Får ikke macmini til å funke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @otare

Feltet verifiser og rep Diskrett. er også grått, så jeg får ikke startet noe, mens tilsvarende for HD er markert/sort.

Mvh.KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Trondheim
    Så ingen av feltene blir valgbare når du klikke på harddisksymbolet øverst til venstre i det bildeutsnittet du har vist?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ikke macmini disk nei men macmini HD.
    Som på bilde i svar 34, og da har jeg markert macminiens HD oppe til venstre selv omdet var grått (det gikk å markere det)

KW

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Trondheim
    Macmini disk og Macmini HD? Det står "320.07 GB ST9320325A…". Snakker du om noe annet?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Macmini disk og Macmini HD? Det står "320.07 GB ST9320325A…". Snakker du om noe annet?
    Ja, den skrått under :-[ :-\ .......bare Macintosh HD
    Prøvde nå å markere den øverste som (du nevner) som ikke er grå men fikk heller ikke opp sorte felter på ver.og rep. diskrettigheter her.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Som på bilde i svar 34, og da har jeg markert macminiens HD oppe til venstre selv omdet var grått (det gikk å markere det)

KW
    Surrer litt her, mener diskrettighet kontra disk, altså diskrett. er grått og disk er sort under verifiser og rep på begge.

KW

S

Stereo_Mono

Gjest
    KW skrev:
    KW skrev:

KW
    Surrer litt her, mener diskrettighet kontra disk, altså diskrett. er grått og disk er sort under verifiser og rep på begge.

KW
    DiskVerktøy vil etter min erfaring ikke reparere slike feil du har på volumet og da må det mere spesialist programvare til ala DiskWarrior som nevnt i mitt innlegg tidligere.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Om det er disken som har ryki så er det vel en garantisak ? Nå har jeg ikke lest de forgående innlegg men klarer du å få tatt en backup ? Om du klarer det kan du jo prøve en reinstall for å se om det virker. Å installere OS`et fra DVD`en er lekende lett.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    DiskVerktøy vil etter min erfaring ikke reparere slike feil du har på volumet og da må det mere spesialist programvare til ala DiskWarrior som nevnt i mitt innlegg tidligere.
    Alt bør prøves før du begynner med betal programvare.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    litt avhengig av hva programvaren koster

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    Ut fra hva jeg har skrevet om hva og hvor lite jeg har liggende på selve macminien, hva riskikerer jeg og hva skjer ved å bare legge inn alt på nytt fra begge installdvdeene?

Jeg har vel så langt jeg skjønner ikke nå mulighet for å ta backup, men som jeg tidligere har nevnt, så er den kun brukt som musikkavspiller og musikken ligger på egen ekstern HD så hva mener de herrer der ute om mine tanker om å legge alt inn på nytt fra dvdene.
    Er det noe jeg glemmer/ikke tenker på her og nå?
    Da får jeg vel ihvertfall funnet ut hvorvidt selve HD er i orden eller ikke og ja, den er innenfor garantien
    mener jeg å huske (selv om jeg sliter med slikt)

Er takknemlig for de som engasjerer seg og prøver å hjelpe ;)

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    65finger skrev:
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    Hvorfor ? Det må da være bedre og prøve med det innebygde verktøyet som er gratis uavhengig om betal programvaren er billig eller ikke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    65finger skrev:
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    Hvorfor ? Det må da være bedre og prøve med det innebygde verktøyet som er gratis uavhengig om betal programvaren er billig eller ikke.
    det kan jo ta en del tid å prøve seg frem

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    65finger skrev:
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    Helt enig, men det får jeg jo ikke gjort ref. tidligere innlegg.
    Da trenger jeg hjelp for å komme dit, og det kan være.............?

Nevnte programvare koster 99 dollar, så jeg prøver nok annet først, selv om den kanskje kan være grei å ha.
    Når det er sagt så har jeg vel ikke hatt problem med mac av denne art før, kun eventuelt selvforskyldte, kanskje er dette også blant de, ikke veit jeg.

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jo ikke du så mye "viktig" lagret på disken såvidt jeg har skjønt så om du har bootet fra DVD`en og prøvd å verifisere/reparert disken igjennom diskverktøy (som ligger på DVD`en) og ikke dette fører fram ville jeg nok prøvd en reinstallasjon men for all del det kan jo være andre har noen bedre forslag og komme med.
    Jeg kunne koplet meg opp igjennom fjernhjelp men da er du jo avhengig at programmer kan kjøre og det kan du vel ikke ?

S

Stereo_Mono

Gjest
    65finger skrev:
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    KW skrev:
    KW skrev:

KW

KW
    $99
    Om det ikke er viktig ting på disken er det selvsagt unødvendig å svi av kronene.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer litt senere til å reinstallere OS og programmer, dersom ingen kommer med forslag og tro på hvordan jeg eventuelt får kjørt Diskrettighet.rep.

Akkurat det er vel enkelt, men så kommer jeg til det eventuelle samspillet med den eksterne HD med musikkfilene på, og det trådløse og alt dette som jeg har lett for å surre med og ikke huske div. o.s.v.
    En del skal vel gjøres etter en reinstall og dermed "ny" macmimi.
    Kanskje overdriver jeg frykten for dette, men...........noe det er lurt å gjøre underveis ved nytt oppsett?

Hva med PM (PureMusic) som jo nå blir borte, det bør vel være mulig å få hentet inn ny kode, siden den jo er kjøpt og betalt.

Mvh.KW

O

Oblivion

Gjest
    KW skrev:
    Jeg kommer litt senere til å reinstallere OS og programmer, dersom ingen kommer med forslag og tro på hvordan jeg eventuelt får kjørt Diskrettighet.rep.

Akkurat det er vel enkelt, men så kommer jeg til det eventuelle samspillet med den eksterne HD med musikkfilene på, og det trådløse og alt dette som jeg har lett for å surre med og ikke huske div. o.s.v.
    En del skal vel gjøres etter en reinstall og dermed "ny" macmimi.
    Kanskje overdriver jeg frykten for dette, men...........noe det er lurt å gjøre underveis ved nytt oppsett?

Hva med PM (PureMusic) som jo nå blir borte, det bør vel være mulig å få hentet inn ny kode, siden den jo er kjøpt og betalt.

Mvh.KW
    På alle mine Mac systemer lager jeg jevnlig en kloning av systemdiskene både til server og til eksterne USB tilkoblede disker.
    Og selv om iTunes biblioteket ligger på server med RAID10 har jeg en kopi på et RAID5 og også på en NetGear server.
    De lokale iTunes filene med oppsett og konfigurasjon har jeg også kopiert til serverne.

Går noe veldig galt er det bare å starte opp fra en USB Flash brikke og legge tilbake den siste kloningen.
    Dette tar mindre enn 10 minutter...

I tillegg har jeg minst to boot partisjoner fordi jeg aldri tar sjansen på en større oppgradering uten...
    Og det faktum at jeg kjører vekselvis 10.5.8 - 10.6.8 og Lion fordi de har forskjellige egenskaper i forhold til avspilling av blant annet lyd ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Alt dette.........ble for tungt for meg ;D

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jaja så enkelt var det.
    Marker disken du vil innstallere OS på............................helt blankt felt ;D
    Ja, jeg må vist gjøre noe annet først.................. :-[
    Mvh.KW

S

Stereo_Mono

Gjest
    KW skrev:
    Jaja så enkelt var det.
    Marker disken du vil innstallere OS på............................helt blankt felt ;D

Mvh.KW
    Du må først gå inn i DiskVerktøy å se om du klarer å slette den der først.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er der nå..........så skal jeg markere den øverste (320.07 GB ST9320325A) , men så skal jeg angi format og navn.
    Hva er formatet og hva er navnet 5-6 alt. på format............. og navn? Hva skal jeg skrive der og må/bør disse feltene fylles ut?

Har forresten funnet PM coden i den originale mailen fra Channel D, det var da noget 8)

Mvh.KW

S

Stereo_Mono

Gjest
    KW skrev:
    Jeg er der nå..........så skal jeg markere den øverste (320.07 GB ST9320325A) , men så skal jeg angi format og navn.
    Hva er formatet og hva er navnet 5-6 alt. på format............. og navn? Hva skal jeg skrive der og må/bør disse feltene fylles ut?

Har forresten funnet PM coden i den originale mailen fra Channel D, det var da noget 8)

Mvh.KW
    Bruk Mac OS Extended (journalført) På Navn kan du skrive in det du ønsker oppstartdisken skal hete. F.eks MacHD er vanlig.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker, da er det i gang, men når jeg er helt ferdig det vet jeg jo ikke og slettes ikke om resten går problemfritt.
    Siden jeg så godt som aldri er eller har vært borti dette (som jeg driver med nå og data generelt), så blir jeg hele tiden engstelig for å foreta feil grep, som kanskje medfører ytterligere problemer.

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    Takker, da er det i gang, men når jeg er helt ferdig det vet jeg jo ikke og slettes ikke om resten går problemfritt.
    Siden jeg så godt som aldri er eller har vært borti dette (som jeg driver med nå og data generelt), så blir jeg hele tiden engstelig for å foreta feil grep, som kanskje medfører ytterligere problemer.

Mvh.KW
    Om du er igang med installasjonen er resten ganske selvforklarende :)
    ---

Super Duper er ett utmerket program for å klone disken og utrolig enkelt å bruke. Om uhellet er ute kan du starte fra USB disken og eventuelt klone disken tilbake igjen til oppstartdisken før du fikk problemer. Jeg kloner ett sparse image på Nas disken som jeg kan starte ifra, har reddet meg mer enn en gang ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da var første ledd ferdig og det gikk ganske så greit til og med for meg.
    Men ikke visste jeg at flere programmer allerede nå ligger der.
    Siden den kun skal brukes som musikkavspiller, så kan jeg jo like godt bare kutte ut de programmene som ligger på innstallapplication dvd.
    Det er vel slikt som iLife,iPhoto og iMovie.

Men hvordan går jeg nå frem for å laste inn PM og eventuelt Firefox?
    Kanskje trenger jeg heller ikke Firefox, den bruker jeg jo kun på iMac og til eventuelle nedlastinger av annet så duger vel Safari helt greit.......eller?

Må vel søke etter div. oppgraderinger for de programmene som tross alt er på maskinen, noe jeg allerede
    har gjort med iTunes.

Puhhh, takker hjertelig de som har trådd til, det jeg vet er at det er kjedelig/stressende å ikke få respons
    når en er fortvilet og trenger hjelp til hva det måtte være av problemer som dukker opp.
    Det er vel HFS på noe av sitt fineste.

Jeg fikk orden på registreringen på mac1, men for meg så virket det vanskelig å delvis finne frem og ikke minst søke etter lignende tilfeller på en smart og fornuftig måte, selv med tips der på netstedet.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Om du er igang med installasjonen er resten ganske selvforklarende :)
    ---

Super Duper er ett utmerket program for å klone disken og utrolig enkelt å bruke. Om uhellet er ute kan du starte fra USB disken og eventuelt klone disken tilbake igjen til oppstartdisken før du fikk problemer. Jeg kloner ett sparse image på Nas disken som jeg kan starte ifra, har reddet meg mer enn en gang ;D
    Jeg har jo vært inne på at jeg ikke har satt opp TC til å ta backup fra også Macmini eller om det nå blir omvendt (satt opp mini)
    Dette fordi jeg jo forsåvidt ikke hadde mye som jeg ikke kunne miste på mini.
    Jeg har jo timecapsule på hele tiden (den er jo for meg også basestasjon) den virker jo som den er tenkt som backup for alt på iMac, men kanskje jeg burde bruke den om ikke annet som en delvis (går det?) backup for macmini?
    Altså en mer manuell backup i blant, f.eks. av det som er viktig å sikre på mini....................
    men også her er jeg ganske blank på hvordan, hva o.s.v.

MVh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg klar for å få macmini opp i stua igjen og inn i hylla :)

Men hva tror folket om plasseringen slik den har stått på 24/7 ?

Det er god plass rundt den på alle kanter.
    Det er 5,5 cm opp til "taket" ::)
    Jeg sjekker varmen på den med jevne mellomrom og synes ikke at den virke noe varmere enn Timecapsulen min som har mye mer luft over seg.
    Jeg synes den passer så godt der den står på bildet, men har mulighet for å sette den i hylle over ved siden av Weiss dacen.

Da blir det 11,5 cm til "taket" i stedet for 5,5cm.
    Kan for mye varme ha forårsaket problemet mitt?
    Tror vel egentlig ikke det.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sånn..........da mangler jeg bare all infoen som selvføgelig nå mangler i biblioteket :(
    Jeg har kikket i tråden fra februar om lignende problem ved mitt kjøp av macmini og flytting/kopiering fra iMac og over til macmini også der med masse hjelp....................jeg blir helsvett bare ved tanken.
    Musikkfilene ligger jo på plass på den WD disken min, men uten at jeg her og nå ber om hjelp til dette i kveld, men i og med at jeg nå har Timecapsule (og selvfølgelig det samme liggende på iMac, kanskje ikke til 100% men så det holder)

Bør vel ikke være en oppgave å bli helsvett av, på en måte virker det jo enkelt.........kanskje bare ikke for meg.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sånn midlertidig kan jeg vel spille fra iMac gjennom macmini................
    en teskjeversjon av hvordan jeg går frem..........det dreier seg vel da om del musikk?

Nå lurer vel noen på hvorfor jeg ikke bare bruker AE og trådløst midlertidig ::)
    Det gjorde jeg i går........en stund........så stoppet det opp, jeg trodde først det var noe galt med
    AE eller kabelen, men det viste seg at Weiss dacen ikke ga lyd videre fordi den "locked" på 48kHz og ikke det rette som jo er 44kHz og da er det ikke bitperfekt og dermed så kommer det heller ikke lyd videre ut fra den.
    Fikk det ikke til å virke etter flere forsøk i går kveld.
    Et problem kommer ofte ikke aleine ett og ett ;D
    Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da har det virket siden sist og senest i går kveld, men i dag så har jeg problem.

Edit; Det er ikke selve macmini som er dagens problem, men mer deling/netverk....... trur eg.

Skal starte opp det hele for å spille musikk, ser at macmini ligger der på delt under timecapsule og trykker på del skjerm på iMac, hvor jeg styrer alt fra.
    Men det kommer ikke opp noe og jeg lukker iMac og har tanker om å gjøre det samme med
    macmini, da ser jeg at den antagelig står i dvale (usikker), men slår den så av og så på...........iMac på og nå dukker ikke macmini opp på delt på iMacskjermen.

Da må jeg rigge til med en HDMIkabel til plasmaen i stua og tastatur/mus og det hele på macmini.

Får opp skjermbilde denne gang med HD symbolet oppe, men som forrige gang
    mangler applemenyen.
    I motsetning til forrige gang får jeg denne gang opp programmer og kan gå i diskverktøy.
    Startet med å verifisere og rep diskverktøy............resultatet sees på bildet :-\

Der står jeg nå.

Prøvde å åpne Safari, men fikk beskjed om at maskinen ikke fant noe net.
    Jeg har siden sist spilt på delt bibliotek , altså fra iMacens bibliotek (via macmimi) og dermed koblet vekk eksterne disken til macmini.

Hvorfor er menylinja øverst borte?
    Og er det eventuelt en del av problemet?
    Mvh.KW

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Menyen er vel ikke vekke...hvis du beveger musepekeren opp der hvor epleikonet er og trykker på museknappen, så vil det reagere som før. TVen har *overscan* på inngangen. *overscan* er det som pleier å være default på TVer.
    I enten bilde- eller systemmenyen i TVen vil du kunne finne en innstilling som slår av overscan-funksjonen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg jo uansett kommet til systemvalg og annet via progr, så kanskje skal jeg ikke henge meg for mye opp i akkurat det :-\

Men hvorfor står det stoppet på ver. og rep når jeg sjekker det ?

Har nå gått inn på macmimi og kikker på delt der..........................og det står macmini ???
    Macmini under delt på macmini og jeg har kun en Macmini og en iMac 8)

Dersom macmini skal hente fra biblioteket (musikk) fra iMac, noe jeg jo har gjort etter forrige trøbbel (og som har virket) burde det ikke da stå imac et eller annet der under delt?

Men ikke noe iMac eller Timecapsule ???
    Det er krysset av for skjermdeling og fildeling på begge macene.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I et forsøk på å gjøre problemet lettere å forstå, så kan jeg fortelle at jeg kan spille musikk som vanlig etter at jeg nå har rippet inn en cd direkte til macmini, så den biten fungerer.
    Jeg har jo all musikken også på den eksterne HD, men den bruker jeg ikke fordi jeg aldri kom dit at jeg fikk lagt inn (eller overført) biblioteket (iTunes og det som hører til) på macmini etter at jo alt ble slettet da jeg la inn OS på nytt.

Problemet er at jeg ikke får til hverken skjermdeling eller fildeling mellom macmini og iMac så langt jeg kan skjønne nå.

Men dette har funket til nå.

Jeg kan jo koble til Ekstern HD, men det hjelper ikke meg dit jeg egentlig vil, få til skjermdeling og fildeling.

Kan legge til at jeg heller ikke finner noen "bibliotek" på min iPad Touch ved forsøk på det heller :-\

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Litt videre er jeg nok kommet :-\

Airport på macmini var innaktiv, nå er den aktiv uten at jeg aner hvorfor den var av/inaktiv.

Jeg har skrållet (forskjøvet bildet på plasmaen slik at jeg fikk opp menyen) slik som Man
    antydet (da blir det noe lettere å få gjort div.)

Det som kanskje har skjedd er at det har blitt noe surr med bruker (navn? )

Under delt på iMac finner jeg macmini, men nå med- C8BCC8A....... pluss litt til etter der, og det samme skjer jo på selve macminien (under delt der :eek: )
    Dette har det ikke stått før og ikke er det sannsynlig at det er en annen macmini i nærheten vil jeg tro.

Jeg får nå opp iMacbiblioteket (og musikk?) opp på del musikk i iTunes på macmini, men får ikke til å spille (starter ikke ved play......ht. symbolet kommer på men det er alt)
    Jeg får også opp macminibiblioteket på iMac (den ene låta jeg rippet der) og denne får jeg derimot startet å spille på iMac og kan høre over innebygd ht. på den.

Under enheter på macmini står det ekstern plate :-\ ..........fra innstallering i starten av januar, se bilde i forrige innlegg.

Edit; det er ingen plate inne i macmimi, jeg har jo også rippet en noen timer tilbake og fjernet den etter det.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg meddele at jeg har fått det i orden ;D

Har brukt 3 timer nå og skjønte vel hvor hunden lå begravet.
    Det gikk mye på ting jeg fort sliter med bl.a. grunnet noe dårlig hukommelse.
    Passord sitter, men det er fort gjort at det skurrer når det kommer til brukernavn/maskinnanvn og gud veit hva, samt at jeg ofte er for redd for å gjøre feil med eventuelle slitsomme resultater.
    Noe var heller ikke på (inaktivt) som jeg har skrevet om lengre opp.

Hva som derimot forårsaket problemene aner jeg ikke noe om.
    En god ting har kommet ut av det............nå får jeg fyllt hele iMacens bredde med skjermbilde
    fra Macmini....(= iTunes)

Nu er KW glad :)

Mvh.KW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn