Erfaringer MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Hei alle.

    Tenkte bare å dele litt erfaringer/den opplevelsen jeg har hatt med MiniDSP siste uka.
    Siden reiseaktivitet etc ble noenlunde lagt på is denne sommeren grunnet covid-19, tenkte jeg som så at jeg skulle synke litt mer penger inn i anlegget.
    Har i utgangspunktet vært veldig godt fornøyd med anlegget mitt slik det har vært, har lagt vekk hifi-nevrosene, og som statsansatt er det begrensa hva jeg kan koste på meg.

    Etter litt research landet jeg på å bestille en miniDSP 2x4 HD, samt kalibreringsmik, UMIK-1. Har helt standard stereo "2.0" oppsett. Ingen sub. Etter en del fomling med REW bestemte jeg meg for at jeg er ei gigantisk kløne, resultatene ble så som så. Litt småsvett kjøpte jeg Dirac/firmware oppgradering på hjemmesida til miniDSP, slik at miniDSP 2x4 HD plutselig ble en DDRC-24 med Dirac. Fomlet litt med Dirac både versjon 2 og 3, uten å lese manualen. Det ble fint, men jeg slett litt med oppsettet, så avinstallerte og installerte versjon 1 av Dirac (som fulgte med firmwarenedlasten). SÅ leste jeg manual, gikk step by step. Og ble rett og slett blåst an banen av resultatene. Tok en blindtest på dama, til og med hun som ikke finnes spesielt interessert i lyd hørte umiddelbar forskjell og var ikke i tvil, det låter finest med DSP på.

    Tok nye målinger i dag, hadde ikke prøvd "chair" modus, og det var enda ett steg opp. Låter brillefint. Vokal, gitar og annen instrumentering trer mye tydligere frem, krangler ikke med bassen lengre. Låter veldig "boksete" uten DSP. Og stereoperspektivet er mye, mye riktigere. Har lagt inn to sofa og to chair presets på boksen, på to av presetene har jeg fiklet litt med kurvene, uppa bassen litt og tatt ned diskanten. Veksler på etter behov og hva slags kilde jeg benytter meg av (kort fortalt, auto default låter i mine ører helt riktig når jeg spiller plater, kan bli litt masete diskant med digitale kilder).

    Og forresten veldig kjekt med miniDSP fjernkontroll. Kjapt å veksle mellom presets/slå av og på Dirac uten å koble til laptopen.

    For en som ikke orker/får lov til å tapetsere stua med alskens akustikkplater etc, så har dette vært en særdeles hyggelig opplevelse.

    (dette ble jo rene reklameposten, bare for å ha det sagt så har jeg ingen aksjer i miniDSP :) )
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    min lite brukte 2x4hd utviklet veldig skjev volumbalanse utav det blå rett rett når garantien gikk ut. høyre kanal spiller langt høyere enn venstre uansett hva jeg gjør. utrolig irriterende, må bestille en ny for å få stereoperspektiv igjen. virker som en mute-transistor på utgangen eller noe har røket. usb har også vært ustabil, kilen på kabler og noen ganger funker det bare ikke. virker som et uferdig produkt spør du meg.
    på den andre side har den billige 2x4 fungert bra
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har selv god erfaring med ddrc 88A BM.
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Hei alle.

    Tenkte bare å dele litt erfaringer/den opplevelsen jeg har hatt med MiniDSP siste uka.
    Siden reiseaktivitet etc ble noenlunde lagt på is denne sommeren grunnet covid-19, tenkte jeg som så at jeg skulle synke litt mer penger inn i anlegget.
    Har i utgangspunktet vært veldig godt fornøyd med anlegget mitt slik det har vært, har lagt vekk hifi-nevrosene, og som statsansatt er det begrensa hva jeg kan koste på meg.

    Etter litt research landet jeg på å bestille en miniDSP 2x4 HD, samt kalibreringsmik, UMIK-1. Har helt standard stereo "2.0" oppsett. Ingen sub. Etter en del fomling med REW bestemte jeg meg for at jeg er ei gigantisk kløne, resultatene ble så som så. Litt småsvett kjøpte jeg Dirac/firmware oppgradering på hjemmesida til miniDSP, slik at miniDSP 2x4 HD plutselig ble en DDRC-24 med Dirac. Fomlet litt med Dirac både versjon 2 og 3, uten å lese manualen. Det ble fint, men jeg slett litt med oppsettet, så avinstallerte og installerte versjon 1 av Dirac (som fulgte med firmwarenedlasten). SÅ leste jeg manual, gikk step by step. Og ble rett og slett blåst an banen av resultatene. Tok en blindtest på dama, til og med hun som ikke finnes spesielt interessert i lyd hørte umiddelbar forskjell og var ikke i tvil, det låter finest med DSP på.

    Tok nye målinger i dag, hadde ikke prøvd "chair" modus, og det var enda ett steg opp. Låter brillefint. Vokal, gitar og annen instrumentering trer mye tydligere frem, krangler ikke med bassen lengre. Låter veldig "boksete" uten DSP. Og stereoperspektivet er mye, mye riktigere. Har lagt inn to sofa og to chair presets på boksen, på to av presetene har jeg fiklet litt med kurvene, uppa bassen litt og tatt ned diskanten. Veksler på etter behov og hva slags kilde jeg benytter meg av (kort fortalt, auto default låter i mine ører helt riktig når jeg spiller plater, kan bli litt masete diskant med digitale kilder).

    Og forresten veldig kjekt med miniDSP fjernkontroll. Kjapt å veksle mellom presets/slå av og på Dirac uten å koble til laptopen.

    For en som ikke orker/får lov til å tapetsere stua med alskens akustikkplater etc, så har dette vært en særdeles hyggelig opplevelse.

    (dette ble jo rene reklameposten, bare for å ha det sagt så har jeg ingen aksjer i miniDSP :) )
    Må man ha mic’n? Forskjell på før og etter oppgraderingen til DDRC-24? Dyr oppgradering?
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Micen er et must ja.

    Mener å huske at DDRC-24 kosta ca 2000,-? Nettet vet.
    Forskjeller ligger først og fremst at man får Dirac med på kjøpet når man oppgraderer til DDRC-24. Romkorreksjon software som er langt mer plug and play enn hva REW er.
    Hvis man er datakyndig og interessert nok kommer man sikkert like langt med REW - men oppfatningen min er at det er en ganske bratt læringskurve der. Ligger masse tutorials på youtube på REW feks. Jeg bare orket ikke, ble fryktelig mye lytting på lyd og lite på musikk til slutt hvis du skjønner...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har du forsøkt miniDSP/Dirac på TV? I så fall, blir det etterslep i lyden?
    Jeg bruker miniDSP 2x4hd på TV i stua, og det funker fint med lipsync når jeg bruker kun EQen som følger med ved kjøp, men skulle gjerne testa med Dirac om lipsync er på stell.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Har du forsøkt miniDSP/Dirac på TV? I så fall, blir det etterslep i lyden?
    Jeg bruker miniDSP 2x4hd på TV i stua, og det funker fint med lipsync når jeg bruker kun EQen som følger med ved kjøp, men skulle gjerne testa med Dirac om lipsync er på stell.
    du trenger bare en se en audio video sync test. ingenting ekstra.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Micen er et must ja.

    Mener å huske at DDRC-24 kosta ca 2000,-? Nettet vet.
    Forskjeller ligger først og fremst at man får Dirac med på kjøpet når man oppgraderer til DDRC-24. Romkorreksjon software som er langt mer plug and play enn hva REW er.
    Hvis man er datakyndig og interessert nok kommer man sikkert like langt med REW - men oppfatningen min er at det er en ganske bratt læringskurve der. Ligger masse tutorials på youtube på REW feks. Jeg bare orket ikke, ble fryktelig mye lytting på lyd og lite på musikk til slutt hvis du skjønner...
    ingen nødvendighet med noe ekstra hardware eller software for eq eller peq(romkorreksjon).
    jeg bruker bare den normale plugin/software som man laster ned for å få min minidsp til å fungere, ikke noe mic, rew eller dirac.
    Med en online tone generator og sittende i lytteposisjon, kan man justere nesten alt, fase og forsinkelse inkludert.
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    ingen nødvendighet med noe ekstra hardware eller software for eq eller peq(romkorreksjon).
    jeg bruker bare den normale plugin/software som man laster ned for å få min minidsp til å fungere, ikke noe mic, rew eller dirac.
    Med en online tone generator og sittende i lytteposisjon, kan man justere nesten alt, fase og forsinkelse inkludert.
    Dette hadde jeg ikke tenkt på en gang. Bra løsning! Men høres fornuftig ut, hvis man velger å stole på ørene sine. Og det er jo de man hører med tross alt. For min del falt jeg inn i ett teknisk kaninhull og ble litt gira på analysemulighetene en mikrofon og REW, etter hvert Dirac, ga. Gøy å variere med høyttalerplassering/akustikktilak og se utslagene dette gir inne i software. Men som sagt, analyse er en ting, hva øra hører til slutt er det viktigste.
    REW er uansett gratis, til deg som spurte. Nå ga jeg som sagt opp REW, andre i tråden vet nok bedre hvordan best implementere REW i MiniDSP.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Er det mye å hente med en mini dsp etter man har kjørt Dirac? Mye mere man kan få til med en slik?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.595
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer også på Dirac på minidsp... Er det så og si "plug and play"?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Vi var 5 erfarne hififolk som prøvde å sett den opp. Men meny og begrep var såpass ukjent at vi spilte lenge uten å ha noen DSP aktiv , uten å skjønne det.
    Menuene og funksjonaliteten var mild sagt pussig og forvirrende .
    Husker ikke detaljene, med det var i stil med at man må etablerere, , laste ned, synkronisere og aktivere før noe reelt skjer.

    Vi trodde vi skjønte det men tydeligvis ikke . Så jeg vil ikke si det er plug &play i det hele tatt. Når man kan det og har skjønt prinsippet er det sikkert enkelt, men før det var det håpløst irriterende å prøve å få det til å virke,.

    Dessuten suste og støyet den så det var hørbart, kan ha vært brukerfeil men etter den erfaringen var miniDSP ikke aktuelt for meg

    . Få den demonstrert av en voksen som kan det iallefall
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.595
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dirac live er bestilt, har sett mange "step by step" videoer på YouTube. Satser på det går greit.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Noen som kan gi meg tips om mikrofonstativ som fungerer oppi sofaen? Eller sitter dere og holder mikken i handa på de forskjellige måle stedene?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt forvirrende å lese de forskjellige erfaringene med brukervellnlighet på MiniDSP og Dirac.
    Er det noen som bruker den til korreksjon av noe annet enn rom-noder og sub-crossover?
    Som f.eks. ulineær mellomtone i høyttalere ?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg kjenner meg ikke igjen i Balles beskrivelse av miniDSP.
    Jeg kjøpte 2x4hd, tastet aktiveringsnøkkel på nettsiden, lastet ned standard softwaren, og brukte både delefiltetet og EQ. Alt dette var gjort på et par timer fra den kom i hus.
    Den lille boksen fungerer glimrende, og jeg har ikke hatt problemer med sus og støy.
    Jeg anser ikke meg selv som noe råskinn på forståelse av slike dingser.
    Tvert i mot. 🥴

    Da jeg tok i bruk Audiolense for ca 8 år tilbake, brukte jeg flere uker på å sette meg inn i det grunnleggende.
    Stanga hodet i veggen mer enn en gang...for å si det mildt.
    Men jeg bruker fortsatt Audiolense....av forskjellige grunner.

    ;)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå visse virus er under kontroll må du ta imot et lite besøk, HoJ.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.595
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du er velkommen når som helst. Fikk dose nr tre i dag.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Verdens mest intuitive grensesnitt tror jeg ikke de kan skryte på seg, men når man har skjønt det så går det jo greit. Et internett fullt av tutorials hjelper jo også. Nå har de jo sluppet MiniDSP Flex også, den ser spennende ut og måler i følge dem selv veldig bra.


    Denne med en streamer foran så har man nok en potensielt veldig god kilde komplett med både manuell og automatisk DSP.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint med bokser man ikke kan høre annet fra enn det man vil de skal gjøre med signalet.
    Ønsker meg (framleis) en 2 inn 8 ut-boks med slike data.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Den dollar-summen som oppgis på ASR er fin. Frykter den blir vesentlig dyrere i Norge.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt den liggende her en mnd allerede :)

    6BC3FDEC-7949-468A-9033-752431E879C1.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Hvorfor er delay på hver enkelt kanal så lite i antall meter? Gjelder 4x10hd. Alle mine subs står lenger unna enn max meter i delay meny?? 🤔
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor er delay på hver enkelt kanal så lite i antall meter? Gjelder 4x10hd. Alle mine subs står lenger unna enn max meter i delay meny?? 🤔
    Hmm. Har du tenkt riktig da? Delay på subbene eller frontene skal omtrent være lik avstandsforskjellen på fronter og subber. Ikke avstanden til lytteposisjonen.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.595
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mine suber står bak høyttalere så da blir det delay på de - og ikke subbene.
    Anbefaler denne.

     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Hmm. Har du tenkt riktig da? Delay på subbene eller frontene skal omtrent være lik avstandsforskjellen på fronter og subber. Ikke avstanden til lytteposisjonen.
    Okey, har tenkt feil, men problemet er der enda...to av subbene står 6m unna front 🤔
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Okey, har tenkt feil, men problemet er der enda...to av subbene står 6m unna front 🤔
    Står subbene ut på siden, bak så forsinker du bare hovedhøytalere via dsp. Må måles med mic/REW for å få det i fase. (Hvis jeg tolket problemet ditt)
    8E7EE621-C2E2-4EBB-9E6E-824ABB9578E7.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Pre inn...monoblokk høyre, monoblokk venstre og sub (ut) på mitt oppsett. Bør uansett måles i REW....eller noe annet tilsvarende
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Står subbene ut på siden, bak så forsinker du bare hovedhøytalere via dsp. Må måles med mic/REW for å få det i fase. (Hvis jeg tolket problemet ditt) Vis vedlegget 791800
    To på Bakvegg. Det er 3m fra sub til lytteposisjon og 6m mellom sub og til front....to på sidevegg og to ved fremvegg på yttersiden av front.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kino greier? Skjønte ikke helt hvor subbene står...da har du vel en «dsp» i resiveren din? Da ville jeg bare brukt den og kjøpt en målemic til REW. Programvaren er gratis. Edit: leste det nå👍 Du har sikkert dsp i subber også så du har mange muligheter? Det du evnt ikke får til i resiveren klarer du å «lure» med dsp i sub? Allt handler jo bare til å få allt å «spille sammen» Når smellet kommer så kommer alt på en gang i sweet spot.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Kino greier? Skjønte ikke helt hvor subbene står...da har du vel en «dsp» i resiveren din? Da ville jeg bare brukt den og kjøpt en målemic til REW. Programvaren er gratis. Edit: leste det nå👍 Du har sikkert dsp i subber også så du har mange muligheter? Det du evnt ikke får til i resiveren klarer du å «lure» med dsp i sub?
    Kino ja, men subbene er i bruk i stereo også. Det er ikke dsp i sub og bare to utganger i prosessor. Derfor kjøpte jeg minidsp 4x10hd til subbene. Spørsmålet var hvilken avstander jeg skal bruke inni minidsp?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kino ja, men subbene er i bruk i stereo også. Det er ikke dsp i sub og bare to utganger i prosessor. Derfor kjøpte jeg minidsp 4x10hd til subbene. Spørsmålet var hvilken avstander jeg skal bruke inni minidsp?
    Det finner du ikke ut før du tar målesveiper. Microfon og REW. Da ser du om ting er i fase. De millisekunder/sek gir ett mål i cm men det stemmer ikke når du begynner å måle.... blir liksom bare prøving og synsing
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn