Et par (n00b)-spørsmål om LP'er

D

dtddiver

Gjest
Har koblet opp og justert de nye godsakene nå og lytter til diverse snask kjøpt på amazon. Koser meg glugg ihjæl som man sier på Hedmarken.

Et par ting slår meg som jeg lurer på:
1) Det kommer endel støvkorn på platene, finnes det en slags børste eller noe som jeg kan tørke av med før jeg senker pu'n?
2) På noen brukte (slitte) plater spraker det en del. Vil en vask kunne hjelpe?
3) Noen nye plater er ikke helt rette, blir veldig tydelig når de begynner å spinne. Er dette noe man må leve med, eller er det noe som kan fikses/grunn til å bytte plata?

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Stadig flere som oppdager godlyden i vinylen 8) ;D

dtddiver skrev:
Har koblet opp og justert de nye godsakene nå og lytter til diverse snask kjøpt på amazon. Koser meg glugg ihjæl som man sier på Hedmarken.

Et par ting slår meg som jeg lurer på:
1) Det kommer endel støvkorn på platene, finnes det en slags børste eller noe som jeg kan tørke av med før jeg senker pu'n?
3) Noen nye plater er ikke helt rette, blir veldig tydelig når de begynner å spinne. Er dette noe man må leve med, eller er det noe som kan fikses/grunn til å bytte plata?
Børste til platene finner du opplysninger om her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27782.0

Litt knitring og spraking kan vel forekomme på vinyl, det er jo en del av sjarmen :D
Men det finnes jo diverse remedier for å fjerne noe av dette ihvertfall, antistatmatter, antistatpistol osv...en vask kan nok også hjelpe....

At platene noen ganger er litt bulkete, må man vel bare leve med til en viss grad. En platestrammer kan vel avhjelpe noe, eller du må få deg spiller med vacum i tallerken, den retter ut det meste.

Kos deg med vinylen 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
2. Her er det forskjell på pickuper også, men en platevasker bør du vurdere på sikt.
3. Det finnes remedier for å rette ut plater. Men det er stor forskjell på hvordan de ulike spillernes platestrammeprinsipp fungerer (Acutusen min retter omtrent ut alle plater når jeg justerer platestrammeren korrekt). Er plata for ille er det mulig å få den byttet.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
2. Her er det forskjell på pickuper også, men en platevasker bør du vurdere på sikt.
3. Det finnes remedier for å rette ut plater. Men det er stor forskjell på hvordan de ulike spillernes platestrammeprinsipp fungerer (Acutusen min retter omtrent ut alle plater når jeg justerer platestrammeren korrekt). Er plata for ille er det mulig å få den byttet.
Og ikke alle PU'er er like "følsomme" for bulkete plater, det avhenger av hvordan de er konstruert. Er den synlige delen av nålefanen kort, betyr det som regel at "huset" har liten klaring til plata, og dermed lett kan ta nedi og "vippe opp" nåla under spilling av bulkete plater.... :eek:
Mvh

D

dtddiver

Gjest
Takk for råd. Platene er ikke veldig bulkete, men det er snakk om et par millimeter på noen av dem. Fikk No Shouts No Calls med Electrelane (for en plate!) i posten i dag, nytt eksemplar. Litt bulkete den også gitt.

Støvprobemet løste seg lett, har en 1 liter draktgassflaske som greit blåser vekk alt av støv.

En annen ting som irriterer meg veldig er at noen (og bare de jeg har kjøpt nye) plater er trange i hullet, dvs at de må trykkes nedpå piggen i midten med en viss kraft. Men er vel mye rart jeg kommer til å oppdage etter hvert tenker jeg. Lyden, derimot, er fantastisk på en måte jeg ikke hadde forventet, spesielt på noen plater. Sitter og gliser av fryd. Og fra en nesten gratis spiller attpåtil.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
dtddiver skrev:
Takk for råd. Platene er ikke veldig bulkete, men det er snakk om et par millimeter på noen av dem. Fikk No Shouts No Calls med Electrelane (for en plate!) i posten i dag, nytt eksemplar. Litt bulkete den også gitt.
Pleier ikke å være noe problem å få byttet skeive skiver. Ellers finnes det platepresser som løser denslags, men det koster. Du kan kjøpe maaange nye plater for den prisen. Jeg får innrømme at jeg har forsøkt på utrolig mange måter å få rettet ut buklete skiver, med like dårlig resultat hver gang. Men som sagt tidligere, ulike armer og PUer er ikke like følsomme overfor fenomenet

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
dtddiver skrev:
...
...
Platevask kan hjelpe. Med hensyn til statisk elektrisitet kan det være viktigere å ha god jordforbindelse mellom chassis på komponentene, litt høy luftfuktighet hjelper også (planter o.l. kan være et godt bidrag - i tillegg til at de fungerer som diffusorer, evt en luftfukter).

mvh
KJ

D

dtddiver

Gjest
KJ skrev:
dtddiver skrev:
...
...
Platevask kan hjelpe. Med hensyn til statisk elektrisitet kan det være viktigere å ha god jordforbindelse mellom chassis på komponentene, litt høy luftfuktighet hjelper også (planter o.l. kan være et godt bidrag - i tillegg til at de fungerer som diffusorer, evt en luftfukter).

mvh
KJ
Trenger man en egen jord mellom RIAA og forsterker?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, det er greit å koble jord på riaa-forsterkeren

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
dtddiver skrev:
...
Trenger man en egen jord mellom RIAA og forsterker?
jf. svaret fra «cox», det mest kritiske er mellom metalldelene på platespiller og RIAA, dernest evt. jording av RIAA/platespiller til «global jord» - nettjord eller vannledning i kobber (f.eks. radiator) eller noe liknende. Et viktig moment mht jord er at det bør kun finnes en jordforbindelse til «global jord» fra hver av komponentene (inkl jordforbindelser via signalkabel); dette kan bli litt vanskelig å få til dersom flere komponenter i anlegget er tilkoblet nettjord, og evt. om du har tilkoblet kabel-tv til anlegget uten antennetrafo/galvanisk skille. Dersom en eller flere komponenter har to eler flere forbindelser til jord kan de oppstå trøbbel - f.eks. dersom du kobler sammen to komponenter som er tilkoblet nettjord og som ikke isolerer nettjord fra signaljord - loopen fra nettjord til komponent 1 via signaljord til komponent 2 og tilbake tilnettjord utgjør en jordsløyfe og kan fungere som en antenne og det kan gå relativt mye strøm igjennom jordforbindelsene som påvirker signalet og og komponentene - problemet kan bli spesielt uttalt ved evt. jordfeil eller ved ytterligere tilkobling av kabel-tv med et jordpotensial som avviker fra nettjord.

mvh
KJ

Topp Bunn