exaSound e18 DAC

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har disse noe med exaDevices å gjøre tro?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ja helt sikkert
George Kissarov nevnte noe om dette før ferien men var usikker hvor raskt det kunne bli et kommersielt produkt
mvh
Leif
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Meget interessant, exaDevices har jo gode komponenter innen hifi - I2S->USB konverteren er noe av det jeg setter enormt stor pris på i mitt eget oppsett! Da slipper jeg alt USB-SP/DIF-sølet som finnes rundt omkring i mange forskjellige fasonger. Om de har samme fokus på kvalitet på DAC'n som på produktene ellers borger dette for en vinner, men hva koster herligheta tro?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Sjekket litt mer, prisen er ca US$2000.00 pr stk!! Ingen billig sak med andre ord, ca 11.600,- omregnet til NOK :)

Spesifikasjonene er som følger:

D/A Converter IC:
ESS Technology ES9018S Sabre32 Reference DAC
Sample Rates - Asynchronous USB ASIO:
44.1kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz, 352.8 kHz, 384 kHz

Sample Rates - SP/DIF:
Coaxial IN1: 44.1kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz
Optical IN2 (TOSLINK): 44.1kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz

Total Harmonic Distortion + Noise:
0.0003% @ 1KHz, 0dBFS
0.0003% @ 20KHz, 0dBFS

Intermodulation Distortion:
0.00015% @ 19KHz + 20KHz 0 dBFS
2nd order IMD

Signal-to-Noise Ratio:
123 dB, A-weighted, 2 Vrms

DAC Master Clock Jitter:
0.13 ps rms

Frequency Response:
0 Hz - 20 KHz (-0.15dB)

Phase:
Non-inverting

Channel Separation:
110 dB @ 1KHz for adjacent channels
130 dB @ 1KHz between channel groups

Digital Inputs:
USB 2.0, SP/DIF Coaxial, SP/DIF TOSLINK (optical)

Number of channels and Sample Rate:
USB: 2 to 8 channels
SP/DIF - 2 channels PCM

Operating System Requirement:
Windows 7, Windows XP or Windows Vista

Digital Volume Control Steps:
0.5 dB

Volume Matching between Channels:
Better than 0.1 dB

Line Output:

RCA jacks with gold-plated contacts

Line Output Level:
2 Vrms (unbalanced)

Line Output Impedance:
200 ohms

Line Output Offset:
< 5 mV

Headphone Amp Current Output:
700 mA peak

Headphone Amp Output Impedance:
0.25 ohm, 20-20KHz

Headphone Amp THD+N:

0.0004%, 2Vrms into 60ohms

Headphone Jack:
1/4" TRS

Power Consumption:
< 8 W

Dimensions (W x H x D):

6.5 x 2.2 x 7.9 inches (165 x 55 x 200 mm)

Weight:
1.653 lbs (0.75Kg)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg synes det var billig
en all-out TPA blir jo like dyr
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.407
Antall liker
102.439
Torget vurderinger
23
Har du ikke skjønt det enda?? Det SKAL alltid sytes over prisene her på HFS, uansett!! Unntaket er Børsen, hvor det sytes ENDA mer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og legger man ut noe gratis til avhenting, blir man skeptisk eller vil ha det hjemkjørt!
det jeg ikke fatter er hva folk betaler for pianolakkerte apekister mm og så kjøper de ikke Trio for 70K? ::)
Jesus!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva så?
har aldri hørt et system som har blitt noe bedre av å kjøre balansert!
mvh
Leif
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Da har vi ulik erfaring, gitt at resten av kjeden også er balansert.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
her gjelder det å skille snørr og barter
har du konvertert en krets fra ubalansert til balansert, alt annet uforandret og funnet at balansert er best?
i så fall må du være den første jeg har hørt om
mvh
Leif
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
LMC skrev:
her gjelder det å skille snørr og barter
har du konvertert en krets fra ubalansert til balansert, alt annet uforandret og funnet at balansert er best?
i så fall må du være den første jeg har hørt om
mvh
Leif
Nå er du på et helt annet nivå av forståelse enn meg men min erfaring er følgende:

Balansert DAC -> XLR -> Balansert Pre -> XLR -> Balansert Amp

låter vanligvis marginalt bedre enn

Balansert DAC -> RCA -> Balansert Pre -> XLR -> Balansert Amp

Så nei, jeg har ikke bygd om en balansert DAC til ubalansert, men begge de DACer jeg har daglig tilgang på har både balanserte og ubalanserte utganger. Er ikke dette en relevant sammenligning?

Er ikke også DACen i exaSounden også balansert i utgangspunktet? Vil ikke dette da si at denne DACen i prinsippet er implementert etter samme prinsipp som mine DACers ubalanserte utganger?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
veldig få s.k balanserte apparater er bygd opp differensielt
metoden til konvertering av signalet fra en ikke differensiell krets til balansert ut, vil være avgjørende for hvordan den vil lyde
kanskje den s.k ubalanserte kretsen ut fra din dac egentlig bare er ene halvdelen av det fullbalanserte signalet?
jeg kan ikke nok om temaet , men vet at balanserte apparater sjelden er det i ekte mening
som Audiomix er inne på:
balanserte kretser er dobbelt så kompliserte(og dyre), men er de bedre?
teoretisk, kanskje
i praksis neppe
har selv hatt Rowland fullbalansert system, men mitt nåværende SE rørsystem på 107db følsomme horn, er det tysteste system jeg har vært borti
hensikten med balanseringen er jo common mode rejection, så vidt jeg vet....
mvh
Leif
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg er enig i at balansert ikke er noe mål i seg selv så lenge kretsen konstrueres deretter med tanke på støy.
Men har man begge alternativer tilgjengelig klarer jeg ikke å se helt for meg at mindre støy på noe som helst vis skal være negativt, selv om den hørbare forskjellen i praksis kanskje er null.

Min klage på manglende XLR gjelder egentlig ikke lydpotensialet fra exaSounden generelt, men snarere optimal integrasjon i akkurat mitt anlegg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
mitt egentlige poeng er vel at det kan godt hende at din nåværende dac´s oppbygging gjør at den fremstår som best, når den driver balansert ut
men det betyr ikke at det gjelder en annen dac
balansert er ofte veldig fordyrende og om jeg kunne velge, ville jeg heller lagt pengene i andre ting...
mvh
Leif
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg er som sagt ikke bekymret over exaSoundens lydpotensiale og at dette eventuelt er redusert uten XLR.
Det er hovedsaklig transmisjonen etter DACens utganger jeg hadde foretrukket XLR på.

Eventuelle forskjeller vil jo være systemavhengig gitt mengden innstrålt støy og elendighet samt at det alltid er kjekt med egen jordutjevning for oss som ikke synes det er spesielt greit å skru jordkabler mellom komponentchassis.

Spesielt i et kabelreir som det jeg har bak racket, med strøm, signal og høyttalerkabler til fullt oppsatt surround og dedikert stereo, nettverksswitch med støyende veggvorte av billigste sort osv trøkka inn på 10 cm mellomrom bak racket.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har vært borti produkter som låt best balansert. F.eks Thule forsterkere. Her låt det ørlite renere og klarere med XLR. Det gjorde at små mikrodetaljer kom litt bedre frem. Ingen stor forskjell, men hørbart. Overbevist om at det skyldes lavere støynivå.

Men så er spørsmålet om det er mulig å lage ubalansert med like lavt støygulv eller under det som er hørbart? Jeg vet ikke.

Prisen på exaSound e18 var edruelig og fin. Moms og frakt vil jo komme i tillegg, så totalprisen havner nok rundt 15-16k. Det er noe mer enn hva jeg har betalt for Buffalo II og Exadevices i et mer ordinært kabinett.

Er det forøvrig noe å hente på XLR til Buffalo II? Jeg har begge deler, men har ikke sammenlignet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
veldig få s.k balanserte apparater er bygd opp differensielt
metoden til konvertering av signalet fra en ikke differensiell krets til balansert ut, vil være avgjørende for hvordan den vil lyde
kanskje den s.k ubalanserte kretsen ut fra din dac egentlig bare er ene halvdelen av det fullbalanserte signalet?
jeg kan ikke nok om temaet , men vet at balanserte apparater sjelden er det i ekte mening
som Audiomix er inne på:
balanserte kretser er dobbelt så kompliserte(og dyre), men er de bedre?
teoretisk, kanskje
i praksis neppe
har selv hatt Rowland fullbalansert system, men mitt nåværende SE rørsystem på 107db følsomme horn, er det tysteste system jeg har vært borti
hensikten med balanseringen er jo common mode rejection, så vidt jeg vet....
mvh
Leif
Tror dette mest av alt er en myte. Til hjemmebruk snakker vi om vanlig 2v og ikke mange meterne med kabel. Balansert oppbygning vil mest av alt kansellere mye egenstøy og fra PSU.

Men så er det produsenter som ikke tror på balansering i det hele tatt. Forforsterkeren til Bryston konverterer balansert til til single-ended, så over til balansert igjen.

pick your poison :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
o.t.
Man skrev:
LMC skrev:
veldig få s.k balanserte apparater er bygd opp differensielt
metoden til konvertering av signalet fra en ikke differensiell krets til balansert ut, vil være avgjørende for hvordan den vil lyde
kanskje den s.k ubalanserte kretsen ut fra din dac egentlig bare er ene halvdelen av det fullbalanserte signalet?
jeg kan ikke nok om temaet , men vet at balanserte apparater sjelden er det i ekte mening
som Audiomix er inne på:
balanserte kretser er dobbelt så kompliserte(og dyre), men er de bedre?
teoretisk, kanskje
i praksis neppe
har selv hatt Rowland fullbalansert system, men mitt nåværende SE rørsystem på 107db følsomme horn, er det tysteste system jeg har vært borti
hensikten med balanseringen er jo common mode rejection, så vidt jeg vet....
mvh
Leif
Tror dette mest av alt er en myte. Til hjemmebruk snakker vi om vanlig 2v og ikke mange meterne med kabel. Balansert oppbygning vil mest av alt kansellere mye egenstøy og fra PSU.

Men så er det produsenter som ikke tror på balansering i det hele tatt. Forforsterkeren til Bryston konverterer balansert til til single-ended, så over til balansert igjen.

pick your poison :)
Det er stort sett slik de gjør det i pro-lyd-utstyr - dvs konverterer fra og til «balansert» på inn- og utgangene, og det interne kretsløpet er ubalansert. Det primæere målet er å undertrykke common modestøy som lange kabler kan plukke opp, og å gjøre systemet noe mindre følsomt for utfordringer med jord. En differensiell signaloverføring er ideelt sett uavhengig av gjennomgående signaljord.

Det jeg har sett fra Jeff Rowland har brukt dette opplegget med konvertering til/fra balansert/ubalansert og har brukt ubalansert internt, oftest med trafokoblinger på inn/utgangene.

En annen anektdote å huske på er at en såkalt «fullbalansert» effektforsterker skal ha «live» på både pluss og minius HT-terminal, dvs de facto brokobling av utgangstrinnet.

Gevinstene ved differnesielle forsterkerkretsløp er egentlig ganske få og begrenset (undertrykking av CM-støy og forvregning av lik orden samt 6 dB mer headroom ved en gitt forsyningsspenning og et gitt signalnivå). Med tanke på at det er mer enn dobbel umake å gjøre det ordentlig, så er ubalansert internt i mange tilfeller enklere å få til bra og bedre innenfor en gitt budsjettbeskrankning.

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ingen som har latt seg friste?
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
her også?
free-riders!
takken er at ingen vil ha det når jeg skal videre ? ::)
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
shippes imorgen...pingler! 8)
mvh
Leif
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvis jeg har forstått det riktig er dette en 8-kanals dac, og da kan jeg ikke forstå annet enn at den må være et røverkjøp. En gave til alle som sysler med aktiv deling eller surround.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
LMC skrev:
shippes imorgen...pingler! 8)
mvh
Leif
Kult. Da håper jeg at vi etterhvert får en status på hvordan denne står seg mot DIY varianten!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ikke før den er solgt videre eller absorbert i "samlingen"
som folk kanskje etterhvert har fått med seg, beholder jeg kun et eks av det jeg foretrekker
resten selger jeg
never look back
liker ikke å ha nr 2 stående standby
mvh
Leif
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
LMC skrev:
ikke før den er solgt videre eller absorbert i "samlingen"
som folk kanskje etterhvert har fått med seg, beholder jeg kun et eks av det jeg foretrekker
resten selger jeg
never look back
liker ikke å ha nr 2 stående standbymvh
Leif
Akkurat ja :p ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du kan lett oppgradere.....men det koster
ingen broer brent
mvh
Leif
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Må ha en sånn dings til å veksle mellom Cullen SONOS coaxen og USB LAPTOP high rez

Hva annet kan stappes inn?

Også har jeg lyst på en blå lysdiode midt på foran slik at det matcher First Watt forsterkerne (regner med at jeg får idiotstempel nå) ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
klipp over ledningen til den blå lysdioden i Pass´n
den bølgelengden er intens og fæl å se i mørket!
har du vurdert rosa? ::) mykt og koselig ;D
mvh
Leif
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
He he. Tenkte jeg det ikke :D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hvordan gikk det her da LMC, har du fått testet denne noe særlig?

Er det så at denne bruker USB -> S/PDIF-converter eller transporterer den I2S over USB?
 
O

Oblivion

Gjest
JENO skrev:
Hvis jeg har forstått det riktig er dette en 8-kanals dac, og da kan jeg ikke forstå annet enn at den må være et røverkjøp. En gave til alle som sysler med aktiv deling eller surround.
For optimal ytelse kan en koble sammen alle de 4 venstre kanalene og de 4 høyre kanalene og få 50 ohm utgangsimpedans i stereo.
Ville sjekket med George om en trenger en 10 ohm serie motstand eller om en kan koble direkte.
I driveren skal det være mulig å sette opp til å sende 2 kanal ut på alle 8 kanaler.
Dette er i allefall mulig på exaU2I enheten.

En oppnår 6dB bedre signal støyforhold blant annet....

Hvis det går ann å invertere 1/2 parten av kanalene i setup kan en gjøre som forklart over med driver og koble og få to balanserte kanaler med 100 ohm utgangsimpedans i hver fase..
Med 3dB bedre signalstøyforhold pr. fase...

Det er her diskusjonen om RCA vs. XLR oftest stanger:
Skal en oppnå like gode signal støyforhold med XLR må en inn med dobbel mengde hardware..
Det som en oppnår med balansert kabel vil i mange tilfeller ikke kompensere for 3dB høyere støyterskel.

Ellers har jeg ikke hørt denne DACen selv, hadde booket fly hjem og det ble ikke tid til demo før den dagen jeg måtte reise, men jeg fikk referat fra de som var med på demoen hvor de sammenlignet med mye annet utstyr.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kommer tilbake, men Raymond er på sporet av det jeg gjorde
mvh
Leif
 
Topp Bunn