Faen! Audio Note 300B PSE opp i røyk.

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Den ene Kit 3, 300B PSE blokka mi gikk opp i røyk i kveld. Skrudde på, så et lite flash i likeretterrøret, fremre 300B rør glødet unormalt kraftig oransje, og etter 5-10 sekunder popper det inni forsterkeren og temmelig mye røyk siver ut.
Dette er et par blokker som er litt rufsete bygd, men med endel gode komponenter, bl.a. Black Gate WKZ "Heart of muse"
Ser for meg nå en grundig reparasjon/ombygging når jeg nå først må ta tak.
Hvem i nærområdet mitt er interessert i en slik jobb? Jeg bor rett sør for Oslo.

Mvh Håkon
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei hvis du ikke skulle finne noen i nærområdet, kan jeg anbefale å bruke Viggo Halmøy som holder til i Skutvik i Nordland, ble anbefalt han av Upgrade Audio, og han gjorde en glimrende jobb med min Audio Note DAC.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.600
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audiomix (kongsberg) fikser det aller meste med en kløktig hånd. Om han har tid oglyst da
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den ene Kit 3, 300B PSE blokka mi gikk opp i røyk i kveld. Skrudde på, så et lite flash i likeretterrøret, fremre 300B rør glødet unormalt kraftig oransje, og etter 5-10 sekunder popper det inni forsterkeren og temmelig mye røyk siver ut.
Dette er et par blokker som er litt rufsete bygd, men med endel gode komponenter, bl.a. Black Gate WKZ "Heart of muse"
Ser for meg nå en grundig reparasjon/ombygging når jeg nå først må ta tak.
Hvem i nærområdet mitt er interessert i en slik jobb? Jeg bor rett sør for Oslo.

Mvh Håkon
Hva ligger i "[FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]litt rufsete bygd"?[/FONT]
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.600
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Røyk kan tyde på "popping" av kondis og/eller motstand som har brent opp.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I tilfellet auto bias kan katodemotstanden ha blitt "ekspedert" hvis 300B kortsluttet.
En avkoblingskondensator har lett for og gå med i den samme smellen.
Eller omvendt:
En kortsluttet (eller lekkasje) kondensator over katodemotstanden kan sende 300B over i den rosa avdelingen. Sjelden noen vei tilbake.
Kilden til røykutvikling er vanligvis lett å finne.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Hva ligger i "litt rufsete bygd"?[/QUOTE]
Gode komponenter såvidt jeg kan se, men uryddig, og inkonsekvent internkabling. er ike DIY selv, men har sett det se meget penere ut innvendig.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Røyk kan tyde på "popping" av kondis og/eller motstand som har brent opp.
Tror nok du har rett bambado. Åpnet opp og kikket. Sitter 2 kondensatorer rett under effektrørene, de har et "hull" hver på toppen, en slags ventil (?) hvor det i alle fall kan se ut som den ene er "poppet", og væske er kommet ut med et visst trykk.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
Hei Hans
Skal sjekke når jeg er hjemme fra jobb i morgen.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
AN Kit Three.jpg


Er de to som sitter mellom 300b soklene. Dette bildet av innsiden er et bilde jeg hentet fra "Audio Notes Venner" tråden, post #7233 og er av den andre blokken som er funksjonell.
Slik ser de ut:
AN Kit Three2.jpg
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
Vis vedlegget 312190

Er de to som sitter mellom 300b soklene. Dette bildet av innsiden er et bilde jeg hentet fra "Audio Notes Venner" tråden, post #7233 og er av den andre blokken som er funksjonell.
Slik ser de ut:
Må vel kunne kalles et skjærereir ;), men neppe uvanlig fra denne produsenten....
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Er et Kit 3 sett dette Ingeniøren, så AN kan ikke lastes for dette.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
Vis vedlegget 312190

Er de to som sitter mellom 300b soklene. Dette bildet av innsiden er et bilde jeg hentet fra "Audio Notes Venner" tråden, post #7233 og er av den andre blokken som er funksjonell.
Slik ser de ut:
Må vel kunne kalles et skjærereir ;), men neppe uvanlig fra denne produsenten....
Et bilde sier mye mer..................
Kan det være katodemotstander som er montert på heatsink?
Og avkoblingskondensatorer til venstre?
Kan ikke se om noe er brent eller lettet på lokket av for høyt trykk.
Leste en gang til: Denne er det ikke noe galt med........................
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Det er avkoblingskondiser til venstre og katodemotstander på heatsink til høyre ja.
På kit 1 og senere interstage trafo byggesettene,så er der 70 og 75 V på katoden og godt over 400V på anoden,lurer på om ikke det er rundt 450V,så viss det har skjedd noe så spenningen dropper mot 0 på katoden så kan det kanskje forklare at 300B rørene ble rødlige?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noe over 400V netto k-a er ganske vanlig. Har aldri opplevd at en slik motstand kortslutter. De blir vanligvis åpne.
Hvis kondensatoren kortslutter eller lekker, kan det bli rød anode.
Er dette arrangementet i katoden originalt?
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Et bilde av innmaten i den havarerte ampen er sikkert lurt.:cool:
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Noe over 400V netto k-a er ganske vanlig. Har aldri opplevd at en slik motstand kortslutter. De blir vanligvis åpne.
Hvis kondensatoren kortslutter eller lekker, kan det bli rød anode.
Er dette arrangementet i katoden originalt?
Ok.
Har lest om folk som har opplevd at katodekondisen har tatt kvelden på AN kit1/3 ,interstage.
Så vidt jeg kan se så er der ikke gjort noen andre forandringer fra standard deler rundt 300B soklene enn de katodemotstandene,som jeg stusser litt i.Ser litt pinglete ut med tanke på hvor mye varme de bruker å utvikle.AN har stort sett alltid levert med store Welwyn som tåler bra med watt.
Ser også ut som de standard likeretterene på gløderegulatorkortet oppe til venstre,er byttet ut i noe som ligner på Schottky dioder.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Noe over 400V netto k-a er ganske vanlig. Har aldri opplevd at en slik motstand kortslutter. De blir vanligvis åpne.
Hvis kondensatoren kortslutter eller lekker, kan det bli rød anode.
Er dette arrangementet i katoden originalt?
Ok.
Har lest om folk som har opplevd at katodekondisen har tatt kvelden på AN kit1/3 ,interstage.
Så vidt jeg kan se så er der ikke gjort noen andre forandringer fra standard deler rundt 300B soklene enn de katodemotstandene,som jeg stusser litt i.Ser litt pinglete ut med tanke på hvor mye varme de bruker å utvikle.AN har stort sett alltid levert med store Welwyn som tåler bra med watt.
Ser også ut som de standard likeretterene på gløderegulatorkortet oppe til venstre,er byttet ut i noe som ligner på Schottky dioder.
Tar ikke alle kondiser kvelden før eller siden?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Kan du se verdien på de kondensatorene?
Ca 10.000µF og 35V?
Hvis ja, er det trolig filterkondensatorer til glødingen.
Men det forklarer ikke hvorfor røret ble rødt.
Vis vedlegget 312190

Er de to som sitter mellom 300b soklene. Dette bildet av innsiden er et bilde jeg hentet fra "Audio Notes Venner" tråden, post #7233 og er av den andre blokken som er funksjonell.
Slik ser de ut:
Må vel kunne kalles et skjærereir ;), men neppe uvanlig fra denne produsenten....
Tror du har sett for mange kits som er merket audio note, og fabrikkbygde som folk har modifisert i øst og vest.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noe over 400V netto k-a er ganske vanlig. Har aldri opplevd at en slik motstand kortslutter. De blir vanligvis åpne.
Hvis kondensatoren kortslutter eller lekker, kan det bli rød anode.
Er dette arrangementet i katoden originalt?
Ok.
Har lest om folk som har opplevd at katodekondisen har tatt kvelden på AN kit1/3 ,interstage.
Så vidt jeg kan se så er der ikke gjort noen andre forandringer fra standard deler rundt 300B soklene enn de katodemotstandene,som jeg stusser litt i.Ser litt pinglete ut med tanke på hvor mye varme de bruker å utvikle.AN har stort sett alltid levert med store Welwyn som tåler bra med watt.
Ser også ut som de standard likeretterene på gløderegulatorkortet oppe til venstre,er byttet ut i noe som ligner på Schottky dioder.
Tar ikke alle kondiser kvelden før eller siden?
Alt tar kvelden før eller siden. Kondensatorer som har feiret 50 år har jeg både sett og hørt.
Med 70V og 70mA blir det ca 5W i katodemotstanden. De som sitter der tipper jeg tåler 30W ved god nok kjøling. Welwyn tåler vanligvis 7W eller 10W av den typen jeg har sett i AN. Konservativt spesifisert.
Hvis de åpner seg kortslutter sannsynligvis kondensatoren og røret blir først rødt og så defekt.
Mange mulige feilårsaker så lenge den virkelige årsaken ikke er funnet.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Som du beskriver det som hendte kan det være kortslutning i det fremre 300B røret. Dette forklarer likeretteren og at 300B røret glødet opp. Trolig er det anoden som lyser opp i tillegg til katoden ( som skal gløde ). 300B kan gløde i anoden ( som senderrør tåler) , men 300B tåler det ikke i mange sekunder. Dette skjer også om rørsokkelen ikke har kontakt til selve Grid-pinnen til 300B røret.
En slik feil kan gi så høy strøm gjennom røret at kondensatoren over katodemotstanden ryker av overspenning. VH. Bernt
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Virker som strømmen gjennom begge 300B rørene har vært for høy da begge kondensatorene har "poppa". Kjøleplaten har hatt det varmt, men dette er ikke uvanlig på enkelte forsterkere. AN har trolig valgt Caddock 930 av lydmessige årsaker. Avkoplingskondensatorene kjenner jeg ikke, men de tåler bare 100 Volt. Holder til normalt bruk, men strømmen har vært høy om jeg skal gjette. 300B rørene må sjekkes, Caddockene må måles ( 750 Ohm ) og kondensatorene må selvfølgelig byttes. Og så må man finne ut hva som er "grunnen til årsaken" som en tidligere sjef brukte å si.
Ville begynnt bakerst og målt meg fremover. Rene påskekrimmen. VH. Bernt

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-608-67&toc=20042 Tåler 30 Watt med kjøling.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
"Prinsippet bak all elektronikk er at den er drevet av røyk. Slippes den ut slutter det å virke."
Prof. Tor Ola Mo
 
Sist redigert:
Topp Bunn