Få balanse i vinylavspillingen?

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Hei alle vinylvenner: Er det noen som har tips om hvordan man i praksis får tatt ut balansert signal fra en arm med fempolet Din-kontakt? Jeg har mulighet for "balansert inn" på RIAAen min. Var inne på Elfa og så at det er mange DIN-kontakter å få kjøpt, men ser ikke hvordan jeg skal klare å montere to Silk-interconnecter (mitt foretrukne merke) på en slik kontakt. Vet noen om kontakter som har "mer plass"? Eller om det fins overganger? Altså fra DIN til dobbel XLR?
Hilsen en som er i ferd med å banke rusten av vinylsamlingen igjen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hvorfor? Når pickup ikke er balansert ut?

Arne K
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mulig det vil kunne gå.
Du må i så fall få tak på begge "ender" av signalet fra PU og lage en kunstig jord slik at signalet blir balansert. Jeg vet ikke om det vil virke. Jeg er ganske sikker på at det ikke har noen hensikt.
Men det er jo slikt en lærer av om en gjør et forsøk :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke en pickup lagt opp balansert av natur? Trodde det jeg. Egen pos og neg uten jordforbindelse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja der i den første linken står det jo visserlig at MC-pu'er er balanserte av natur (ved pos og neg), og at det er rart at det ikke er oftere brukt balansert system fra pu til riaa.

Lite klipp;

Normally balanced connections have 3 conductors: positive, negative and ground.
But in the case of eg. cartriges or microphones, which are balanced sources with just 2 conductors - positive and negative. The technical term is floating balanced or balanced without ground. Yes this is TRUE balanced! The positive signal is connected to one dedicated amplifier stage and the negative signal is inverted and also connected to one dedicated amplifier stage = differential amplifier!
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Vidar P skrev:
Er ikke en pickup lagt opp balansert av natur? Trodde det jeg. Egen pos og neg uten jordforbindelse.
Det er også min oppfattelse.

Todani skrev:
Hei alle vinylvenner: Er det noen som har tips om hvordan man i praksis får tatt ut balansert signal fra en arm med fempolet Din-kontakt? Jeg har mulighet for "balansert inn" på RIAAen min. Var inne på Elfa og så at det er mange DIN-kontakter å få kjøpt, men ser ikke hvordan jeg skal klare å montere to Silk-interconnecter (mitt foretrukne merke) på en slik kontakt. Vet noen om kontakter som har "mer plass"? Eller om det fins overganger? Altså fra DIN til dobbel XLR?
Hilsen en som er i ferd med å banke rusten av vinylsamlingen igjen.
La oss begynne med det du (kanskje) vet: Hvor er rød, hvit, grønn og blå i kontakten til armen?
Hvis de har hver sin «pinne» er det relativt enkelt. Dersom signel-minus'ene er koplet sammen, som i en standard DIN-kontakt, er det verre. I det sisrte tillfellet må kontakten foranders eller fjernes. Dette hadde ikke jeg begynt på hvis det alerede er mulig å spille med armen.

Har rød, hvit, grønn og blå hver sin «pinne», kan du kjøpe plugger og kabel og kople som vist på side 3 i: http://www.aqvox.com/download/PHONO2CI_manual_en.pdf

Edit: Rettet stavefeil. :-[
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror at for så godt som alle armer, også de med RCA, på markedet idag (med unntak av Rega og varianter av de, som jo har felles jord og negativ) så er signalnegativ for de to kanalene fra pu ikke koblet sammen. De er heller ikke koblet med chassisjord, men har gjerne en separat femte forbindelse for det.

Ie de har en flytende balansert konfigurasjon så langt jeg kan forstå. Derfor tror jeg JHolm har helt rett; det burde vel egentlig bare være å følge hver av de fire lederne for seg, og betrakte chassisjord separat.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Flisespikking, men "gutter" som J.Carr og J.Hagerman er enig om å kalle utgangen fra pickup som "floating single-ended"...

Arne K
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hvis du har en MC-pickup så lager du en slik kabel selv. Du har da i DIN-kontakten to leder for hver XLR-kontakt, to for venstre og to for høyre kanal, en pluss og en minus. Den siste er felles jord. Du må selvfølgelig være i stand til å finne ut hvilke kontakt i DIN-pluggen som hører til hvilken pinne på pickupen. Dette må du ikke måle med pickupen tilkoblet. Du må altså koble fra alle pinnene og måle. Når du har finnet ut dette, lager du en godt skjermet kabel som går til to stk XLR.
Mvh Roger
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jeg tror at for så godt som alle armer, også de med RCA, på markedet idag (med unntak av Rega og varianter av de, som jo har felles jord og negativ) så er signalnegativ for de to kanalene fra pu ikke koblet sammen. De er heller ikke koblet med chassisjord, men har gjerne en separat femte forbindelse for det.

Ie de har en flytende balansert konfigurasjon så langt jeg kan forstå. Derfor tror jeg JHolm har helt rett; det burde vel egentlig bare være å følge hver av de fire lederne for seg, og betrakte chassisjord separat.
Enig !

de Rega eierne som fortiler over dette kan gjøre sin Rega arm "balansert om de ønsker, et lite DIY triks her:

-Ta av armen
-skru ut den lille umbrakoen som holder plast pluggen i bunn av arm basen (der kablene går inn / ut av armen)
-ta ut pluggen
-kutt forbindelsen som lager felles jord og sjekk at armen ikke er elektrisk forbundet med minusen på utgangene og at minusene ikke er forbundet med hverandre
-lag en ny jordkabel som festes i gods i armbasen
-drill et ekstra hull i plast pluggen for den nye jordkabelen
-lag en ny jord kabel av en enkel TYNN kobberkabel helt fra PUfestet (fjern noe maling under PUfestet) til armbasen (denne kabelen kan legges utvendig på armen)
-sett sammen armen
-sett på armen med den nye tynne jordkabelen som presses mellom armbasen og platespilleren slik at det blir jordforbindelse mellom PU og armbasen
-nå har du en arm med seperat jordforbilndelse .
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Takk for de mange gode og seriøse svar!
Jeg er fullstendig blank når det kommer til matematikk og fysikk, men har da svingt loddekolben noen ganger opp gjennom, og ja, ny MC-pickup inngår i de pågående nyinvesteringene.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men i samtaler med Leif Erstsen i DP har jeg fått høre at muligheten for å kjøre XLR "tvers gjennom" med hans RIAA, vil gi flere sannsynlige gevinster. Men det virker jo innelysende at med så svake signaler vi her har med å gjøre, blir støykontroll viktig, og balanserte løsninger stiller sterkt i så måte.
Gruer meg til å jobbe med så trange greier, men med interesse, litt tålmodighet og investering i et forstørrelsesglass skal det nok gå. - Fikk en overraskelse for en stund siden da jeg for første gang på lenge skulle lodde sammen noen interconnecter: Jeg klarer ikke lengre å se hva jeg holder på med!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Balansert eller ikke balansert PU er egentlig ei avsporing. Signalet ut fra PU (spolene i PU) er i utgangspunktet flytende (dvs udefinert) ift jord/chassis. Noen PUer kobler RG & LG sammen, evt også til chassis i PU, tilsvarende er det noen armer som kobler RG og/eller LG til chassis (jf Rega). Så lenge signalet fra PU ikke kobles til jord/chassis på veien til RIAA, så er det opp til RIAA hvordan signalet fra PU kobles til jord - dvs enten tradisjonelt med LG og RG til signaljord eller mer utradisjonelt med LG og RG definert ift signaljord med en motstand og forsterket ift L og R - dvs balansert eller rettere differneiselt.

mvh
KJ
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Mi erfaring er at hvis man begynner å plukke på dette så ender man opp med brum........
Det har skjedd begge ganger jeg har prøvd, på to forskjellige armer og pickuper uten at jeg klarte å
få vekk brummet. Måtte koble tilbake til orginalt igjen.
 
Topp Bunn