Bil, båt og motorsykkel Ettermontering av Isofix i eldre bil

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Dattera har tenkt å gjøre meg til bestefar i mai, og da må jeg tenke på frakt av lille nusket.

Vet at isofix er standard for feste av barnstoler i nyere biler, men hvordan er muligheten til å ettermontere slike fester på en eldre bil av typen Lancia Kappa Coupé fra -97.

Ser at det er stor forvirring og uenighet om slike ettermonteringer generelt der ute på nettet, men hva mener ekspertisen her på HFS?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
4
Enklere å kjøpe en stol på finn.no uten Isofix for 500 kroner.

Riktig montert så er det ca like sikkert.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ser den, men prøver å samkjøre systemet i bilen min med det som er aktuelt i den isofixutstyrte bila til exen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.107
Ettermontering av Isofix kan du glemme, men setet kan festes ved hjelp av bilens sikkerhetsbelte. Mer kronglete, men like sikkert.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
4
Hvis man vil standardisere og det er babystol så kan man vel bare velge en stol som leveres med base med Isofix og en ekstra base uten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.444
Torget vurderinger
0
Mest imponert over at du har en fungerende Lancia Kappa Coupe fra 97 som ikke er helt oppspist av rust! DEN er sjelden den bilen din! Bør nok holdes i orginal tilstand uten isofix.

Det er ikke bare å "skru inn" isofix fester, setene må også tilpasses/modifiseres og i ditt tilfelle faktisk "ødelegges"!!!! Gjør du det gråter jeg!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.107
Mulig vi må dra på en redningsaksjon her, Spirre. Folk som vurderer å kappe og skjære i interiøret på en Kappa Coupe burde egentlig ikke ha lov til å eie annen bil enn Yaris Verso.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
De gode herrer kan ta livet med ro; her bedrives ikke hærverk!

Da er isofix ikke en mulighet som en jager etter… Takker for innspill.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Hvis du kan bruke de originale festepunktene til sikkerhetsbeltene går det bra, men da må du finne noe som passer. Det blir ikke lett. Jeg er blitt bestefar selv og er så heldig at iso-fester leveres som tilbehør til bilen min selv om den er fra 2006. De monteres i samme feste som s-selen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.107
De gode herrer kan ta livet med ro; her bedrives ikke hærverk!

Da er isofix ikke en mulighet som en jager etter… Takker for innspill.
Puhhh...ble et øyeblikk litt redd.
Du kan forøvrig glede deg til å bli bestefar, barnebarn er livets dessert.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
952
Eneste mulighet er om Isofix ble levert som ekstrautstyr den gang. Isofix kom smått på 2000-tallet så mulig 97 er for tidlig. Lar dattera di deg kjøre arvingen i det gamle vraket da hehe?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.269
Eneste mulighet er om Isofix ble levert som ekstrautstyr den gang. Isofix kom smått på 2000-tallet så mulig 97 er for tidlig. Lar dattera di deg kjøre arvingen i det gamle vraket da hehe?
Det jordiske gods etter en filosof i akademia er vel såder. Men som flere har vært inne på, det et normalt greit å montere en barnestol uten isofix men med setebelte. Og folk med barn i bilen kjører forsiktig, i fjor omkom vel ingen barn i bilulykker i Norge.

C

cruiser

Gjest
En gammel lancia smuldrer vel bare opp ved kollisjon, sikkett like greit å bare ha barnet løst, eller på taket :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.501
Sted
Holmestrand
Det er da ingen grunn til at det ikke skulle være mulig å etterinstallere isofix.
Isofix boltet, eventuelt sveiset til bilen vil uansett være en mye bedre løsning enn å sette fast med selene.

Ford leverer, og det er ikke en gang dyrt:
https://www.fordpartsuk.com/shop/search.php?keywords=1357238

2 gode hull, 2 tilsvarende bolter, og det er på plass.

Jeg har 2 barnebarn og tatt seter ut/inn mange nok ganger til at jeg skjønner poeneget med isofix.
Enkelt, hurtig og sikkert. Hver gang.

At biltilsynet eventuelt ikke godkjenner ettermontering, er jo bare fordi de ikke vil.
Sikkerhetselene sitter jo boltet, så dette burde ikke være annerledes.
Så fremt barnebarnet ikke veier over 100 kg da.
:)

Sist redigert:
Topp Bunn