Føre lyset fra en diode frem på en frontplate!

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har ingen indikasjon på at mine forsterkerne står på. Savner en indikasjon på dette. Eksempel via en lien LED i fronten/under.

Finnes det noen løsninger som kan føre lyset fra en diode som står og lyser inne i et forsterkerkabinett frem til en frontplate?

...eller kanskje til under forsterkeren i fronten også. Slik at denne lyser opp undersiden av den.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Enten en eller flere nye led's hvor du bare tapper spenning et passende sted i forsterkeren, - eller en plexiglassstang fra diode til front..... men da må tuppen av dioden stå rett inn i stangen... kommer lite lys sideveis fra en led...
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Jeg har ingen indikasjon på at mine forsterkerne står på. Savner en indikasjon på dette. Eksempel via en lien LED i fronten/under.

Finnes det noen løsninger som kan føre lyset fra en diode som står og lyser inne i et forsterkerkabinett frem til en frontplate?

...eller kanskje til under forsterkeren i fronten også. Slik at denne lyser opp undersiden av den.
Jeg har 6 led idikatorer på mine forsterkere, med de er montert i en separat plate. Hvis man ikke vil bore i frontplata, så kan en heller sette en diode i underkant på forsterkerne. Lagen en liten ramme eller en ''bar'' som det fint heter . Finnes sikkert noe på amazon som passer. Kanskje Biltema:) Jeg kjøpte en diode med påmontert ledning og skruing til en bryter i bilen som var 12v. Kan være ganske intest lys på enkelte!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har gjort det på min Pass Labs Xono klon med 2mm optisk fiber, slebet dem matt i enderne og limet dem så de præcis
flukter med overfladen på frontpladen. Har limet dem fast på de 2 dioder ved relæerne/delay on. Virker helt super :)

Pass 8.jpg


X-ono front.jpg
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jeg har gjenbrukt en vanlig toslink kabel tapet fast på kanten av en hylle som viser når RPi har strøm.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
På mine diy kabinetter gjør jeg følgende:
Finne passende sted på frontplaten. Borre et 2 mm hull tvers igjennom. Ved 5 mm diode, borre et 4,9 mm hull fra baksiden i senter av 2 mm hullet, la det være igjen 2-3 mm av 2 mm hullet sett fra fronten. Lim inn dioden med lynlim. Lodd inn ledninger til +og- der du vil hente spenningen. Ta et for stort potmeter, sett det på maks og koble det mellom lysdioden og den ene spenningsledningen. Juster potmeteret sakte til du har passe lys i dioden sett forfra. Koble fra potmeteret, mål det og lodd inn en fast motstand med samme verdi på et av bena på dioden eller ledningen. Isoler med litt krympestrømpe eller noe slikt. Ferdig.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Har du et bilde av herligheten?
He he, ikke noe å se, — som var hensikten med konseptet. Jeg får et lite lysskimmer under hyllekanten.
Ideen kom fra da jeg måtte feilsøke MD spiller og koblet ifra toslinkkabelen og så at den lyste "konstant" så lenge det var strøm på spiller.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg bruker en litt annen metode. Jeg benytter 3mm dioder, borrer 3mm hull tværs igjennom fronten, og deretter borrer ut med 5,5mm fra baksiden av fronten akkurat langt nok inn til at diodene blir liggende flukt med fremsiden av fronten. Så klipper jeg komponent beina på diodene og lodder inn kabel, trekker en bit krympestrømpe over som går litt inn på dioden. fører diodene inn så dem ligger flukt med fronten og fester dem med silikon. Og bruker en passende fast motstand på de ved behov.
Til forsterkere bruker jeg 1 rød LED for standby (uten motstand) koblet til softstart. En momentery push button med blå LED til ON indikasjon koblet til softstarten. Og 1 blå LED pr kanal koblet opp mot DC beskyttelsen (med 33-100Kohm motstand).
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Fin idé, men trådstarter efterlyste en måde at bruge de bestående LED´s i konstruktionen :)
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Fin idé, men trådstarter efterlyste en måde at bruge de bestående LED´s i konstruktionen :)
Ja. Men jeg går ut ifra at forsterkeren trådstarter sikter til er en First Watt F5 clone. Så både en softstart og ikke minst DC beskyttelse er en fin idè uansett:)
En forsterker med kun1 par utgangstransistorer og uten noen form for sikkerhetskretser og uten DC beskyttelse er en heller dårlig idè. Man trenger ikke store uhellet før både forsterker og høyttalere ryker da.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg bruker en litt annen metode. Jeg benytter 3mm dioder, borrer 3mm hull tværs igjennom fronten, og deretter borrer ut med 5,5mm fra baksiden av fronten akkurat langt nok inn til at diodene blir liggende flukt med fremsiden av fronten. Så klipper jeg komponent beina på diodene og lodder inn kabel, trekker en bit krympestrømpe over som går litt inn på dioden. fører diodene inn så dem ligger flukt med fronten og fester dem med silikon. Og bruker en passende fast motstand på de ved behov.
Til forsterkere bruker jeg 1 rød LED for standby (uten motstand) koblet til softstart. En momentery push button med blå LED til ON indikasjon koblet til softstarten. Og 1 blå LED pr kanal koblet opp mot DC beskyttelsen (med 33-100Kohm motstand).
Du nevner DC-beskyttelse her. Er den på samme Hypex-løsningen du nevnte tidligere?
Jeg kommer ikke til baksiden av frontplaten for å bore. Jeg må bruke ett hull og bore fra front. I tillegg er frontplatene sorte og derav følsomme for roterende boresiraler ved boring.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Du nevner DC-beskyttelse her. På samme Hypex-løsningen du nevnte tidligere?
Jeg kommer ikke til baksiden av frontplaten for å bore. Jeg må bruke ett hull og bore fra front. I tillegg er frontplatene sorte og derav følsomme for roterende boresiraler ved boring.
Jeg bruker ta vare på vinyl klistermerker til bruk i slike anledninger. Disse henger godt er litt "seig" så de ikke rivner når boresiralet virvler rundt. Og selvsagt lette på trykket repetivt slik at de ikke blir så lange.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Du nevner DC-beskyttelse her. Er den på samme Hypex-løsningen du nevnte tidligere?
Jeg kommer ikke til baksiden av frontplaten for å bore. Jeg må bruke ett hull og bore fra front. I tillegg er frontplatene sorte og derav følsomme for roterende boresiraler ved boring.
Nei DC beskyttelsen er ikke integrert i hypex sofstarten nei.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
DC beskyttelsen er egen krets som ikke trenger å integreres. men den har behov for en liten 12V trafo. Ellers kobles den bare inn mellom forsterkerkort og høyttalerterminaler.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
DC beskyttelsen er egen krets som ikke trenger å integreres. men den har behov for en liten 12V trafo. Ellers kobles den bare inn mellom forsterkerkort og høyttalerterminaler.
Finnes løse eksterne bokser for slikt?
 
Topp Bunn