Digitale avspillere Erfaringer RME ADI-2 DAC & Hodetlf amp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Bruker den for tiden mest som hodetelefon amp, hvor den gjør en veldig god jobb - og jeg setter pris på tonekontrollene - som blir brukt flittig (y)

    De to knottene til høyre fungerer default som Bass & Diskant - lett å justere altså.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg bruker DSPen i RMEen til å dra ned to romnoder på venstre høyttaler, og én på høyre basert på målinger med REW. Det fungerer knallbra. Du har fem PEQ-bånd per kanal til rådighet. Det er mer enn nok til å rydde opp i det verste grumset i bassområdet.

    Jeg foretrekker moderat bruk av DSP og har lite fokus på å matche en targetkurve på kunstig vis. Hver eneste gang jeg prøver med tvangskorreksjon mot en targetkurve fremstår resultatet kunstig. Fokuset mitt ligger på å dra ned åpenbare romresonanser i bassområdet (dvs store peaker som virkelig skiller seg ut) som ringer lenge (sett i waterfall) og dermed er veldig hørbare og ødeleggende. Ellers lar jeg høyttaleren spille med den naturlige tonaliteten den har i rommet. Dette fordrer selvsagt en oppegående høyttaler med noenlunde flat respons som fungerer greit off axis som utgangspunkt.

    Jeg bruker moving mic method med RTA i REW for å ta 50+ målinger i løpet av kort tid i et område på kanskje 50-60 cm diameter i lytteposisjon for å få et reellt inntrykk av hva som er gjennomgående problemområder i lytteområdet, i stedet for bare punktmålinger som kun viser hva som skjer i akkurat det ene punktet. MMM målingene er utgangspunktet for å vurdere EQ behov i bassområdet.
    Deretter tar jeg noen punktmålinger med høyere nøyaktighet og lite interpolering for å finne ut nøyaktig hvilke frekvenser som ringer der jeg via RTA-målingene har sett et behov, slik at jeg kan lage mest mulig målrettede PEQ bånd med tanke på frekvens og Q-verdi, med minst mulig tap av energi i øvrige frekvenser.
    For å vurdere gainnivå benytter jeg psychoacoustic smoothing etter at frekvens og Q-verdi er satt, siden det er litt forskjell på hvordan en peak mellom to diper oppfattes kontra en peak midt i et ellers bra bassnivå. Dette gjør jeg individuelt for L og R.

    Som en sluttest (dersom vi snakker om bassområdet) så tar jeg også målinger med både L og R kombinert. I musikk vil begge høyttalerne ofte spille bass sammen i nærmest mono. I mitt rom er det f.eks slik at den ene høyttaleren har en liten peak i et område hvor den andre høyttaleren har en suckout. Dersom jeg korrigerer bare basert på L og R alene ville jeg dratt ned den peaken noe på den ene høyttaleren, men dersom jeg ser på L og R sammen med psychoacoustic smoothing så ser jeg at denne peaken er med på fylle på med energi der den andre høyttaleren mangler slik at responsen totalt fremstår rettere enn om jeg drar ned peaken.

    Alt er med andre ord en vurderingssak og man må tilstrebe å skaffe så mye informasjon som mulig.

    Det virker kanskje litt innfløkt å bruke forskjellige inngangvinkler for å komme frem til noen PEQ filtre, men min erfaring er at denne mer manuelle tilnærmingen resulterer i mer treffende og noe mer subtile tiltak, færre filtre og bevart tonalitet, fremfor det å prøve å matche en rett strek basert på en steady-state måling i ett punkt som ikke skiller på høyttaler, rom, frekvensområde og refleksjoner på en måte som hjernen faktisk bryr seg om.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det jeg også elsker med å ha DSP i DACen kontra f.eks på en datamaskin eller i Roon er at jeg uten noe videre hassle får DSP på alle digitale kilder. Det vil si at også film og TV i mitt tilfelle får forbedret lydkvalitet!
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker DSPen i RMEen til å dra ned to romnoder på venstre høyttaler, og én på høyre basert på målinger med REW. Det fungerer knallbra. Du har fem PEQ-bånd per kanal til rådighet. Det er mer enn nok til å rydde opp i det verste grumset i bassområdet.

    Jeg foretrekker moderat bruk av DSP og har lite fokus på å matche en targetkurve på kunstig vis. Hver eneste gang jeg prøver med tvangskorreksjon mot en targetkurve fremstår resultatet kunstig. Fokuset mitt ligger på å dra ned åpenbare romresonanser i bassområdet (dvs store peaker som virkelig skiller seg ut) som ringer lenge (sett i waterfall) og dermed er veldig hørbare og ødeleggende. Ellers lar jeg høyttaleren spille med den naturlige tonaliteten den har i rommet. Dette fordrer selvsagt en oppegående høyttaler med noenlunde flat respons som fungerer greit off axis som utgangspunkt.

    Jeg bruker moving mic method med RTA i REW for å ta 50+ målinger i løpet av kort tid i et område på kanskje 50-60 cm diameter i lytteposisjon for å få et reellt inntrykk av hva som er gjennomgående problemområder i lytteområdet, i stedet for bare punktmålinger som kun viser hva som skjer i akkurat det ene punktet. MMM målingene er utgangspunktet for å vurdere EQ behov i bassområdet.
    Deretter tar jeg noen punktmålinger med høyere nøyaktighet og lite interpolering for å finne ut nøyaktig hvilke frekvenser som ringer der jeg via RTA-målingene har sett et behov, slik at jeg kan lage mest mulig målrettede PEQ bånd med tanke på frekvens og Q-verdi, med minst mulig tap av energi i øvrige frekvenser.
    For å vurdere gainnivå benytter jeg psychoacoustic smoothing etter at frekvens og Q-verdi er satt, siden det er litt forskjell på hvordan en peak mellom to diper oppfattes kontra en peak midt i et ellers bra bassnivå. Dette gjør jeg individuelt for L og R.

    Som en sluttest (dersom vi snakker om bassområdet) så tar jeg også målinger med både L og R kombinert. I musikk vil begge høyttalerne ofte spille bass sammen i nærmest mono. I mitt rom er det f.eks slik at den ene høyttaleren har en liten peak i et område hvor den andre høyttaleren har en suckout. Dersom jeg korrigerer bare basert på L og R alene ville jeg dratt ned den peaken noe på den ene høyttaleren, men dersom jeg ser på L og R sammen med psychoacoustic smoothing så ser jeg at denne peaken er med på fylle på med energi der den andre høyttaleren mangler slik at responsen totalt fremstår rettere enn om jeg drar ned peaken.

    Alt er med andre ord en vurderingssak og man må tilstrebe å skaffe så mye informasjon som mulig.

    Det virker kanskje litt innfløkt å bruke forskjellige inngangvinkler for å komme frem til noen PEQ filtre, men min erfaring er at denne mer manuelle tilnærmingen resulterer i mer treffende og noe mer subtile tiltak, færre filtre og bevart tonalitet, fremfor det å prøve å matche en rett strek basert på en steady-state måling i ett punkt som ikke skiller på høyttaler, rom, frekvensområde og refleksjoner på en måte som hjernen faktisk bryr seg om.
    Takk for mye informasjon.
    Mye jeg ikke skjønner og kan om dette du skriver, men forstår til dels mulighetene som er i denne DAC som jeg trodde. Takk så langt :)

    Kjører i dag Abrahamsen V6 DAC inn i Musical Innovation pre amp.
    Hvilken pre bruker der sammen med denne og hvordan er match og erfaringer ?

    Mvh Knut :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    RMEen er konstruert slik at den uten nevneverdig kompromiss kan kobles rett i effekttrinn. Du har blant annet variabelt utnivå for å kunne matche ulik sensitivitet i påkoblet effekttrinn, samt en hybridvolumkontroll som kombinerer analog og digital volumreduksjon for å bevare SNR enda bedre enn kun ved digital volumreduksjon.

    Har du andre analoge kilder så trenger du imidlertid en pre som vanlig. Sånn på papiret (altså ikke hørt) ville jeg sett på Topping Pre90 eller Benchmark LA4 for å være sikker på at du får noe som er godt dokumentert til å faktisk kunne slippe gjennom signalet uten å ødelegge RMEens gode ytelse. Jeg mener jeg har lest et sted om en MI pre som måler veldig bra, så den du har kan være perfekt for formålet allerede (@Armand). Jeg har ikke god nok oversikt når det kommer til MI.

    Generelt er det en utfordring for resten av kjeden å henge med de siste årenes super DACer ytelsesmessig. Dersom man ser på objektive prestasjoner (dvs lydmessig transparens) snevres alternativene for pre og effekt veldig raskt inn om man ønsker å oppleve dagens digitale kilders eksepsjonelle ytelser på sitt aller beste.
     
    Sist redigert:

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    RMEen konstruert slik at den uten kompromiss kan kobles rett i effekttrinn. Du har blant annet variabelt utnivå for å kunne matche ulik gain i påkoblet effekttrinn, samt en hybridvolumkontroll som kombinerer analog og digital volumreduksjon for å bevare SNR enda bedre enn kun ved digital volumreduksjon.

    Har du andre analoge kilder så trenger du imidlertid en pre som vanlig.
    Har kjørt DAC med og uten pre tidligere. Men fikk hakeslepp med hva MI pre i kjeden gjør med lyden. Tror det er mange som tror at en pre bare en pre.
    Blir kanskje litt avsporing dette, med må selvsagt prøves ut i praksis og ikke bare i teori.
    Ikke noe hadde vært bedre hvis jeg kan slippe enda en boks :)

    Hvilke preamper har du valgt bort til fordel for DAC direkte i power ?

    Mvh. Knut :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    RMEen er den første DACen jeg har hatt med ytelser som egner seg for kobling rett i effekttrin. Før denne har jeg alltid hatt pre mellom DAC og effekt.

    Dette er de rene preene jeg har eid og brukt over tid i eget anlegg de siste årene:
    * Electrocompaniet EC 4.8
    * Parasound Halo JC 2
    * Audio Valve Eclipse
    * GamuT D3
    * Marantz SC-11S1
    * Parasound Halo P5
    * Bryston BP-17³

    For meg er pre eller ei en ren teknisk vurdering basert på funksjonalitetskrav og hva som gir optimal transparens med minst mulig utstyr og kronasjer brukt nå til dags. Det er ikke før nå de siste par årene at det har vært nok objektive tredjepartsmålinger tilgjengelig til å kunne vurdere dette etter min mening, så i årene før har jeg, som de fleste andre i denne hobbyen, sirkelbyttet utstyr etter dagsform og preferanser.

    RMEen rett i Benchmark AHB2 låter ekstremt innafor. Men dette er utstyr som på dokumentert vis fungerer svært bra sammen. I tidligere år hvor jeg kombinerte elektronikk på gefühlen har jeg alltid foretrukket anlegget med pre, så jeg skjønner godt at folk som har en mer personlig tilnærming enn jeg etterhvert har utviklet meg mot, har en pre i kjeden, selv om den kanskje ikke er strengt nødvendig rent funksjonalitetsmessig.

    Jeg skal aldri tilbake til å ha en pre igjen basert på den veien jeg går nå, med mindre jeg i fremtiden roter meg borti en DAC uten en brukbar volumkontroll.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    RMEen er den første DACen jeg har hatt med ytelser som egner seg for kobling rett i effekttrin. Før denne har jeg alltid hatt pre mellom DAC og effekt.

    Dette er de rene preene jeg har eid og brukt over tid i eget anlegg de siste årene:
    * Electrocompaniet EC 4.8
    * Parasound Halo JC 2
    * Audio Valve Eclipse
    * GamuT D3
    * Marantz SC-11S1
    * Parasound Halo P5
    * Bryston BP-17³

    For meg er pre eller ei en ren teknisk vurdering basert på funksjonalitetskrav og hva som gir optimal transparens med minst mulig utstyr og kronasjer brukt nå til dags. Det er ikke før nå de siste par årene at det har vært nok objektive tredjepartsmålinger tilgjengelig til å kunne vurdere dette etter min mening, så i årene før har jeg, som de fleste andre i denne hobbyen, sirkelbyttet utstyr etter dagsform og preferanser.

    RMEen rett i Benchmark AHB2 låter ekstremt innafor. Men dette er utstyr som på dokumentert vis fungerer svært bra sammen. I tidligere år hvor jeg kombinerte elektronikk på gefühlen har jeg alltid foretrukket anlegget med pre, så jeg skjønner godt at folk som har en mer personlig tilnærming enn jeg etterhvert har utviklet meg mot, har en pre i kjeden, selv om den kanskje ikke er strengt nødvendig rent funksjonalitetsmessig.

    Jeg skal aldri tilbake til å ha en pre igjen basert på den veien jeg går nå, med mindre jeg i fremtiden roter meg borti en DAC uten en brukbar volumkontroll.
    Takk for utfyllende svar.
    Får se hva fremtiden vil bringe :)

    Mvh Knut :)
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Hvilken musikkkilde bruker dere på RME ADI-2 DAC FS
    Hvilken tilkobling har dere valgt, og hvorfor foretrekker dere den ?

    Knut :)
     
    Ble medlem
    22.05.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Hvilken musikkkilde bruker dere på RME ADI-2 DAC FS
    Hvilken tilkobling har dere valgt, og hvorfor foretrekker dere den ?

    Knut :)
    Hei Bruker Bluesound Node 2i som streamer med digital coax inn til Dac,
    også spiller jeg cd'r med en Marantz da med toslink inn til RME ADI-2 FS.

    Jeg har ikke prøvd å bytte om, er fornøyd slik det er nu. :)

    RME DAC'n gjør også nytte som pre-amp rett inn til effekt trinnet mitt. Dette med veldig god resultat.
    Kan trygt anbefale RME DAC til andre.
    mvh
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Hvilken musikkkilde bruker dere på RME ADI-2 DAC FS
    Hvilken tilkobling har dere valgt, og hvorfor foretrekker dere den ?

    Knut :)
    Bruker en chromecast audio etter at apple airport expressen (nr 3) bare sluttet å kunne holde ett signal. Skal prøve en skikkelig streamer engang i fremtiden. Usikker på om jeg får noen stor forskjell. Hører ikke forskjell mellom chromcasten og pc inn på usb.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Det er en tråd på audisciencereview hvor representant fra RME deltar, leste akkurat denne kommentaren:

    RME is certainly not a company that chases SINADs. We can use our ears and know that our units are already fully distortion- and noise-free. Still we can't completely ignore typical human behaviour and expectations taken over from other things in live (a new phone every 6 months...). When I sent the ADI-2 DAC with AKK4493 to @amirm I told him that we only changed to that chip because we didn't want the DAC to fall too much behind in ASR's SINAD table. Marketing and sales drive changes like that, in any company. But we try to not get lost in that game. It's good enough as it is now, we concentrate on other, unique features. Which you will see in the next firmware updates, bringing me back to the value of older units that stays high as we give them the same feature updates as newer ones (unless the hardware prevents that).

    Must be weekend - oh yeah, it is :)

    Spennende - hva er det for andre unike features som nevnes i fremtidig firmware?

    Kanskje nye kule farger på spectral analyzeren, som det forslås i tråden? 😁
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Veldig god lyd som hodetelefonforsterker😀
    Sannsynlig også referanselyden hos meg nå. Det blir også mange muligheter til å oppnå noe liknende lydbilde på gulvhter etterhvert👍
    IMG_20211117_114548.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Suveren dings :D Godt å lese at du er fornøyd!
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Suveren dings :D Godt å lese at du er fornøyd!
    Ja den er super👍 Jeg bruker DA filter NOS nå, dette var en av de jeg likte mindst tidligere. Etter anbefalt korrigering på denne for optimal lyd ut.
    IMG_20211125_075608.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Ny Firmware - med bl.a. nye farger :D


    00:00 - Intro
    00:10 - Enhanced Balanced Screen
    00:31 - New Encoder Filter
    01:02 - Digital DC Protection
    02:09 - Extended Horizontal Meter
    02:45 - PEQ including Bass/Treble
    03:20 - Swapping EQ Presets
    03:35 - Select EQ Preset via Remote
    03:57 - Additional Colors for the Analyzer Screen
    04:11 - Lock Keys
    04:51 - Auto Standby
    05:08 - New Toggle Options (ADI-2 Pro Only)
    06:23 - Loopback - Analog Out to USB record (ADI-2 Pro Only)
    07:06 - Permanent Dual Volume Screen (ADI-2 Pro Only)
    07:29 - Selectable DC Filter (ADI-2 Pro Only)
    08:00 - Outro
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har innspill på hvilken gain man bør bruke på en hypex nilai når man bruker RME adi-2? Kan velge mellom 12,22 og 28 db gain. Bruker 22db nå.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    RME er jo proffutstyr, så den kan sikkert gi ut litt nivå.
    Hva står Output Level på RME til nå?
    Hva er volum på RME på når du spiller sånn passe høyt?
    Det du ønsker er god gain staging.:cool:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Noen som har innspill på hvilken gain man bør bruke på en hypex nilai når man bruker RME adi-2? Kan velge mellom 12,22 og 28 db gain. Bruker 22db nå.
    Bruk så lav gain som mulig slik at du havner nær 0 db på RME'en på det høyeste volumet du noen gang er oppe på. Hensikten med dette er at du har så lite digital volumreduksjon som mulig under "vanlig" avspilling, og viktigere, høyest mulig signal/støy forhold i avspillingsskjeden. Sørg også for at auto ref er aktivert på RMEen for optimal SNR om du benytter RMEen som volumkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn