Første platespiller, trenger hjelp.

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Var tidligere i høst og jobbet dugnad på loppemarked for skolemusikken. Fikk røsket med meg en Toshiba SR225 platespiller som ikke ble solgt. Trolig på grunn av at den var i relativt dårlig forfatning med både smuss, støv og fuglebæsj. Nå har jeg fått både rengjort og skiftet drivreim som var defekt, virker alt tilsynelatende som det skal.

Men det jeg ikke skjønner noe av, er at arm ikke går langt nok ned slik at pickupen faktisk sporer i platen, se bilder.

Så hvis noe kan hjelpe meg med tips og råd setter jeg stor pris på det. Har litt lyst å prøve LP, har ikke hatt det tidligere.
20161219_194537.jpg

20161219_194550.jpg

20161219_194559.jpg


Moderator: flytt gjerne innlegget hvis plassering er feil.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ser jeg riktig, så står spaken til armløften oppe. Slipp armen ned ved å dra spaken "cueing" ned mot deg.

(Symbolene ved spaken ser også ut til å være ganske selvforklarende.) ;)

Singel-adapteret som ligger oppå plata trenger du naturligvis heller ikke å bruke på 12" plater med lite hull til spindelen.
 
Sist redigert:

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
E tydeligvis så grønn på det her at det skikkelig flaut!

Det var bare cueing som måtte stå riktig, skjønte ikke den funksjonen før jeg så at den la ned arm, veeldig sakte.

Uansett, takker og bukker for hjelpen. :) Og takk for at du bemerket det med adapteret, som barn av åttitallet med tidlig annskaffelse av CD-plater skjønte jeg ikke det.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
CB600: Tøft at du tør å begynne med noe såpass vintage som den Toshen der. Det er visst den originale pickupen som sitter på? Vel, da kan det være lurt å skifte ut den. Det nærmeste du kommer en universalpickup idag, etter at Ortofon la ned sin TM7U er Audio Technica AT95E. Siden det dreier seg om en eldre spiller som i bunn og grunn ikke er ulik en Lenco, pleier jeg å behandle disse som en. Dessuten er AT95 såpass mykt opphengt at den går i omtrent ALT av armer. Fra lette til de med mellomtyngde, fra slappe lagre til de med bedre konstruksjon og stramhet i. Ei lita prisbombe til 379 kr på PK. Som er full av musikalske overraskelser. Vil du gå litt opp, prøv en Nagaoka MP100 eller MP110 herfra:

www.elektroniskbureau.no

Bruk gjerne en Ortofon-mal til å sette opp armen- de koster lite, og er relativt gode. Har du alle deler til den der? Da burde det være OK til å spille på ti minutter. Dette er en spiller med direkte drift, så du slipper å tenke reimbytte osv..men den koser seg nok med en god RIAA- som Rega Fono Mini A2D eller Musical Fidelity V90 LPS..

PS: Ser du bor i Stokke. Ta deg over til "a´re sia" over jul, du. SÅ får du Thomas hos ovennevnte EB (Kråkerøy) til å sette den opp for deg samtidig..Lite tips, bare.. De lignende restaureringene pleier å ende med en MP100 da.God jul, forresten:cool:
 
Sist redigert:

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
CB600: Tøft at du tør å begynne med noe såpass vintage som den Toshen der.
Tør og tør, skal nok være forsiktig med å påberope meg som en vågal novise på platespiller fronten, var mer det at jeg fikk denne med meg hjem gratis. Og med en uvitenhet har satt i gang med et prosjektet som jeg tydeligvis ikke har noe forkunnskaper på. :)

Det er visst den originale pickupen som sitter på? Vel, da kan det være lurt å skifte ut den. Det nærmeste du kommer en universalpickup idag, etter at Ortofon la ned sin TM7U er Audio Technica AT95E. Siden det dreier seg om en eldre spiller som i bunn og grunn ikke er ulik en Lenco, pleier jeg å behandle disse som en. Dessuten er AT95 såpass mykt opphengt at den går i omtrent ALT av armer. Fra lette til de med mellomtyngde, fra slappe lagre til de med bedre konstruksjon og stramhet i. Ei lita prisbombe til 379 kr på PK. Som er full av musikalske overraskelser. Vil du gå litt opp, prøv en Nagaoka MP100 eller MP110 herfra:
Takker igjen her Auditor, meget gode tips som tas til betraktning. Blir nok å gå til innkjøp av ovennevnte AT95E i første omgang. :)


Bruk gjerne en Ortofon-mal til å sette opp armen- de koster lite, og er relativt gode. Har du alle deler til den der? Da burde det være OK til å spille på ti minutter. Dette er en spiller med direkte drift, så du slipper å tenke reimbytte osv..men den koser seg nok med en god RIAA- som Rega Fono Mini A2D eller Musical Fidelity V90 LPS..
Har satt opp armen etter beste evne med å se på youtube, vet ikke om det ble så bra, men får lyd. Hvor kan man få kjøpt en Ortofon-mal? Angående RIAA så har Marantz jeg bruker en egen integrert RIAA, men har en følelse av at den ikke god nok, må veldig opp i volum før det spiller noe særlig, men det kan jo selvfølgelig være noe annet, f.eks dårlig pickup? Kanskje bytte piuckup først og se hvordan det blir da.

Du bommer litt angående direkte driften, akkurat denne spilleren har reimdrift. Når jeg fikk spilleren hjem og hadde rengjort den så startet den, men snurret ikke på platen. Reimen var smuldret opp og lå i biter i spilleren. Fikk bestilt ny fra ebay til 90kr.

PS: Ser du bor i Stokke. Ta deg over til "a´re sia" over jul, du. SÅ får du Thomas hos ovennevnte EB (Kråkerøy) til å sette den opp for deg samtidig..Lite tips, bare.. De lignende restaureringene pleier å ende med en MP100 da.God jul, forresten:cool:
Takker for dette tipset. Litt usikker på hvor langt jeg skal ta det foreløpig, men det er helt klart at det er noe mer givende å spille plater enn å svitsje mellom låter på spotify.

Takker igjen for alle de nyttige innspillene, og ønsker deg en forsatt god jul! :cool:
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei , veldig fint å se at du går for en klassisk platespiller!
En velrenomert sådan, kan vanskelig gå galt.

Du har kommet til rett plass for råd om Platespiller.
Men ikke tro alt du hører/leser.
Google litt, se om ikke det plutselig har kommet nye og muligens andre og bedre innspill i tråden din.
Ihvertfall før du løper til butikken.

Og ikke la deg begrense av forslag om lowbudget pickups til platespilleren din, ta gjerne en titt over horisonten, det finnes jo så mange produsenter.
Din platespiller er god nok til mye den.

Vær skeptisk til bastante råd i spesifikk retning uansett i hvilke joviale vennlige vendinger de yttres.
Folk svarer før de leser, slik du selv har registrert.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Vinylengine.com har mye info om spillere og det som hører med, og sikkert manual til din spiller. Da må du registrere deg først.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
AT95E er et smart valg til å begynne med, så får du mulighet til å teste ut vinylene gleder
uten noe stort utlegg.
Ta gjerne kontakt med Thomas / Elektronisk Bureau slik Auditor forslår. Han er dyktig på oppussing,
reparasjon og restaurering av platespillere, og kan antagelig svare over telefonen på om dette er en spiller verdt
å bruke tid og penger på.

/ Morten
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
CB600: En versjon til? Vel, da skifter du ut reima også..Den blir slakk, sprø og morken over tid. Og mister egenskapene. Ryker den, kan det skje ett og annet guffent med spilleren din. Nærmeste velassorterte sted for din del er altså EB og Thomas Sørlie.. Så ta den med til ham, du..For under tusen kroner totalt bør du kunne få mer enn grei lyd ut av den der.. Altså reim, pickup, oppsettsmal, utvendig RIAA (pent brukt)..Marantzens RIAA holder som en start, men du har en masse å hente på feks bytte til Rega Fono MM seinere.Dog er vel det mer aktuelt hvis du en dag oppgraderer hele verket samtidig. AT95 lar deg oppdage vinylens gleder uten at det blir uforholdsmessig dyrt mtp spilleren du har. Faktisk er de tre jeg listet opp skremmende kapable, alle sammen. Hvis du har fått den med deg gratis kan det fort være noen av årets mest velanvendte penger å hente AT og ny reim til den. Tipper du klarer de to delene for 500 kroner. Da får du iallefall et godt nytt år- får vi håpe:rolleyes:
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Vår glade Honda fører beskriver allerede i åpningsinlegget hvilke (korrekte) grep som er gjort inkludert reimskifte.
TS har også fått en generell innføring i bruk av platespilleren, og spiller sansynligvis allerede plater.
Synes vi skylder nye entusiaster såpass at vi leser hva de skriver, og svarer deretter.
Lett og forbli forvirret ellers.

En annen ting som ihvertfall for min del virker litt underlig er spesifikke henvisninger til forhandlere in person som det eneste saliggjørende.
Jeg stusser litt over agenda, men det er kanskje dette som enkelte ser på som hjelp.
Kjøpshjelp da, uoppfordret...
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Så lenge stiften er i orden er det vel ingen grunn til å bytte ut denne pickupen med en AT95E?
En AT95E vil bli byttet ut etter en måned eller to uansett. Bedre å sikte litt høyere hvis en likevel skal bytte.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg hadde AT95 på den første Rega'en jeg kjøpte. Etter noen mnd oppgraderte jeg til en AT 33EV og fikk et kjempeløft. Importerte selv. Den ligger vel rundt 4K nå. En god PU kan du flytte til neste spiller hvis du velger å gå videre opp.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@Lyntoft:
Hva mener du med bastante råd?
Gjentagende produkt og forhandlerspesifikke kjøpsråd forkledd som velvillig "hjelp" vel.
Ønsker du / dere det ytterligere klint inn?
Å såpass!?!? Det er bare det at det du mener er et bastant råd (som i mitt hode ikke går, fordi det er en selvmotsigelse) må være råd du ikke er enig i. De råd mange kommer med på bakgrunn av erfaring er alltid mer verdt imo enn råd fra folk som tror de har en match i anlegg ut fra produktnavn eller hva de har lest av de jeg kaller selvoppnevnte guruer (som det finnes noen av her inne)....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
En slik Toshiba har et begrenset potensiale kontra en ny- la oss si Rega eller Thorens. Den vil aldri kunne komme opp mot en av de på rein lydkvalitet uansett. De aller fleste spillere av den årgangen der har behov for en service i en eller annen form. Det koster en del. Og på en reimdreven spiller er reima første bud. Dessuten har det skjedd ett og annet på pickupfronten de siste femti år. Man veit aldri hvor mange timer den originalpickupen har på nåla si- eller hva nåla har vært ute for tidligere. Det vil imo være uforholdsmessig mtp mulig oppnåelig resultat å legge for mye i den, men det er potensiale der- dersom utlegg står i forhold til det nevnte. Den er -tross alt- en FØRSTE platespiller. Trådstarter ønsker- etter det jag kan se- tips til å vekke den. Og utvalget av forhandlere/importører med en såpass tydelig analogfokusert profil som EB i Norge kan telles på ei hånd. Både Horten og Oslo har dem, men Kråkerøy er altså også relativt nært- med et større utvalg i feks nåler enn de aller fleste. Setup kan de også. I dette tilfelle burde det da være beste løsning.

Lyntoftj: Hvilke andre analogkilder enn vinyl har du egentlig i hus? Prøvd deg på spolebånd og kassetter i det siste?
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Jeg vet ikke helt hvor du vil her...
Men :) pussig du nevner kassetter, rotet litt oppe hos far i jula, helt glemt min gamle kompis sin fallerte fotosjappe.
Vet ikke om Fuji kassetter er no videre da men det er vel en 500 stk, skal børste støv av 310`n og teste.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så lenge stiften er i orden er det vel ingen grunn til å bytte ut denne pickupen med en AT95E?
En AT95E vil bli byttet ut etter en måned eller to uansett. Bedre å sikte litt høyere hvis en likevel skal bytte.
Nei, det kan du si pekaill, men om jeg husker riktig er denne spilleren fra begynnelsen av 80-tallet, og uten at vi VET det, ser det ut som originalpickupen. Spilleren kan være svært lite brukt og pu like fin, det vet vi såklart heller ikke, men antagelig har den hengt der i 35 år, og det har neppe hatt kun positiv effekt på gummidelene i opphenget.

Så godt som alle råd gitt over nett slik er uansett mer eller (vanligvis) mindre kvalifisert gjetning.

TS totale utlegg så langt er 90 kroner, det vet vi.
TS har lyst til å prøve seg på vinyl, det vet vi.
TS har lyst til benytte Toshibaen, det vet vi.

I den sammenheng synes jeg det virker fornuftig å anbefale en rimelig og god pu slik at TS får et utgangspunkt
for å vurdere om dette er noe for ham/henne uten at det koster skjorta. For mange vil dessuten en rimelig pu, som f.eks. den ovennevnte være alt de noensinne har behov for, vi er alle forskjellige.

En annen mulighet; å skifte stift slik Gjest nevner, til en Tonar erstatningsstift. De importeres forøvrig til Norge, av før
nevnte EB. ;)

/ Morten
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lyntoftj: Lurer du på Fuji, gi meg en PM...For din del håper jeg forresten de er forseglede. Fortell da også gjerne hvilke Fujier det er du lurer på - mao hva du har. Ellers, se på Laggas siste her oppe--Og sammenlign gjerne med mine innlegg. De sier nemlig mye av det samme.

Gjest: Liten presisering: Tonar i Nederland er den EUROPEISKE DISTRIBUTØREN av Nagaoka, men merkene er IKKE de samme.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lagga: BRA!! Det er EN vei å gå. Men jeg holder på at var det min ble hele pickupen skifta. Til feks AT95. Som jeg sier, er den FULL av musikk- men det veit du nok allerede..En ting til er nåleprisen. Å bytte bare nåla der blir mest sannsynlig dyrere enn å bytte hele pickupen. Da er poenget borte mht vinylglede på Remabudsjett, som trådstarter altså ønsker seg..
 
Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En ny pickup vil kunne gi denne spilleren et godt løft for kun hundrelapper, det er det liten tvil om.
Trådstarter har dog gitt uttrykk for at dette er fullstendig nytt territorium, og i den sammenhengen
tenkte jeg at å nappe av en stift og dytte på plass en ny er vesentlig enklere enn å montere en hel pu.
Å deretter balansere armen og sette stifttrykk er en smal sak å få veiledning til via nett, her el YouTube.

Det er et spørsmål om hva trådstarter har lyst til eller føler seg komfortabel med å prøve seg på.


Morten
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lagga: Det er faktisk lettere å skade nåla aleine enn å skade en hel PU. Bitter erfaring. Dessuten er nok også AT95 noe mer detaljert, åpen og velbalansert enn Toshibas egen. Men du har rett..det er opp til trådstarter. Dog er det altså mulig å få montert og justert den hos forhandler- feks EB, Audioaktøren eller Big Dipper, som vi jo alle vet er Tigerstadens vinylhjerte av en platebar:rolleyes:
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
AT120EB er milevis bedre enn AT95E; og det bare til litt mer penger;) Skjønner ikke hvorfor AT120 ikke får mer oppmerksomhet.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Lagga: Det er faktisk lettere å skade nåla aleine enn å skade en hel PU. Bitter erfaring. Dessuten er nok også AT95 noe mer detaljert, åpen og velbalansert enn Toshibas egen. Men du har rett..det er opp til trådstarter. Dog er det altså mulig å få montert og justert den hos forhandler- feks EB, Audioaktøren eller Big Dipper, som vi jo alle vet er Tigerstadens vinylhjerte av en platebar:rolleyes:
Den Toshiba pu er vel i utgangspunktet en Nagaoka sak, tar selvfølgelig Nagaokas egne, men egentlig det meste av square shanks, så som Philips, men også Shure stifter, bare å prøve.
Med Shure blir rake litt på avveier, krever arm med høydejustering.

Så da kan man jo velge fra laveste til øverste hylle når det gjelder diamantprofiler uten problem.
Hvor har du dette med mangel på detaljer og åpenhet fra egentlig?

Selvfølgelig er det pieceocake å bytte stift, dummeste jeg har hørt esse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lyntoftj: Si det når du har skadet nåler hele fem ganger i din vinylkarriere:mad: Det er IKKE særlig vanskelig å skade dem, nei..Bare å SE feil på dem, det..
CA: Funker, den også..men på budsjettet---
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.878
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da slår du meg Auditor! Har sluppet unna med å herpe tre pu'er opp i gjennom.
I historisk rekkefølge Dynavector Carat 23R, Sumiko BPS EVO III og Ortofon Rohmann.
Sukk...

Løse stifter har det dog alltid gått bra med, så langt :rolleyes:

/ Morten
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.395
Antall liker
17.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Bytte av PU/stift og justering er noe jeg kun gjør når jeg er motivert - og dermed konsentrert, så foreløpig har det gått helt bra. Knockonwood:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har tatt en, en AT OC9 som viste seg å være for dårlig innpakka i jakkelomma. Fant den på 'fjernlageret' hjemme hos mor en gang og tenkte det kunne vært morsomt å teste den hjemme, men så ble det ikke noe av.

Jeg har ikke bytta mer enn jeg har trengt, men holdt på i 25 år uten å se feil på ting......
 
Topp Bunn