Nightpuma skrev:
Jeg har hørt Triplanar ved to anledninger. Første gangen var med en topp VdH på Amazon verk, og det synes jeg ble litt kjedelig. Det var på siste københavnermesse der vi var et par stk som lytte en stund etter stengetid i fred og ro. Verket var Raven AC og den hadde påmontert Phantom/PC-3 og Triplanar/Koetsu Urushi. Armen er sinnsykt gjennmført laget, som du kan se på bildene. Jeg fikk det intrykket at den spiller veldig stødig og kontrollert, og sammen med Urushi ble det nok en gang litt kjedelig for meg. Phantom/AC-3 svinga skikkelig bra. Jeg har hørt den for lite til at jeg har felt en dom over den, men så langt kan det virke den er litt vel distingvert for meg. og knat
Phantom har jeg brukt lenge selv med XV-1s, og det er spiller bra det. Det jeg savnet etter en tid med komboen drt/phantom/raven var litt mer sprell og kant. Både XV-1s og Raven er litt myke i kanten. Jeg tror ikke Phantom bidrar til å trekke det i den retninga ut i fra hvordan jeg har hørt Phantom ved andre anledninger.
Men Jens har jo begge to. Hva sier du Jens, kjenner du igjen min beskrivelse?
Asbjørn
Hei Asbjørn!
Når det gjelder forskjellen mellom Graham og Triplanar så må jeg ærlig talt innrømme at jeg per dags dato ikke kan si allverden om dette ettersom jeg solgte min gamle Phantom før jeg fikk den nye Triplanar i hus.
Nyeste versjon Phantom med titan armrør bør dog være i hus i løpet av få dager og jeg vil da ha anledning til en grundig sammenligning (har armbord til begge for Raven).
Når jeg får tid til en slik direkte sammenligning skal jeg dog ha usagt............
Angående dine lytteinntrykk om Triplanar kontra Graham så må jeg nok innrømme at IMHO så skyldes disse først og fremst forskjellen mellom de to svært forskjellige pickup'er som var montert på de to armene.
Koetsu Urushi og Air Tight PC-3 er to svært forskjellig lydende pickup'er.
Er pr. dags dato ikke eier av noen av dem, men har hatt begge i hus og lyttet ganske inngående til dem.
Urushi'en er riktignok en liten tanke friskere i lyden enn en gjennomsnitts Koetsu (jeg eier Rosewood Signature Platinium), men lyder allikevel helt klart typisk "Koetsu" (d.vs. varmt og fyldig).
Air Tight PC-3 derimot er langt friskere og mer pågående i lyden.
Er egentlig en mellomting mellom den litt varme PC-1 (min favoritt allround pickup) og den lysere (men også svært detaljerte) PC-1 Supreme.
PC-3 er dog klart mer "upfront" og ikke minst mer pågående i lyden enn sine storebrødre.
Forskjellen mellom Urushi og PC-3 er altså IMHO klart større enn forskjellen mellom Phantom og Triplanar.
Mvh
Torfinn