Etterlysning! Tandbergansatte fra 1978 til 2000.Wikipediaartikkel.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
I forbindelse med en langt mer utfyllende postering om Tandberg selskapene (audio),fra 1933-2000
så ønsker vi bidrag fra de/dere som var med på å produsere disse apparatene i
3000,900,4000 serien. Håper noen av dere kunne ha fått satt noe ned på papiret av hovedlinjene i hva som skjedde i disse årene.Det er viktig at dette blir så korrekt som overhodet mulig.Som kjent er det mye feilinformasjon å finne ellers på nettet.Nå er muligheten til å rette opp dette,men vi trenger uomtvistelig hjelp fra dere som faktisk var der.Ellers vil disse årene nesten bli blanke i artikkelen.
Send en PM ved interesse.
Mvh Rune :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Jeg tror du kan finne kunnskap om dette hos Oblivion, hos en jeg tror har nick "Hvor er" eller noe slikt, og ikke minst hos Brynjar Kvanlid (Motron).
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:)Takk Snickers,jeg skal forsøke!
Mvh Rune :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Den jeg kan tenke meg som har best kontakter er Jan Erik Steen, superentusiasten som eier og driver Norsk Radiomuseum i Selbu. Kjempekar!
http://www.norskradiomuseum.no/

(anbefales et besøk)



Ellers kan du prøve Nidaros Vinyl på Svartlamon i Trondheim. De fikk ihvertfall hjelp til restaurering av eldre utstyr av en tidligere Tandbergansatt. Forsto det sånn at denne karen var en skikkelig racer på gammalt utstyr.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Kjenner Steen ja.Kunne kanskje være noe det.-Nå er det vel mest radioer av litt eldre årgang det går i der også,men hvem vet.Fantastisk museum ja!
Nidaros Bok og Vinyl er ikke mer,og Klokkervold som de benyttet til reparasjoner er vel fra før-konkurs tida.(pre 78)

Snickers: Oblivion,mener du da dataspillet,eller design-firmaet?
Mvh Rune :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.469
Antall liker
3.288
Torget vurderinger
1
Leif Ernstsen og Rune Alexandersen jobbet på Tandberg, bla. med 3000-serien, før de hoppet av og startet Dynamic Precision.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Ja jeg har vurdert å ta kontakt med Ernstsen,men det blir nesten litt andektig :)
Ingen smågutt akkurat.
Tror han var med i de første årene etter 78.Bla TIA 3012 (A) mener jeg han var involvert i..
Mvh Rune
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.469
Antall liker
3.288
Torget vurderinger
1
Jeg husker han nevnte en gang, i forbindelse med introduksjonen av den første DP DAC 800, at han hadde vært med i teamet som utviklet den legendariske tuneren 3001, som satte verdensrekord i følsomhet. Nesten 10dB bedre enn datidens markedsledere. Og at dette utviklingsarbeidet gav han verdifull kompetanse på RF signalbehandling (print-layout m.m) som kom DP DAC'en til gode. Tuner og DAC har en del felles tekniske problemstillinger.

Han har også fortalt noen artige historier fra Tandbergtiden. Om de egner seg på Wikipedia er en annen sak...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Rune.U skrev:
Snickers: Oblivion,mener du da dataspillet,eller design-firmaet?
Mvh Rune :)
Ingen av delene. Oblivion alias Raymond Celius. Han har nick, samme navn som kablene han selger, altså Oblivion. Jeg vil tro du kan få mye info den veien.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Ahh.Takk igjen.Det var straffen det,for ikke å ha særlig peiling på kabelmerker. :-[
Men det demrer,det demrer. ;)
Mvh Rune :)
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Mener Tom Helgesen (Embla) har bakgrunn fra Tandberg. Tror han bl.a. var innvolvert i CD spillerene i 4000 serien.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det stemmer det.En meget dyktig konstruktør.Jeg kjenner de fleste av hovednavnene,men jeg håpet de ville ta kontakt selv,i all hovedsak.Masing er jo en uting.Samtidig vil jeg tro at det skulle være i alles interesse at også denne avdelingen av norsk hifiproduksjon ble så godt dokumentert som mulig.Tandberg fra disse årene er de vanskeligste å finne holdbar dukumentasjon på av samtlige norske produsenter.Ikke rart at det står mye pussig rundt omkring på nettet.

Tandberg fra før 78 derimot..Med et visst unntak for hva som virkelig skjedde i forbindelse med konkursen,så er alt fra 33-78 overmåte godt dokumentert! Rart at det er den nyere tid det skel være vanskeligst å finne stoff fra.
Mvh Rune :)
 
Topp Bunn