Erfaring med Vpi Scout?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har begynt å vurdere ny eller pent brukt vinylspiller. Siden jeg bor der jeg bor ( Bodø ), og tilgangen på vinylspillere ut over det helt enkle kaliberet, er sterkt begrenset i våre to hi fi-butikker her, er jeg pukka nødt til å søke hjelp på dette eminente forum. Jeg har nå havnet i sterk tvil mellom Rega P3, Vpi Scout og Avid DIVA. Pro Ject Rpm 5 har også vært i bildet... Jeg har pløyd noen omtaler av Vpi Superscout og Scout, og det virker på meg å være vellydende kvalitetsspillere. Det samme gjelder også Rega P3-24 og P5..og sikkert de andre også. Er det noen som har erfaring med Vpi-spillerne, og kanskje sågar noen der ute som har vært inne på tanken å selge sin?

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
37
Torget vurderinger
11
Hei,

Sjekk VPI tråden på venner av merker her på HIFI sentralen.

Vpi Scout er så god at Lyric uten videre anbefaler den brukt sammen med Benz Ruby og LP.
( Vi prater om pick-uper i 20k klassen)
Jeg bruker en standard Vpi Scout med en Benz Ruby 3 open air - det låter helt fantastisk.
Har hatt LP 12 tidligere , kan ikke sammenlignes.
(Har dog ikke prøvd nyeste utgave av LP12 med alle oppgraderinger, men den koster vel også over 100k).

Lyric kjører forøvrig tilbud på komplett Vpi Scout m pick-up til 15.900,-.

Å kjøpe brukt platespiller og eventuelt brukt pick-up er vel litt som å kjøpe brukt undertøy?
(En må ihvertfall være sikker på opphavet og at det har vært riktig brukt, justert og behandlet.)

Uansett hva du velger - lykke til!

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Du nevner Rega P3 og VPI Scout i samme åndedrag. Til sammenligning så blir det indrefilet og avskjæret som man kaster til bikkja, og da P3´n som sistnevnte ... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rega som avskjær? Balderdash!!

Jeg har erfaring med egne spillere fra begge produsenter. Riktignok snakker vi om Scoutmaster og P-25, altså et steg opp fra P-3 og Scout. Jeg har hørt både Scout og P-3 hos andre.

VPI'ene er nok bedre, men de er også dyrere. Å avskrive Rega som 'søppel' er en av to ting. Enten er det løgn, eller basert på erfaring med en spiller som ikke har vært i nærheten av realisert potensiale. Tull og tøys er det i alle fall.

De er veldig forskjellige, sant nok. VPI'ene låter større og mer dynamisk. Regaene er mer siviliserte, og kanskje hakket mer elegante i forhold til pris.

Hør begge selv før du bestemmer deg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
anekdoten skrev:
Du nevner Rega P3 og VPI Scout i samme åndedrag. Til sammenligning så blir det indrefilet og avskjæret som man kaster til bikkja, og da P3´n som sistnevnte ... ;)
Jeg nevner ikke Rega P3 og Vpi Scout i samme åndedrag, men som eksempler på spillere jeg vil titte nærmere på og vurdere. Jeg er klar over at det er forskjell, og det skulle bare mangle, men det er det da vitterlig på prisen også! Det ville være mer rettferdig å sammenligne Scout'en med Rega P7 eller kanskje P9, Avid DIVA, Acoustic-Solid classic wood, Music Hall, Gyrodeck og Space Deck, for å nevne noen. Enkelte hevder at Vpi har en noe mørk klang / farging, jeg har ikke hørt Vpi-spillere (enda) og kan derfor ikke uttale meg bastant om det. Heller ikke om kvalitet på komponenter, garantier, om spillerne må sendes til USA for reparasjon osv. Men det veit sikkert du masse om? Jeg er bare genuint interresert i å sjekke en del spillere før jeg kjøper. Kanskje det blir Vpi Scout, kanskje det blir en Music Hall..eller kanskje det dukker opp en Rega P5 evt. P7 eller en Gyrodeck. Foreløpig synes jeg ( heldigvis ) at min gamle, erverdige Harman Kardon T60 gjengir Bob Dylan's siste med dynamikk, trykk og driv, så når jeg bestemmer meg for ny / pent brukt spiller, har jeg helt sikkert noe å se fram til. Jeg har desverre ikke ofra SÅ mye tid på vinyl de siste ti årene, så det tar litt tid å oppdatere seg på spillerfronten. Derfor er jeg nyskjerrig søkende, og spør dere som allerede har prøvd de forskjellige spillerne, om råd. Så enkelt og så vanskelig. Og til sist er det ikke sikkert at det som passer for deg, lyder bra i mitt oppsett og i min stue. Det er jo noe av det som gjør hi fi så utrolig spennende å holde på med...

Anbefalinger og frarådinger leses med stor interresse, det kan jeg iallefall garantere! Det kan faktisk være veldig interresant å høre hva dere der ute mener om kvalitet, garantier og evt. reklamasjoner hos de forskjellige importører, butikker og fabrikanter. For ingen spiller varer vel evig, uten "snag" av noe slag, kanskje heller ikke Vpi? Eller???

;D ??? ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vpi Scout har jeg hørt en del lovord om, samme om rega p3, men de er jo som sagt i forskjellige prisklasser. Tror uansett begge spillerne er spillere som vil frambringe masse glede. Vet iallefall at p3 er en slik spiller.

Vurderer selv å gå fra rega til VPI, driver å vrir hodet for å få det til rent fysisik i stua.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er alternativ til Scout, alt kjem an på kva du prioriterer. Personleg er eg nok VPI-tilhengjar (har sjølv kjøpt ein VPI SSM med tung tallerken og mellomhjulsdrev, som stiller nokre divisjonar over Scout, men var svært begeistra over det rimelegaste alternativet - mykje for pengane, spesielt med rette pickup)

Scout er veldig musikalsk, veldig lett å verte glad i og fornøgd med. Ein typisk gledespreiar. Og så har du opptrappingspotensialet, då...

Så dei to alternativa eg er veldig godt kjent med, og som eg kan gå god for:

Clearaudio har to veldig gode; Champion og Solution. Den siste er "best" i mine øyrer, men Champ er veldig nøytral, og lett å montere den billegaste tangentialarmen på. Denne armen er ganske dyr, men lett å få til, og anvendeleg på usannsynleg mange pickupar. Eg har fått til alt frå Shure V15II til Denon DL 103 på han. Massen kan regulerast ganske enkelt.
Solution prøvde eg med ein RB 300-arm, og no er visst Clearaudio sine eigne armar standard, men dei er ganske gode, sjølv om eg ikkje har hatt høve til å gjere direkte samanlikning.
Clearaudio er kanskje det mest nøytrale alternativet, og har veldig stor "innsynsvilje" i komplekse opptak. Er du veldig gira på å få med deg alt som skjer, er det eit veldig sterkt kort.

Det andre alternativet er Nottingham. Eg likar ikkje armane som fylgjer med, og held nok ein RB 300 for å vere minst like bra til svært mange av dei pickupane eg er glad i. Bortsett frå dette er det ein utruleg god spelar, som gjev att musikken meir "gjennomsiktig" enn det aller meste. Det er som å sjå eit lysbilde mot kolsvart bakgrunn. Du gløymer alt anna, og konsentrerer deg fullstendig om musikken. Somme gjer samanlikning med VPI og seier dei saknar dynamikken, men det er berre ein illusjon. Nottingham har fullstendig ro rundt dette, har engelsk understatement der VPI Scout gjer maksimalt ut av eit musikalsk dynamikkpoeng, og er vel å sjå på som meir korrekt, den også.

Eg har lyst til å gjere inngåande utprøvingar av andre spelarar i denne prisklassen, men det har vore dårleg med kapasitet i det siste. Men eg må vel nemne eit alternativ eg sjølv har vore veldig glad i, men som forsvann til Oslo i helga; min pent brukte Linn Sondek LP 12. Desse kan du få i god stand ned i mot ca 10 -15 000, og det er ein av dei beste musikkformidlarane som finnest. Einaste eg kan sette fingeren på er når eg har gjort direkte samanlikningar med VPI SSM og saknar den kolossale autoriteten i bassen til sistnemnde (ein spelar til vesentleg høgre pris, må vite). LP 12 er eit fantastisk godt alternativ, meir nøytral enn Scout, gjev gode resultat med tanke på alle former for dynamikk (både smånyansar og fortissimo) og svært sytalaus når han først er rett stilt opp. Andre seier han er lett å få til, noko eg var einig i, heilt til Simen på Kontrapunkt tok ei blodtrimmingsøkt med ein audmjuk Denon DL 160 (alt for dårleg pickup til denne spelaren), med eit sluttresultat eg vart ståande og måpe av. "Det er noko eige med fagfolk" som han sa, bonden som hadde vore på bytur...

Elles er det som sagt mange spelarar der ute, og det er berre ein måte å gjere alt rett på; få demonstrert alle aktuelle av kyndige folk. Pass også på at spelar, pickup, riaa og anlegg elles passar til kvarandre. Eit siste råd; kjøp ein spelar som er 25% dyrare enn det du hadde tenkt deg - det angrar du ikkje på.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for seriøse svar, særlig til deg "Audiophile-Arve"! Nå savner jeg virkelig den testen som du nevner...
Jeg sliter fortsatt, og er veeeldig frista, både av Rega P5 og P25 ( sistnevnte er på tur ut av Regaprogramment, men gjør egentlig det noe?? ), Music Hall mmf 7.1, samt sjølsagt Vpi Scout.
Har fått et tilbud fra Lyric hifi, og fra Trond i Maxwell hifi på Music Hall'en....Det er vanskelig når man ikke kan få lytta til,demonstrert og betrakta spillerne før man bestemmer seg! Det er veldig lite å finne på nettet ang. Music Hall. Jeg har funnet noen tyske sider, med svært gode testresultater, men jeg er ikke allverdens stødig i tysk.. Også danske High Fidelity har testet denne ( oktobernr. 2008...så hvis noen har dette, vil jeg sette stor pris på om en eller anna kan skanne og maile meg denne. Jeg har bestilt bladet fra High Fidelity, men det tar ei ukes tid..)

Ser det er en Rega P25 på "børsen" akkurat nå. Kanskje jeg legger inn et bud på den...

??? ??? ???

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den P25en som ligger på børsen ser jo ut som et greit kjøp når man ser hva som følger med, men Elys PU er vel kanskje i enkleste laget, ville spandert minst en Exact, eller helst noe slikt som en Ortofon Kontrapunkt C. Hvilken RIAA skal du bruke egentlig?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Takk for seriøse svar, særlig til deg "Audiophile-Arve"! Nå savner jeg virkelig den testen som du nevner...
Jeg sliter fortsatt, og er veeeldig frista, både av Rega P5 og P25 ( sistnevnte er på tur ut av Regaprogramment, men gjør egentlig det noe?? ), Music Hall mmf 7.1, samt sjølsagt Vpi Scout.
Har fått et tilbud fra Lyric hifi, og fra Trond i Maxwell hifi på Music Hall'en....Det er vanskelig når man ikke kan få lytta til,demonstrert og betrakta spillerne før man bestemmer seg! Det er veldig lite å finne på nettet ang. Music Hall. Jeg har funnet noen tyske sider, med svært gode testresultater, men jeg er ikke allverdens stødig i tysk.. Også danske High Fidelity har testet denne ( oktobernr. 2008...så hvis noen har dette, vil jeg sette stor pris på om en eller anna kan skanne og maile meg denne. Jeg har bestilt bladet fra High Fidelity, men det tar ei ukes tid..)

Ser det er en Rega P25 på "børsen" akkurat nå. Kanskje jeg legger inn et bud på den...

??? ??? ???
Her har du link til mine seinare erfaringar: http://www.audiophile.no/?aid=9073848

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
37
Torget vurderinger
11
Her er noen generelle erfaringer og råd.

1. Bruk så mye du kan på god pick-up. (minst 50% av budsjettet.) Du får aldri bedre lyd enn pick-up er i stand til å videreformidle.
2. Hvis du ikke har betonggulv - få spilleren opp på veggen.
3. Hvis du faller for Linn LP12 - denne spilleren har vært produsert i 30 år - her finnes du ufattelig mye skrot på markedet. Den er forøvrig kjent for å være vanskelig å få til - må justeres av fagperson. ( Jeg har selv hatt 2 stykker ( en på 80 tallet (Ittok og Karma) og en på 90 tallet (Ittok og Troika) - NB begge ble kjøpt ny)
4. Riaa er som DAC - du kan få en til 15kr eller 250.000,-. En godt MC trinn kan fort koste litt.
Ikke glem denne kostnaden.

Ellers igjen - lykke til uansett og kos deg med musikken.

Når det gjelder tester - ikke glem at VPI Scout har status som "beste kjøp" innen analog kilde både av Stereophile og Absolute Sound både før og nå.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bach_Man skrev:
Den P25en som ligger på børsen ser jo ut som et greit kjøp når man ser hva som følger med, men Elys PU er vel kanskje i enkleste laget, ville spandert minst en Exact, eller helst noe slikt som en Ortofon Kontrapunkt C. Hvilken RIAA skal du bruke egentlig?
Den P25'en som du nevner, kan kjøpes med Riaa, og det er sikkert greitt nok for meg. Jeg er mer usikker på spilleren, og er enig med deg i at p.u'en bør ofres for en betydelig bedre. Ellers er det et innebygd riaa-kort i Dm-10'en, som visstnok er fullt på høyde med både Pro Ject sitt rimeligste, og flere til i prisklasse opp til 2 - 3K, men jeg må bruke step-up på mc-p.u'er med lavt utgangssignal.

Jeg har min gamle Ortofon mc 70 Anniversary LTD liggende ubrukt, og det er vel på tide å få spilt litt på den...Kanskje den er en ok match for P25'en og denslags spillere. Jeg er såpass usikker vedr. investeringa i vinylspiller at det er stor sannsynlighet for at jeg avventer hele greia. Plutselig syntes jeg det ferskeste Bob Dylan-albumet låt relativt ok på min ærverdige gamle vinylspiller...Kanskje den blir stående inntil jeg kan gå for en Scout...eller i påvente av mellomklassetesten til "Audiophile-Arve". Det er veldig mye bra spillere "der ute" og uten å ha fått de forskjellige demonstrert eller foretatt en lytteprøve, er det kjempevanskelig å bestemme seg...

??? ???

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei :)

Du har sannsynligvis sett denne:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/10.pdf
side 76-79 der jeg tester VPI Scouten.

Fantastisk spiller som trives med en stram og nøktern
PU som for eksempel Ortofon Kontrapunkt H, Audio
Technica AT-OC9 Mk. II eller Dynavector DV-17 Mk. III.
for ikke å snakke om din Ortofon mc 70 Anniversary LTD.

Dette betyr ikke at du også kan få utmerket resultat med
spillere som Rega P5 eller P7. Disse bør matches med varmere
klingende PUer som Ortofon Rohman, Dynavector DV-20 eller
Benz L 0.4 (eller hva den nå heter i dag).

Klangmessig vil disse kombinasjonen ligne på hverandre, men
det er selvfølgelig også andre kriterier som spiller inn. Drei-
momentet i VPIens 10 Watts motor gir inntrykk av mere slam
og dynamikk i bassområdet, mens Regaenes svakere motorer
(1 Watt ?) vil gi en (litt) mer forfinet mellomtone. Da vil din
musikksmak ha mye å si for valget. Er kammermusikk livretten
vil Regaene gjøre en bedre jobb, men foretrekker du rufsete
rock og blues vil VPIen fungere best.

Linn, Nottingham og Roksan har samme karakter som Regaen,
mens Acoustic Solid, (høykvalitets) direktedrevne japser og
gode gamle Mikro Seikier vil minne mer om VPIen. Karakter-
messig mellom disse "ytterlighetene" finner du merker som
Kuzma, Transrotor, Michell, Avid og Sota.

Dette er en GROV generalisering selvfølgelig.

Lykke til ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gunnar_Brekke skrev:
Klangmessig vil disse kombinasjonen ligne på hverandre, men
det er selvfølgelig også andre kriterier som spiller inn. Drei-
momentet i VPIens 10 Watts motor gir inntrykk av mere slam

/quote]

Ja, jeg har med interresse lest din test av Scout'en...og dermed burde kanskje det innledende spørsmålet i tråden, være overflødig. Men man lærer stadig, og man lærer bl.a. av å spørre. Jeg har faktisk aldri tenkt på at krafta, dreiemomentet i motoren på en vinylspiller, influerer på lyd"bildet" til spilleren..

Hva jeg hører på? Det meste, faktisk...unntatt svensktoppar og dæinnsebæinn, sånt blir jeg direkte sjuk av. Sjøl om det med respekt å melde, finnes flinke, faktisk svært flinke utøvere innen de sjangerne også. Mine favoritter er , foruten klassisk, jazz og blues. I min nokså beskjedne vinylsamling, finnes også et godt innslag av rock, og 1 eks. "glam", den første skiva av Roxy Music. Så musikksmaken er relativt brei.

Jeg har en på langt nær innspilt Rega P5 med Exact p.u. på handa, og har meldt min interresse på den P25'en som ligger på "børsen". Det er stor sannsynlighet for at en av dem, eller en ny Music Hall mmf 7, ender i hylla her. Eller jeg får kose meg med min gode, gamle H/K T60, som faktisk har fått et nytt liv med Vibrapod's og Ortofon 2M Blue. Forøvrig en p.u. som overraska stort - i positiv betydning. En skikkelig god mm, iallefall i min spiller. Rikt detaljert, og flott driv både i mellomtone og bass. Leonard Cohen og Lou Reed har aldri vært mer tilstedeværende i min stue. Så får jeg spinke & spare i påvente av at du får testa nye Scout II. Og Dark Star..

;D ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gunnar_Brekke skrev:
Drei-momentet i VPIens 10 Watts motor gir inntrykk av mere slam
Glemte forøvrig en sak i mitt forrige innlegg: Min gamle,ærvedige H/K T60 står oppgitt med en motor på 11W, 50/60 Hz, det samme ( eller 1 Watt mer ) som Linn Sondek. Jeg har ikke funnet data-ark på Rega. Nå er det vel en anna type maskineri i nyere spillere, også i Vpi. Eller?

???

Topp Bunn