Medisin og helse Fastlegenes taushetsplikt??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
De har informasjons/varslingstillatelse eller plikt til NAV; skulle bare mangle, de er satt til å forvalte store offentlige midler sammen med NAV.

Informerte livlægen meg om, om jeg nå forstod henne rett. (Og det gjøre jeg jo alltid.)
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
^Sykemeldt i årevis på grunn av prolaps? Det er nesten så jeg tror at DB har diktet opp hele historien.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
Trebarnsfaren risikerte i utgangspunktet ett år og én måneds fengsel, men fordi saken ble liggende hos politiet i over to år før han ble innkalt til avhør, reduserte Hedmarken tingrett straffen til seks måneders ubetinget fengsel
Hrmpffff !
 
G

Gjestemedlem

Gjest
https://www.dagbladet.no/nyheter/lurte-alle-med-falske-mr-bilder---sa-ante-fastlegen-at-noe-var-galt/70038929

I ren uforstand og av nyskjerrighet spør jeg de som kanskje vet her inne: Har fatslegen "lov" til å varsle NAV om mistanker om tyrgdemisbruk??

Rent umiddelbart synes jeg det slett ikke er så dumt, men når man i media ser eksempler på at leger på grunn av taushetsplikt ikke varsler om til dels alvorlige ting så virker det litt "utrolig" at denne fastlegen kontaktet NAV.
Var det noe reelt som feilte mannen så er det ikke noe andre skal informeres om, men når vi snakker om åpenbar svindel og at noen misbruker leger for å skaffe seg penger så er det klart at en årvåken lege reagerer og tipser myndighetene.

Om det er NAV eller politiet som bør kontaktes vet jeg ikke helt, men det er sikkert regler for slikt.

Når en lege ser at her blir han manipulert og svindlet av en lurendreier så handler det ikke om fortrolig medisinsk informasjon lenger.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For en gangs skyld er jeg nesten enig med Deph... på den annen side har jeg sjøl slitt med ryggplager i mange år, og prolaps har da nokså markante og lett synlige symptomer, så det virker nokså underlig at en og samme lege skal ha latt seg lurte av dette i flere år...
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Minner om sigøynerne som møter opp med søsterens barn for å bli registrert som mor og motta barnetrygd ekstra. En helt vanlig praksis i visse miljø .
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Nå misforstå meg rett. Jeg kritiserer ikke legen, i min bok er det helt OK. Det er bare så at man hører om leger som har kjent til kjeltringstreker og når det blir avslørst så henviser de til taushetsplikten.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En leges taushetsplikt er ikke absolutt. Jeg vet ikke hvor grensene går (eller om det faktisk er 100% definerte grenser) , men de har plikt til å varsle f.eks dersom de har en pasient som åpenbart er en reell fare for både seg selv og andre, og legen er klar over at pasienten har safen hjemme full av rifler og hagler og at pasientens oppførsel tyder på at det er overhengende fare for at de vil bli brukt til annet enn hva de opprinnelig var tiltenkt.

Så kan onkel komme på besøk for å låne de en stund til ting roer seg. Av og til har pasienten og pårørende forståelse for dette, men dessverre blir slikt ofte ansett som et overgrep og et tillitsbrudd, og legen får masse kjeft for å ha varslet.
 
Topp Bunn