Får ikke macmini til å funke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke macmini til å funke :-\
    Kom hjem i dag og skulle rippe 2 cder, på min macmini som står borte ved anlegget.
    Bruker delt skjerm og macmini ble vist under delt, jeg startet iTunes (trur eg :-\ akkurat nå så husker jeg ikke) puttet inn første cd, men fikk bare beskjed om at den ikke kunne leses, samme med neste, men det gikk greit på iMac.
    Edit; mener å huske at jeg startet iTunes/PureMusic førstja, og så putta jeg inn cd.
    Slo så macmini av og på med men nå dukket den ikke opp i delt.
    Da måtte jeg jo koble til tastatur, mus og plasmaen via HDMI kabel, og det eneste som dukker opp er menylinja nederst med div. porgrammsymboler, men de lar seg ikke åpne.
    Prøvde en gang til og slå av og på macmini, nå med alt og eple nede (option/command) det tok jævli langt tid før det var klart, men dessverre med samme resultat.

Edit; legger til at jeg med menylinja, mener programmenyen, derutover finnes ikke annet enn bakgrunnsbildet, da er det jo heller ikke mye en får gjort (fra menylinja øverst)

Prøvde så å registrere meg på mac1 med brukernavn og email skrev så inn det jeg skulle og fikk beskjed om at passord var sendt til meg på email.........men ikke fått noka :-\

Derfor prøver jeg å få hjelp her.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde jeg tok av macminien sitt skjermbilde.
    Jeg får jo startet, det dere ser er det som kommer opp og jeg får flyttet på musepil og trykket på de forskjellige programmene, men de står bare og hoppe uten at noe mer skjer.
    Eplemenylinja øverst er jo ikke synlig og da.................... hva kan det være?
    Hva slags type problem?

Mvh.KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ser ut som om du ikke har full oppstart. Harddisk-ikon burde ligge på skrivebordet. Prøv som Vidar foreslår. Steng av helt og sett på strømforsyningen igjen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Kan hende cd-en er problemet, at alt henger pga den. Prøv å få den til å mate ut cd-en først.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjest skrev:
    Kan hende cd-en er problemet, at alt henger pga den. Prøv å få den til å mate ut cd-en først.
    Rett ut en binders og stikk den inn i hullet ved siden av cdspalteneventuelt start opp i sikker modus og mat ut cden ( hvis det er problemet)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Endelig så trådde folk til.
    Skal ta det punkt for punkt.

Vidar P. ja jeg har flyttet macmini ned til kjeller for å få jobbet enklere og med LCD skjerm, så strømmen er kuttet.
    Samme til vg.
    Gjest cd fikk jeg matet ut via delt skjerm første gangen, men så slo jeg av macmini og etter det så dukket den ikke opp i delt.
    Cd får jeg da matet ut med tastatur.

Har nå prøvd å starte i sikker modus som anvist på linken, med akkurat samme sluttresutat.
    Det tar ca. 5 minutter+/- å komme frem til det samme bildet som vist over.
    Får opp eple på hvit skjerm, så kommer "urskiva" opp samt en indikator som viser fremdriften av oppstart og derfra og ut går det flere minutter.
    Maskinen fungerer jo forsåvidt den starter og jeg kan slå den og bevege musemarkøren, men det er jo alt da.

Takker, flere tips forklaringer?
    Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    KW skrev:

Vidar P. ja jeg har flyttet macmini ned til kjeller for å få jobbet enklere og med LCD skjerm, så strømmen er kuttet.
    Samme til vg.
    Gjest cd fikk jeg matet ut via delt skjerm første gangen, men så slo jeg av macmini og etter det så dukket den ikke opp i delt.

Har nå prøvd å starte i sikker modus som anvist på linken, med akkurat samme sluttresutat.
    Får opp eple på hvit skjerm, så kommer "urskiva" opp samt en indikator som viser fremdriften av oppstart og derfra og ut går det flere minutter.
    Maskinen fungerer jo forsåvidt den starter og jeg kan slå den og bevege musemarkøren, men det er jo alt da.

Mvh.KW
    Har du operativsystemet på cd. Hvis så, kan du forsøke å borte maskinen fra cd eller minnepinne

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ser ut som om du ikke har full oppstart. Harddisk-ikon burde ligge på skrivebordet. Prøv som Vidar foreslår. Steng av helt og sett på strømforsyningen igjen.
    Ja, det er jo det som er merkelig, på en måte så virker jo maskinen, men HD og eplemeny dukker ikke opp og ikke hjelper det å dobbeltklikke på div. program av de synlige der nede.
    Jeg la merke til at når jeg holdt musemarkøren over det programmet jeg hadde prøvd å få opp så kom dette roterende regnbuehjulet opp og uten å være sikker, så virket det som at jeg karte å avbryte det med alt+eple og esc.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    KW skrev:

Samme til vg.

Mvh.KW
    Har du operativsystemet på cd. Hvis så, kan du forsøke å borte maskinen fra cd eller minnepinne
    Ja, jeg har funnet frem både den og application innstalldvden.

Men er det uten problemer for ting jeg har liggende å prøve kun MacOS X installdvd?
    Takker til alle som prøver å hjelpe.
    Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    KW skrev:
    65finger skrev:
    KW skrev:

Samme til vg.

Mvh.KW
    Ja, jeg har funnet frem både den og application innstalldvden.

Men er det uten problemer for ting jeg har liggende å prøve kun MacOS X installdvd?
    Takker til alle som prøver å hjelpe.
    Mvh.KW
    Mener å huske at du får noen valg når du dytter inn oppstartdiscen. Jeg har ikke gjort det siden før OSX så jeg er usikker

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Boot fra dvden og gå inn på diskverktøy og verfiser oppstartdisken du vanligvis bruker, merk disken og merk fanen førstehjelp og kjør på. Diskverktøy har gode hjelpemuligheter når du står fast.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.978
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et lignende problem. Løsningen var så enkel at det var flaut... Maskinen var satt opp med to skjermer og den andre skjermen var satt til hovedskjerm uten at jeg var obs på det. Da ble det akkurat dette problemet fordi ting faktisk fungerte, men jeg så det ikke.... Kanskje det kan være noe slik da du har koblet opp og ned med flere skjermer?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Holmestrand
    vredensgnag skrev:
    Det er ikke alltid at harddiskikon vises på skrivebordet.
    Trykk heller Kommando-opt-esc. Da kan du stoppe et og et program uten å bråstoppe hele boksen som du gjør ved å ta strømmen.
    Jeg har aldri vært spesielt forsiktig med slikt og ahr aldri opplevd noe problem med tverrstopp, men litt mykere nedstinging skader ikke. Spesielt siden man faktisk kan finne skurken på vei ned.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Holmestrand
    MML skrev:
    Hadde et lignende problem. Løsningen var så enkel at det var flaut... Maskinen var satt opp med to skjermer og den andre skjermen var satt til hovedskjerm uten at jeg var obs på det. Da ble det akkurat dette problemet fordi ting faktisk fungerte, men jeg så det ikke.... Kanskje det kan være noe slik da du har koblet opp og ned med flere skjermer?
    Dokk og meny er vanligvis på hovedskjermen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Holmestrand
    johnnygrandis skrev:
    Boot fra dvden og gå inn på diskverktøy og verfiser oppstartdisken du vanligvis bruker, merk disken og merk fanen førstehjelp og kjør på. Diskverktøy har gode hjelpemuligheter når du står fast.
    Denne har nok startet. Dokk kommer nokså langt ut i oppstart, så jeg tror ikke boot fra DVD i dette tilfellet bringer noe nytt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Holmestrand
    Når OS X krangler er det ofte feil i library. Det kkan derfor være en ide å opprette en ny bruker (eller bare bytte til en annen) og se hvordan ting ser ut der. Vær klar over at det finnes library for både bruker og for system. De for systemet er globale, og er det feil er hjelper det ikke med å bytte bruker.
    I library ligger det innstillingsfiler for OS X og for de forskjellige programmene. Disse kan lage mye mye moro. Feil kan rettes ved å slette ting her, men gjør du noe feil<det kan det også bety at systemet har bootet for siste gang, så vær forsiktig!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Saken er at jeg får slått av maskinen, jeg får slått den på, "urviseren" starter under eplet og går i nærmere 5 minutter og det er vel unormalt, så kommer bakgrunn opp og så dokken og musemarkøren som jeg kan bevege.
    Ikke noe annet synes da og jeg kan også dobbeltklikke på de av programmene som vises i dokken, de begynner å hoppe opp og ned som jo er normalt, men ikke no program i dokken får jeg opp.
    Jeg kan trykk på application og da kommer vindu opp med alt der, så lenge jeg holder trykket på musa.
    Altså maskinen starter hver gang den ved forsøk, men jeg får jo ikke gjort noe fordi jeg ikke kommer til menyer eller får startet noen programmer.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    MML skrev:
    Jeg har ikke satt opp macmini mot noen bestemt skjerm, den brukes kun som musikkavspiller og blir styrt
    fra en iMac under delt der, den står nå mot den LG tv som jeg brukte første gang jeg satte den opp.
    Da jeg kom hjem og skulle rippe skivene så "startet" (åpnet) jeg macmini delt på iMac, startet så iTunes/PureMusic gikk så bort til macmini og putta inn cden, så tilbake til iMac bare for å se at det kom opp et skilt som fortalte at cden ikke var lesbar eller mulig å lese, jeg ble da raskt litt små forbannet siden jeg trodde det kunne være noe galt med cden.
    Men det viste seg raskt at begge gikk å rippe på iMac og begge fikk samme negative beskjed på macmimi.
    Så tenkte jeg at jeg bare måtte restarte macmini som første forsøk, men valgte å slå av fra iMacen, men slå på igjen må gjøres fysisk på macmini, det ble gjort men da dukket den ikke opp på iMacskjermen under delt...........kun timecapsule fantes da der.
    Etter dette så funket ikke macminien som normalt.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om Finder ikke starter. Har du prøvd å resette PRAM? Hold CMD-ALT-P-R inne mens maskinen starter og vent til oppstartslyden har er spilt to ganger. Så kan du slippe tastene.

Bruker du Lion? I så fall kan du holde inne ALT-tasten ved oppstart og velge å starte fra en reparasjonspartisjon der du kan reparere OS-installasjonen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bruker ikke Lion, men Snowleopard.

Skal det du nevner holdes inne fra før første oppstartslyd eller så raskt som mulig etter?

Har prøvd CMD-Alt men ikke sammen med P-R, skal prøve nå.

Har prøvd nå, men jeg slapp etter andre gangs oppstartslyd og fikk en tredje oppstartslyd etter det ???
    Den bruker også nå flere minutter, så jeg får vente å se.
    Takker Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Før første oppstartslyd. Hold tastene inne til oppstartslyden har spilt to ganger.
    Det som skjer er at Parameter RAM (PRAM) resettes. Det er her en del parametre som skal lagres mellom sesjoner oppbevares. Noen av disse kan det være feil med. Vet ikke om det vil hjelpe.
    En annen kombinasjon er Cmd-Alt-A-V som resetter audio/video systemet på maskinen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Samme resultat, har prøvd en gang til, slapp etter andre gangs oppstartslyd med samme forløp, altså
    en tredje gangs oppstartslyd.
    Kanskje jeg skal holde nede litt lengre etter andre oppstartslyd?

Edit; Nå prøvde jeg å holde lengre, men da bare fortsatte oppstartslyden for tredje og fjerde gang og ville antagelig bare fortsatt.
    Oppstartslyden kommer ganske raskt påfølgende hverandre..........ca.5-8 sekunder.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Nei. PRAM er resatt etter andre oppstartslyd - du hørte kanskje at lydvolumet var anderledes andre gang?
    Det var et "long shot" uansett. Som sagt virker det som om Finder ikke starter. Det er ingen indikasjon i docken på at Finder er startet, og når menylinjen mangler er det en annen indoikasjon.
    Her du prøvd å starte maskinen mens du holder SHIFT-tasten nede? Da starter den uten at det lastes inn kext-er (kernel extensions).

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg kan ikke ense at lydvolumet er forskjellig fra første til andre gang.
    Har nå også prøvd med bare shift, samt enda en gang med com+alt +p+r.

Lyden er ikke forskjellig fra første til andre oppstartslyd, helt lik.
    Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Har du prøvd å starte maskinen fra installeringsCDen? Hold nede Alt-tasten når du starter maskinen så skal du kunne velge hvilken disk maskinen vil starte fra.
    Alternativt kan du koble minien til iMacen din med en FireWire-kabel og montere den som en ekstern disk for å kjøre diskverktøy på disken. Hold i så fall nede T -tasten når du starter minien. Da skal den starte i Target disc mode og dukke opp som en ekstern harddisk.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da begynner vi å bevege oss inn i et område hvor jeg nok vil slite noe.
    Regner med at du med installcd, mener min Os X installdvd....og på den så står det...............

<To start upfrom mac OS X hold down the C key as the computer starts up>

??? ....... men når skal jeg putte inn denne dvd?

Nå når macmini tross alt er på..........og så slå av og så starte med C nede som det står eller med alt tasten som du sier?

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da tok jeg sjansen på å sette inn Install OS X dvd..........ingen ting dukket opp og nå får jeg heller ikke matet den ut :-\

Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    KW skrev:
    Da tok jeg sjansen på å sette inn Install OS X dvd..........ingen ting dukket opp og nå får jeg heller ikke matet den ut :-\

Mvh.KW
    Har du forsøkt å omstarte maskinen og så holde den aktuelle tasten nede

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    I og med at Finder ikke kjører er det ikke rart at DVD-en ikke dukker opp. Slå av maskinen og start den på nytt mens du holder C inne. Da skal den starte fra DVD-drevet. (Alternativt kan du holde inne Alt - da skal du få en liste over alle monterte volum som har en gyldig OS installasjon - og så kan du velge hvilken du vil bruke - men i ditt tilfelle skal du jo starte fra DVDen, så du kan like gjerne holde C inne og starte fra DVDen direkte).

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Holmestrand
    her skytes det i hytt og pine. Dette er ikke PRAM, og løsningen er heller ikke å installere på nytt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Problemet her er jo at Finder ikke starter, så man kommer ikke til for å endre innstillinger i bibliotekene. Eller å opprette en ny bruker for å se om det hjelper. Ikke hjelper det å starte i safe-mode heller.
    Jeg har foreslått å starte maskinen i Target-mode. Da vil man jo kunne gjøre alt dette, men som du sier kan det være litt "kilent" å endre innhold i bibliotekene. Resette PRAM er jo alltid et greit sted å begynne.
    Har du noen bedre forslag?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg startet fra Install dvd og fikk da til å kjøre diskverktøy og reparer Macminiens HD.

Her er resultatet av det.

Hvordan tolker jeg dette?

Jeg har ikke rep. diskrettigheter, burde jeg det før det jeg har gjort?

Mvh.KW

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Det er i hvertfall tydelig at disken din ikke er helt i form. Jeg kan for lite om dette til å si så mye om hva de forskjellige feilmeldingene betyr i detalj. Det er tydeligvis en feil i filkatalogen på disken. Disk Warrior ville kanskje kunne reparere det.
    Det sikreste er nok å reinstallere. Har du backup? Hvis ikke bør du prøve å montere maskinen som en eksterndisk (via FireWire som jeg nevnte tidligere) og kopiere de filene du vil ta vare på.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ottare

Så dette er ikke en HD krasj fullt ut?

Reinstallere med begge dvdene, både OS og applications?
    Jeg har nok ikke sikkerehetskopiert denne nei, men så er det jo heller ikke særlig med ting i den heller.
    All musikken er på ekstern HD, det eneste er vel Pure Music og den har jeg heller ikke på iMacen.
    Ikke vet jeg hvor jeg har koden heller, men bør vel la seg gjøre å få ny?

Firefox er jo bare å lesse inn på nytt og mer kommer jeg ikke på i øyeblikket, den brukes jo kun som
    musikkavspiller.

Altså det er faktisk ingen ting lagret som det er viktig å beholde, derfor har jeg heller ikke denne koplet til timecapsule for sikkerhetskopiering.
    Musikken har jeg da (så langt eg trur) på timecapsule (fra iMac) selve iMacen og den eksterne til macmini.............samt en ca. 2/3 første delen av min musikk på ytterligere en HD.

@ Digiman
    Skal prøve Diskrep. nå.............bare det at nå er det feltet grått og det er også Macmini HD oppe til venstre :-\

Mvh.KW

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Trondheim
    Bare klikk på den disken du vil forsøke å reparere, så blir det mulig for deg å velge "Reparer disk". "Macintosh HD" er grået ut fordi den ikke er montert.

Nei, det er sannsynligvis ikke et fysisk diskkrasj - disken din er nok OK, men det er feil på filkatalogen (der informasjonen om innholdet på disken lagres).

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kan tenkes at katalogen har blitt tullerusk og ergo får du dette problemet. Har opplevd det ved noen anledninger selv på jobb.
    DiskWarrior kan lage en oppstart CD disk som du kan starte med ved å holde C eller Alt nede. Den reparerer endel typiske disk problemer, som ikke Diskverktøy klarer. Forutsetter selvsagt at ikke disken har en hardware feil :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn