Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Fy faen så griselekker med Dan d'agostino😀 Kunne klart meg med kun tomme chassis, bare for den visuelle nytelsen😀😀
    Å tro meg Sevald jeg har hatt mye forsterkere inn i denne stuen alt fra Klasse D til rør osv.... Men måten Dan d agostino presenter musikk på har jeg ikke hørt tidligere! Bakdelen er at det koster fryktelig mye penger så forstår godt de som reagerer rundt hva det koster!
    Men livet er kort osv......! viktig og nyte det så godt man kan på sin måte :)

    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Det har blitt lite med lytting rundt omkring hos andre med korona skyene svevende over oss for min del.
    Etter veldig lang tid i dvale tok jeg en liten tur til en veldig god venn som har flyttet til Moss for å se det nye huset han og konen har kjøpt.
    Vidar har jo også i tillegg topp komponenter som det er en fryd og sitte og lytte til.

    Gratulerer Vidar og May Britt med et veldig flott hus og ikke minst et system som virkelig leverer godlyd!
    Kharma + Burmester passer meget godt sammen noe som var lett å høre.
    Spilte veldig homogent i hele lydbildet med en stram bass som din Burmester 911 hadde stålkontroll på!
    Liker når det ikke er overdrevet med bass men den bare er der stram og hurtig og gjør bare det den skal gjøre.
    Det at lydbildet er såpass åpent og detaljert som det var hos deg var ikke noe overraskende for det er Kharma i et nøtteskall :)
    Skal du dra dette enda et hakk så blir det som vi snakket om Vidar og jobbe mer med demping av rommet.
    Men du har det samme "problemet" som jeg selv har når man har systemet i en stue det blir nødvendigvis noe begrensninger så ikke stuen ser ut som et Showroom :)
    Men som vi også snakket om det og ha det i stuen med tanke på bruken og tilgjengeligheten veier opp!

    PS! Bestilte noen Tube Traps fra Gjallarhorn Audio i går Vidar så det skal bli spennende og teste ut i stuen.

    Takk for at jeg fikk komme og ikke minst tusen takk for en veldig god lunsj :)

    IMG_6874.jpg


    IMG_6880.jpg


    IMG_6881.jpg


    IMG_6875.jpg


    IMG_6878.jpg



    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Som alltid veldig hyggelig å ha Espen på besøk! I tillegg er han jo en veldig erfaren hi-end lytter med gode innspill til forbedringer. Nyttig når man går seg litt fast. Espen er alltid velkommen hjem til meg.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Som alltid veldig hyggelig å ha Espen på besøk! I tillegg er han jo en veldig erfaren hi-end lytter med gode innspill til forbedringer. Nyttig når man går seg litt fast. Espen er alltid velkommen hjem til meg.
    Takk for det Vidar :)


    Mvh: Espen L
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er den svarte boksen mellom høyttalerne til Vidar11?
    Et veldig flott oppsett, som jeg gjerne skulle hatt gleden av å høre.(y)

    Jazztips: Esbjørn Svenson Trio; The WRAITH. Låter nok ok+ på Kharma.

    ;)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.202
    Sted
    Langesund
    I natt var det litt mye fokus på nettbettet og drinkene når det kommer til kameraføringen til Espen. Når han klarer og rette blikket litt oppover igjen og knipser av et blide av taket sitt, så vil det åpenbare seg noe som sikkert kunne vært en god ide i rommer til Vidar. Virker garantert :)

    Ellers gøy å se du koser det foran anlegget i disse kjedelige tider. Mye god glede i god musikk(y)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ettersom jeg forstår skal denne løse slike problemer jeg så for meg kunne eksistere i rommet?
    Altså avhjelpe problemer med bassresonanser? Den skal kunne bidra til bedre bass, uansett om det er et problem eller ikke står det skrevet i linken.
    Dette er et apparat jeg ikke har noe kjennskap til. Morsomt at nye ting dukker opp, og folk tør å prøve.
    Det er bare å gå inn i tråden til jabba_jabba Bluesbreaker, og bla deg litt bakover fra siste siden.
    Der beskriver den gode herremannen sine opplevelser med å få SR Black Box i hus.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    I natt var det litt mye fokus på nettbettet og drinkene når det kommer til kameraføringen til Espen. Når han klarer og rette blikket litt oppover igjen og knipser av et blide av taket sitt, så vil det åpenbare seg noe som sikkert kunne vært en god ide i rommer til Vidar. Virker garantert :)

    Ellers gøy å se du koser det foran anlegget i disse kjedelige tider. Mye god glede i god musikk(y)
    Enig med deg Tor gjør han noe med taket så vil det merkbart hjelpe!
    Når jeg satt opp mine Rockfon Master plater i taket så gikk etterklangstiden drastisk ned.
    Nå skal det fremover jobbes med ytterligere demping i min stue.
    Koster lite men gir lydmessig mye (y)

    Her noen bilder fra taket mitt.

    IMG_6900.jpg


    IMG_6901.jpg


    IMG_6906.jpg



    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Da ble det en liten hifi tur til min gode venn Brian på Stathelle.
    Systemet består av:
    Høytt: WHT iqm ref.
    Apl DAC master.
    Rowland mod 112.
    Graaf GM 20 otl.
    Audio aero CD spiller.

    Har hørt APL/Jeff Rowland/ Graaf tidligere og vet hva disse flotte komponentene leverer!
    Når jeg var der hadde han dessverre ikke "fyrt opp" Graaf effektene ( det må du gjøre neste gang jeg kommer Brian) men Jeff Rowland leverte så noe savn i lyden hadde jeg ikke selv om det hadde vært veldig gøy og hørt på Graaf med de nye høyttalerene som Brian har fått i hus.
    Når det gjelder høyttalerene så er dette WHT! Kan ikke huske og ha hørt dette merket før så det var spennende.
    Kort fortalt så spilte dette forrykende flott!
    Stram fin bass med en spesiell luftig og åpen diskant!
    Dette likte jeg svært godt og må si WHT imponerte meg og var et nytt fint lydmessig bekjentskap.
    Kos deg Brian med et flott oppsett som leverer lyd i topp divisjon :)

    IMG_6940.jpg


    IMG_6941.jpg


    IMG_6942.jpg


    IMG_6943.jpg


    IMG_6944.jpg


    IMG_6946.jpg


    IMG_6950.jpg


    IMG_6948.jpg




    Mvh: Espen L
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hei

    Her kommer litt reklame….

    Albumet «Tapre Barn» gis ut 23 april. Det er et konseptalbum om oppvekstvold, intet mindre:) – det er 10 låter med ganske variert musikalsk uttrykk.

    Det er laget en artist profil på Spotify for å legge ut albumet. For å få låter inn på spillelister mm, må man ha et visst antall følgere. Det sitter ganske laaangt inne å spørre om følgere, men synes bare jeg må kjøre en liten førkampanje:)

    Sjekker derfor ut med om det er mulig for de av dere som bruker Spotify om dere vil følge med aller beste halvdel – med å trykke «Follow». :))

    Mvh JMK - Her er linken:

     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Da ble det i går henter 2stk Tube Traps hos Gjallarhorn Audio!
    Noe begrenset med tid jeg har fått testet, så skal ikke sette 2 streker under svaret så tidlig.
    Men umiddelbart var dette hørbart i positiv forstand!
    Mer "presisjon" i lydbildet både med vokal og instrumenter, samt at jeg fikk inntrykk av noe mer dybde og jeg kunne spille litt høyere før rommet "strittet" imot!
    Får også følelsen av at det låter en anelse mørkere.Tipper dette er på grunn av dempingen ? Dette er forøvrig noe jeg synes lyden kler i den ellers fortsatt litt forlite dempede stuen min.
    Må si jeg er overrasket over hvor positivt dette ble for ørene mine!
    Disse kostet 15000 kr og er verdt hver eneste krone etter min mening.
    Kommer til å fortsette med å jobbe med rommet, men nå først bli enda mer kjent med mine Tube Traps som blir stående i stuen.
    Gøy å snakke med Allan på Gjallarhorn om rom/demping da han er meget bereist rundt dette temaet etter mitt syn.

    IMG_7141.jpg


    IMG_7143.jpg


    Er nå i kveld i gang med å male stuen i fargen green leaf, noe som jeg tror vil gjøre til at Tube Trapsen´e vil ta seg enda bedre ut :)


    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ferien her nede på Arøya har fram til nå har vært en eneste stor nytelse. Da jeg i tillegg fikk invitasjon til Espen for å høre på anlegget hans, kunne jo ikke tilværelsen bli bedre. Jeg har hørt anlegget to ganger tidligere. Den første gangen var med Kharma DB9. Den andre gangen hadde han skiftet til Sonus Faber II Cremonese. Begge gangene lot jeg meg begeistre, og forventningene var derfor ikke små da jeg i går satte meg i båten inn til Langesund på min ferd til Skien.

    Vel framme hos en alltid strålende blid og engasjert vert, var det bare og konstatere at dette innfridde! Før jeg kommer til hvordan dette lød, vil jeg nevne hva vi spilte på. Som CD/Streamer og dac har Espen Dcs Rossini Player 2 med ekstern klokke. Som de fleste vet er jeg ikke spesielt bevandret med denne type produkter, men jeg vet veldig mye om betydningen av kilden, og ut fra denne kunnskapen skjønner jeg at denne saken representerer toppsjiktet.
    Denne spilte så godt i sammen med resten at jeg faktisk tok meg selv i å få lyst på digitalis . . .

    Som forforsterker og effekt, er det jo Master Audio system/Dan D´Agostino som gjelder her. Dette merket har ikke jeg hørt i noe annet privat hjem, men derimot gjentatte ganger på messer. Det har bestandig innfridd.
    Høyttalerne er Kharma exquisite midi høyttalere. Disse har jeg hørt ved to anledninger i München, og spesielt ved den andre presentasjonen ble jeg veldig nysgjerrig på disse.

    Når jeg nå går videre i min opplevelse av lyden, blir det naturligvis anlegget i sin helhet jeg hele tiden referer til, men det kan tenkes at jeg kommer med noen teorier om de forskjellige produktenes bidrag. Her kan jo Espen fritt sensurere meg hvis jeg er helt på jordet.

    Ok, hvis jeg skal trekke fram ett ord for dette anlegget, vil det være ÅPENHET. Presentasjonen er ikke noe av det mest åpne . . . nei, det er DÈT mest åpne jeg har hørt. Absolutt alt i opptaket står fram med en nydelig tredimensjonalitet og klarhet jeg ikke har hørt makan til. Du kan "gå" innover i opptaket og observere hvert enkelt instrument og dets karakter. Denne type åpenhet medfører også en enestående dynamisk karakter. Vi lyttet i starten på et klaveropptak, og det slo meg umiddelbart, ikke bare hvor god dynamikken var men også hvor god kontroll anlegget hadde på den. Jeg er av den oppfatningen at dynamikk uten kontroll vil jeg gjerne bli forskånet for. Det er bare ubehagelig og forstyrrende for den musikalske opplevelsen. Når det derimot blir gjort slik som hjemme hos Espen, er det bare helt deilig! Dette med kontroll gjelder forøvrig anlegget som sådan.
    Hele frekvensområdet gjengis på en kontrollert, dynamisk og samtidig autoritær måte. Dette liker jeg!

    Lydscenen er stor og dyp, men her mener jeg at Sonus Faber var litt større, i alle fall når det gjaldt bredden. Litt slik som jeg hadde det hjemme da jeg gikk fra Adyton til PMC. Adyton hadde en enorm bredde og storhet i lydbildet. PMC er noe mindre men tar det igjen på dybden i lydbildet. Noe av det samme opplevde jeg her hos Espen.

    Diskantgjengivelsen opplever jeg som spesiell. Med dette mener jeg spesielt god, men også spesielt krevende. Nå kommer jeg med én av de teoriene jeg nevnte tidligere; Hvis ikke Espen hadde hatt en helt spesielt god kilde, tror jeg kanskje han hadde slitt litt med diskantgjengivelsen. Den er så åpen og rett fram, så hvis Dcs´n ikke hadde de egenskapene (les noe varmere karakter?) ville ting fort skåret ut i toppen. Det gjør de ikke.
    Overgangen til mellomtonen er etter min vurdering forbilledlig.

    Mellomtonen har jeg jo allerede omtalt til en viss grad, i og med denne eksepsjonelle åpenheten. Men det jeg også vil nevne, er at samtidig som denne åpenheten er der, er også en litt varm karakter til stede. Dette er sjeldent. I systemer jeg har hørt hvor denne type åpenhet (som likevel ikke er på dette nivået) har vært til stede, har bestandig mellomtonen hatt en mer kald/nøytral karakter. Dette Kharma har fått til her liker jeg svært godt! Etter min oppfatning medfører det en mer naturlig klang. Det skal sies at denne type varme/kjøtt på beinet kan bikke over og bli litt gjengrodd hvis man ikke vet hva man driver med, men ikke i dette anlegget. Klangbalansen er veldig god!

    I og med at jeg ikke har hørt pre og effekt andre steder enn på messer og hos Espen, inngår også neste utsagn kun som en teori. Men jeg har en sterk følelse av at denne åpne, en tanke varme og velbalanserte, klangen har mye med Dan D´Agostinos produkter og gjøre. Jeg husker jeg la merke til denne "signaturen" på Stockholm-messa for noen år tilbake. Jeg legger bestandig merke til dette når jeg hører på transistor systemer. Jeg er jo "rør-mann" . . .

    Så var det bassen. Den går kjellerdypt, god slam og med god kontroll. Men som jeg nevnte for Espen, kunne jeg ønske meg ørlite mer attack og definisjon. Dette er i høyeste grad flisespikking, men likevel verd å nevne siden alt annet er så til de grader på stell. Jeg tror kanskje Espen har gjort seg opp noen tanker om dette selv. Det stod i alle fall noen bassabsorbenter fra Gjallarhorn inne i hvert av hjørnene.

    Så gjenstår det bare å takke for meg og si at dette var et besøk jeg kommer til å huske. Du har gjort en aldeles glimrende jobb mht utvikling av dette anlegget og jeg må bare si jeg er imponert!

    Ha en fortsatt fin sommer.

    Ps: Iphonen og Macen ble plutselig uvenner når fotografiene skulle overføres, så bilder får du ha tilgode.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Ferien her nede på Arøya har fram til nå har vært en eneste stor nytelse. Da jeg i tillegg fikk invitasjon til Espen for å høre på anlegget hans, kunne jo ikke tilværelsen bli bedre. Jeg har hørt anlegget to ganger tidligere. Den første gangen var med Kharma DB9. Den andre gangen hadde han skiftet til Sonus Faber II Cremonese. Begge gangene lot jeg meg begeistre, og forventningene var derfor ikke små da jeg i går satte meg i båten inn til Langesund på min ferd til Skien.

    Vel framme hos en alltid strålende blid og engasjert vert, var det bare og konstatere at dette innfridde! Før jeg kommer til hvordan dette lød, vil jeg nevne hva vi spilte på. Som CD/Streamer og dac har Espen Dcs Rossini Player 2 med ekstern klokke. Som de fleste vet er jeg ikke spesielt bevandret med denne type produkter, men jeg vet veldig mye om betydningen av kilden, og ut fra denne kunnskapen skjønner jeg at denne saken representerer toppsjiktet.
    Denne spilte så godt i sammen med resten at jeg faktisk tok meg selv i å få lyst på digitalis . . .

    Som forforsterker og effekt, er det jo Master Audio system/Dan D´Agostino som gjelder her. Dette merket har ikke jeg hørt i noe annet privat hjem, men derimot gjentatte ganger på messer. Det har bestandig innfridd.
    Høyttalerne er Kharma exquisite midi høyttalere. Disse har jeg hørt ved to anledninger i München, og spesielt ved den andre presentasjonen ble jeg veldig nysgjerrig på disse.

    Når jeg nå går videre i min opplevelse av lyden, blir det naturligvis anlegget i sin helhet jeg hele tiden referer til, men det kan tenkes at jeg kommer med noen teorier om de forskjellige produktenes bidrag. Her kan jo Espen fritt sensurere meg hvis jeg er helt på jordet.

    Ok, hvis jeg skal trekke fram ett ord for dette anlegget, vil det være ÅPENHET. Presentasjonen er ikke noe av det mest åpne . . . nei, det er DÈT mest åpne jeg har hørt. Absolutt alt i opptaket står fram med en nydelig tredimensjonalitet og klarhet jeg ikke har hørt makan til. Du kan "gå" innover i opptaket og observere hvert enkelt instrument og dets karakter. Denne type åpenhet medfører også en enestående dynamisk karakter. Vi lyttet i starten på et klaveropptak, og det slo meg umiddelbart, ikke bare hvor god dynamikken var men også hvor god kontroll anlegget hadde på den. Jeg er av den oppfatningen at dynamikk uten kontroll vil jeg gjerne bli forskånet for. Det er bare ubehagelig og forstyrrende for den musikalske opplevelsen. Når det derimot blir gjort slik som hjemme hos Espen, er det bare helt deilig! Dette med kontroll gjelder forøvrig anlegget som sådan.
    Hele frekvensområdet gjengis på en kontrollert, dynamisk og samtidig autoritær måte. Dette liker jeg!

    Lydscenen er stor og dyp, men her mener jeg at Sonus Faber var litt større, i alle fall når det gjaldt bredden. Litt slik som jeg hadde det hjemme da jeg gikk fra Adyton til PMC. Adyton hadde en enorm bredde og storhet i lydbildet. PMC er noe mindre men tar det igjen på dybden i lydbildet. Noe av det samme opplevde jeg her hos Espen.

    Diskantgjengivelsen opplever jeg som spesiell. Med dette mener jeg spesielt god, men også spesielt krevende. Nå kommer jeg med én av de teoriene jeg nevnte tidligere; Hvis ikke Espen hadde hatt en helt spesielt god kilde, tror jeg kanskje han hadde slitt litt med diskantgjengivelsen. Den er så åpen og rett fram, så hvis Dcs´n ikke hadde de egenskapene (les noe varmere karakter?) ville ting fort skåret ut i toppen. Det gjør de ikke.
    Overgangen til mellomtonen er etter min vurdering forbilledlig.

    Mellomtonen har jeg jo allerede omtalt til en viss grad, i og med denne eksepsjonelle åpenheten. Men det jeg også vil nevne, er at samtidig som denne åpenheten er der, er også en litt varm karakter til stede. Dette er sjeldent. I systemer jeg har hørt hvor denne type åpenhet (som likevel ikke er på dette nivået) har vært til stede, har bestandig mellomtonen hatt en mer kald/nøytral karakter. Dette Kharma har fått til her liker jeg svært godt! Etter min oppfatning medfører det en mer naturlig klang. Det skal sies at denne type varme/kjøtt på beinet kan bikke over og bli litt gjengrodd hvis man ikke vet hva man driver med, men ikke i dette anlegget. Klangbalansen er veldig god!

    I og med at jeg ikke har hørt pre og effekt andre steder enn på messer og hos Espen, inngår også neste utsagn kun som en teori. Men jeg har en sterk følelse av at denne åpne, en tanke varme og velbalanserte, klangen har mye med Dan D´Agostinos produkter og gjøre. Jeg husker jeg la merke til denne "signaturen" på Stockholm-messa for noen år tilbake. Jeg legger bestandig merke til dette når jeg hører på transistor systemer. Jeg er jo "rør-mann" . . .

    Så var det bassen. Den går kjellerdypt, god slam og med god kontroll. Men som jeg nevnte for Espen, kunne jeg ønske meg ørlite mer attack og definisjon. Dette er i høyeste grad flisespikking, men likevel verd å nevne siden alt annet er så til de grader på stell. Jeg tror kanskje Espen har gjort seg opp noen tanker om dette selv. Det stod i alle fall noen bassabsorbenter fra Gjallarhorn inne i hvert av hjørnene.

    Så gjenstår det bare å takke for meg og si at dette var et besøk jeg kommer til å huske. Du har gjort en aldeles glimrende jobb mht utvikling av dette anlegget og jeg må bare si jeg er imponert!

    Ha en fortsatt fin sommer.

    Ps: Iphonen og Macen ble plutselig uvenner når fotografiene skulle overføres, så bilder får du ha tilgode.
    Takk for et hyggelig besøk nlykke :)
    Bestandig flott å treffe deg, enten om det er messer i det store utland eller hjemmebesøk.
    Vi satt faktisk i 3,5 time og lyttet sammen denne gang med 🍰 🍮 å masse hifiprat.
    Var en kjempe trivelig formiddag 👍
    En veldig hyggelig omtale du her skriver om systemet og jeg synes du er spesielt flink til og sette ord på det du hører!
    Man bygger jo opp sitt eget system etter hvordan man selv liker lyden, men stas er det selvfølgelig når en mann med din erfaring gir så mye ros om lyden.

    Tusen takk for armagnac flasken :)
    Den skal nytes i helgen sammen med litt Pink Floyd!

    Image.jpeg



    Mvh: Espen L
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var hos deg for en god stund siden Espen, så forstod jeg at du lurte på å bytte ut Cremonese med Kharma-høyttalere.
    Jeg skal innrømme at jeg tenkte litt på om det kunne være så smart. Det låt nemlig fabelaktig godt det systemet med SF Cremonese II.
    Nå virker det som du har klart å ta det ennå litt lenger utfra den udelt positive rapporten fra nlykke. Den var forøvrig godt skrevet.
    Det eneste jeg savner er musikkeksempler som ble lyttet til i løpet av 3 1/2 time.
    Jeg husker da vi var hos deg så gikk tida så fort at vi glemte å høre Pink Floyd.Det skulle ikke gått an! 😆
    Det er morsomt at du følger drømmene dine, og nyter opplevelsene som dagens virkelige gode utstyr kan evne å gi.
    Dette oppsettet kunne jeg virkelig tenke meg å høre. Det er mulig at du vil motta en ny søknad om audiens i løpet av året. 😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tror jeg bare melder inn en ny audiens jeg også med det samme, sånn at det formelle er på plass☺ Om ikke jeg tar helt feil, noe jeg ofte gjør😎….så var vel jeg der sammen med blues og stiller meg bak hans ord.
    Når jeg nå leser nlykke sine notater så forstår jeg at du har klart å tyne strikken ennå litt til😉
    Dette hadde vært stas å hørt på nytt☺🎼

    gismo
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Knakende godt skrevet nlykke, men som Bluesbreaker savner jeg et par musikk eksempler underveis :geek:
    Espen har lenge stått på listen i forbindelse med en lengre pilgrimsferd sørover.
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Knakende godt skrevet nlykke, men som Bluesbreaker savner jeg et par musikk eksempler underveis :geek:
    Espen har lenge stått på listen i forbindelse med en lengre pilgrimsferd sørover.
    Hey Mr`Power og Bluesbreaker!
    Ser dere savner litt musikk eksempler vi spilte underveis!
    Ikke lett for nlykke å huske alt dette da det ble en del timer, men her er litt utdrag fra hva vi spilte fra mine streaming lister + noen Cd som vi også spilte.
    Vi testet også streaming V/S CD med direkte sammenligning da nlykke gjerne ville høre forskjellen!
    Inntrykket med Streaming V/S CD kan eventuelt nlykke gjerne kommentere om hva han mener om forskjellen.

    Image.jpeg


    Image.png


    Image 2.png


    Det meste av dette hørte vi på men ikke alt etter hva jeg husker.


    Mvh: Espen L
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for musikkeksempler, @Espen L .👍👌
    Noen kjente, og andre nye.
    Morsomt å sjekke ut hjemme hos seg sjøl også. Siden sist jeg var hos deg har Siri Nilsen kommet på min "testliste" også.
    Tipper Yamamoto gir hakeslepp på dette anlegget!😊
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Takk for musikkeksempler, @Espen L .👍👌
    Noen kjente, og andre nye.
    Morsomt å sjekke ut hjemme hos seg sjøl også. Siden sist jeg var hos deg har Siri Nilsen kommet på min "testliste" også.
    Tipper Yamamoto gir hakeslepp på dette anlegget!😊
    Bare hyggelig bluesbreaker :)
    Om du og Gismo vurderer turen igjen, så vet du at døren bestandig er åpen for dere begge :)

    PS! Yamamoto fungerer litt over snittet bra her :)


    Mvh: Espen L
     

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    383
    Sted
    Troms
    Ferien her nede på Arøya har fram til nå har vært en eneste stor nytelse. Da jeg i tillegg fikk invitasjon til Espen for å høre på anlegget hans, kunne jo ikke tilværelsen bli bedre. Jeg har hørt anlegget to ganger tidligere. Den første gangen var med Kharma DB9. Den andre gangen hadde han skiftet til Sonus Faber II Cremonese. Begge gangene lot jeg meg begeistre, og forventningene var derfor ikke små da jeg i går satte meg i båten inn til Langesund på min ferd til Skien.

    Vel framme hos en alltid strålende blid og engasjert vert, var det bare og konstatere at dette innfridde! Før jeg kommer til hvordan dette lød, vil jeg nevne hva vi spilte på. Som CD/Streamer og dac har Espen Dcs Rossini Player 2 med ekstern klokke. Som de fleste vet er jeg ikke spesielt bevandret med denne type produkter, men jeg vet veldig mye om betydningen av kilden, og ut fra denne kunnskapen skjønner jeg at denne saken representerer toppsjiktet.
    Denne spilte så godt i sammen med resten at jeg faktisk tok meg selv i å få lyst på digitalis . . .

    Som forforsterker og effekt, er det jo Master Audio system/Dan D´Agostino som gjelder her. Dette merket har ikke jeg hørt i noe annet privat hjem, men derimot gjentatte ganger på messer. Det har bestandig innfridd.
    Høyttalerne er Kharma exquisite midi høyttalere. Disse har jeg hørt ved to anledninger i München, og spesielt ved den andre presentasjonen ble jeg veldig nysgjerrig på disse.

    Når jeg nå går videre i min opplevelse av lyden, blir det naturligvis anlegget i sin helhet jeg hele tiden referer til, men det kan tenkes at jeg kommer med noen teorier om de forskjellige produktenes bidrag. Her kan jo Espen fritt sensurere meg hvis jeg er helt på jordet.

    Ok, hvis jeg skal trekke fram ett ord for dette anlegget, vil det være ÅPENHET. Presentasjonen er ikke noe av det mest åpne . . . nei, det er DÈT mest åpne jeg har hørt. Absolutt alt i opptaket står fram med en nydelig tredimensjonalitet og klarhet jeg ikke har hørt makan til. Du kan "gå" innover i opptaket og observere hvert enkelt instrument og dets karakter. Denne type åpenhet medfører også en enestående dynamisk karakter. Vi lyttet i starten på et klaveropptak, og det slo meg umiddelbart, ikke bare hvor god dynamikken var men også hvor god kontroll anlegget hadde på den. Jeg er av den oppfatningen at dynamikk uten kontroll vil jeg gjerne bli forskånet for. Det er bare ubehagelig og forstyrrende for den musikalske opplevelsen. Når det derimot blir gjort slik som hjemme hos Espen, er det bare helt deilig! Dette med kontroll gjelder forøvrig anlegget som sådan.
    Hele frekvensområdet gjengis på en kontrollert, dynamisk og samtidig autoritær måte. Dette liker jeg!

    Lydscenen er stor og dyp, men her mener jeg at Sonus Faber var litt større, i alle fall når det gjaldt bredden. Litt slik som jeg hadde det hjemme da jeg gikk fra Adyton til PMC. Adyton hadde en enorm bredde og storhet i lydbildet. PMC er noe mindre men tar det igjen på dybden i lydbildet. Noe av det samme opplevde jeg her hos Espen.

    Diskantgjengivelsen opplever jeg som spesiell. Med dette mener jeg spesielt god, men også spesielt krevende. Nå kommer jeg med én av de teoriene jeg nevnte tidligere; Hvis ikke Espen hadde hatt en helt spesielt god kilde, tror jeg kanskje han hadde slitt litt med diskantgjengivelsen. Den er så åpen og rett fram, så hvis Dcs´n ikke hadde de egenskapene (les noe varmere karakter?) ville ting fort skåret ut i toppen. Det gjør de ikke.
    Overgangen til mellomtonen er etter min vurdering forbilledlig.

    Mellomtonen har jeg jo allerede omtalt til en viss grad, i og med denne eksepsjonelle åpenheten. Men det jeg også vil nevne, er at samtidig som denne åpenheten er der, er også en litt varm karakter til stede. Dette er sjeldent. I systemer jeg har hørt hvor denne type åpenhet (som likevel ikke er på dette nivået) har vært til stede, har bestandig mellomtonen hatt en mer kald/nøytral karakter. Dette Kharma har fått til her liker jeg svært godt! Etter min oppfatning medfører det en mer naturlig klang. Det skal sies at denne type varme/kjøtt på beinet kan bikke over og bli litt gjengrodd hvis man ikke vet hva man driver med, men ikke i dette anlegget. Klangbalansen er veldig god!

    I og med at jeg ikke har hørt pre og effekt andre steder enn på messer og hos Espen, inngår også neste utsagn kun som en teori. Men jeg har en sterk følelse av at denne åpne, en tanke varme og velbalanserte, klangen har mye med Dan D´Agostinos produkter og gjøre. Jeg husker jeg la merke til denne "signaturen" på Stockholm-messa for noen år tilbake. Jeg legger bestandig merke til dette når jeg hører på transistor systemer. Jeg er jo "rør-mann" . . .

    Så var det bassen. Den går kjellerdypt, god slam og med god kontroll. Men som jeg nevnte for Espen, kunne jeg ønske meg ørlite mer attack og definisjon. Dette er i høyeste grad flisespikking, men likevel verd å nevne siden alt annet er så til de grader på stell. Jeg tror kanskje Espen har gjort seg opp noen tanker om dette selv. Det stod i alle fall noen bassabsorbenter fra Gjallarhorn inne i hvert av hjørnene.

    Så gjenstår det bare å takke for meg og si at dette var et besøk jeg kommer til å huske. Du har gjort en aldeles glimrende jobb mht utvikling av dette anlegget og jeg må bare si jeg er imponert!

    Ha en fortsatt fin sommer.

    Ps: Iphonen og Macen ble plutselig uvenner når fotografiene skulle overføres, så bilder får du ha tilgode.
    Dette var en meget god beskrivelse av lyden hos Espen, jeg har også lyttet til dette oppsettet, og etter min mening er det veldig bra lyd i en ganske normal stue, ikke ett fullkalibrert lytterom med masse tilpasninger.
    Du er en dyktig skribent mr nlykke.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Dette var en meget god beskrivelse av lyden hos Espen, jeg har også lyttet til dette oppsettet, og etter min mening er det veldig bra lyd i en ganske normal stue, ikke ett fullkalibrert lytterom med masse tilpasninger.
    Du er en dyktig skribent mr nlykke.
    Takker for rosen. Jeg føler meg absolutt ikke som noen dyktig skribent men når jeg av og til er engasjert nok hender det også at jeg får til en engasjert tekst. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn