Erfaring med NAD/Dali og mulige veier videre

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Nå har jeg hatt mitt nye anlegg i nesten et halvår, og jeg har lyst til å lufte erfaringene mine og forhåpentligvis få noen innspill på nye muligheter.
Etter en del leting og testing endte valget opp med et NAD anlegg bestående av forsterker C272 + C372 og CD spiller C542 + radio og DVD spiller. Høytalere ble Dali mentor 6.
Kort oppsumert kan erfaringskonklusjonen beskrives som "sånn passe" Slett ikke dårlig men heller ikke noe himmelstormendes.

Anlegget spiller rent og lyden må beskrives som "åpen". Jeg har imidlertid ingen "holografi" hvis en kan bruke et slikt begrep. Et stort problem er nok rommet. Jeg har ei stor vinkelstue, der anlgget er plassert på tvers i vinkeldelen. Det er der antenneuttaket for TVen befinner seg og så lenge jeg ikke har parabol må jeg vente til det digitale bakkenettet er i gang før jeg kan begynne å endre plasseringen. I og med at jeg kjøpte en 42 tommers Panasonic plasma er det heller ikke mulig å plassere greiene hvorsomhelst i rommet. Med andre ord er det vanskelig å si noe sikkert om hva anlegget egentlig er godt for under optimale romforhold.

Ellers så forsøker jeg å innbille meg at jeg kan analysere lyden, og hvilken komponent som påvirker hva. Dette er kanskje ikke mulig, men jeg innbiller meg følgende;
Høytalerne er gjennomført bra, og kan virke som de har mer å gå på. Forsterkerne har krefter nok, men jeg kan ikke si jeg er i stand til å "høre" forsterkerne. Jeg synes imidlertid at lyden som kommer via DVD spilleren som kostet 1000 kr. er vel så bra som når jeg spiller CD på spilleren til 3500. Radioen også faktisk.

I og med at jeg kjører med 2 forsterkere har jeg jo muligheten til å brokoble eller biampe eller hva det nå heter. Er det noe jeg kan forvente vil bidra med noe særlig? Kunne være greit å få et tips før jeg legger ut nye 1000 kr. i kabel.

Ellers er det fryktelig kjekt å ha fått et godt anlegg i hus igjen. Jeg har brukt en liten formue i å anskaffe og bygge opp en god CD samling, og det er mange gode stunder i gostolen om dagen. Ingen tvil om det. Hvilken nettbutikk kan forøvrig anbefales for anskaffelse av CDer?

Med det samme, i vår satt jeg på en resturant å hørte noe bakgrunnsmusikk som var veldig god for ørene. Jeg spurte bartenderen om hva det var for noe, og han sa at han trodde det var noe som het "Head Candy". Jeg har lett litt rundt om kring etter dette, men ikke funnet noe. Er det noen som drar kjennsel på dette og kan gi meg et tips. Musikken var av typen; JazzRock very light.

C

cpc

Gjest
Hei,

Det var nok Hed Kandi han mente. Dette er samleplater med type chill out musikk, lignende Cafe del Mar.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
306
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Har selv hatt NAD c370. Opplevde den som kraftig og åpen, spilte best på høyt volum, mye for pengene. Kanskje noe spiss i toppen, men kan ikke forlange mer til prisen...

Litt usikker på hva du spør om, dersom du brokopler 272 med 372, får du mer kraft og kontroll. Har ikke selv hatt Dali, men hifiklubben anbefaler vel dem sammen med NAD. Plassering og ev. demping har mye og si for lyden, anbefaler deg å begynne her. Kan du ev. bruke lengre kabler? De fleste butikker låner ut kabler slik at du kan prøve. Fortsatt ikke fornøyd, så ville jeg sett på signalkilde først.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Jeg ville iallefall ikke byttet ut høyttalerne. Dali Mentor 6 er etter min mening en høyttaler som kan hamle opp med langt dyrere saker. Skal du bytte noe i anlegget, ville jeg forsøkt en Nad Masters Serie M3 integrert forsterker. Den er en ypperlig match med Mentor 6. Naturligvis er det også mye å hente på plassering av høyttalerne i rommet. Signalkilden din er det nok noe å hente på å bytte, spesielt med tanke på holografi og dybde som du nevner. Cambridge 840 C kan være en kandidat. Da får du også digital inngang som du kan kjøre lyden fra parabol/bakkenett eller annen kilde (pc) gjennom, med oppsampling i en meget god dac.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
yasman skrev:
Hei,

Har selv hatt NAD c370. Opplevde den som kraftig og åpen, spilte best på høyt volum, mye for pengene. Kanskje noe spiss i toppen, men kan ikke forlange mer til prisen...

Litt usikker på hva du spør om, dersom du brokopler 272 med 372, får du mer kraft og kontroll. Har ikke selv hatt Dali, men hifiklubben anbefaler vel dem sammen med NAD. Plassering og ev. demping har mye og si for lyden, anbefaler deg å begynne her. Kan du ev. bruke lengre kabler? De fleste butikker låner ut kabler slik at du kan prøve. Fortsatt ikke fornøyd, så ville jeg sett på signalkilde først.
Hva mener du egentlig med at en får mer "kontroll" ved å brokoble?

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
cpc skrev:
Hei,

Det var nok Hed Kandi han mente. Dette er samleplater med type chill out musikk, lignende Cafe del Mar.
OK så det er sånn det skrives. Noen ide om nettbutikker der det kan skaffes?

U

utgatt60135

Gjest
M3 hadde nok gjort susen, men har du sett prisen? Høyttalerne holder sikkert mål (har hørt dem), men du får prøve ut andre forsterkere eller spiller etterhvert. Jeg kjenner ikke Nadene men vil tro det er lurest å prøve ny spiller først.

Har du mulighet til å poste et bilde eller to?

O

omholt

Gjest
Husker deg da du skulle kjøpe anlegg. Det var vel jeg som anbefalte deg Dali Mentor 6. Var skeptisk til at du skulle bruke rimelelig NAD elektronikk, hvis jeg ikke tar feil. Du har nok helt klart mer å gå på med bedre elektronikk.

Spørsmålet er hva du savner. Kan godt hende årsaken til at du ikke er helt fornøyd, skyldes rommet og plasseringen. Akustikken er etter min mening like viktig som høyttalerne. Kan du ikke bruke en lengre antennekabel?

Gå i hvert fall ikke i fellen og kjøp ny elektronikk før du har testet det hjemme. Selv om du ikke skulle ha mulighet til å plassere anlegget andre steder i stuen, kan du teste andre steder for å se om det blir bedre. Da har du kartlagt noe.
Ellers så finnes det akustikk produkter. Noen har også bra WAF.

T

Thomas1

Gjest
Har selv Mentor fra Dali, men jeg har stativhøytaleren.
jeg er 99% sikker på at lyden ville blitt 50% bedre om du hadde byttet ut den intergrerte forsterkeren din med en bedre forforsterker, evt en cd spiller med en innebygd forforsterker. Jeg mener ikke at C372 er dårlig, men den er ikke god nok til Mentor6.

Prøv å få tak i vincent cd6 med innebygget forforsterker og bruk sammen med c272.
Ellers kan jeg anbefale Master serien fra Nad, men koster jo som sagt litt mer.

Puffen

Medlem
Ble medlem
26.12.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke tenkt å bytte ut noe enda. Kommer til å anskaffe et kabelsett til, for å teste mulig effekt av brokobling. Så får jeg ta å høre med selgeren om det kan være noe galt med CD spilleren. Fikk et innfall i går. Tok en CD og kjørte den i DVD spilleren. Det var veldig liten forskjell. Og DVD spilleren kostet bare 1000 kr. og er tenkt utbyttet med en ny når vinneren i HD verdenen er kåret. Skal gi rapport når jeg har fått testet en annen CD spiller mot anlegget.
Ellers takker jeg så mye for hjelpen med å finne HED KANDI. Er det noen som vet om det finnes noen rene instrumental utgaver i HED KANDI eller fra Cafe del Mar.

ohorne

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
6
Hvordan har du brukt c372 og c272 i kombinasjon fram til nå uten brokobling ?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
886
Prøv å bruke bare 372. Brokopling er ikke alltid bra, og du har styrke nok i den ene forsterkeren.
Et nytt anlegg må gå seg til, eller brennes inn som noen sier. La det stå og spille noen døgn, mat det fra en FM tuner så skal du se. Brokopling er ikke nødvendig til normalt bruk om du ikke er hørselskadd.

sODDoff

Medlem
Ble medlem
07.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Brokobling?!? Hvorfor ikke bi-ampe, det er jo en mye bedre løsning mener nå jeg, og den nevnte NAD kombinasjonen du har er ypperlig til dette. Om du savner mere og bedre oppløsning så vil jeg nå mene at signalkilde også kan spille inn.

Ödd

O

OldBoy

Gjest
Jeg starter på toppen igjen, jeg. Etter min vurdering, er Dali Mentor 6 en altfor god høyttaler til denne NAD-elektronikken. No offense, men NAD i denne prisklassen er og blir budsjettelektronikkk, som er blitt avslørt av Dali'ene til Puffen.

Her tror jeg ikke at det er noe stort poeng å bruke tid og ressurser på brokobling eller biamping. Jeg ville tenkt i retning av en helt ny integrert forsterker pluss en DAC, kjøpt brukt naturligvis. En brukt Primare I30, kanskje, sammen med for eksempel en brukt Xindac DAC-5. Da kan Puffen i hvert fall beholde CD-spilleren.

På dette nivået finnes det mye å velge mellom, men det må noen drastiske grep til, er jeg redd. Bare for å pense Puffen over på et nytt spor.

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Dette er ikke så useriøst ment som det høres ;):
Let, finn og skaff deg den første utgaven av NAD 3020. Den "ordentlige" NAD'en.

Sitter og koser meg med denne nå, her er både rom, nærvær, og boogie - kunne bare ikke la vær ::)

Ole G :)

Topp Bunn