ha sammenheng med sampleraten man kjører på og switchefrekvensen til strømforsyningen.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Sakset fra 6Moons.com:

    Kevin Halverson commented on the presumption that the problem with a host computer as power source is somehow related to having to clean up the 5V supply: "That's incorrect. Cleaning up nasty raw power supplies is a fairly trivial task. It can be accomplished by methods known to anyone skilled in the art of power supply design. There are a number of ways to accomplish this. Clean power is neither the only problem associated with a computer as audio source nor even the most important. Even if one had a completely independent power supply (battery or mains supplied), computer contamination remains. The power isn't the problem. The common ground is. Here all the noise gets conducted. The D+ and D- data pair of USB must be accompanied by a ground connection. It is this ground connection which conducts all the computer-generated nasties right into the analog audio ground. Unless some extraordinary efforts are made to isolate the computer and audio sides, all power supply clean-up efforts are wasted. The ground of the USB link maintains a constant connection of the computer with the rest of the audio system.


    "In the case of the Streamers, we provide complete isolation between the computer and analog sides. Not only do we regenerate the power (thereby breaking the common ground), we do the same with all the data moving between the two halves. This allows us to draw power from the host computer. Because we are completely isolated, the fact that we're connected to the computer has no impact on the performance of our product."

    http://www.6moons.com/audioreviews/hrt2/pro.html
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Jeg hadde samme opplevelse av lyden fra Hegel HD2 som Nistad forteller om, men da testet ift HRT II+ i ca 1,5 uker i mitt eget anlegg (også nevnt tidligere i tråden).
    Jeg tenkte først at nå må jeg ha gjort en feilkopling av ett eller annet. Så tenkte jeg at det selvfølgelig manglet innspilling av HD2 og lot den spille ca 3 døgn/24t, men alt var fremdeles likt.

    Hadde ingen støyproblemer.

    Min konklusjon, i mitt anlegg ift HRT II+ var at Hegel HD2 låt lite engasjerende og flat i gjengivelsen. Tror jeg brukte en beskrivelse om at den gjengav musikken nesten som "seig sirup". Absolutt ikke besnærende.

    En annen historie er at etter bytte til ny USB-kabel så har gjengivelsen fra HRT II+ tatt et nytt steg i positiv retning (se HIGHEND Sørlandet med bilder, siste par sider)
    mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    nistad skrev:
    Jeg stiller også store spørsmålstegn ved hva man faktisk måler, når en kjører et signal gjennom USB, inn i en DAK og måler analog output, for så å sammenligne målingene direkte mellom produkter som varierer vesentlig i nivået på utgangssignal. Hvis målingen skulle kunne sammenlignes direkte, burde en i det minste også kjøre en måling med et inputsignal som genererte samme nivå på utgangssignalet for å se om disse indikerer det samme “jitter” nivået. Ellers er det i alle fall vanskelig å si om de avvikene en påviser skyldes problemer i den analog eller digitale signalveien. HRT-PRO måler f.eks. vesentlig bedre med et inputsignal på -6DB.
    Her blir jeg litt usikker på om du forstår helt hvordan DAC-ene fungerer sånn helt grunnleggende så jeg skal prøve å forklare etter beste evne:
    La meg definere to enkle scenarioer. En DAC som gir ut 2V og en DAC som gir ut 4V ved max innsignal. Max innsignal for en DAC representerer et digitalt signal hvor alle bit er satt til 1, dvs maksimalt utslag i musikken eller et 0db testsignal.

    16 bit, LSB til høyre

    Scenario 1 (2V):
    1111111111111111 -> DAC -> 2V

    Scenario 2 (4V):
    1111111111111111 -> DAC -> 4V


    Om du skulle få 4V DACen til å gi ut et 2V signal måtte du halvert innsignalet:
    1111111111111111 -> digital volumkontroll -> 01111111111111111 -> DAC -> 2V

    Problemet her er jo at man må inn med en digital volumkontroll og at bitstrømmen som treffer DACen ikke lenger er bitperfect og tro mot originalen. Man kan dessverre ikke tvinge musikkprodusentene til å slutte å lage musikk med regelmessige maksimalutslag, så digital volumreduksjon er eneste reelle alternativ når lyden først befinner seg hjemme i eget hus om man ønsker å unngå maksimale utsving.

    Jeg personlig opplever at det mest vanlige og realistiske bruksscenarioet for alle DACer er å DA-konvertere et bitperfect innsignal. Med andre ord blir det ikke riktig å unnlate å teste DACen på dens maksimalutslag.
    Nå er det imidlertid slik at musikken 99% av tiden IKKE befinner seg ved sine maksimale utsving så man bør derfor kombinere 0db innsignal med f.eks -6db målinger for å gi et mer helhetlig bilde av DACens prestasjoner. -6db representerer nok et langt riktigere bilde av virkeligheten, men DACen må fremdeles kunne levere 0db når det trengs og det er derfor ikke bra når den ikke klarer dette uforvrengt i de korte øyeblikkene det gjelder.


    nistad skrev:
    Det er lett å bli blendet av HD2, fordi redusert kropp gir et inntrykk av at den er mer spektakulær i øvre mellomtone og videre oppover i frekvensområdene – mens dette etter min mening skyldes at den rett og slett er for slank. Alt i alt mener jeg HD rimelig bra til prisen, men i mitt oppsett oppleves HRT-Pro og Hegel HD2 å tilhøre ulike divisjoner. Prisen reflekterer også dette.
    Hvis du et øyeblikk ser bort fra subjektive preferanser og opplevde kvalitetsforskjeller; har du noen formening om hvilke av de to klangbildene som er nærmest klangen man skrudde seg frem til i studio?

    Kan det være at begge bommer, men på hver sin måte? Det vil si ulike kompromisser?


    nistad skrev:
    Hvis HD2 har et generelt problem med immunitet i strømforsyningen synes jeg dette er såpas alvorlig at det i alle fall for meg diskvalifiserer produktet.
    Jeg er helt enig. Jeg har ikke opplevd dette med noen av mine (få) DAC-løsninger eller det interne STX eller hovedkort-lydkortet jeg har benyttet hjemme, så om dette ikke er eksemplarspesifikt er det definitivt en "show stopper", ikke bare for deg. Jeg er imidlertid sikker på at effekten du opplever også ville forstyrret målingene i betydelig grad om den var til stede i testen det har blitt referert til tidligere.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    nistad skrev:
    Det er lett å bli blendet av HD2, fordi redusert kropp gir et inntrykk av at den er mer spektakulær i øvre mellomtone og videre oppover i frekvensområdene – mens dette etter min mening skyldes at den rett og slett er for slank.
    Bare en liten kommentar her mht klangbilde / lydsignatur. Virgo II er en høyttaler som ikke liker seg når ting kommer over på den slanke siden. Prøver du å slanke ned disse ht'ene med kabler, komponenter, eller begge deler er det rett og slett ikke nok bunn i dem til å tåle det (2x6,5" pr side delt på 350Hz). Virgo II er som best når de har litt plass rundt seg og får lov til å spille sånn passe fett.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Et par generelle kommentarer angående min minitest at HRT og Hegel HD.

    For det første er alle disse produktene utrolig bra til prisen – og gir utrolig bra “Value for Money”.Jeg har sjekket litt videre på støyproblemet og Hegel HD2.

    HD2 har etter mine erfaringer ganske mye dårligere immunitet mot støyen generert fra PC enn HRT produktene. Det virker som om problemet ligger i jordplanet og at det er knyttet til hvor kompleks den er satt opp. I et enkelt og ryddig oppsett fungerer den helt fint. I HighEnd anlegget fikk jeg den for eksempel. til å fungere nærmest støyfritt med meget bra lyd totalt sett.

    Det er hvis flere jordede komponenter som er koblet sammen, som PC, disker, skjerm og forsterker og fysisk tilkobling til nettverk at problemet kan oppstå. Årsaken mener jeg er at det oppstår en form for jordloop, som drar støyen fra PCen gjennom DAKen slik at den forplanter seg og blir hørbar gjennom å påvirke analogdelen.

    Støyen er helt typisk PC-Støy, som en hører hvis en kobler en bærbar PC til en forsterker via standard lydutgang (minijack) og skrur opp volumet.

    En måte å finne ut om støy-problemer skyldes en jordloop er å koble PCen fra strømnettet, eller å bryte jordforbindelsen f.eks. ved å tape over jord på stikkontakten til PCen. Hvis problemet da forsvinner er det snakk om en jordloop – som må brytes/dempes på en eller annen måte.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    marsboer skrev:
    1) Om du skulle få 4V DACen til å gi ut et 2V signal måtte du halvert innsignalet:
    Nå er det imidlertid slik at musikken 99% av tiden IKKE befinner seg ved sine maksimale utsving så man bør derfor kombinere 0db innsignal med f.eks -6db målinger for å gi et mer helhetlig bilde av DACens prestasjoner.
    2) Hvis du et øyeblikk ser bort fra subjektive preferanser og opplevde kvalitetsforskjeller; har du noen formening om hvilke av de to klangbildene som er nærmest klangen man skrudde seg frem til i studio?
    Kan det være at begge bommer, men på hver sin måte? Det vil si ulike kompromisser?
    3) Jeg er imidlertid sikker på at effekten du opplever også ville forstyrret målingene i betydelig grad om den var til stede i testen det har blitt referert til tidligere.
    1)Kanskje det faktisk ville være et poeng å måle ved å halvert innsignal? Utover det så er jeg enig i at en DAK selvsagt på å prestere ved 0 Db. Men å putte inn et sært signal og definere DAKens evne til å prestere, basert på målinger i ytterkant av DAKens ytelse, både i digtal- og analogdomenet virker litt pussig. Derfor blør en definitivt måle ved flere nivåre f.eks. -6db. Det blir også helt feil å sammenligne målinger direkte av DAKer med så stort spenn (fra 1.2V til 4.5v) output signal. Effekten utover i kjeden, ved at signalet må forsterkes mye mer for DB2 enn for HRT-PRO, vil sannsynligvis tilføre vel så mye forvrenging i resten av kjeden ved at volum må skrus opp – at målingen sier lite om totalopplevelsen av de to DAKene. Så det må på en eller annen måte kompenseres i forhold til ulikt utgangsnivå hvis målinger skal kunne sammenlignes direkte.

    2)Jeg mener jo selvsagt at HRT ligger nærmere intensjonen i Studio, selv om det er såpas mange faktorer involvert, at jeg mener det er riktigere å si at HRT ligger nærmere “sannheten” i mitt oppsett. Jeg ser imidlertid helt klart at HD2 i andre oppsett kan oppleves å ligge nærmere sannheten vurdert ut fra klangbalanse.

    3)Etter det jeg forsto, så ble målingene utført med PC/MAC frakoblet strøm. Med andre ord ville problemet neppe oppstått i måleoppsettet fordi fenomenet sannsynligvis oppstår via jordplanet i strømnettet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    nistad skrev:
    ... Men å putte inn et sært signal og definere DAKens evne til å prestere, basert på målinger i ytterkant av DAKens ytelse, både i digtal- og analogdomenet virker litt pussig. Derfor blør en definitivt måle ved flere nivåre f.eks. -6db. ...
    Det er selvfølgelig et poeng å analysere ytelsen over et størst hele «virkområdet» til komponenten, «alle» aktuelle frekvenser og nivåer. Referansesignalet til DACen er imidlertid det digitale domenet så 0 dB FS må være med. Med nymotens makimertihjelplater så er det også ganske representativt.


    ... Det blir også helt feil å sammenligne målinger direkte av DAKer med så stort spenn (fra 1.2V til 4.5v) output signal. ...
    Det avhenger helt av kontekst og mål for sammenlikningen, men dersom det legges til grunn at det ikke brukes digital nivåregulering før DAC, så er det i høyeste grad relevant å sammenlikne 1,2V vs 4,5V ut, dersom begge deler er resultat av det samme digitale signalet inn.

    ...
    Effekten utover i kjeden, ved at signalet må forsterkes mye mer for DB2 enn for HRT-PRO, vil sannsynligvis tilføre vel så mye forvrenging i resten av kjeden ved at volum må skrus opp – at målingen sier lite om totalopplevelsen av de to DAKene. Så det må på en eller annen måte kompenseres i forhold til ulikt utgangsnivå hvis målinger skal kunne sammenlignes direkte.
    ...
    Med analog/passiv volumkontroll som første ledd etter DAC, så er ikke dette et spesielt relevant problem, forutsatt at volumkontrollen i seg selv, og i samspill med første påfølgende forsterkertrinn, oppfører seg rimelig greit. Forsterkingen etter volumregulering er som regel fast, og den nivåavhengige forvregningen etter volumregulering er den samme enten signalet inn på volumkontrollen er 1,2V eller 4,5V, for et gitt volum ut.

    mvh
    KJ
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Hvordan kan man overhodet stole på testere når Nistad i Fidelity kommer frem til at HRT produktene er overlegne Hegel HD2, mens Lyd&Bilde kommer til den stikk motsatte konklusjonen.
    ???
     
    T

    timc

    Gjest
    Ketil skrev:
    Hvordan kan man overhodet stole på testere når Nistad i Fidelity kommer frem til at HRT produktene er overlegne Hegel HD2, mens Lyd&Bilde kommer til den stikk motsatte konklusjonen.
    ???
    Du kan ikke stole helt på testere. Sånn er det bare.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ketil skrev:
    Hvordan kan man overhodet stole på testere når Nistad i Fidelity kommer frem til at HRT produktene er overlegne Hegel HD2, mens Lyd&Bilde kommer til den stikk motsatte konklusjonen.
    Om etterettelighet er tema så er det et større problem at leserene har blitt presentert svada i årevis om hvor fantastisk vanskelig og dyrt det er å få high-end-digitallyd i heimen men så finner en skribent plutselig ut at det kan man få for 5000 kroner + en datamaskin (som de fleste allerede har uansett). Tyder ikke akkurat på at de som skriver er veldig oppdaterte på hva som finnes rundtomkring.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Ketil skrev:
    Hvordan kan man overhodet stole på testere når Nistad i Fidelity kommer frem til at HRT produktene er overlegne Hegel HD2, mens Lyd&Bilde kommer til den stikk motsatte konklusjonen.
    ???
    Man kan sannsynelig vis ikke stole helt på noen. Ideelt sett burde disse bladene løpe lesernes ærend. Men fordi de er avhengi av annonse inntekter blir det naivt å tro at hensynet til annonsører ikke spiller inn.

    Som leser kan en kanskje gjøre seg noen tanker om dette, sett i lys av antall tester av annonsørs produkter og testresultatet av disse. Jeg vil tro man kan komme frem til at noen blader er bedre/værre enn andre.
    Bruken av "freelance journalister" vil jeg tro er "sunt" for å unngå kobling som antydet over.

    En annen ting som jeg undrer meg litt over er den fokusen på "norske" produkter som bladene synes å ha. Jeg biter ikke helt på arbumentet om "tilgjengelighet og distribusjon". Jeg tror heller dette skyldes visshet om at "norsk" selger.

    Jeg kommer aldri til å glemme den gangen en daværende medarbeider i et norsk hifi blad kom inn i en HiFi butikk kjede der jeg arbeidet deltid (under studier) for ca 16 år siden og serverte et "tilbud" der bladet ville utrope en viss høyttaler som "referanse" mot at høyttaleren ble levert nærmest vederlagsfritt. Det hører med til historien at han fikk det som han ville....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke sikker, men mener Lyd&Bilde har et dedikert lytterom som er noe akustisk behandlet. Slikt kontra en ubehandlet stue kan absolutt ha innvirkning på tester. Det som den ene opplever som hard og skarp topp, kan den andre oppleve som mer utstrakthet og oppløsning. Hvordan høyttalerne måler i det respektive rommet betyr enormt.

    Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker målinger framfor lytte beskrivelser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn