Rørutstyr erfaringer med JJ ECC83-S / 12AX7

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.882
Takknemlig for erfaringer med dette røret.

Skal brukes i preamp, og jeg trenger 8 stk og ampen står på mye, så nos-rør til 1000.- stk er ikke aktuelt for tiden.

Dynamikk, høy oppløsning og fin mellomtone er blant mine preferanser.

Bruker Golden Dragon "trustworthy" i dag. Veldig fornøyd med dem, savner kanskje litt sprut oppover. Men vakker mellomtone. Og vesentlig dyrere :)

Er det Nordic Sound som forhandler JJ?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.767
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei! Bruker både GD12ax7T og det litt annerledes røret JJ 803S. Jeg foretrekker JJ, helt klart. Mer kraft og dynamikk..

mvh
lassemann

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
58.187
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Telefunken 12ax7 er det du beskriver ;)

O

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.491
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har testet masse dyre NOS og rimeligere ikke så populære NOS, pluss en del nyproduserte rør. Har liggende masse Tele 803s. Dette røret går fok av skaftet for. Jeg bruker nå selv Ei og sylvania rør i min pre. Det gir best lyd hos meg. God balanse åpent og klart. Det jeg vil si er at du må teste selv hva som er bra i ampen din. Ikke stol på at de dyreste eller mest populære er best.

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Antall liker
22
prøv tung sol reissue,billige og meget dynamiske og bra,beste ny produserte 12ax7 røret syntes jeg:)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Det er jo ikke noe reissue av tung sol, men et sovtek rør med tung sol logo. Kan like godt kjøpe sowtek. samme rør, samme lave kvaliteten.

IMO
Morten

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Antall liker
22
Det er jo ikke noe reissue av tung sol, men et sovtek rør med tung sol logo. Kan like godt kjøpe sowtek. samme rør, samme lave kvaliteten.

IMO
Morten
stemmer at dette er et sovtek rør,men er ikke det samme rør som sovtek 12ax7,Dårlig kvalitet har ikke jeg opplevd de siste 2åra!!men hvis vi samenligner med nos, er jo alle nye rør kvalitets messig møkk.

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Antall liker
253
Sted
Oslo
Hei, kan også annbefalle JJ rør. Har selv 2 stk JJ ECC802S i min forforsterker ( Thorhauge ).
Sjekk ut tubedepot.com
Der får du 8 stk JJ ECC803S Hi -performance Gold pin for rundt 1200,- + porto.
De har også options for noen dollar, som: Balsnced triodes, high gain, low noise & microphonics og matching.
Jeg valgte low noise, da det er tross alt viktiv i en forforsterker.

Mvh

Frank

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.491
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dette stemmer ikke. Jeg er heller enig i at reissue tung sol12ax7 er et bra rør. Åpent og dynamisk. Enda bedre er reissue genalex ecc83 b759. Virker mer på siden av den helt riktige "tonen". :) Skal du bruke flere rørbanker sammen, da er er min erfaring at en miks av typer å foretrekke.

IMO
Morten

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.882
Da har jeg anskaffet 8 JJecc83-s (4 i linje- og 4 i riaa-delen) skal forhåpentligvis prøves ut i helgen.

I will be baaack :)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dette stemmer ikke. Jeg er heller enig i at reissue tung sol12ax7 er et bra rør. Åpent og dynamisk. Enda bedre er reissue genalex ecc83 b759. Virker mer på siden av den helt riktige "tonen". :) Skal du bruke flere rørbanker sammen, da er er min erfaring at en miks av typer å foretrekke.

IMO
Morten
New sensor corp. Poduserer (Tung-Sol, Mullard, Svetlana, Sovtek, Electro-Harmonix, Gold Lion osv osv..

De Tung -sol kopiene er ikke i nærheten av hva et orginalt old stock rør er.. Har du noen gang sammenlignet med et orginalt rør?

Jeg mener ikke med dette at alle disse rørene er identiske lydmessig, men at det er mye mer og hente på og finne et rør som er produsert for og vare og for og holde seg innenfor spec..

Desverre mye rart blant disse billige russiske og kinesiske masseproduserte rørene.

Mvh
Morten:)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.882
Da har jeg montert JJ-rørene i preampen for et par timer siden. Ingen kritisk lytting foreløpig, men førsteinntrykkene er:

- crisp lyd, ganske tørr (ment positivt)
- oppløst oppover
- litt flatere forover/bakover soundstage enn mine GD Trustworthy
- bra sidelengs soundstage
- tørrere meelomtone enn GD. Mer korrekt. Hører nå at GD kanskje var "litt mye av det gode" i mellomtonen
- god bass. igjen tørrere enn GD

So far so good. Kommer tilbake med ny rapport om noen dager.

ps: de som vil diskutere TungSol osv kan kanskje lage sin egen tråd?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.882
holder på her jeg, i mitt lille hjørne av verden :) Nå har preampen stått på i litt over ett døgn og ting begynner å gå seg til. Det meste av førsteinntrykket gjelder fremdeles, men litt av tørrheten har gitt seg. Låter litt mykere nå, særlig i mellomtonen, som nå er veldig bra. side til side soundstage kunne vært litt bredere, men det kan godt hende at det kommer seg med tiden. Lydbildet er større enn i går og det låter fint!

Dette er seriøst bra rør, og til prisen er de et vaskeekte røverkjøp!

De låter på ingen måte dårligere enn GD trustworthy - men anneledes. GD gir mer "rørmagi" og det er jo en smakssak om man vil ha det eller ikke. JJ er et "ærligere" rør . Pleier ikke å å like det, men akkurat nå var det et litt friskt pust.

The journey continues...

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Antall liker
22
bra!at du er fornøyd!!!har aldri fått jj rør som har holdt spesiellt lenge,kvaliteten er visstnok elendig,faktisk så dårlig at flere som selger rør har kuttet ut jj på grunn av dårlig kvalitet.Men skal låte bra når de funker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.113
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

IMO
Morten
New sensor corp. Poduserer (Tung-Sol, Mullard, Svetlana, Sovtek, Electro-Harmonix, Gold Lion osv osv..

De Tung -sol kopiene er ikke i nærheten av hva et orginalt old stock rør er.. Har du noen gang sammenlignet med et orginalt rør?

Jeg mener ikke med dette at alle disse rørene er identiske lydmessig, men at det er mye mer og hente på og finne et rør som er produsert for og vare og for og holde seg innenfor spec..

Desverre mye rart blant disse billige russiske og kinesiske masseproduserte rørene.

Mvh
Morten:)
Når en rørprodusent stjeler et klassisk navn for å benytte det på sine nyproduserte rør, bør en være en smule skeptisk.
Det jeg har sett er at det er voldsom variasjon fra rør til rør og innbyrdes der det er snakk om f.eks. doble trioder.
Hvorfor?
Det er slapp, dårlig og mangelfull kontroll.
De som av en eller annen grunn ikke passerer sluttkontrollen smugles ut bakveien og selges.
Ingen ser forskjell.

K

kveita

Gjest
J.J ecc83 er vel et av de tysteste rørene jeg har prøvd av småsignalrør.
Det samme gjelder trustworthy fra Golden Dragon. Har 6 stk av disse i min Radford pre. Helt tyst med en fantastisk mellomtone. Ja, jeg har prøvd NOS, men GD gir også mye musikkglede til mye mindre pæng

Topp Bunn