Erstatningsnål for Shure V15VxMR

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Denne nåla skulle sitte i den kjente V15VxMR Pick-upen.Pga mangel på råstoff,og lyst-antagelig er produksjonen stoppet opp,og nos. stiftene som er og få er uhørt priset på andrehåndsmarkedet.Derfor lurer jeg på om noen vet om feks Jico eller andre lager piratnåler til denne PUen? Originalnåla heter VN5xMR.
Mvh Rune :)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.708
Antall liker
3.830
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fydda for en pris. Jico lager dessverre ikke det du skal ha. Jeg har en vag formening om at N97xE stiften skal passe, men ville dobbeltsjekket det før jeg bestilte, var jeg deg.

Bernt K
 

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
333
Antall liker
117
Torget vurderinger
2
Hei Rune

N97xE-stiften passer.
Det er en helt grei stift og koster ikke på langt nær det de forlanger for V15VxMR-nåla.
 

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ROCKETOR skrev:
Hei Rune

N97xE-stiften passer.
Det er en helt grei stift og koster ikke på langt nær det de forlanger for V15VxMR-nåla.
Hmmm..

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-113366.html:
...
the V15V is not a better specd Mx97. Far away from that.
...
The V15V's have a extremely low mass cantilever made from a sheet of beryllium. The Mx97 has a simple Alu-cantilever. Therefore mechanical behaviour is completely different. Same thing for poles.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Takk så mye for engasjementet!! Det er flere av de eldre Shure-stiftene som passer.90 serien går rett inn så det suser,og det er ikke noe problem å få dette til å spille,forsåvidt,godt.PUen i seg selv er så god at den hever seg godt over den jevne masse med høykvalitets mm puer selv med disse nålene.Det er ikke det!(for å sitere Fleksnes).Likevel er potensialet adskillig høyere med en originalstift,men som dere ser så er det mulig å skaffe noenlunde brukbare,hele stereoanlegg for det det koster å kjøpe en "ny" originalstift.Shure hadde opprinnelig nok stifter som lagerbeholdning til å skulle holde PUenes levetid,selv om produksjonen av PUer ble stoppet.Beryllium til stifter begynte også å bli vanskelig å skaffe,men de mente å ha nok likevel.-Men så var det det da,at noen luktet lunta,og ga fabrikken et tilbud de ikke kunne si nei til,og derfor er alle nye stifter til denne puen kun skaffbar via 2-3-4-5 mann,som alle skal ha påslag så det holder,og resultatet ser vi i linken over her.Jeg har ikke ambisjoner om å finne en nål som lyder helt like godt som den originale,for det er antagelig umulig,men selv en nest best ev.godt konstruert pirat vil kunne gjøre underverk med denne PUen.Det største problemet,lydmessig med 90 serie-nålene som passer er at de ikke spiller ordentlig bass på V15VxMR.Ellers er de faktisk ikke så ille,og det går jo an å kompromisse litt med div justeringer.Det er bare det at da forringes ett og annet ellers også.Separasjon og perspektiv,som er det helt stoore med denne PUen blir ellers godt ivaretatt med 90-serie nåler også.Nåletrykket må økes noe på 90-serie nåler i forhold til original,men fremdeles blir basstrykket for dårlig,mens sssene blir derimot blir helt perfekte..
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hadde det ikke vært bedre å kjøpe en ny Shure M97xE til $140 fremfor å jukse det til med en stift/pickup-kombinasjon som aldri var ment å fungere sammen?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Kanskje det..Men om jeg skulle være heldig, vil den sannsynligvis likevel spille bedre enn M 97xE, selv med en uoriginal nål.og så er det jo ikke på langt nær så morsomt-da.Veien er jo også et slags mål! ;)
Uansett;disse PUene er rett og slett for gode til å bli henvist til skraphaugen bare fordi det ikke lenger er mulig å finne den helt originale nåla til dem.Selv den tredje beste nåla til denne,vil med stor sannsynlighet gå utenpå det aller meste av MM PUer forøvrig.
Mvh Rune :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Du sier at den orginale nålen ikke er tilgjengelig, men det er den jo vitterlig.

Hvor det morsomme ligger i å spille med en feil nål ligger, må jeg bare innrømme at jeg ikke skjønner helt. Du omtaler den om "uorginal", men det er den jo ikke - den er feil nål. Hvis du leser i tråden som jeg lenket til ovenfor, så ser du at spoler og magneter har en annen plassering i V15VxMR og i M97xE. Kan ikke tenke meg at det vil fungere spesielt bra, spesielt i bassområdet.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Den originale er jo som over beskrevet VN5xMR,og som også tidligere nevnt er den gått ut av produksjon,men som også nevnt,finnes den til salgs via tidligere oppkjøper for den rundelige sum av 4-5000 kroner.Det er da jeg mener den er så godt som uanskaffbar.-Og ingen skal fortelle meg at det ikke er mye morsommere å få den nest beste nåla(beskrevet som den uoriginale) til å spille optimalt for en firedel av prisen i stedet for å kjøpe en original via tredjeperson/firma som kun skal tjene bols på dette.
Har nå anskaffet en SAS-nål beregnet til 90-serie fra Shure,og da ordnet det seg med bassen også,men det stemmer at det var bassen som var skadelidende med standard uoriginal 90-serie nål!
Mvh Rune :)
 
Topp Bunn