Har store problemer med å få skrudd av «kuppelen» på denne lampen hos min gamle far. Den sitter bom fast! Er det noen kloke hoder som har forslag til løsning, aller helst uten at den går i tusen knas?
De der har en fantastisk evne til å ete seg fast med tida.... varmluftpistol alt. hårføner på metallet kan funke... ellers er det forsiktig vigling på kuppelen som oftest får det til å løsne.... på den annen side, så 'kan' det være såpass korrodert også inni gjengepartiet at det kan bli vanskelig... den type støypegods eser litt ut når det korroderer..
Forsiktig kakking men en hammer, ikke på glasset menn kuppelen har jeg gjort på lignende lampe.
Samtidig som jeg prøver å skru.
Pump gjerne på med litt WD 40 i fremkant.
Ja slike pleier å sitte godt fast.
Er jo å regne som verneverdig :=)
Regner med at det er en gummipakning i bunnen av det gjengepartiet som kuppelen sitter i. Slikt gjør at det setter seg etter hvert, så bruk WD40, CRC eller noe annet som kan løsne på det.
Brukte hvite glasskupler kr. 30 per stk. 10 kupler med åpning innvendig mål 68 mm og diameter ca. 16 cm. 1 kuppel med åpning innvendig mål 68 mm og diameter 15 cm 1 kuppel med åpning innvendig mål 72 mm og diameter 14 cm 1 kuppel med åpning innvendig mål 63 mm og diameter 13 cm
Man må bruke gummipakning på glasskuppel, eller kan kuppelen sprekke. Litt silicon spray på gummipakningen hjelper. Alternativet er en Rondo plastkuppel Noe erfaring med elektrikker yrket hær
Er elektriker, og har vel egentlig sagt mitt. Klart at nostalgi har en viktig funksjon, men på et eller annet punkt krysser nostalgien funksjonen. Selv er jeg middelaldrende og må ty til progressive briller. Ser fortsatt ikke vitsen i å bevare en 30-40 år gammel utelampe hvis hovedfunksjon er å belyse et viktig område. Har vært på jobb i Sogn og kjørt forbi Heibergske Samlinger minst 8 ganger denne uken. Ser fortsatt ikke den helt store verdien i en -70/80talls utelampe.