Erfaringer med Mercury 50hk 4T BF ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Er det noen som har erfaring/er med Mercury 50hk 4T
Bigfoot utenbordsmotor?
Positive/negative sider?
Har akkurat fått tak i en forholdsvis rimelig slik en

Forresten noen som har en formaning om hva jeg kan ta for en 40hk mariner 1988mod m. el.start i god stand?

Mvh Jan I

K

kbwh

Gjest
Å dæven!
Jeg som trodde dette var en tråd om Mercury Living Presence-innspillingene fra stereoens barndom.
De er gode!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sikkert bra. Har ikke erfaring med nyere Mercury motorer. Men hadde for lenge siden en 75 modell 50 hk 4 syl mercury med manuell start. Den var jaggu en super motor.

Sjekk priser på tilsvarende motorer på finn.no og så legger du deg rundt der på din Mariner.
Kom på en urgammel en:
"Hva som er likheten mellom Elton John og en With Dromedille?"
.
.
.
.
.
.
Begge har hatt en Mercury i hekken ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en 2005 Mercury 4T 60HK (firesylindret) på en båt jeg har; ikke av de mest støysvake, men det er jo nydelig lyd og fint drag i Mercury da... de er jo litt mer "særpreget" enn de japanske jeg tidl har hatt (Yamaha), og appellerer litt mer til "gutta" vil jeg tro, med sin noe mer macho appeal.

BigFoot er vel ikke akkurat beregnet for raske båter, med større undervannshus og andre propellere; så erfaringer fra en motor må vel alltid sees i sammenheng med hvilken båt den skal fungere på.

Mvh Vidar P

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Motoren skal brukes på en Rana 530HT delux
http://home.c2i.net/jgiver/intro.html
Er ikke ute etter stor toppfart,heller godt "skyv" med mye belastning i båten. Det er derfor jeg tror at bigfoot egner seg godt
Forresten så er denne motoren forandret til en 60hk motor,så jeg tror det er krefter i massevis til min båt.
Tror denne motoren er en 2001-2002 mod. men får vite mer senere i dag.
Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har også anskaffet en 60hk mercury til en gammel with 1700. Det er en 2004 modell totakt, og den virket veldig fin de få turene vi fikk i fjor høst.

Har noen prøvd stålpropell på så små motorer. Mercury har ganske høy utveksling på giret så 60hk har bare 13" som standard propell. Her i Tromsø er det ingen forhandlere som låner ut propeller, men de mener en 12" burde være et bra utg.pkt. Holder på å montere turteller, som sammen med fartsmålinger kanskje gir bedre pekepinn på såkalt "slipp", eller propellens teroetiske skyv over båtens fart.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Har også anskaffet en 60hk mercury til en gammel with 1700. Det er en 2004 modell totakt, og den virket veldig fin de få turene vi fikk i fjor høst.

Har noen prøvd stålpropell på så små motorer. Mercury har ganske høy utveksling på giret så 60hk har bare 13" som standard propell. Her i Tromsø er det ingen forhandlere som låner ut propeller, men de mener en 12" burde være et bra utg.pkt. Holder på å montere turteller, som sammen med fartsmålinger kanskje gir bedre pekepinn på såkalt "slipp", eller propellens teroetiske skyv over båtens fart.
Hei
Han jeg kjøper motoren av samt en kamerat med en 16fots buster m 50hk yamaha 4t testet ut en haug m propellere i fjor (Yamaha og mercurypropellene (bigfoot)passet om hverandre)Både han m. mercuryen og han m yamaha propellen havnet på en solas alupropell. Han prøvde også en stålpropell m samme stigning,men fikk dårligere fart m. denne.
Bruk en skikkelig turteller og GPS så finner du nok ut av dette (Ja det kan bli dyrt hvis du skal kjøpe alle propellene)
OBS: du må huske å ikke overstige max turtall på motor, bare så du ikke kjøper en for "lett" propell.
Mvh en som har kjøpt en 2002 mod bigfoot m 4 propellere :D ;D
Jan I

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
En kompis av med har en 50 hk. Mercury 2004 mod. Men det er ikke BigFoot da. God motor med et behagelig lydbilde.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
En kompis av med har en 50 hk. Mercury 2004 mod. Men det er ikke BigFoot da. God motor med et behagelig lydbilde.
Ja dette er en 4 syl motor og den går meget pent med lavt støynivå. Dette sammen med lavere drivstoffutgifter
(halv parten) og høyere toppfart har gjort at jeg kjøpte den.
Noen som har gode erfaring/er med hydraulisk styring til UB motorer? Hvilken sort bør en velge?
Tror det står mellom LS og Hyco
Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
http://www.batmagasinet.no/baatweb/...62?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0

I denne testen kommer stål bedre ut enn alu, men det sies også på endel nettfora at toppfarten ikke blir så mye bedre med stålpropell. Derimot får man bedre betingelser for marsfart - knop/turtall. Kjøper man alu mister man også fordelen med en sterkere konstruksjon. Har knapt vært borti en alupropell uten bulker og småskader.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Er det noen som vet hvor en kan få tak i en original brosjyre (reklamekatalog) for denne motoren?
Hadde vært morsomt å ha i mappa ::)
PS: IKKE nedlastbar versjon (har den)
Mvh Jan I

Topp Bunn