Erfaringer med Amazon.com

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva er deres erfarunger med Amazon.com?

Er det noen som har handlet av privatpersoner gjennom Amazon?

Synes ikke pakkesporingen deres fungerer så altfor godt.

Sånn ser det ut per dags dato:

Overraskelsen var derfor stor da pakken lå i postboksen min i dag. ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Amazon.uk er meget pålitelige og raske

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har også brukt amazon.co.uk en del. Det går kjapt og greit nesten hver gang. Eneste lille snag; de brukte de lang tid før de ga opp å skaffe meg 'The spy who came in from the cold' av Le Carrè.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Generelt gode erfaringer på bøker. På vinyl har det ofte hendt at de ikke har hatt varen som de har annonsert til salgs. Venter fremdeles på en stykk LP etter en måned.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det noen forskjell på Amazon.co.uk og Amazon.com?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Amazon har en lei tendens til å oppgi pakkens verdi INKL frakt; det fører fort til mva+tollgebyr på mindre pakker med 1-2 CD'er.

For mindre forsendelser er det god økonomi i så måte å handle fra utmerkede
http://www.cduniverse.com/ istedet; de har alltid (hos meg iallefall) uten videre oppgitt kun cd'enes pris, og sånn sett kommer jeg under mva-grensen dersom jeg ikke handler for over ca. $30 (pluss frakt) pr pakke.

Mvh Vidar P

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Amazon har en lei tendens til å oppgi pakkens verdi INKL frakt; det fører fort til mva+tollgebyr på mindre pakker med 1-2 CD'er.
Men frakten er ikkje momsbelagt, så om du sender ein epost til tollvesenet (?) og fortel at frakten er bakt inn i prisen dei ville momse, er det ikkje noko problem.

Dette funkar også på play.com, sjølv om dei sender "fraktfritt". Berre vis til kva det kostar å sende tilsvarande pakke til noreg på billigaste måte (om du skulle ha lyst til å bestille noko som kostar rett over 200NOK).

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
En gang har jeg handlet fra USA. Det var fra Accoustic Sound. Aldri mere.
De vinylplatene kom på 450,- flis for stykket.
Momskravet fikk jeg 3 måneder etter jeg fikk platene.
Hyggelig overaskelse :eek:

T

tst

Gjest
Jeg bruker å handle fra CDjungle.com og de er raske 3-4 dager. Prisene de oppgir er incl. frakt og de pakker en og en cd for seg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det forresten noen grunn til at de store, som Amazon, ikke får til å fikse momsbetalingen for kundene?

Jeg har bestilt fra cyclecomponents.com i sverige. Der velger du bare pris i NOK, og varene kommer momset og klare i posten..

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Men frakten er ikkje momsbelagt, så om du sender ein epost til tollvesenet (?) og fortel at frakten er bakt inn i prisen dei ville momse, er det ikkje noko problem.
Jo. En skal faktisk betale moms av varens verdi pluss fraktkost! Men for småpakkene ser postens tollavdeling ofte gjennom fingrene med denslags.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sikker på at dette er riktig?

Frakten betales vel til posten eller andre fraktleverandører i avsenderlandet, dermed går moms på frakten til dette landet?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Sikker på at dette er riktig?

Frakten betales vel til posten eller andre fraktleverandører i avsenderlandet, dermed går moms på frakten til dette landet?
100% sikker!
Varens verdi ved fortolling er kjøpspris pluss fraktkost. For så vidt en viss logikk i det ;)

Ved import av bil fra Tyskland f.eks. hvor du henter bilen selv blir frakten skjønnsomt satt til 1500kr. Og selv tok jeg inn en bil fra USA. Betalte moms på de 4000 dollarne bilen kostet samt de 12000kronen frakten og papirarbeidet kostet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uansett moms eller ei, du kan kjøpe 2-3 plater for $30 hos cduniverse, og slippe mva og gebyr; hos amazon må man være obs på at de deklarerer varene+frakten, og som sådan kan du i praksis stort sett bare kjøpe 1 skive pr pakke for å unngå gebyrer..

Torb; jeg har lite tro på at tollvesenet lar seg maile for så å elegant løse dette; dessuten er det fraktselskapet som legger ut mva, og de skal ha pengene sine av deg uansett.. så kan man jo i ettertid anke til tollerne selvsagt, men hvem gidder alt det for etpar cd'er..?

Jeg fikk nettopp en pall høyttalere, der betalte jeg iallefall mva på både høyttalernes verdi, på frakt og på øvrige "expenses" hos den engelske produsenten. Mener at frakt o.l. er momspliktig ja (hvis ikke er jeg snytt for store penger i mange år!), men jeg vet ikke om det blir det samme som tollpliktig..

Mvh Vidar P

Topp Bunn