Etera II

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Råd og tips før jeg går til det skritt og annskaffer slike? Alt er velkommen!

Mvh
-Y

U

utgatt60135

Gjest
Høtttalerne må å ha god avstand til bakveggen tror jeg. Husk at lydbildet blir bra høyt oppe.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.989
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vil si det slik:

-Får du ikke satt dem optimalt i rommet, har du i værste fall noen skikkelig sluggere som spiller rock og pop så det griner. Livekonserter er supert på disse.
Pass på ørene!
-Får du satt dem skikkelig opp, ja da har du gull i tillegg!

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
johna har en god karakteristikk. en annen ting som er viktig er at det må være fritt rom bak disse. ingen bokhyller eller annet tjafs. helst opp mot 1.2m eller mer. de funker ned mot 1meter også, men det er en ganske stor endring når du kommer over meteren. avstand til sidevegg har nesten ingen betydning. får du disse til å spille så gidder du ikke se deg om etter andre høyttalere. mulig du må bytte kone eller sambo istedenfor
dersom du drar plasseringstrangen for langt. ;D estetisk er de jo en fornøyelse så der burde det vel kunne gå bra.
jakr

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Avstand til bakvegg er allerede nevnt, så jeg skal ikke mase noe med det. Noe annet som derimot ikke er nevnt er at min erfaring er at det er behov for en SRØMSTERK forsterker. Det skulle normalt ikke by på problemer med en høyttaler med en følsomhet på 89 dB 2.83v/m, men husk at den nominelt er på 5 ohm med MINIMUM 2.6 ohm (eller var det minimum 3.2 på II og III versjonen?!). Dette gjør at den vil suge svake strømsforsyninger rimelig tomme hvis det ikke er litt størrelse på disse!

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hvis det blir Etera, er plasseringen nesten gitt....ca 1 meter fra bakvegg, skråtak. (loftstue, langvegg) avstand i mellom de, ca 4 meter el. så. Ca samme til lytte posisjon.Har en 80 watts klasse a sak, med grei strømforsyning,( 340000 et eller annet... ???) Tør ikke si navnet på denne.... :-\. De som har hørt den på JM lab electra 946 klagde ikke. Så elektronikken får stå får øyeblikket. Men, har et spørsmål til, hvordan vil Gallo sin ref senter gå sammen med disse? Gallo ref utgår, da min bedre halvdel overhodet ikke syntes det er fint med kasseroller på høykant. Det skal sies at ho ikke liker kasseroller overhodet. (håper ho ikke leser dette...)

Er veldig takknemlig for råd! Takker for tilbakemld.

Hvordan ville disse funke i et aktivt oppsett? Tips? ( er vel det som er neste oppgradering her... om en stund. )

Mvh
-Y

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har hørt Etera med Mcintoch hos Tonart og likte godt det jeg hørte. Engasjerende og stort lydbildet med veldig godt perspektiv/fokus. Veldig fyldig. Men det var uvant å ha scenen såpass høyt oppe. Jeg tenkte det hadde gjort seg med et stort lerret imellom og en Live DVD. Mulig Mcintoch påvirket bra men jeg syntes de hellet litt mot det mørke og var litt avrundet i toppen. Ganske "myke i kantene". Men det er vel litt slik Mcintoch er?

Ganske anderledes enn Gallo og har Ikke samme lydfiosofi tror jeg.

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
et sett av disse nydelige å vælspillende høyttalere var hos meg et års tid å de gav meg mange gode timer med golyd.
testet de med EC aw 180 og Triode 211(80w class a) med meget bra resultat.
et stort lydbilde med en syk 3D feeling.
kan anbefales på det varmeste!

kjell

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Se det!! ikke mye negativt her! takker for tlbakemld!! Janhella: hadde ikke han/du et par en gang i tiden? i så fall, hva mente han/du?

-Y

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Nå ser det ut til at det blir det blir det blir!!!... ;D ;D ;D.

Men: Spørsmål: Gallo sin Bassforsterker, er denne noe å drive bass seksjonen i etera med? er avhengig av Hi in på effektforsterker, da det ikke er pre out på den int. jeg har.. foreløpig. Hva tror menigheta?

-Y

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Rørforsterkeri til ETERA?? Eller andre forslag?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.157
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Skal du ha rør så bør du vel ha en med POWER i, det står en McIntosh 2101 på brukten nå !! Den skal vel kunne vekke de til live, rør er jo bare flott ;D

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
kjørte med monoblokker på 80w klasse A,å det spilte meget bra.
den 2102'en vil være en god match ja

kjell

Topp Bunn