Vi delte en post om hvordan vi jobbet med messerommet i fjor som ble veldig populær, så jeg tenker å gjøre det samme i år. Bakgrunnen for dette er for å forklare litt hvordan vi går frem, forhåpentligvis til inspirasjon og læring for andre. Så er så er det selvsagt mange veier til rom og perfekt blir det aldri (som vil komme frem gjennom posten).
For å sette det rent faktuelle/objektive rundt hvordan rommet var og hvordan vi jobbet med det litt i kontekst, tenkte jeg å blande inn en liten diskusjon rundt dette litt interessante fenomenet at én person kan komme inn i rommet og omtrent snu i døra og tenke "dårlige greier" etter førti sekunder, mens nestemann blir sittende en halvtime og er kjempeimponert.
Som @IvarT nevnte i tråden med tilbakemeldinger fra messa så er det fascinerende å se hvordan folk kan ha så diametralt forskjellig opplevelse av samme oppsett. I dette innlegget tar jeg utgangspunkt i vårt rom og oppsett siden det er det jeg har førstehåndskunnskap til, men som vi så i tilbakemledingstråden er dette et generelt fenomen også i andre rom og oppsett, og det samme skjer hvert år.
HVORDAN VAR LYDEN I ROMMET FRA ET OBJEKTIVT PERSPEKTIV?
La oss starte med å titte litt på hvordan lyden var i rommet basert på de målingene som ble gjort da vi satt det opp. Dette kan gi oss litt bakgrunn for å forstå hva folk opplevde da de besøkte det.
Dette er stereomålinger (høyre+venstre) fra midterste stol på rad 1 og 2
Den generelle klangbalansen i rommet indikerer et løft i bassen på ca 6-7dB. Skal vi tro Harman varierer preferansene røffli fra 5-10dB. Vi justerte litt etter at denne målingen ble tatt etter øret, men tipper ca 7dB. Som referanse til fjoråret så hade vi da ca 10dB, så 3dB mer. I fjor mente en del at vi hadde for mye bass, i år var det en del som mente vi hadde for lite. Dette kan delvis være fordi noen A) er vant til mer løft, dvs rett og slett har en forventning basert på egen referanse/eget utstyr eller B) er vant til oppsett som ikke er DSP-korrigert og har mer romling/peaker i bassen, da vil en flatere respons oppleves som lite bass i starten. Til slutt(?) har vi C)
Vi har også en tredje årsak: Vi hadde langt mindre ryddig respons i bassen under 100hz i år ift fjor, faktisk på langt nær. Her er grønt i år, og lilla i fjor:
Når man ser på den lilla kurven fra i fjor er det ikke så vanskelig å forstå at det var godt med skyv i bassen i fjor. Dette er de samme subbene som spilte, så forskjellen er utelukkende rom og plassering. En annen grunn til at folk kan ha opplevd lite bass var dermed fordi det var noen åpenbare utfordringer i bassen i år, som ble verre jo lenger bak du satt (ovenstående måling er fra første rad som var best). På rad 2-4 hadde du også en dip fra 25-35hz på 4-6dB i tillegg til den ganske brede dipen fra 50-70hz som man ser her. Litt avhengig av låt så stjeler dette ganske mye punch og trykk. Det var helt åpenbart når vi dro på Infected Mushroom med ca 100dB. Man så elementene jobbet og man kunne ane at rommet var trykksatt en eller annen plass, men bassen man faktisk hørte stod ikke i stil.
Når det er sagt så er ikke dette verre enn mange har i sin egen stue (i mange tilfeller tvert i mot), så det låt fortsatt bra spesielt i front og på moderat volum på det aller meste.
SÅ HVORFOR FIKK DERE IKKE DETTE BEDRE TIL DA MED DYRT UTSTYR OG TIL OG MED DSP? HÆÆÆ?
Vel, her er det fristende å gå litt i forsvar både på vegne av oss selv og andre utstillere. Som andre har poengtert: Å få dette til å fungere i ukjent rom på en time eller to når man allerede er sliten etter å ha sjauet utstyr hele dagen, og kanskje har mest lyst på øl og biff, er relativt krevende. Det er også begrensninger i hvor ting kan plasseres i rommet, og man ønsker å presentere utstyret på en fin måte. Til slutt er det lett å glemme at hjemme optimaliserer man gjerne til én sweetspot, eller kanskje en treseters sofa. I vårt rom var det 12 plasser som forventet god lyd, i tillegg til folk som står bak eller sågar lener seg til en sidevegg eller står i døra. Noen rom har enda flere plasser. Spesielt i bassen er det i de fleste situasjoner fysisk umulig å få jevn lyd over et så stort område fra et par høyttalere, og selv ikke når man lengger til en sub eller to.
Jeg har forøvrig full forståelse for at noen snur etter førti sekunder, jeg gjorde det samme selv flere ganger på min raske vei gjennom messen mellom slagene. Kanskje var det fullt så jeg ble stående litt dumt plassert, og/eller at de spilte noe jeg aldri hadde hørt, og/eller det var en låt jeg kjente men lyden var ikke slik jeg var vant til, og summen av det hele ble at jeg tenkte "ok, dette engasjerer ikke, jeg går videre".
Det som er litt viktig å skjønne er at dette ikke nødvendigvis gir meg grunnlag til å si spesielt mye om kvaliteten på oppsettet som står i rommet. Som en anekdote hadde vi en interessant opplevelse på søndagen. Da kom det to stykker inn som satt på siden i bakre del av rommet, og ikke synes bassen satt da vi spilte Deutschland med Rammstein. De ga uttrykk for det, og var på nippet til å gå. Jeg utfordret de til å gi oppsettet en sjanse til, få lov til å hjelpe de til å forstå hvorfor de fikk den opplevelsen de fikk - noe de var sporty nok til å gå med på. Jeg forklarte litt om rommets begrensninger, om bassnivået og hvorfor det lå der det lå, og anmodet de til å flytte seg til første rad. Det gjorde de, og jeg økte også på oppfordring bassnivået med 2dB. De fikk så høre på de låtene de ville, og på det lyttevolumet de ønsket. Vi dro også Deutschland på nytt mot slutten av seansen. Resultatet var at opplevelsen skiftet fra skuffet til imponert. Såpass med innsats tenker jeg man bør legge ned før man synser så veldig mye om et oppsett (igjen på generelt grunnlag, det samme gjelder alle oppsettene man besøker på messen).
JAVEL DA. MEN HVA BLE EGENTLIG GJORT AV DSP/ROMKORREKSJON/SKUMLE ELEKTRONISKE TILTAK?
Vi endte med å spille på Manta hele messen, da det var dette flest var interessert i. Jeg også var interessert i mest mulig feedback på disse siden de fortsatt er under utvikling. Manta var koblet til Antimode X4 konfigurert til å korrigere opp til 1khz (i praksis minimal korreksjon over 3-400hz). Deling mot subbene var 80hz med 10hz overlapp. Når X4 hadde gjort jobben benyttet jeg tilt/shelf-funksjonen i X4 til å heve midbassen litt, justerte subnivået litt og satt subbene i mono. Så tittet vi kjapt på målingene av rommet og tenkte jaja det så vel ikke så galt ut, lyttet litt og tenkte det høres da ganske bra ut også! Og så gikk vi og kjøpte mat og øl.
LITT MER KONKRET RUNDT ROMMET VI HADDE I ÅR
Frontveggen har et lite innhuk/siderom på venstre side, og i tillegg en søyle som står helt fjernt plassert (endte opp midt bak den ene høyttaleren) som gjorde at hele oppsettet måtte stå ca 70cm ut fra frontveggen. Dette er ikke optimalt hverken for høyttalere eller subber. Sistnevnte kom heller ikke helt ut til sidevegg pga et litt snodig hjørne på høyrekant og en stikkontakt, og fikk dermed ikke hjelp fra noen vegger. I tillegg var det slik at vi satt opp SBS og Inkognito-oppsettet først (som vi endte opp med å ikke spille på), og brukte mest tid på dette. Når vi deretter satt opp Manta så la vi rett og slett ikke merke til hvor bred dip det var fra 50-70hz, siden som nevnt alle bare ville ned og drikke øl. Her burde vi eksperimentert med andre plasseringer på bekostning av symmetrisk oppstilling av produktene. Så resultatet ble som det ble med den plasseringen vi hadde, og alt i alt synes jeg likevel det låt bra i rommet. De fleste som satt fornuftig plassert la nok mer merke til fin rom og bredde enn at det var noen skjønnhetsfeil i bassgjengivelsen.
HVA MED FYSISKE / AKUSTISKE TILTAK?
Nå har veldig mye handlet om bass, og der er det primært DSP vi benytter. Dette da det ikke er praktisk mulig å angripe den effektivt med akustiske tiltak, spesielt ikke i et temporært oppsett i et messerom. Dvs at de akustiske tiltakene hadde til hensikt å få ned den generelle gjenklangen i rommet. Her brukte vi en rull med 10cm glava langs hele frontveggen. Denne dekket veggen opp til 1,2m høyde. Vi kunne nok godt hadde en rull til og dekket helt opp, og dermed i praksis dekket vinduene helt, men da hadde vi trolig dødd av CO2-forgiftning. Som mange kommenterte var det elendig luft i mange rom inkludert vårt, på tross av at vi hadde to vinduer åpne. Selve klimaanlegget på hotellet var visst under utskiftning og fungerte i praksis ikke hvertfall i vårt rom. Aaaaanyways, i tillegg til glava hadde vi 8stk 120x60cm RPG Broadsorbors (10cm tykke) og 8stk lettere akustikkplater. Til slutt hadde vi med ca 17kvm tepper som da dekket mye av gulvet. Dette dro ned gjenklangen over 500hz til ca 400ms. Dette er fortsatt litt mye for et godt behandlet lytterom, men over snittet bra sammenlignet med en normal stor, moderne stue. I praksis opplevde jeg klangen oppover i frekvens i rommet som kledelig, og satt man riktig plassert i rommet kom Mantas kvaliteter knyttet til rom/tredimensjonalitet og presisjon i lydbildet godt frem.
HJELPE MEG HAR DU LEST HELT HIT?
Såå, oppsummert var det lærerikt med messe i år også (vårt andre år), neste år skal vi nok mentalt forberede oss på å bruke enda mer tid på eksperimentering med plassering, og også sette opp ting mer "rotete" (aka asymmetrisk) hvis nødvendig, da på bekostning av en pen visuell lineup i front. Man er jo også der for å vise frem produktene rent fysisk, så det blir et slags kompromiss her.
I sum var det uansett bra lyd hvertfall på de to første radene alt tatt i betraktning, og det fikk vi også veldig mange positive bekreftelser på fra de som var innom! Tusen takk til alle som tok seg tid til å besøke oss, enten det var i førti sekunder eller en halvtime, og for både positive og konstruktive tilbakemeldinger. Både tilbakemeldingene og hvordan Manta fungerte i rommet tar vi med oss som input i siste fase av utviklingen, og fintuning av produksjonsutgaven så fort vi får hendene på det preproduksjonskabinett.
For å sette det rent faktuelle/objektive rundt hvordan rommet var og hvordan vi jobbet med det litt i kontekst, tenkte jeg å blande inn en liten diskusjon rundt dette litt interessante fenomenet at én person kan komme inn i rommet og omtrent snu i døra og tenke "dårlige greier" etter førti sekunder, mens nestemann blir sittende en halvtime og er kjempeimponert.
Som @IvarT nevnte i tråden med tilbakemeldinger fra messa så er det fascinerende å se hvordan folk kan ha så diametralt forskjellig opplevelse av samme oppsett. I dette innlegget tar jeg utgangspunkt i vårt rom og oppsett siden det er det jeg har førstehåndskunnskap til, men som vi så i tilbakemledingstråden er dette et generelt fenomen også i andre rom og oppsett, og det samme skjer hvert år.
HVORDAN VAR LYDEN I ROMMET FRA ET OBJEKTIVT PERSPEKTIV?
La oss starte med å titte litt på hvordan lyden var i rommet basert på de målingene som ble gjort da vi satt det opp. Dette kan gi oss litt bakgrunn for å forstå hva folk opplevde da de besøkte det.
Dette er stereomålinger (høyre+venstre) fra midterste stol på rad 1 og 2
Den generelle klangbalansen i rommet indikerer et løft i bassen på ca 6-7dB. Skal vi tro Harman varierer preferansene røffli fra 5-10dB. Vi justerte litt etter at denne målingen ble tatt etter øret, men tipper ca 7dB. Som referanse til fjoråret så hade vi da ca 10dB, så 3dB mer. I fjor mente en del at vi hadde for mye bass, i år var det en del som mente vi hadde for lite. Dette kan delvis være fordi noen A) er vant til mer løft, dvs rett og slett har en forventning basert på egen referanse/eget utstyr eller B) er vant til oppsett som ikke er DSP-korrigert og har mer romling/peaker i bassen, da vil en flatere respons oppleves som lite bass i starten. Til slutt(?) har vi C)
Vi har også en tredje årsak: Vi hadde langt mindre ryddig respons i bassen under 100hz i år ift fjor, faktisk på langt nær. Her er grønt i år, og lilla i fjor:
Når man ser på den lilla kurven fra i fjor er det ikke så vanskelig å forstå at det var godt med skyv i bassen i fjor. Dette er de samme subbene som spilte, så forskjellen er utelukkende rom og plassering. En annen grunn til at folk kan ha opplevd lite bass var dermed fordi det var noen åpenbare utfordringer i bassen i år, som ble verre jo lenger bak du satt (ovenstående måling er fra første rad som var best). På rad 2-4 hadde du også en dip fra 25-35hz på 4-6dB i tillegg til den ganske brede dipen fra 50-70hz som man ser her. Litt avhengig av låt så stjeler dette ganske mye punch og trykk. Det var helt åpenbart når vi dro på Infected Mushroom med ca 100dB. Man så elementene jobbet og man kunne ane at rommet var trykksatt en eller annen plass, men bassen man faktisk hørte stod ikke i stil.
Når det er sagt så er ikke dette verre enn mange har i sin egen stue (i mange tilfeller tvert i mot), så det låt fortsatt bra spesielt i front og på moderat volum på det aller meste.
SÅ HVORFOR FIKK DERE IKKE DETTE BEDRE TIL DA MED DYRT UTSTYR OG TIL OG MED DSP? HÆÆÆ?
Vel, her er det fristende å gå litt i forsvar både på vegne av oss selv og andre utstillere. Som andre har poengtert: Å få dette til å fungere i ukjent rom på en time eller to når man allerede er sliten etter å ha sjauet utstyr hele dagen, og kanskje har mest lyst på øl og biff, er relativt krevende. Det er også begrensninger i hvor ting kan plasseres i rommet, og man ønsker å presentere utstyret på en fin måte. Til slutt er det lett å glemme at hjemme optimaliserer man gjerne til én sweetspot, eller kanskje en treseters sofa. I vårt rom var det 12 plasser som forventet god lyd, i tillegg til folk som står bak eller sågar lener seg til en sidevegg eller står i døra. Noen rom har enda flere plasser. Spesielt i bassen er det i de fleste situasjoner fysisk umulig å få jevn lyd over et så stort område fra et par høyttalere, og selv ikke når man lengger til en sub eller to.
Jeg har forøvrig full forståelse for at noen snur etter førti sekunder, jeg gjorde det samme selv flere ganger på min raske vei gjennom messen mellom slagene. Kanskje var det fullt så jeg ble stående litt dumt plassert, og/eller at de spilte noe jeg aldri hadde hørt, og/eller det var en låt jeg kjente men lyden var ikke slik jeg var vant til, og summen av det hele ble at jeg tenkte "ok, dette engasjerer ikke, jeg går videre".
Det som er litt viktig å skjønne er at dette ikke nødvendigvis gir meg grunnlag til å si spesielt mye om kvaliteten på oppsettet som står i rommet. Som en anekdote hadde vi en interessant opplevelse på søndagen. Da kom det to stykker inn som satt på siden i bakre del av rommet, og ikke synes bassen satt da vi spilte Deutschland med Rammstein. De ga uttrykk for det, og var på nippet til å gå. Jeg utfordret de til å gi oppsettet en sjanse til, få lov til å hjelpe de til å forstå hvorfor de fikk den opplevelsen de fikk - noe de var sporty nok til å gå med på. Jeg forklarte litt om rommets begrensninger, om bassnivået og hvorfor det lå der det lå, og anmodet de til å flytte seg til første rad. Det gjorde de, og jeg økte også på oppfordring bassnivået med 2dB. De fikk så høre på de låtene de ville, og på det lyttevolumet de ønsket. Vi dro også Deutschland på nytt mot slutten av seansen. Resultatet var at opplevelsen skiftet fra skuffet til imponert. Såpass med innsats tenker jeg man bør legge ned før man synser så veldig mye om et oppsett (igjen på generelt grunnlag, det samme gjelder alle oppsettene man besøker på messen).
JAVEL DA. MEN HVA BLE EGENTLIG GJORT AV DSP/ROMKORREKSJON/SKUMLE ELEKTRONISKE TILTAK?
Vi endte med å spille på Manta hele messen, da det var dette flest var interessert i. Jeg også var interessert i mest mulig feedback på disse siden de fortsatt er under utvikling. Manta var koblet til Antimode X4 konfigurert til å korrigere opp til 1khz (i praksis minimal korreksjon over 3-400hz). Deling mot subbene var 80hz med 10hz overlapp. Når X4 hadde gjort jobben benyttet jeg tilt/shelf-funksjonen i X4 til å heve midbassen litt, justerte subnivået litt og satt subbene i mono. Så tittet vi kjapt på målingene av rommet og tenkte jaja det så vel ikke så galt ut, lyttet litt og tenkte det høres da ganske bra ut også! Og så gikk vi og kjøpte mat og øl.
LITT MER KONKRET RUNDT ROMMET VI HADDE I ÅR
Frontveggen har et lite innhuk/siderom på venstre side, og i tillegg en søyle som står helt fjernt plassert (endte opp midt bak den ene høyttaleren) som gjorde at hele oppsettet måtte stå ca 70cm ut fra frontveggen. Dette er ikke optimalt hverken for høyttalere eller subber. Sistnevnte kom heller ikke helt ut til sidevegg pga et litt snodig hjørne på høyrekant og en stikkontakt, og fikk dermed ikke hjelp fra noen vegger. I tillegg var det slik at vi satt opp SBS og Inkognito-oppsettet først (som vi endte opp med å ikke spille på), og brukte mest tid på dette. Når vi deretter satt opp Manta så la vi rett og slett ikke merke til hvor bred dip det var fra 50-70hz, siden som nevnt alle bare ville ned og drikke øl. Her burde vi eksperimentert med andre plasseringer på bekostning av symmetrisk oppstilling av produktene. Så resultatet ble som det ble med den plasseringen vi hadde, og alt i alt synes jeg likevel det låt bra i rommet. De fleste som satt fornuftig plassert la nok mer merke til fin rom og bredde enn at det var noen skjønnhetsfeil i bassgjengivelsen.
HVA MED FYSISKE / AKUSTISKE TILTAK?
Nå har veldig mye handlet om bass, og der er det primært DSP vi benytter. Dette da det ikke er praktisk mulig å angripe den effektivt med akustiske tiltak, spesielt ikke i et temporært oppsett i et messerom. Dvs at de akustiske tiltakene hadde til hensikt å få ned den generelle gjenklangen i rommet. Her brukte vi en rull med 10cm glava langs hele frontveggen. Denne dekket veggen opp til 1,2m høyde. Vi kunne nok godt hadde en rull til og dekket helt opp, og dermed i praksis dekket vinduene helt, men da hadde vi trolig dødd av CO2-forgiftning. Som mange kommenterte var det elendig luft i mange rom inkludert vårt, på tross av at vi hadde to vinduer åpne. Selve klimaanlegget på hotellet var visst under utskiftning og fungerte i praksis ikke hvertfall i vårt rom. Aaaaanyways, i tillegg til glava hadde vi 8stk 120x60cm RPG Broadsorbors (10cm tykke) og 8stk lettere akustikkplater. Til slutt hadde vi med ca 17kvm tepper som da dekket mye av gulvet. Dette dro ned gjenklangen over 500hz til ca 400ms. Dette er fortsatt litt mye for et godt behandlet lytterom, men over snittet bra sammenlignet med en normal stor, moderne stue. I praksis opplevde jeg klangen oppover i frekvens i rommet som kledelig, og satt man riktig plassert i rommet kom Mantas kvaliteter knyttet til rom/tredimensjonalitet og presisjon i lydbildet godt frem.
HJELPE MEG HAR DU LEST HELT HIT?
Såå, oppsummert var det lærerikt med messe i år også (vårt andre år), neste år skal vi nok mentalt forberede oss på å bruke enda mer tid på eksperimentering med plassering, og også sette opp ting mer "rotete" (aka asymmetrisk) hvis nødvendig, da på bekostning av en pen visuell lineup i front. Man er jo også der for å vise frem produktene rent fysisk, så det blir et slags kompromiss her.
I sum var det uansett bra lyd hvertfall på de to første radene alt tatt i betraktning, og det fikk vi også veldig mange positive bekreftelser på fra de som var innom! Tusen takk til alle som tok seg tid til å besøke oss, enten det var i førti sekunder eller en halvtime, og for både positive og konstruktive tilbakemeldinger. Både tilbakemeldingene og hvordan Manta fungerte i rommet tar vi med oss som input i siste fase av utviklingen, og fintuning av produksjonsutgaven så fort vi får hendene på det preproduksjonskabinett.
Sist redigert: