Erfaringer med noen av disse riaa-trinnene?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei

Jeg venter på ny platespiller, og kommer til å bruke Pro-ject phonobox mk2 som jeg har fra før en periode, men så skal den byttes ut. Pick up er AT occ9. Sitter nå og kikker etter alternative riaaforsterkere når Pro-ject skal erstattes utpå høsten eller sensommeren.

De alternativene jeg finner mest interessante er:

Sonneteer Seedley
http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=30

Tom Evans Microgroove
http://www.audioaffair.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=539

Trichord Dino
http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=475

Heed Audio Questar
http://www.heedaudio.hu/en/prod_el.html

Er det noen her som har erfaringer med noen av disse?
Noen alternativer på den rette siden av 5000,-?

Jeg har grei styring på de vanlige alternativene fra Rega, Pro-ject, Clearaudio etc. Ønsker noe litt mer "utenom allfartsvei".

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Personlig har jeg hørt bare Evans og Dino. De er fantastisk gode begge to, og faktisk ikke så ulike. Evans´er litt mer dynamisk og kanskje litt slankere, så med en OC9 vil Dinoens større fokus på perspektiv og litt varmere mellomtone muligens være en heldigere match. Men det kommer an på det omkringstående utstyret.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
impulse skrev:
Personlig har jeg hørt bare Evans og Dino. De er fantastisk gode begge to, og faktisk ikke så ulike. Evans´er litt mer dynamisk og kanskje litt slankere, så med en OC9 vil Dinoens større fokus på perspektiv og litt varmere mellomtone muligens være en heldigere match. Men det kommer an på det omkringstående utstyret.
Takk for svar. Alle de overstående har jo fått gode kritikker og virker veldig spennende. Dinoen kan man jo kjøpe hos OHC, så det er jo en klar fordel. De andre må importeres.

Når det gjelder AT occ9 så var jeg forberedt på at denne kunne lyde litt lyst, men gjennom min phonobox mk2 lyder den heller litt mørkere(og mer finkornet) enn de pick-upene jeg hadde før(At95 og Clearaudio Aurum). Jeg føler vel egentlig at klangballansen nå er helt grei på mitt utstyr, og vil vel egentlig ha en riaa som er så nøytral som mulig.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Veldig enig med deg ang disse to. Microgroove har noe av samme "basiskarakteren" som the Groove, som KAN helle litt mot det analytiske. Vil tro MicroGroove er enda mer avh av matching enn Dinoen i så måte.

Mvh

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Dino'n er en fantastisk riaa, men hjemme hos meg blir den noe slått av ASR, og et par innebyggde.

Men til prisen synes jeg den er enestående og tilpassningsdyktig til det aller meste som jeg vet om....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Skal du først handle i det store utland, kan du jo prøve å få tak i en Trichord Delphini MKII. DET er saker!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Noen som har testet ut Sutherland ph3d?
Kan jo greit importeres fra statene pga batteridrift.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvaslags lydsignatur leter du etter, Soedal ? Hvilke egenskaper? Hva er grunnen til at du finner akkurat disse du trekker fram interessante? Budsjett? Jeg spør fordi det kanskje kan gjøre prosessen enklere å avklare dette. Ellers blir det lett en oppramsing av gode riaatrinn. Og de er det som kjent mange av...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg vil også anbefale Trichord Dino, som en meget god og brukervennlig riaa til en fornuftig pris. Har sammenlignet denne med standard Delphini MkII til omkring dobbel pris og syntes ikke det skilte mye.

Ser også i siste utgave av danske High Fidelity at Dino kommer godt fra det sammenlignet med andre rimelige trinn.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Skal du først handle i det store utland, kan du jo prøve å få tak i en Trichord Delphini MKII. DET er saker!
Er denne i produksjon ennå? Eller er det bruktmarkedet?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den må du nok finne på bruktmarkedet, James. Men det kan anbefales! ;)

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Hva vil prisnivået være tror du?
Er den rør eller transistorbasert?
Noe om lydsignatur?

J.

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Denne var fortsatt tilsalgs for 2 uker siden ....

Trichord Delphini mk2 nev.conn Price: £725.00

RRP: £1264.99

Description
Trichord Delphini Phono Stage with never connected p/supply The Delphini Mk2 was a high performance, audiophile grade phono amplifier, designed for ultimate transparency and realism. It will maximise the performance of a wide range of phono cartridges from ultra-low output Moving Coils to high output Moving Magnet types. Original packaging ,inst. mains lead. bought 08/2003

Seller: Private seller
Telephone: 01380725124
Telephone:

Email: pauline.cockings@tiscali.co.uk

UK

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Se der ;D.
Dette må ha vært et dyrt RIAA i sin tid. Inn i Norge vil den komme ca på 10000,- Det er litt spennende. Må i tilfelle velge bare venyl en tid fremover. CD spilleren er solgt og AN er i tankene. Regner med at prioriteringen er stålklar fra dette forumet ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
impulse skrev:
Hvaslags lydsignatur leter du etter, Soedal ? Hvilke egenskaper? Hva er grunnen til at du finner akkurat disse du trekker fram interessante? Budsjett? Jeg spør fordi det kanskje kan gjøre prosessen enklere å avklare dette. Ellers blir det lett en oppramsing av gode riaatrinn. Og de er det som kjent mange av...
Ja, budsjett er vesentlig. Jeg vil gjerne få hjelp til å kartlegge alternativene rundt 5000,- og gjerne få høre erfaringene til dere som har eller har hatt riaatrinn i denne klassen. Jeg bruker i dag en Pro-ject phonobox mk2 og ønsker vel en generell kvalitetsheving, uten at jeg nødvendigvis ønsker noen tonal forskyving. Lyden bør være nøytral med tight bass. Fremtredende diskant ønskes ikke. Jeg vil ha en oppløst og finkornet lyd.
Beskrivelsene av Sutherland ph3d, spesielt dens "flow" og mangel på grovhet virker fristende på meg.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
SOEDAL skrev:
impulse skrev:
Ja, budsjett er vesentlig. Jeg vil gjerne få hjelp til å kartlegge alternativene rundt 5000,- og gjerne få høre erfaringene til dere som har eller har hatt riaatrinn i denne klassen. Jeg bruker i dag en Pro-ject phonobox mk2 og ønsker vel en generell kvalitetsheving, uten at jeg nødvendigvis ønsker noen tonal forskyving. Lyden bør være nøytral med tight bass. Fremtredende diskant ønskes ikke. Jeg vil ha en oppløst og finkornet lyd.
Beskrivelsene av Sutherland ph3d, spesielt dens "flow" og mangel på grovhet virker fristende på meg.
Mulig du har skrevet det tidligere i tråden, men har du forsøkt å skiftet rør i den?
Jeg var imponert over hva den leverte med Telefunken Diamond rør.

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
james skrev:
Se der ;D.
Dette må ha vært et dyrt RIAA i sin tid. Inn i Norge vil den komme ca på 10000,- Det er litt spennende. Må i tilfelle velge bare venyl en tid fremover. CD spilleren er solgt og AN er i tankene. Regner med at prioriteringen er stålklar fra dette forumet ;D
Den trenger ikke koste 10000,- Annonsen har stått i flere måneder, så tilby £600 og bli enig om en passende verdi på pakken 8)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
james skrev:
SOEDAL skrev:
impulse skrev:
Mulig du har skrevet det tidligere i tråden, men har du forsøkt å skiftet rør i den?
Jeg var imponert over hva den leverte med Telefunken Diamond rør.
Hei

Dette er basisboksen fra Pro-ject til en tusenlapp. Bruker ikke rør, så er ikke mye variasjonsmuligheter der i gården...

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Sutherland har jeg aldri hørt, men det jeg har lest tilsier at den også sliter litt med dynamikk, spesielt makrodynamikk. Men hvis det ikke er problem for deg (sannsynligvis mest merkbart på jazz og klassisk) og du hører mest på pop/rock o.l. som ikke har de store makrodynamiske utslagene, burde Sutherland være bra.

Just my five cent.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
300B skrev:
james skrev:
Se der ;D.
Den trenger ikke koste 10000,- Annonsen har stått i flere måneder, så tilby £600 og bli enig om en passende verdi på pakken 8)
Takk for tipset 300B. Riaa'en står fint i racket. Ikke fått tid til å teste ennå.

Atle

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei

Ville bare nevne at jeg endte opp med en Trichord Dino+
Fikk tilbud om en brukt en fra en av forumets medlemmer og slo til på denne. Meget fornøyd! :)

Vedlegg

Topp Bunn