Høyttalere Europeiske høyttalerprodusenter?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Ser litt etter et par dugelige stativhøyttalere under ca 20 tusen.
Vil gjerne ha et produkt som gir meg eierglede på flere nivåer. God lyd er viktig, men jeg synes også det er av betydning at produsenten har en historie eller en karakter om det gir mening.
Mange av de tradisjonelle høyttalerprodusentene er i dag kjøpt opp av kinesiske produsenter, og andre har fremdeles base i Europa men får produktene produsert i Kina.

Hvilke produsenter finnes i dag som fremdeles utvikler og produserer sine høyttalere i sitt opprinnelsesland?

Harbeth og Spendor produserer vel i England fremdeles, og Piega produserer vel sin Premiumserie i Sveits.
Sonus Faber produseres i Italia (Sonetto og prisklassene over). Diapason gjør det samme.
Hvilke andre produsenter gjør det samme?

Vil til sist bare nevne at det ikke er min hensikt å diskreditere kinesiske produsenter eller å sette produsenter som benytter kinesisk produksjon i dårlig lys.

Sikker på å motta mange gode tips i denne tråden. Legg gjerne ved noen bilder :)

Ole V.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.709
Sted
London
Pylon?
De fleste mindre engelske er fremdeles snekret her (kabinettene lages hos/av Spendor for flere av disse)
Mener at Falcon Acoustics er snekret sammen i UK
De dyrere B&W er og montert i UK
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Ja her var det mange påminnere. Situasjonen var jo ikke så gal likevel :)
Er vel flere som skiller litt mellom seriene og prisklassene når det kommer til produksjon i opprinnelsesland kontra fjerne Østen.

Er litt imponert over at Focal klarer å produsere Aria i Frankrike. Triangle er også en fransk produsent som klarer dette på flere modeller i vettug prisklasse.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hagto-Audio Trym og Freja. Geir Fredriksen og hans kreasjoner, deriblant Adyton. Stenheim. Boenicke. Devialet. Voxativ. Dutch & Dutch.....
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg mener å huske at Seas lager alle sine ferdige høyttalere i Norge? Tenker da på disse:

Uansett så produseres alle høyttalerelementene til Seas i Norge.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SOEDAL: Se tilbake til PMC, du...
 

Flanders

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
16
Antall liker
10
Tannoy og Fyne gjør det vel på samme måte. Dyre saker blir mekka heime, rimelige saker i Kina.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Mao må man kjøpe dyre saker..... :D
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.031
Sted
Oslo
Burmester lager vel sine i Tyskland.
 
P

parafinoksen

Gjest
Audio Physic mener jeg får produsert kabinettene av Pylon i Polen.

De dyrere Elac-høyttalerne lages vel i Tyskland ennå?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Buchard audio lager vel sine dyrere i Kina og rimeligere i Danmark.
The focus is solely on performance and quality. To achieve this, production takes place in a renowned Danish / Chinese factory: Hansong in Nanjing, China. Hansong has extensive experience manufacturing some of the world's best-known high-end hi-fi brands. Models like the S300 are assembled and tested in Denmark. The S400 is being assembled in China due to higher testing requirements, as its design requires special testing equipment that is not available in Denmark. For Buchardt Audio it is crucial that the production facility used provides the best working conditions for the employees. Hansong offers all employees special health services - a rare sight in China. Hansong is ISO 9001 certified and has locations in China, Denmark and the US.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Hva med Doxa og Forsman , er de bygd her hjemme
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva defineres som produsert i Europa? Som regel vil både høyttalerelementer, diverse deler og ofte kabinettet stamme fra Asia. Men satt sammen i Europa.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hva defineres som produsert i Europa? Som regel vil både høyttalerelementer, diverse deler og ofte kabinettet stamme fra Asia. Men satt sammen i Europa.
Vi kan kanskje se gjennom fingrene når det kommer til komponenter i delefilter og råstoff. Elementer og kabinett bør være tilvirket i Europa for å defineres som et Europeisk produkt imo
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
SOEDAL: Se tilbake til PMC, du...
Spiller i et annet rom nå. PMC blir for viltre i diskanten her. Testet det ut når jeg hadde Twenty22. Forøvrig helt glitrende gode høyttalere i det rette rommet.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Regner med at både SA og Audiovector utvikles og produseres i Danmark.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Arve: Enda en del av Hi-Fi´en landene i Norden- spesielt Danmark og Norge- er verdensmestre på ;)

Soedal: Da henter du et par Twenty5-22i... ;)
 

JørgenK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
121
Antall liker
83
Sted
Ringsaker
Torget vurderinger
9
På mine Elac bs 312 står det made in Germany. De er vel i rett prisklasse, om de fremdeles er i salg.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Arve: Enda en del av Hi-Fi´en landene i Norden- spesielt Danmark og Norge- er verdensmestre på ;)

Soedal: Da henter du et par Twenty5-22i... ;)
Hørte Twenty5-22 (uten "i") og den var ihvertfall svært overdrevet i diskanten. Kanskje den nye versjonen har roet seg litt men jeg føler PMC er litt på ville veier for tiden...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Soedal: En måte å finne ut det på: Lytt til dem. Jeg for min del elsker dem. Nettopp fordi de usjenert fortsatt er noe av det mest musikalske som er å få kjøpt. Og fordi de er så bunnløst ærlige. Setter deg på prøve, viser deg verden som den er. Ikke ulikt en god kvinne..hehe..
 
Topp Bunn