Erfaringer med Tri-planar?

P

Parelius

Gjest
Jeg er nå passe lei av å ha Dynaen i skuffen og ikke nede i jomfrurillen. Mens jeg nå likevel venter på at finanskrisen skal gå over, så kan jeg like godt bruke tiden til å tenke ut en mulig arm for Dynaen. Det er jo en del på nettet angående Tri-planararmen, men det hadde vært greit å få høre om noen av junkiene på forumet har hatt noen erfaringer med armen, gjerne i sammenlikning med andre gode armer.

Jeg har ikke fått det helt klart for meg om det er mulig å skifte armrør på denne armen. Noen som vet?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
En nydelig arm Parelius! Har ingen erfaringer med denne lekkerbisken, men etter hva jeg kan lese meg til på produsentens sider, tilbys ingen løse armrør i produktspekteret. Ser forøvrig at ArtSound i dk er forhandler av Triplanar. Anbefaler deg å sende en mail, eller ta en telefon til innehaver Hans for å høre førstehånds info om armen. Han pleier å være veldig behjelpelig :) Det var forøvrig forskrekkelig å høre at du har plassert den flotte Dynaen din i en skuff. Jammen på tide å få den opp å synge igjen!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Skal ikke skryte på meg erfaringer med Tri-Planar, da jeg faktisk enda ikke har fått hørt den selv. Det er en omtale av den absolutt siste versjonen (Tri-Planar Ultimate VII U II) i siste Absolute Sound (March 2009). I følge testeren Wayne Garcia er den vesentlig bedre enn forrige modell, og prisen "over there" er på den nyeste og forbedrede versjonen økt fra USD 4400 til USD 4950. Jeg skal selv etterhvert oppgradere arm på min TW Acustic Raven One, og da blir det mest sannsynlig den nevnte armen eller en Graham Phantom B-44. Så lenge det ArtSound som fører begge disse i Danmark, vil jeg nok lene meg litt på Hans i ArtSound i forhold til hvilken av disse som bør velges (på min lille ravn).

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har nevnte Triplanar arm (produsert mai 2008) i tillegg til Graham B44 (har eid den tidligere, men nyeste versjon er på inngående), Breuer, SME 312S og Schroder.
Skal ikke påstå og si at jeg har testet alle disse opp mot hverandre med alle mulige slags platespillerkombinasjoner, men litt frem og tilbake er det jo blitt testet.
Triplanar står for meg som en svært god allround arm som passer til det meste.
Ikke ekstrem på noen punkter som f.ks. Schroder og Breuer, men også uten dems særegenheter og skavanker.
Før jeg fikk Triplanar i hus trodde jeg at den var litt lys og kald i lyden (etter å ha trålet hifi blader gjennom mange år), men etter å hå prøvd den en stund har jeg helt slått fra meg dette.
Skal jeg si noe så er den heller litt på den mørke side (ikke så mye som Schroder) og kontrollerte side, men den blir heller ikke kjedelig og udynamisk (såsant man ikke demper den da) som andre velrenomerte armer (les: SME V).
Breuer har enda mer liv og Schroder (som uansett er nesten umulig å oppdrive og har STORE problemer i forhold til feedback) har mer magi, men som en allround arm står Triplanar svært høyt på min liste.
Rett og slett et "safe" valg :)

P

Parelius

Gjest
Mine herrer, takk for tilbakemeldinger, og spesielt Jens med sin førstehånds erfaring.

Nå har jeg ikke kjennskap til den nye Phantomarmen, men hadde tidligere Graham 2.2 (var det vel). God arm, bevares, men i mine øyne nok ikke så god som hypen på nett skulle tilsi. Går ut fra at Phantom er et annet dyr, så den blir vel en mulighet også. Jeg er i sparemodus, for ny arm må jeg bare ha; Mörchen jeg har nå holder ikke mål for XV-1S (enten er armen medioker, eller så er matchen made in hell).

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Mine herrer, takk for tilbakemeldinger, og spesielt Jens med sin førstehånds erfaring.

Nå har jeg ikke kjennskap til den nye Phantomarmen, men hadde tidligere Graham 2.2 (var det vel). God arm, bevares, men i mine øyne nok ikke så god som hypen på nett skulle tilsi. Går ut fra at Phantom er et annet dyr, så den blir vel en mulighet også. Jeg er i sparemodus, for ny arm må jeg bare ha; Mörchen jeg har nå holder ikke mål for XV-1S (enten er armen medioker, eller så er matchen made in hell).
Kjenner ikke Graham 2.2 og skal ikke si for mye om den annet enn at ryktende vil ha det til at denne (og eldre versjoner av samme arm) var ganske lyse i lyden.
Den originale Phantom armen som jeg hadde var ikke det.
Når det gjelder Mørch DP6 så har jeg bare hatt den i hus en kort stund og skal ikke være bombastisk når det gjelder denne heller, men mitt inntrykk var at det var en relativt varmtlydende arm.
Har derimot prøvd lillebror UP-4 ganske inngående (og relativt mange mener at denne lyder klart bedre/friskere enn DP-6) og må dessverre innrømme at denne for meg ikke holdt mål.
Et h.. å sette opp og betjene og en lyd som manglet ganske mye på de fleste områder.
IMHO er Mørch ok "midrange" armer, men som ikke på noen måte kan måle seg med andre armer nevnt i denne tråden.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt Triplanar ved to anledninger. Første gangen var med en topp VdH på Amazon verk, og det synes jeg ble litt kjedelig. Det var på siste københavnermesse der vi var et par stk som lytte en stund etter stengetid i fred og ro. Verket var Raven AC og den hadde påmontert Phantom/PC-3 og Triplanar/Koetsu Urushi. Armen er sinnsykt gjennmført laget, som du kan se på bildene. Jeg fikk det intrykket at den spiller veldig stødig og kontrollert, og sammen med Urushi ble det nok en gang litt kjedelig for meg. Phantom/AC-3 svinga skikkelig bra. Jeg har hørt den for lite til at jeg har felt en dom over den, men så langt kan det virke den er litt vel distingvert for meg. og knat

Phantom har jeg brukt lenge selv med XV-1s, og det er spiller bra det. Det jeg savnet etter en tid med komboen drt/phantom/raven var litt mer sprell og kant. Både XV-1s og Raven er litt myke i kanten. Jeg tror ikke Phantom bidrar til å trekke det i den retninga ut i fra hvordan jeg har hørt Phantom ved andre anledninger.

Men Jens har jo begge to. Hva sier du Jens, kjenner du igjen min beskrivelse?

Asbjørn

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Jeg har hørt Triplanar ved to anledninger. Første gangen var med en topp VdH på Amazon verk, og det synes jeg ble litt kjedelig. Det var på siste københavnermesse der vi var et par stk som lytte en stund etter stengetid i fred og ro. Verket var Raven AC og den hadde påmontert Phantom/PC-3 og Triplanar/Koetsu Urushi. Armen er sinnsykt gjennmført laget, som du kan se på bildene. Jeg fikk det intrykket at den spiller veldig stødig og kontrollert, og sammen med Urushi ble det nok en gang litt kjedelig for meg. Phantom/AC-3 svinga skikkelig bra. Jeg har hørt den for lite til at jeg har felt en dom over den, men så langt kan det virke den er litt vel distingvert for meg. og knat

Phantom har jeg brukt lenge selv med XV-1s, og det er spiller bra det. Det jeg savnet etter en tid med komboen drt/phantom/raven var litt mer sprell og kant. Både XV-1s og Raven er litt myke i kanten. Jeg tror ikke Phantom bidrar til å trekke det i den retninga ut i fra hvordan jeg har hørt Phantom ved andre anledninger.

Asbjørn
Hei Asbjørn!
Når det gjelder forskjellen mellom Graham og Triplanar så må jeg ærlig talt innrømme at jeg per dags dato ikke kan si allverden om dette ettersom jeg solgte min gamle Phantom før jeg fikk den nye Triplanar i hus.
Nyeste versjon Phantom med titan armrør bør dog være i hus i løpet av få dager og jeg vil da ha anledning til en grundig sammenligning (har armbord til begge for Raven).
Når jeg får tid til en slik direkte sammenligning skal jeg dog ha usagt............

Angående dine lytteinntrykk om Triplanar kontra Graham så må jeg nok innrømme at IMHO så skyldes disse først og fremst forskjellen mellom de to svært forskjellige pickup'er som var montert på de to armene.
Koetsu Urushi og Air Tight PC-3 er to svært forskjellig lydende pickup'er.
Er pr. dags dato ikke eier av noen av dem, men har hatt begge i hus og lyttet ganske inngående til dem.
Urushi'en er riktignok en liten tanke friskere i lyden enn en gjennomsnitts Koetsu (jeg eier Rosewood Signature Platinium), men lyder allikevel helt klart typisk "Koetsu" (d.vs. varmt og fyldig).
Air Tight PC-3 derimot er langt friskere og mer pågående i lyden.
Er egentlig en mellomting mellom den litt varme PC-1 (min favoritt allround pickup) og den lysere (men også svært detaljerte) PC-1 Supreme.
PC-3 er dog klart mer "upfront" og ikke minst mer pågående i lyden enn sine storebrødre.
Forskjellen mellom Urushi og PC-3 er altså IMHO klart større enn forskjellen mellom Phantom og Triplanar.
Mvh
Torfinn

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Hei
Jeg har også en TriPlanar (Mk VII), og den sitter på en Pink Triangle Anniversary; mao et meget musikalsk drivverk.
Har hatt to forskjellige PU i den; Koetsu Urushi og Lyra Titan.
Førstnevnte kombo ble aldri bra; jeg mistenker for min del at de nye Urushiene mangler noe av den gløden/magien som de eldre modellene har (?)
Med Lyra Titan (som enkelte hevder kan grense mot det analytiske) spiller det derimot meget godt. Nøytralt, oppløst, utstrakt.......og meget engasjerende :)
Med Pass Labs Xono, som er et transistor RIAA-trinn, har jeg ALDRI følelsen av at dette går mot det kjølige/analytiske, selv om tester kan hentyde at både PU, arm og RIAA kan helle mot den siden.
Tror rett og slett at TriPlanar er veldig korrekt, men samtidig har evnen til å formidle all den musikalitet som ligger i PU'en.
Mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skal ikke dra dette ut i det uendelige, men for å ta dette ned til en kort konklusjon så mener jeg altså at den nyeste Triplanar (VII u II) er en svært god allround arm som heller en liten tanke mot det mørke klangmessig.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Parelius skrev:
Jeg er nå passe lei av å ha Dynaen i skuffen og ikke nede i jomfrurillen. Mens jeg nå likevel venter på at finanskrisen skal gå over, så kan jeg like godt bruke tiden til å tenke ut en mulig arm for Dynaen. Det er jo en del på nettet angående Tri-planararmen, men det hadde vært greit å få høre om noen av junkiene på forumet har hatt noen erfaringer med armen, gjerne i sammenlikning med andre gode armer.

Jeg har ikke fått det helt klart for meg om det er mulig å skifte armrør på denne armen. Noen som vet?
Har ikke du allerede en SME?
Skal mye til å toppe den... med mindre du er ute etter utseende da

For å prøve noe annerledes ville mitt forslag være tangential arm.
Forsell airborne er en lekkerbisken, MG1 likeså.... :D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lomt skrev:
Parelius skrev:

Har ikke du allerede en SME?
Skal mye til å toppe den... med mindre du er ute etter utseende da

For å prøve noe annerledes ville mitt forslag være tangential arm.
Forsell airborne er en lekkerbisken, MG1 likeså.... :D
SME topper nok ikke TriPlanar, dét er i alle fall ikke min erfaring. SME V er forøvrig litt basstung........ :(
(Joda, matching er viktig, har ikke glemt dét :) ).
Den dyreste Graham-armen skulle jeg gjerne hørt, likeledes Helius Omega; det er armer i en annen klase enn SME (IMO). :)
Mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
olaps skrev:
SME topper nok ikke TriPlanar, dét er i alle fall ikke min erfaring. SME V er forøvrig litt basstung........ :(
Den dyreste Graham-armen skulle jeg gjerne hørt, likeledes Helius Omega; det er armer i en annen klase enn SME (IMO). :)
Mvh
Det er meget mulig du har rett i det :)

Har nylig hatt en SME312 og må si meg MEKTIG imponert, har faktisk vanskelig å se for meg at noen topper den... men man skal jo aldri si aldri ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
lomt skrev:
olaps skrev:
Mvh

Har nylig hatt en SME312 og må si meg MEKTIG imponert, har faktisk vanskelig å se for meg at noen topper den... men man skal jo aldri si aldri ;)
Har jo en SME 312S også så en eller gang skal jeg nok sette dem opp på samme spiller og finne utav dette :)
Angående 312S (en avsporing av tråden) så fikk jeg overaskende stor lydforbedring (spesielt dynamisk) ved å bytte ut DIN-RCA kabelen med en tilsvarende fra Cardas.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lomt skrev:
olaps skrev:
Mvh

Dét skal jeg ikke benekte :)
Har kun erfaring med SME IV og V, og de er ikke på høyde med TriPlanar, det er jeg ganske overbevist om :)
Mvh

P

Parelius

Gjest
Ingen grunn til angst for å gå OT så lenge det handler om kvalitetsarmer…

Jens, kunne du si litt mer om den Breuer 8 (?) armen. Ble litt nyskjerrig på den etter at du nevnte den, og jeg kikket litt på nettet. Er den i det hele tatt mulig å få tak i?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Ingen grunn til angst for å gå OT så lenge det handler om kvalitetsarmer…

Jens, kunne du si litt mer om den Breuer 8 (?) armen. Ble litt nyskjerrig på den etter at du nevnte den, og jeg kikket litt på nettet. Er den i det hele tatt mulig å få tak i?
Breuer er utrolig sprelsk, men samtidig også litt lys i lyden.
8 tallet har forøvrig ingenting med lengden å gjøre siden den har en effektiv lengde på ca 248mm noe som vel er oppimot 10 tommer.
Ikke så lett å få tak i, men hør med www.ArtSound.dk om han klarer å skaffe.
Er dog en svært kostbar arm :-\

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Noen som kjenner til hvordan Brinkman låter sammenlignet med Breuer? Brinkman har jo vært ærlige på at de har laget en kopi av Breurer fordi denne var umulig å få tak på en lengre periode, og vel ikke akkurat er lagervare idag heller.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Noen som kjenner til hvordan Brinkman låter sammenlignet med Breuer? Brinkman har jo vært ærlige på at de har laget en kopi av Breurer fordi denne var umulig å få tak på en lengre periode, og vel ikke akkurat er lagervare idag heller.
Tja.
Har slettes ikke egen erfaring når det gjelder dette og det som jeg har hørt spriker i alle retninger :eek:
Brinkmann forhandlere sier at Brinkmann armen er fullt på høyde med Breuer, mens Breuer eiere bare fnyser av dette og kaller Brinkmann for en "billig" kopi som lydmessig ikke er i nærheten av originalen.
Hva som er sant?
Tja, kan ikke du Fosse kjøpe en av hver og fortelle oss det ;D

Topp Bunn