Evig akustisk utfordring - isolering av platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Livet består av gode og mindre gode kompromisser.

    Min platespiller (rega rp6) står på IKEA KALAX sammen med resterende anlegg - inkludert høyttalere (buchardt s200) med passive elementer. Med alskens dempeføtter.
    Utfordring er ved noe høyere volum oppstår et akustisk feedback i ikke hørbar frekvens. Min nåværende RIAA-trinn (ASR mini basis) har ikke sub-filter.

    Dette er premisset jeg ikke får gjort noe med nå .(altså IKKE stativ til høyttalere eller platespiller på vegg) Så her kommer spørsmålene:

    1. Finnes det gode, rimelige platformer for platespillere som isolerer platespilleren fra resten av anlegget? (ikke HIFI-produserte)
      1. steinplater
      2. trefjøler
    2. Eller: finnes det gode, rimelige enkeltstående subfilter

    Se vedlagt bilde.
    platespillwe.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Disse sub filtrene bruker jeg selv med godt resultat :) rimelige er dem også

    mvh

    subsonic.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Bedst er at have pladespiller i et andet rum end ht.
    Næstbedst bliver en hylle på bærende væg.
    Tredie bedst er oven på et tungt møbel.

    I virkeligheden også en dårlig ide at have pladespilleren imellem ht.
    Prøv i stedet ude på sidevæggen (men undgå hjørnet).
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Bedst er at have pladespiller i et andet rum end ht.
    Næstbedst bliver en hylle på bærende væg.
    Tredie bedst er oven på et tungt møbel.

    I virkeligheden også en dårlig ide at have pladespilleren imellem ht.
    Prøv i stedet ude på sidevæggen (men undgå hjørnet).
    Takk for svar, Nils.
    Men les gjerne mitt premiss.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Tænker det bliver svært undgå FB i den opstilling med pladespiller imellem ht. (FB kan ske gennem luften)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er vel ikke at platespilleren står mellom høyttalerne (det gjør min også), men at den står på det samme møbelet som høyttaleren. Slik det er nå har du i realiteten en direkte mekanisk kobling mellom platespiller og høyttaler. Det er omtrent like ille som å ha en affære med svigermor. Og Kallax med alle sine flater er jo rene vibrasjonssamleren. Med de premissene du har er det ikke mange muligheter igjen og all verdens demping vil slite i det oppsettet. Og Rega'en er i tillegg særdeles uegnet i det oppsettet så udempet som den er. Det eneste jeg kan komme på er å bytte den store Kallax-seksjonen til 2 stk som den til høyre. Sørg for at de ikke er i kontakt med hverandre. I tilfelle sørg for dempemateriale i mellom seksjonene. Og Rega RP6 på Kallax-seksjonen i midten.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bytta platespelar, til for eksempel ein Oracle Delphi. Men da går feriepengane, men etter som ferien likevel er avlyst i år kan dette vera ei (god?) løysing.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Disse sub filtrene bruker jeg selv med godt resultat :) rimelige er dem også

    mvh

    Vis vedlegget 644340
    Jeg fikk like highpassfiltre i hus. Jeg har ikke spilt mange timer, men det virker på meg at de stjeler mer enn bare frekvenser under 20hz. Lyden blir mindre åpen og selvom den tar store deler av"rumble" problematikken har de egentlig bare skapt nye utfordringer. Har testet dem før og etter RIAA. Opplever ut fra RIAA er best.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    En velprøvd og billig løsning kan være å prøve Aptilig slakterblokk fra Ikea, den og dens like kan du lese mer om på verdensveven via google. Billig ikke-hifi produkt som kan bidra til bedring, mulig det hjelper ytterligere med dempeputer/føtter under blokken også.

    En sykkelslange med passelig mengde luft kan hjelpe godt på i tillegg til denne slakterblokken. Koster veldig lite å prøve ut.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Bytt IKEA møbelet ditt i ett som har tilsvarende funksjonalitet men som er tredelt. Feks IKEA Eket. Da får du høyttalerne ut på to forskjellige skap mens platespiller og annen elektronikk kan stå på det tredje. USM er et annet valg og i tillegg har du flere danske fabrikanter slik som Montana.

    -BB-
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Sykkelslange lite oppblåst, under tung slakterblokk eller steinplate. Subsidiært mykeste squash-baller under blokkene (må kanskje kappes i halvkuler for ikke å trille avsted).
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Det kan virke som det kan være feil oppsett på platespiller med egenfrekvens under 20hz. Utslag på høyttaler selv uten kontakt med møbel.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du kan få prøve dempekassa jeg lagde for en stund tilbake.
    Fylt opp av gummikuler fra kunstgressbanen på Skjetten.
    Tung er den også:=)
    Spørs jo hvor du bor da.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    For å isolere svingninger er det to parametre som betyr noe: Fjæropphengt masse og fjærkonstant. De to definerer resonansfrekvensen. Den bør da legges så lavt at de subsoniske komponentene ikke setter slakteblokken i svingninger (formler kan suppleres). Dempeledd kan med fordel inkluderes , men da for å ta ned utsvinget VED resonans, men vil ikke forbedre forløpet UNDER resonans.

    Dette er pensum i svingelære. Asbjørn kan ta fram formlene fortere, siden det er flere dekader siden jeg studerte, han har det ferskere. Jeg kan bare ta fram prinsippene fra toppen av hodet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Høytalere på samme hylle som platespiller blir aldri bra.....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.828
    Antall liker
    16.008
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Den lavfrekvente rumblingen skjer både når høyttaler plasseres på annet underlag OG når hvis jeg plasser platespiller på annet bord.

    Kan det være feil VTA uten spacer som skaper denne uønskede "flabringen" på høyttaler?
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Den lavfrekvente rumblingen skjer både når høyttaler plasseres på annet underlag OG når hvis jeg plasser platespiller på annet bord.

    Kan det være feil VTA uten spacer som skaper denne uønskede "flabringen" på høyttaler?
    Jeg legger også til utfordringen endres i energi fra plate til plate.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Det er også luftbåren subsonisk lyd som bidrar til akustisk feedback. Den er vond å isolere. Hvis du ikke flytter platespilleren langt unna.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg har i dag satt på 2mm spacer. Det er mulig det er en liten forbedring av utfordringen, men jeg har ennå ikke blitt kvitt det. Som anbefalt har jeg også kjøpt inn små rca-filter som skal ta frekvenser under 20hz. Men de opplever jeg tar mer oppe i toppen(?) enn ønsket.

    Spiller det en stor rolle hvor i signalrekkefølgen subfilteret er i? Før etter etter RIAA?
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Formatet vinyl, riller, diamantstift, friksjon og bevegelse = rumling og feedback.
    Jeg ville tatt av lokket, kastet de to filtrene i søpla, dempet spilleren med bitumenplater under plintet og prøvd andre reimer til tallerkenen, og dette i tillegg gjort som andre foreslår; sette den på en tung plate som er avdempet mot kommoden, og få deg stativer til ht.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Formatet vinyl, riller, diamantstift, friksjon og bevegelse = rumling og feedback.
    Jeg ville tatt av lokket, kastet de to filtrene i søpla, dempet spilleren med bitumenplater under plintet og prøvd andre reimer til tallerkenen, og dette i tillegg gjort som andre foreslår; sette den på en tung plate som er avdempet mot kommoden, og få deg stativer til ht.
    Den står avdempet på en steinhelle, den har nye reimer (tango) og lokket gjør ingenting mot rumbling i min stue, men holder støvet unna. Jeg har jeg testet med høyttalerne vekk fra racket og platespilleren på egen hylle - uten hell.

    NÅ har PU ny VTA og låter for spisst :(
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg anbefaler å prøve med Soundcare Superspikes.
    3 stk under platespilleren løste tilsvarende problem hos meg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lyder som om, du har stående bølger i rummet og specielt kraftigt lige omkring , hvor din pickup befinder sig. Det passer med, at du får feedback/tilbagekobling
    når du bare skruer højt op uden at pickuppen er sænket på en plade.
    Du skal ha´ gjort noget akustisk i dit rum eller flytte opsættet/pladespiller til et andet sted i rummet.
    Og som de andre siger: Du kommer aldrig af med problemet, så længe højttalere og grammofon står på samme møbel.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Lyder som om, du har stående bølger i rummet og specielt kraftigt lige omkring , hvor din pickup befinder sig. Det passer med, at du får feedback/tilbagekobling
    når du bare skruer højt op uden at pickuppen er sænket på en plade.
    Du skal ha´ gjort noget akustisk i dit rum eller flytte opsættet/pladespiller til et andet sted i rummet.
    Og som de andre siger: Du kommer aldrig af med problemet, så længe højttalere og grammofon står på samme møbel.
    Jeg kan nevne igjen at problemet er der fortsatt selvom platespiller står på egen hylle eller høyttalerne blir flyttet vekk. I tillegg har jeg isolert rimelig greit, til slutt med en steinplate under platespiller.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Dempeføttene må være ekstremt myke for å ha virkning i det subsoniske. Mulig at små gummislanger for trillebårhjul, halvt oppblåst, kan hjelpe. Ikke noe stivere enn det. Sorry, ingen enkle løsninger, fysikken kan du ikke overprøve.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    Jeg måtte tilbake til det opprinnelige innlegget for å sjekke hva som var problemet når det fremgår at ingen MEKANISK demping hjelper. - Der står det AKUSTISK tilbakekobling. Hvis så er tilfelle, er det kun Nils' forslag om å flytte spilleren inn i et annet rom som har noe for seg.
    Alt for typisk audiofiler å bruke tusener eller titusener på å dempe mekanisk tilbakekobling, og samtidig totalt overse akustisk ditto...
     

    MadsGaus

    Fersking
    Ble medlem
    24.09.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Sted
    Ålesund
    Evig diskusjon ser jeg, men jeg prøver meg med en problemstilling om noen er gira på å komme med tips;

    Jeg opplever ukontrollert wobbling/resonans på basselementene når jeg drar på volum.
    Til og med når platen ikke snurrer, bare så lenge stiften står på platen så kommer det bare jeg skrur høyt nok.
    Dette skjer med ulike forsterkere og høyttalere.

    Alså dette må jo være akustisk resonans av et eller annet slag.
    Har regnet på resonans mellom arm og stift, teoretisk skal dette være OK.

    Parameter:
    - Gulvstående høyttalere
    - Spiller henger på veggen (P6 med HANA EH) fritt fra benk.
    - Motor til spiller, ekstern RIAA (Tube Box DS) og forsterker på IKEA Kallax med plater.

    Hva kan være mitt neste steg for å prøve redusere dette?
    a) Kjøpe nytt og større hus
    b) Prøve en annen stift
    c) Prøve en annen RIIA
    d) Slakterplate/Steinplate på spillerstativ
    e) Sykkelslange mellom spiller og spillerstativ
    f) Mekanisk demping (skeptisk)
    stereo.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.007
    Sted
    London
    Jeg fant denne løsningen da jeg hadde Rega her. Er en 40 x 35 cm steinhelle. Den er 12 mm tykk og hviler på fire stykk sorbothane halvkuler. Det fikset alt av rummel og støy på tregulv over gulvåser.
    F7814C53-FC79-4F78-AE7E-4D583FEB6EE3.jpeg

    image.jpg

    Slik ser halvkulene ut. Kjøpt på eBay for ca 4 pund her i England
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Evig diskusjon ser jeg, men jeg prøver meg med en problemstilling om noen er gira på å komme med tips;

    Jeg opplever ukontrollert wobbling/resonans på basselementene når jeg drar på volum.
    Til og med når platen ikke snurrer, bare så lenge stiften står på platen så kommer det bare jeg skrur høyt nok.
    Dette skjer med ulike forsterkere og høyttalere.

    Alså dette må jo være akustisk resonans av et eller annet slag.
    Har regnet på resonans mellom arm og stift, teoretisk skal dette være OK.

    Parameter:
    - Gulvstående høyttalere
    - Spiller henger på veggen (P6 med HANA EH) fritt fra benk.
    - Motor til spiller, ekstern RIAA (Tube Box DS) og forsterker på IKEA Kallax med plater.

    Hva kan være mitt neste steg for å prøve redusere dette?
    a) Kjøpe nytt og større hus
    b) Prøve en annen stift
    c) Prøve en annen RIIA
    d) Slakterplate/Steinplate på spillerstativ
    e) Sykkelslange mellom spiller og spillerstativ
    f) Mekanisk demping (skeptisk) Vis vedlegget 664326
    Om a) er en opsjon, så er jo det et greit sted å begynne :) Ellers er min erfaring at, så lenge vegghyllen henger på en uavhengig stender (frakoblet gulvet), så har riaa mye å si på dette. Jeg har prøvd mange ulike det siste året, og den omtalte resonansen varierer svært mye fra riaa til riaa. Men du har jo subsonic filter på riaaen din. Prøvd det?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville skaffet meg en fjærdempet platespiller om det er et økonomisk alternativ om møbelløsningen ang benk ikke er aktuell
    Elllershar jeg hatt nytte av ikea slakterblokk + porøst mykt mellomlegg. Man må ha noe fjærende for å dempe vibrasjoner. Det som hjalp aller mest hos meg var å fjerne lokket på platespiller når det spiller, dvs løfte det helt vekk
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @Morten S.

    Hvis bare det var nok at skifte fødder kunne du for erfaringens skyld, prøve spikes med spidserne opefter imod pladespilleren.
    Spiksene fungerer som passivt/mekanisk filter. De store bassvingninger går ikke ned igennem sylespidserne til underlaget.

    Men løser nok ikke problemet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @Balle Clorin.

    Tænkere nærmere problemet kunne være gummifødderne under pladespiller og ht.
    Gummi fastholder bassen. Absorberer i første omgang men leverer derefter bassen tilbage ude af fase. Giver resonanser som forværrer situationen. Gummi isolerer måske ikke godt nok fra omgivelserne i specifikke opsæt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn