Følger du med på ny musikk?

Følger du med på ny musikk?

• Er med, følger godt med på relevante radio/media

Stemmer: 0 0.0%
  • Over middels, mye nytt moderne musikk og sjangre

• Sånn passe, får med meg det populære nyskapende

• Får med meg noe, har et par moderne plater

• Ikke interressert, lages bare møl nå for tiden

• (blankt)

• Totalt antall stemmer
    0

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Synes du selv at du følger med på ny musikk?
Da mener jeg ikke at du vet hva som er på topp-20 til en hver tid, men at du faktisk får med deg når det kommer noe ny og bra musikk, i hvertfall innenfor de sjangere du har interesse av.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.429
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Følger med innen de sjangere som interesserer meg, dvs. du finner IKKE de på topp20.
Bruker for det meste internett, både til å handle og holde meg oppdatert.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
relevante radio. finnes det? radio er jo en skam :=

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Ikke let å følge med, blir jo spyttet ut enorme mængder med ny musik. Bruker for det meste nettet for å holde meg oppdatert, kan sitte i timer å bla og lytte på foreks.
http://www.allmusic.com/, ikke mye av den musikken jeg finner interessant finnes på top 20 listen. Og ny musik for meg kan like godt være produsert på 60 tallet. Et annet bra sted å følge med på nytt og gammelt nytt, er jo her på sentralen, tråder som "hva lytter du til i dag" er jo glimrende ;D

Mvh. Tom-Erik

T

theStig

Gjest
For meg er uttrykket "ny musikk" det samme som klassisk pling-plongmusikk skrevet av komponister som enda lever. Og ja, det følger jeg med på. Her skjer det mye spennende.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Ikke let å følge med, blir jo spyttet ut enorme mængder med ny musik. Bruker for det meste nettet for å holde meg oppdatert, kan sitte i timer å bla og lytte på foreks.
http://www.allmusic.com/, ikke mye av den musikken jeg finner interessant finnes på top 20 listen. Og ny musik for meg kan like godt være produsert på 60 tallet. Et annet bra sted å følge med på nytt og gammelt nytt, er jo her på sentralen, tråder som "hva lytter du til i dag" er jo glimrende ;D

Mvh. Tom-Erik
Visst finnes det  radioprogrammer til meget allsidig bruk, jeg nevner (det geniale er at NRK har fritt tilgjengelig spillelister fra alle de dedikerte musikkprogrammene):

Her er det mye bra for musikkinteresserte!!
Petre:
DJ-friendly - fokus electronica (mye som kan lastes ned fritt - sjekk spillelister
Harald Are Lund - nytt og gammelt helt fri for sjanger (nesten
Urørt - mye rart fra Petre sine urørt sider (kan lastes ned fritt)
Pyro - ny og gammel rock/heavy rock
Tinnitus - metall
P2
Wasabi - Veldig variert, mye nye og gamle semihits - sjangerløst

osv...

Følger man med litt her er det umulig ikke høre et og annet nytt eller gammelt uhørt som fenger (i hvertfall for meg som mangler bredde fra 60-70-tallet)!

K

kbwh

Gjest
Kult med et metallprogram som heter Tinnitus!

NRK P2 har i tilegg til utmerkede Wasabi kjekke programmer som Midt i musikken, Blindebukk, torsdagskonserten og På sporet for de av oss som liker klassisk også.

I

ijustpop

Gjest
Mange bra radioprogrammer som er nevnt. Popfront på P2 er min favoritt. Cowboy og Indianer på P1 bør nevnes. Ellers så hører jeg på Wasabi om jeg kan. Pyro hvis jeg har lyst og rett som det er skrur jeg inn Harald Are Lund.

Er rimelig oppdatert på det aller meste av ny populærmusikk. Kjøper 2-3 musikkmagasiner i måneden. Og leser et par til på Narvesen.

O

om.s

Gjest
Stemmer blankt, i betydningen at jeg mener det lite orginal musikk som ser dagens lys, man kaller seg jo musiker etter å handlet pc på el-kjøp.

Det var bedre musikalske tider før.....

mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Kan jeg få lov til å betrakte dette som sneversynt? ???

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Forresten så er det et program med NRK O'musikk-Guru (?) Harald Are Lund på NRK2 i morra kl 19:25 - reprise av lydverket fra onsdag. Vel verdt en kikk!

O

om.s

Gjest
Kan jeg få lov til å betrakte dette som sneversynt?  ???
Det er vel ikke sneversynt å mene at det var mer orginal musikk tidligere enn nå?

mvh

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
følger med innen sjangeren min ja. scream mag er fast musikk blad kjøp.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Det er vel ikke sneversynt å mene at det var mer orginal musikk tidligere enn nå?

mvh
Det jeg mener å si er at det i dag lages utrolig mye musikk på pc og at det faktisk er noe som er bra.
Det at man i dag kan handle en PC og deretter lage musikk (eller i hvertfall setet sammen lyder) gjør at det åpner seg en hel ny verden, at en hel mengde "nye" mennesker prøver seg og faktisk får noe på "tape" (les lagt ut på nettet) Dette er en endring i hvordan musikk skapes og formidles. Å si at dette er en negativt vil jeg si er å stenge ute det moderne. Jeg tror ikke det vil medføre at mindre bra musikk lages, men kanskje at mer dårlig musikk lages. I så måte blir det jo en jungel å finne fram, men det finnes jo hjelp å få...

O

om.s

Gjest
Det jeg mener å si er at det i dag lages utrolig mye musikk på pc og at det faktisk er noe som er bra.
Det at man i dag kan handle en PC og deretter lage musikk (eller i hvertfall setet sammen lyder) gjør at det åpner seg en  hel ny verden, at en hel mengde "nye" mennesker prøver seg og faktisk får noe på "tape" (les lagt ut på nettet) Dette er en endring i hvordan musikk skapes og formidles. Å si at dette er en negativt vil jeg si er å stenge ute det moderne. Jeg tror ikke det vil medføre at mindre bra musikk lages, men kanskje at mer dårlig musikk lages. I så måte blir det jo en jungel å finne fram, men det finnes jo hjelp å få...
Jeg har vel aldri hatt problemer med å plukke opp musikk, har vel mer eller mindre på ett generellt grunnlag fulgt med siden begynnelsen på 80 tallet, men det skal sies at det blir mindre og mindre interessant å følge med på den "nye" musikken, opplever det mer interessant å søke i litt eldre årganger, utrolig mye man har misset underveis, men dette kan jo også være en kombinasjon med økende alder osv ;) .....

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Den beste og mest innovative musikken ble lagd på 50-60-70 tallet.
Det som er lagd etter det, er stort sett bygd på det som ble skapt da.
Finnes kanskje noen få unntak. Rap har jo slått igjennom senere.
Men det kan vel egentlig ikke regnes med. Ikke hos meg ihvertfall.

K

kbwh

Gjest
Det som er lagd etter det, er stort sett bygd på det som ble skapt da.
Finnes kanskje noen få unntak. Rap har jo slått igjennom senere.
Men det kan vel egentlig ikke regnes med. Ikke hos meg ihvertfall.
Nå er du snever. De lagde svært god musikk i Wien på sytten og attenhundretallet også. Har du hørt Arne Nordheims siste?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Hvis jeg ikke lider av total erindringsforskyvning, så skrev jeg
musikk. Noe av den gamle klassiske musikken kan vel tolereres.
Men det som Arne Nordheim lager ? Hadde det vært lagd på den tia
er jeg sikker på at det hadde vært brukt for å få fram tilståelser.

K

kbwh

Gjest
Du har tydeligvis solide vegger.
En god begynnelse kan for deg være å dele musikk inn i hva du liker og ikke liker. Da slipper du å framstå som uutdannet.

T

theStig

Gjest
Går ut fra at du mener 1750-1770....? joa, det kom mye bra da, men det skjedde mye både før og etter....

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Ok. Uutdannet. Rock.
Utdannet. Klassisk. (Nordheim)

K

kbwh

Gjest
Får jeg lov å like Stones når jeg også liker Nordheim? ;-)

T

theStig

Gjest
Apropos Arne Nordheim. Hva hadde dagens moderne elektroniske musikk vært uten han? Han var og er en stor innovatør på alle måter! Utrolig hvor historieløse og snevre enkelte avslører seg for å være... Og dessuten ... han har også skrevet "vanlig" musikk, som faktisk er svært vakker. F.eks liker jeg veldig godt hans korstykke som heter Tres Lamentationes.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
;D ;D ;D ;D
Selvfølgelig kan man like mange sjangere. Og jeg syns det er veldig bra at folk ikke er hårsåre.
Nå skal jeg sette på Le Nozze Figaro med Wiener Philharmoniker under ledelse av Claudio Abbado.
Etterpå blir det nok Dylan. Senere setter jeg på John Coltrane
The Complete Africa/Brass Sessions.

S

slowmotion

Gjest
Ikke interressert, lages bare møl nå for tiden

hmmmm, men det er desverre den instillingen jeg får ,
i hvert fall når det gjelder musikk som er "pop" i dag.
Det kan virker som om det som kommer av nye artister og
ny musikk i dag kun er oppgulp av det som var før.

Kjøper jeg noe av "nye" artister ender det som regel med at jeg angrer på kjøpet. Bortkasta penger. Dessuten er lyden som regel ræva.

Og da har jeg vel plassert meg selv aldersmessig også,
vil jeg tro ;)

;D

LenaM

Fersking
Ble medlem
25.10.2004
Antall liker
0
Ikke interressert, lages bare møl nå for tiden

Og da har jeg vel plassert meg selv aldersmessig også,
vil jeg tro ;)

;D
Vel, det står i profilen din at du er 48 så det var jo n heilt overflødig kommentar

S

slowmotion

Gjest
Vel, det står i profilen din at du er 48 så det var jo n heilt overflødig kommentar
Det var bare for å lure deg til å endelig skrive et innlegg her på sentralen.....

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
For meg er ny musikk ny "kunstmusikk" skrevet etter krigen.
Prøver å følge med så godt jeg kan. Det skjer mye spennende der.

Når det gjelder topp 20, så prøver jeg å holde meg oppdatert på norske artister.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
tinnitus er ikke kult på noen som helst måte.
Nei, på ingen måte! Bare :( Men man lærer seg å leve med det. Musikk på høyt lydnivå maskerer.
Men ny musikk i den betydningen av ordet som er gjeldende, (plin-plong av nålevende komponister) er spennende, men krevende. Prøver å få med meg noe, men noen glimt i radioens musikkprogram gir ikke noe godt inntrykk. Det kreves mer jobbing for å tilegne seg stoffet. Prøv f eks Dutilleux med Truls Mørk. Anbefales, ut i fra alle parametere på det varmeste :)
mvh

S

slowmotion

Gjest
Nei, på ingen måte! Bare :( Men man lærer seg å leve med det. Musikk på høyt lydnivå maskerer.
:)
mvh
Jeg synes det er fint å gå ute på denne tiden å høre på vinden som blåser i trærne. Særlig nå som bladene har sprunget fram. Det maskerer fint. ;)

Truls Mørk er en ypperlig musiker....

S

slowmotion

Gjest
Vel, jeg lever med det etter beste evne.
Kanskje jeg heller skulle brukt ordet "passende".
Beklager at jeg var litt tverr. Når tinnitusen bestemmer seg for å leke jetfly går det av og til litt på nervene løs.....
Men det er heldigvis ikke så ofte ;)

;)

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Følger ikke så veldig mye med ,men jeg plukker opp artister jeg som høres omtalt feks her og finner et album av dem. Er det ikke min smak så slettes det og hvis jeg liker dem blir de (sannsynlig kjøpt). Men følger ikke noe særlig med andre steder.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
I og med at jeg bla. underviser i musikk og dermed "prakker" min musikksmak på barn og ungdom, har jeg hatt som mitt mål å følge med på hva som er deres generasjons musikk.

Ikke enkelt å følge med i alle genrer som florerer, men i og med at jeg "bare" er i begynnelsen av 40åra, så tåler jeg og liker jeg endel av det som kommer nytt på markedet i dag :)

Som "klassisk utdannet" som det så fint heter, føler jeg nok på meg at jeg har fulgt for dårlig med i timen på den nye klassiske musikken.
En av mine arbeisdgivere får tilsendt alt som blir utgitt av ny klassisk musikk i Norge.
Tror nok at jeg skal bruke høsten til å dykke ned i det omfangsrike arkivet.

Topp Bunn