Fairport Convention

S

Stover

Gjest
Forslag til cd kjøp som favner over det viktigste?

N

nb

Gjest
Jeg har en som heter "The history of Fairport Convention" som er fin. Fantastisk band!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.069
Torget vurderinger
2
Disse kan jeg absolutt anbefale. Støtter 100% at det er et fantastisk band.

Unhalfbricking - 1969
Liege & Lief - 1969
Full House - 1970
Angel Delight -1971
Babbacombe Lee - 1971
Rosie - 1973
Nine - 1973
Rising for the Moon - 1975

Dette er mine beste og mest spilte av Fairport

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Unhalfbricking, Liege and Lief og Rising for the Moon er ihvertfall helt bankers.
mvh

S

Stover

Gjest
Det var overveldende.

Her er det bare å plukke ut. Takker så mye.

God helg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.131
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Stakk bortom kompaniet og kjøpte Liege and Lief, har alltid likt Fairport, men Full House på LPog "What we did on our holidays" på CD har vært beholdningen så langt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Tror jeg har det meste av Fairport.
Mine favoritter er Angel Delight og Babbacombe Lee. De var mer eksperimenterende før det, og jeg tror egentlig Unhalfbricking og Liefe and Lief er bedre album. På Angel Delight har den feledominerte engelske folkemusikken satt seg. Det var vel etter Angel Delight at Richard Thompson sa takk for seg fordi han ville skrive musikken selv, og ikke bare spille folkemusikk. Richard Thompson må være en av de mest undervurderte gitaristene fra den tiden.
Babbacombe Lee er et temaalbum med en fascinerende historie om John Lee som ble dømt for et mord han antagelig ikke hadde begått, og der galgen nektet å henge ham (den virket når de prøvde den med sandsekker, men ville ikke virke med John Lee). Fantastisk musikk, og et utrolig felespill av Swarb.
På Rising for the moon hører man slitasjen på Sandy Denny - hun høres herjet ut, men albumet har et par "høydare", bl.a. White Dress.
Rosie er litt kjedelig, men tittelkuttet er flott, med fantastisk gitarspill av Richard Thompson.
Og Nine er en liten perle. Der har Jerry Donahue overtatt gitaristrollen med strålende resultat. Min favoritt her er "To Althea in prison" - flott vokal av Swarb, og like flott lyd.

Fairport holder fremdeles på med Simon Nicol fra originalbesetningen. Hvis man like genren bør man kanskje ta seg en tur til Cropredy der de fremdeles arrangerer musikkfestival hvert år.

Og finnes det en bedre bassist enn Dave Pegg?

G

Gjestemedlem

Gjest
The Deserter

As I was a-walking along Ratcliffe Highway
A recruiting party came a-beating my way.
They enlisted me and treated me 'til I did not know
Unto the Queen's barracks they forced me to go.

When first I deserted, I thought myself free
Until my cruel comrade informed against me.
I was quickly followed after and brought back with speed,
I was handcuffed and guarded, heavy irons put on me.

Court martial, court martial, they held upon me
And the sentence passed upon me,
Three hundred and three.
May the Lord have mercy on them for their sad cruelty,
For now the Queen's duty lies heavy on me.

When next I deserted, I thought myself free
Until my cruel sweetheart informed against me.
I was quickly followed after and brought back with speed
I was handcuffed and guarded, heavy irons put on me.

Court martial, court martial then quickly was got
And the sentence passed upon me, that I was to be shot.
May the Lord have mercy on them for their sad cruelty,
For now the Queen's duty lies heavy on me,

Then up rode Prince Albert in his carriage and six,
Saying, "Where is that young man whose coffin is fixed?
Set him free from his irons and let him go free,
For he'll make a good soldier for his Queen and country.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Og når vi snakker om Fairport passer det å nevne at Richard Thompson er i full vigør fremdeles. Let fram noen av hans sanger og ta en lytt. Prøv f.eks. "Vincent Black lightning 1952" og "King of Bohemia".
Et godt sted å starte kan være "Action packed - the best of the Capitol years". Dette er en "Best of..." samling, og det er høydepunkt på høydepunkt. Løp og kjøp.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For ikke å snakke om "The End of the Rainbow". Richard & Linda Thompson- An Anthology. Et absolutt must! I tillegg bør enhver Fairport Convention- tilhenger ha Sandy Denny- "No more sad songs"- The best of Sandy Denny.
mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Nytter ikke med "Best of..." for Richard and Linda Thompson - der må man ha hele pakka:

I want to see the bright lights tonight
Shoot out the lights
Pour down like silver
Hokey Pokey
First light

Det var vel det de spilte inn før de skilte lag. Dessverre er ikke First light utgitt på CD enda. Men det finnes ikke et dårlig kutt på noen av de platene.
Og hvis du liker gitar - hør på Dargai på "Pour down like silver".

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Absolutt. First light finnes som nevnt ikke på CD, men jeg har et gammelt opptak på kassett (av alle ting) som jeg ikke har hørt på mange år (Tandbergen er pakket ned :( ). Den er like fin som de andre, så det må være noen opphavsrettsproblemer som gjør at den ikke er tilgjengelig.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Absolutt. First light finnes som nevnt ikke på CD, men jeg har et gammelt opptak på kassett (av alle ting) som jeg ikke har hørt på mange år (Tandbergen er pakket ned :( ). Den er like fin som de andre, så det må være noen opphavsrettsproblemer som gjør at den ikke er tilgjengelig.
Har aldri hørt den plata. Takk for tipset. Skal lete litt.
mvh tkr

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Vi har visst kuppet denne tråden og snakket om Richard Thompson, så vi får få den tilbake på sporet igjen:

Fairports album før de sprakk opp helt:

Fairport Convention
Litt famlende start. Forskjellige stilarter. De leter litt etter sitt eget særpreg, men jevnt over et bra album.

What we did on our holidays - 1968
De begynner å finne seg selv. En del gode spor - Fotheringay, Nottamun town, She moves through the fair, og ikke minst Fairports kjenningsmelodi - Meet on the ledge

Unhalfbricking - 1969
Fremdeles litt famlende og litt varierende stilarter. Ganske folk-orientert, men med amerikansk tilsnitt. De beste kuttene er etter min mening Genesis hall, A sailor's life, Who knows where the time goes?, Percy's song og Dear landlord

Liege & Lief - 1969
Regnes nok som Fairports beste album. Sandy Denny slår ut i full blomst med spor som Come all ye, Reynardine, Matty Groves, Farewell farewell, The deserter, Tam lin og Crazy man Michael

Full House - 1970
Nå også uten Sandy Denny. Musikerne her er vel Simon Nicol, Dave Swarbrick, Dave Mattacks, Dave Pegg og Richard Thompson. Veldig instrumentalt. Selv om det er mye sang har jeg en tendens til å tenke på albumet som et instrumentalalbum. Liker dette veldig godt.

Angel Delight -1971
Nå har den engelske folk-stilen satt seg. Dave Swarbrick er veldig fremtredende med høydepunkter som Lord Marlborough, Bridge over the river Ash, Wizard of the worldly game, Angel Delight og Banks of the sweet primroses. Samme besetning som Full house.

Babbacombe Lee - 1971
Svært spesielt album der den engelske folk-stilen begynner å tones ned. Det er bl.a. noe sjanty-preg på en del av sangene, og Swarb spiller og synger fantastisk (elsker dialekten hans). Et veldig gjennomarbeidet album.

Rosie - 1973
Nå er det vel bare Simon Nicol igjen av de gamle. Dave Mattacks og Dave Pegg er med (de kom ikke inn i FC før Liege & Lief). Richard Thompson er erstattet av Jerry Donahue og Trevor Lucas tar seg av vokalen. Et litt slapt album med et fantastisk tittelspor.

Nine - 1973
Et veldig bra album med den samme besetningen som Rosie. Mer pop/rock-preg, men Swarb er fremdeles med og setter sitt preg på platen.

Rising for the Moon - 1975
Et siste album før FC ble oppløst (for så å gjendannes igjen ganske snart). Sandy Denny gjør et par fantastiske prestasjoner til tross for at man hører at hun er preget av "kjøret". Hun dør jo bare 3 år etter at dette albumet er innspilt. Et litt blandet album med toppspor som Rising for the moon, White dress og One more chance

Generelt om FC - et fantastisk band som fremdeles holder koken.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Sporliste for First light:

Restless highway, Sweet surrender, Don't let a thief steal into your heart, The choice wife, Died for love, Strange affair, Layla, Pavanne, House of cards, First light

Både Died for love og Strange affair har jeg funnet som videoer på YouTube.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Sporliste for First light:

Restless highway, Sweet surrender, Don't let a thief steal into your heart, The choice wife, Died for love, Strange affair, Layla, Pavanne, House of cards, First light

Både Died for love og Strange affair har jeg funnet som videoer på YouTube.
Takker!
Har forresten hatt både "Rising for the Moon" og "Liege and Lief" på platetallerkenen i dag- de har ikke tapt seg i det hele tatt-fremdeles flott musikk!
mvh

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nok snikk snakk. Musikk takk.

Nyt denne nydelige versjonen av Sloth (i to deler) fra Paris i 1970. Magisk. En av mine favoritter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg fikk tak i Unhalfbricking på LP fra Simply Vinyl (tror jeg det var) for en tid tilbake, for de som har platespiller. Tror muligens den er å få tak i ennå.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
Her er det ingen som har kuppet noen tråd.

For min del begynte dette med at jeg så en norsk film her på jobb (en møkkafilm forresten). Det ble spillt en låt som gikk rett hjem hos meg. Fant etterhvert ut at det var Fairport Convention og Linda Thompson som sang. Jeg finner ikke tilbake til tittelen på låta.

Siden jeg har en cd med Richard Thompson "You? Me? Us? som jeg også liker veldig godt ville jeg prøve ut førstnevnte.

Det var denne James Taylor- Joni Mitchell ?? aktige sounden som appelerte til meg. Rolig, melodiøst og fin flyt.
Da blir det kanskje lettere å plassere Fairport Convention epoke??

Filmen heter forresten Kunsten å være negativ. For en idiotisk tittel og for en lavmål film ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.069
Torget vurderinger
2
stover skrev:
Her er det ingen som har kuppet noen tråd.

For min del begynte dette med at jeg så en norsk film her på jobb (en møkkafilm forresten). Det ble spillt en låt som gikk rett hjem hos meg. Fant etterhvert ut at det var Fairport Convention og Linda Thompson som sang. Jeg finner ikke tilbake til tittelen på låta.

Siden jeg har en cd med Richard Thompson "You? Me? Us? som jeg også liker veldig godt ville jeg prøve ut førstnevnte.

Det var denne James Taylor- Joni Mitchell ?? aktige sounden som appelerte til meg. Rolig, melodiøst og fin flyt.
Da blir det kanskje lettere å plassere Fairport Convention epoke??

Filmen heter forresten Kunsten å være negativ. For en idiotisk tittel og for en lavmål film ;)

Kanskje det var "Wall of Death" låten het. Den har Linda Thompson gjort sammen med Fairport.

Tormod

Medlem
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Artig at denne tråden dukket opp nå, to uker før Cropredy. I år er det mye Fairport Conventionrelatert på programmet: Richard Thompson Band avslutter fredagen, og rett før det får vi Fairport Convention med 1969-besteningen, med Chris While i den rollen Sandy Denny skulle hatt, som skal fremføre hele Liege & Lief. Skal bli artig å se Ashley Hutchings, Dave Mattacks, Simon Nicol, Dave Swarbrick og Richard Thompson spille sammen igjen. Og på lørdag den 3,5 timer lange avslutningskonserten med dagens Fairport med venner og tidligere medlemmer, som alltid avsluttes ved midnatt med Matty Groves og helt til slutt Meet on the Ledge med et følelsesladet kor på 20000 mann.

Cropredyfestivalen (eller Fairports Cropredy Convention som den heter nå) er noe helt spesielt. Dagens Fairport Convention (hvor Simon Nicol og Dave Pegg fortsatt er med) lager vel ikke veldig interessant ny musikk på de nye platene de gir ut nå, men gjennom denne festivalen holder de ånden og musikken i den britiske folkrockbevegelsen i hevd, og gir sitt trofaste publikum en stor opplevelse hver sommer, andre helga i august. Selv setter jeg kursen mot Cropredy om ei uke, for fjerde år på rad. Gleder meg!

S

Stover

Gjest
I'll Keep It With Mine (written by Bob Dylan) Richard and Linda Thompson

:)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
I'll keep it with mine er på "What we did on our holidays".
Da var allerede Judy Dyble skiftet ut med Sandy Denny.
Har aldri hørt denne med Richard and Linda Thompson.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.972
otare skrev:
Nytter ikke med "Best of..." for Richard and Linda Thompson - der må man ha hele pakka:

I want to see the bright lights tonight
Shoot out the lights
Pour down like silver
Hokey Pokey
First light

Det var vel det de spilte inn før de skilte lag. Dessverre er ikke First light utgitt på CD enda. Men det finnes ikke et dårlig kutt på noen av de platene.
Og hvis du liker gitar - hør på Dargai på "Pour down like silver".
Shoot out the lights er jo allmenn kjent som den beste oppbruddplaten noensinne, ved siden av Blood on the tracks, naturligvis

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Kjapp quizz:

Hvilke norske band har lagd cover av Fairport/Richard Thompson sanger, og hvilke sanger?

G

Gjestemedlem

Gjest
otare skrev:
Kjapp quizz:

Hvilke norske band har lagd cover av Fairport/Richard Thompson sanger, og hvilke sanger?
Mange av FPs sanger er jo tradisjonelle forlkeviser. Men en av mine favoritter på norsk, med en glimrende norsk versjon av Matty Groves er Convivium. Et obskurt norsk viseband som ga ut en plate på Bokklubben/Polydor/Nordisk label en gang på tidlig 70tall.

Fabelaktig plate, men ikke god å få tak i lengre. :'(

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006050409471492420691

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
The plainsman (Rosie - Fairport)
Tear-stained letter (Hand of kindness - Thompson)
Har også hørt dem spille Flatback caper live.

Hvilket norsk band?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.034
Sted
Trondheim
Selvfølgelig.

Men finnes det andre? Jeg kjenner ingen, men andre gjør kanskje det?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.851
Torget vurderinger
1
Synes nå "Gottle O'geer" er en noe sær anbefaling. Dette må være en av Fairports dårligste plater; her er både døll boogie rock pluss vulgærkøntry (HUFF!!).
Ellers er de øvrige anbefalinger stort sett spot on. Hører nå på "The bunny bunch of roses" for førtse gang. Denne er ypperlig. Klassisk folk-rock.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg var en tur innom Apollon i dag og da spilte de en nyutgivelse av Liege and Lief. Denne gang er det et dobbelalbum med ekstra tracks fra BBC sessions.

"Fairport's ground breaking album from 1969 has now been digitally remastered and boasts an additional CD of studio out-takes and BBC sessions from John Peel's Top Gear programme from September 1969."

http://www.play.com/Music/CD/4-/3385811/Liege-And-Lief/Product.html

Topp Bunn