Esoteric X-03 CD-spiller mangler signal på analog utgang

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg har en slik CD-spiller stående som hadde problemer med skuffen. Har byttet drivreimer og nå går skuffen som den skal.
Har sett på denne for en bekjent. Den var først innom en radio/TV-reparatør, men de kunne ikke gjøre noe. Jeg sa at jeg kunne se på det.

Problemet mitt er nå at av en eller annen grunn kommer det ikke noe signal fra de analoge utgangene (RCA). Digital ut fungerer fint, så lesing og dekoding ser ut til å være i orden.
Litt stresset på dette, da jeg er ganske sikker på at dette ikke var et problem i utgangspunktet. Dessverre prøvde jeg den ikke da jeg mottok den, så jeg kan ikke si sikkert om dette har oppstått hos meg. Men om dette hadde vært kjent, er jeg ganske sikker på at jeg hadde fått beskjed om det.

Jeg er ingen sertifisert reparatør, men har ingeniørbakgrunn og OK forståelse med tanke på at jeg ville prøve meg på å bytte disse reimene.
Angående feilsøking og måling på CD-spillere er jeg ganske blank og har heller ikke noe oscilloskop.

Noen tips? Skal jeg begynne ved trafo og måle spenninger til analog/DAC-kortet? Har tilgang på servicemanual, men det er ikke mye informasjon der utover skjema og BOM.
Mulig jeg kaster inn håndkleet og ringer en lokal reparatør for å høre om dette er noe han kan se på. Men kvier meg for å komme med dårlig nytt til eieren...


Mvh
Kristian
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Det er en slik ja.
Er det releene på DAC-utgangen du tenker på; de som sitter nærmest de analoge utgangene? Når skal disse klikke i så fall; ved påslag eller når avspilling startes?
Har ikke hørt noe der, men har ikke hørt etter heller. Skal sjekke.
Har ingen SACD tilgjengelig, men kan se om jeg kan oppdrive en.

Er det sånn at det er et eget DAC-kort som er i bruk ved SACD-avspilling? Siden det jeg har prøvd til nå er et tokanals kort, brukes det kanskje bare ved avspilling av "vanlige" CD-er? Det er vel "Video DAC OUT"-delen av skjemaet det da.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sliter og med skuffen på min og vil ikke spille sacd.
Gleder meg til samfunnet åpner igjen så jeg kan få den reparert
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Hvis den har vært innom et verksted er det jo en mulighet for at de har glemt å plugge i noen kontakter? sjekk inni etter løse/manglende rundt analogdelen
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hvis den har vært innom et verksted er det jo en mulighet for at de har glemt å plugge i noen kontakter? sjekk inni etter løse/manglende rundt analogdelen
Det har jeg tenkt på, men finner ingenting som henger løst eller ikke er plugget i...
Tror egentlig ikke det verkstedet gjorde noe særlig med den, annet enn å fakturere.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Relèene ved utgangen jeg tenkte på ja. De kan ha funksjon standard aktiv og kun deaktiveres ved feildekteksjon. Men de burde uansett klikke ved power-on og trolig ved sample rate bytte (SA-CD og vanlig CD)

Om de ikke klikker ville jeg startet med å sjekke strømforsyning til disse.
 
U

utgatt32256

Gjest
Koble fra alle andre signalkabler,
mulig den er programmert til at deaktivere andre utganger ved digital bruk.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Det er en slik ja.
Er det releene på DAC-utgangen du tenker på; de som sitter nærmest de analoge utgangene? Når skal disse klikke i så fall; ved påslag eller når avspilling startes?
Har ikke hørt noe der, men har ikke hørt etter heller. Skal sjekke.
Har ingen SACD tilgjengelig, men kan se om jeg kan oppdrive en.

Er det sånn at det er et eget DAC-kort som er i bruk ved SACD-avspilling? Siden det jeg har prøvd til nå er et tokanals kort, brukes det kanskje bare ved avspilling av "vanlige" CD-er? Det er vel "Video DAC OUT"-delen av skjemaet det da.
SA-CD benytter vanlig DVD laseroptic. Referanser til video kan derfor være relatert til SA-CD.

En SA-CD plate kan, men behøver ikke ha to lag. Hvor da det gjennmsiktige laget øverst er CD-A redbook.
DVD drivverk som i SA-CD spillere bruker dessverre alltid starte med å lete etter en DVD TOC (table of contents). Derfor oppleves oppstart av vanlige CD plater ganske så tregt.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Mener at min K-01X kan deaktivere eller aktivere de analoge utgangene, og det samme med de digitale. Det kan jo være at spilleren kun har deaktivert de analoge utgangene.

Ville sjekket det først.

1. Hold inne "mode"-knappen til det kommer opp tekst i displayet. Hos meg står det "up conv>dsd".
2. Trykk på mode igjen til du kommer AOUT
3. bruk skip-tastene til å bla det frem til riktig analog utgang. Hos meg er det XLR2, men RCA er også et alternativ.
4. Vent noen få sekunder, så er spilleren good to go.

Roy
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Takk for svar, men denne "Mode"-knappen finnes ikke på X-03? Eller er det "Clock mode" jeg skal holde inne?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Koble fra alle andre signalkabler,
mulig den er programmert til at deaktivere andre utganger ved digital bruk.
Takk, men det var slik jeg testet dette. Kun RCA signalkabler tilkoblet -> Ingen lyd. Koaksialkabel til DAC -> fungerer helt fint
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
...nå feiger man vel ut her. Lese bruksanvsining før man demonterer og hamrer? :)

En ting, du vil normalt ikke få digital ut med SA-CD. En slik SA plate burde muligens tvinge spilleren til et annet modus?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Ja, men fant ikke noe valg for å bytte mellom XLR og RCA?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Ser ut som du må inn i set-up menyen også med X-03. Om det er clock mode-knappen som kan brukes vet jeg ikke, men det er en set-up knapp på fjernkontrollen. Det står i hvert fall at analog out er et valg i manualen.

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
OM det er der løsningen ligger, vet jeg selvsagt ikke.

Roy
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du kan vel altid prøve med en "factory reset"??
Side 12 i manualen.


. With the unit turned off, press and hold down the STOP
button.
2. While holding down the STOP button, press the POWER
switch.
All memories are erased, and the unit returns to the factory
settings
:)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.495
Sted
Sunndalsøra
Jeg har en Yamaha multispiller for SACD og DSD. Jeg har ennå ikke spillt noen SACD, men må bruke den analoge utgangen for å spille av DSD filer, for på de digitale utgangen så virker det ikke. Gjelder det samme for SACD også? Jeg bruker XLR utgangen, og har kke noen inntillinger påspilleren for det. Men på den separate dakken har XLR og RCA omstilling.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Jeg har en Yamaha multispiller for SACD og DSD. Jeg har ennå ikke spillt noen SACD plate ennå, men må bruke den analoge utgangen for å spille av DSD filer, for på de digitale utgangen så virker det ikke. Gjelder det samme for SACD også?
I hvertfall på min Pioneer er det slik. Det finnes en konverterboks som kan gjøre om HDMI til S/PDIF som en annen HFS bruker tipset om i tråden SA-CD med god lyd tråden.
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Du kan vel altid prøve med en "factory reset"??
Side 12 i manualen.


. With the unit turned off, press and hold down the STOP
button.
2. While holding down the STOP button, press the POWER
switch.
All memories are erased, and the unit returns to the factory
settings
:)
Har prøvd dette nå, det hjalp dessverre ikke...
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.867
Antall liker
17.426
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg husker at denne hadde en 2CH/Multi velger på fjernkontrollen.Om den står på Multi spiller den gjerne ikke på de analoge utgangene? Mulig den sender 2ch (R/L), men det er nå en ting å sjekke ut?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Jeg husker at denne hadde en 2CH/Multi velger på fjernkontrollen.Om den står på Multi spiller den gjerne ikke på de analoge utgangene? Mulig den sender 2ch (R/L), men det er nå en ting å sjekke ut?
Den sender "frontkanal-lyd" på de analoge utgangene når multikanal er valgt. Men jeg har prøvd både 2Ch og Multi.
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Relèene ved utgangen jeg tenkte på ja. De kan ha funksjon standard aktiv og kun deaktiveres ved feildekteksjon. Men de burde uansett klikke ved power-on og trolig ved sample rate bytte (SA-CD og vanlig CD)

Om de ikke klikker ville jeg startet med å sjekke strømforsyning til disse.
Høres ut som noe klikker, men det kan se ut som det er separate releer til XLR og RCA, må se nærmere på skjema. Vanskelig å si hvor mange releer som klikker bare ved å høre. Skal se om jeg får prøvd XLR på noe vis.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Høres ut som noe klikker, men det kan se ut som det er separate releer til XLR og RCA, må se nærmere på skjema. Vanskelig å si hvor mange releer som klikker bare ved å høre. Skal se om jeg får prøvd XLR på noe vis.
Bilmekanikkertrikset er å holde et skrujern mot reléet man lurer på slår inn og legge skaftet på skrujernet inntil øret.
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Spilleren min fra Wadia skrur ned volumet til 0 ved spenningsbrudd.
Kommer et klikk fra reléet i det jeg begynner å skru (trykke) opp volumet igjen.
Kan din ha en slik funksjon?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Bilmekanikkertrikset er å holde et skrujern mot reléet man lurer på slår inn og legge skaftet på skrujernet inntil øret.
Prøvde dette litt fram og tilbake nå, og hører definitivt klikking i enkelte tilfeller. Prøvde også å bytte mellom PCM, OFF og en tredje setting i i.Link settings, men dette har ingen effekt på analog ut, såvidt jeg skjønner.
Plutselig hadde jeg lyd ut, om enn noe lavt. Helt fint i noen sekunder, så noe som høres ut som hvit støy som drukner alt. Hører svakt musikken under støyen. Prøvde igjen, samme. Siste gang kom støyen med en gang.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Samme i begge kanaler? Om så er tilfelle tenker vi på en fellesnevner. Strømforsyning er alltid førstevalg med 15 år+ gamle kondesatorer.

Faktum at du har digital ut forsøke finne kondesatorer og regulator relatert til analogdelen. En spiller av denne kaliber har garantert flere regulatorer på analogkortet.

Er det strømforsyning som nyttegjør denne kjølefinnen?
1619697636837.png
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Følger opp denne. Endte opp hos Servicekompaniet, som er autorisert verksted for Esoteric. Fikk beskjed om at de konstaterte at det ikke kom lyd ut fra analoge utganger og "mulig defekt DAC-kort" som det stod. De skrev også at kortet ikke er å få tak i og at de anbefaler å bruke digital ut med ekstern DAC. Ikke noe forsøk på videre feilsøking der altså. Ikke engang sjekk av mute-releer. Er det sånn slike verksteder opererer? Bare bytte hele kort om noe ikke virker?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.867
Antall liker
17.426
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det er vel ett resultat av sentraliseringen av serviceavtaler hos få, men store serviceaktører.
Det finnes noen få gode lokale reparatører rundt omkring, men der er det dårlig med garantier å få. Og noen ganger er det komponentsvikt som ikke lenger kan erstattes.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Er det sånn slike verksteder opererer? Bare bytte hele kort om noe ikke virker?
Om det er såkalt "merkeverksted" som håndterer garantireperasjoner er nok dessverre dette blitt standard ja.
Nye kort har ofte lavere kost for produsenten enn en norsk service elektronikker som feilsøker er par timer. Noen av produsentene har returordninger for kort som de får reparerer sentralt.

Dermed får aldri verkstedene bygget kompetanse på produktet og vi som kunder aksepterer ikke betale for dem til å bygge slik kompetanse når garantien går ut. Som eksempel kan en som kjenner et produkt godt utføre et stykke avansert arbeid på 20 minutter mens en annen teknikker med minst like mye fagerfaring måtte behøve 3 timer første gang han gjør den samme jobben.

Det som er litt underlig er at du får lyd i disse kanalene ved flerkanalsmedie? Hvilken DAC chip er benyttet i denne spilleren?
Mulig man kan se på datark for denne for å sjekke om den switcher modus med spenning på enkeltpinner, eller om den behøver få sendt kommando over seriebus.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nu vet jeg ikke noe om Esoteric, men jeg har en dårlig magefølelse.
Men standarden for andre eksklusive produsenter er at dess dyrere og mer ekskluksivt det blir, dess mindre hjelp er det å få når man får dette inn på service.
Service manualer, deler, firmware, ting som burde være en selvfølge å få utlevert. Nei, det leverer vi ikke ut, hvis de i det hele tatt gidder å svare.
Så det er ikke så enkelt å være servicemann heller. Man er jo ikke synsk, en viss dokumenatsjon burde kunne skaffes !
 
Topp Bunn