Erfaringer med 6gk5-rør ?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Har for øyeblikket en conrad-johnson Premier 10 i huset, (hvilket linjetrinn,forresten....! ),men det trengs nok nye rør. Her har cj brukt 6GK5,en type jeg har svært begrenset erfaring med,for å si det mildt. Det sitter NOS RCA i nå,og det spiller vakkert,men det kan jo alltids være mer å hente. Om det skulle være noen orakler der ute som vil øse av sin kunnskap,ville jeg bli svært lykkelig. ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg hadde premier 14 for noen år siden.
samme forsterkren, men bedre pot og med fjernkontroll.
nydelig preamp.
rca nos 6gk5 er blant det beste i edruelige prisklasser, det finnes ikke så mange hypereksotiske 6gk5 du kan rolle med uansett.
6gk5 kan dog ha et problem med mikrofoni, og hvis de du har nå er tyste, så tror jeg ikke du trenger å bruke tid og ressurser på rørskifte.

jeg prøvde også mullard og sylvania, men syntes rca var best alt i alt. sylvania låter litt slankere, mullard en anelse for mørkt, rca bød på både mykje lys og mykje varme.

6gk5 er relativ billige rør, og låter meget bra - litt i stil med 12ax7. synd cj ikke bruker det lengre, og i stedet har kastet seg over det opphypede 6h30-røret.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takk for informativt og (som vanlig!) kunnskapsrikt svar! RCA-rørene spiller utrolig fint, men direkte tyste er de jo ikke,da...Har kommet over to sett Mullard,så jeg skal prøve dem ut, men det kan virke som om det blir innkjøpt nye RCA-rør snarest.
De gamle høyttalerne dine spiller forøvrig helt fantastisk fremdeles! :D Du får ta turen utover ved anledning,velkommen skal du være!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Takk for informativt og (som vanlig!) kunnskapsrikt svar! RCA-rørene spiller utrolig fint, men direkte tyste er de jo ikke,da...Har kommet over to sett Mullard,så jeg skal prøve dem ut, men det kan virke som om det blir innkjøpt nye RCA-rør snarest.
De gamle høyttalerne dine spiller forøvrig helt fantastisk fremdeles!  :D Du får ta turen utover ved anledning,velkommen skal du være!
bare hyggelig å kunne hjelpe, og gud faen i helvete som jeg savner de høyttalerne  ;D

resten tar vi på mail.

lykke til, prøv å finne noen tyste rca's, så er du i mål.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
6GK5 var eit sært amerikansk rør for FM-radioar og til inngangssteget på TV. Det er svært lite truleg at det vart laga i Europa. Har du 6GK5 som står Mullard på, er det mest sannsynleg at dei er laga i USA, men ein eller annan kjeltring har skrive Mullard på dei.
Desse røra får du med mange rare namn på f.eks. Motorola, Zenit, DuMont. Sjå etter General Electric med kvit skrift, dei har eg hatt god erfaring med. 6FQ5 er elles akkurat same røret.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
6GK5 var eit sært amerikansk rør for FM-radioar og til inngangssteget på TV. Det er svært lite truleg at det vart laga i Europa. Har du 6GK5 som står Mullard på, er det mest sannsynleg at dei er laga i USA, men ein eller annan kjeltring har skrive Mullard på dei.
Desse røra får du med mange rare namn på f.eks. Motorola, Zenit, DuMont. Sjå etter General Electric med kvit skrift, dei har eg hatt god erfaring med. 6FQ5 er elles akkurat same røret.  
ok, jeg var ikke klar over at mullard aldri lagde 6gk5.
mine stod det vitterlig mullard på - med logo og det hele ;D

men de låt uansett ikke så veldig bra, litt mørkt og lukket.

ge hadde jeg også, forresten.de sto i da jeg kjøpte forsterkeren, og var såpass mikrofoniske at jeg aldri fikk bedømt lyden skikkelig.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
GE låter luftig og fint i Premier 10. RCA er noe mer pågående i de øvre frekvenser, med kvassere transienter og en antydning til hardhet ved kraftige anslag i diskantområdet på flygel. Jeg har forøvrig noe av det samme inntrykket av RCA 6fq7 Clear Tops anvendt i Premier 11a. RCA gir mest detaljer og futt og fart. GE er mer avslappet og tilbakelent. Har også prøvd Westinghouse (kan være hva som helst) som var støyfritt og klangnøytralt, men mindre levende og livaktig i mine ører og i mitt oppsett. Som alltid er kringutrustningen avgjørende for lytteopplevelsen.

Hell og lykke med fin forforsterker som etter min oppfatning og erfaring kan gi mange og gode musikkopplevelser, både med GE og RCA.
 
Topp Bunn