Evig unge DumDumBoys

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.423
Antall liker
12.945
DumDumBoys på Canal Street festival i Arendal torsdag 26.07.2012.
Dette hadde man gledet seg til, og etter en måtelig Amund Maarud Band konsert med tydelige 60-talls eksesser var det like før gamle «guder» entret scenen. Et klart pluss i gitarvirituosens sett var bruk av barytonsax. Det låt aldeles fett. Endelig strømmet kjente toner mot oss, og sceneteppet gikk opp over en konsentrert Prepple i lav positur. Så kom en perlerad av kjente sanger, noen nye, noen nedpå, og mange eksplosive. Energien innad i bandet økte påtakelig, og de leverte en vanvittig mengde energi med stort trøkk. «Gutta» nærmer seg 50, har vært sammen i band i snart 33 år, og er tross kortere og lengre pauser samspilte ut av ville hælvete. Kort sagt i kanonform.

Er dette Norges beste rockeband gjennom tidene? For min del er svaret JA!!!

Sola satt som en klippe bak stikkene, og Aslak leverte et rått og kontant arbeid på bass av høy klasse (har aldri hørt ham bedre). Dermed kunne Kjartan levere kaskader av riff dypt forankret i en bunnsolid rytmeseksjon. Fiffige detaljer fra hans gitarer ispedd lekre synth akkorder lå også klart i lydbildet, alt mens Prepple ble mer og mer insisterende og intens på vokal. Der røyk skjorta av kroppen, og Møkkamann eksploderte i kaskader av lyd og lys. Så veltet Metallikk hvit og Splitter pine over oss i et stadig mer energisk tempo. Knalltøft. Det at Prepple er «høyt og lavt» på scenen, speller munnspell, cymbaler etc alt etter som, ildner tydelig opp de andre gutta. Så dro de i gang Slaven din, men giret ned tempo 1/3 i forhold til standarden på låten. Den fortettede veggen med energi som veltet over oss gjorde at man snappet etter pusten, helt til Prepple forløste oss. Jeg har aldri hørt Slaven din gjengitt så seigt, insisterende og intenst. Det var et absolutt magisk øyeblikk som var verdt hele konserten alene. DumDumBoys live på en god dag står ikke tilbake for noe, og spiller skjorta av de fleste, også utenlandske storheter i mine ører. Navn ikke nevnt!

Tusen, tusen takk til DumDumBoys som gikk av scenen med dype bukk og takksigelser til toner fra nitimen på 70-tallet. Dere må gjerne kjøre turnè til neste år også "gutter"!
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.512
Antall liker
9.659
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er dette Norges beste rockeband gjennom tidene? For min del er svaret JA!!!
For min del også. Selv om de får konkurranse fra Junipher Greene og Pussycats (ja, jeg er gammel). Begge disse to bandene hadde imidlertid vesentlig kortere karrierer enn DDB, og langt færre plateutgivelser, så jeg tror konklusjonen holder.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.983
Antall liker
6.203
Kanskje man burde stikke innom Borggården på lørdag. Thåstrøm er sikkert også verdt å få med seg.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Høres bra ut har billett til en nært forestående opptreden.:)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har opplevd Dumdum boys flere ganger live. Seinest v feiringen av Oslo magasinet hvor de holdt gratiskonsert. De holdt konsert på Wrightegaarden i forrige uke, men da sendte jeg kona. Fikk t skjorte i allefall.
Skulle gjerne skrytt på meg en Wannskrækk konsert, men den gang ei..
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.423
Antall liker
12.945
Skjønner hvor du vil hen erato.
Grupper som Kjøtt, DePress, The Cut, Raga Rockers var også helt konge når de var på høyden.
Jeg er så heldig å ha vært på konsert med de 3 førstenevnte "gamle" bandene, og har det meste av deres utgivelser.
Og det er mange mange flere som burde vært nevnt.
Men uansett drar DDBs rendyrkede norske tekster og lange karriære bandet høyt opp.
Bandets fortettede energi og vilje, og deres tekster som omhandler vår ville verden og hverdag tiltaler meg inderlig.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Fikk med meg Dumdum Boys på Stavernfestivalen og nå nylig på Wrightegaarden i Langesund. Knallbra opptredener begge steder. Fantastisk energi og driv i låtene. Fikk en liten påminnelse om hvor bra de eldre albumene er. Likevel har vel "Lunta brenner" blitt spilt flest spilt de siste gangene her hjemme.
 
Topp Bunn