Feedback,hm

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei.
Er det ikke det det kalles tro,når jeg vil spille høyt får jeg en voldsom skjelving i bassene,huset tar jo nesten av :eek:,,hva kan jeg gjøre for og få vekk dette problemet,etter mye om og men med x antall platespillere og pick up,er,masse feiling,endelig fornøyd,pioneer pl530 fikk ny pick up denon 110,så kom dette,har 4 15 tommere cerwin vega at100 og en nad 208,litt klomsete innlegg,men shit au..Denon dp37f oppførte seg også sånn.Annlegget er plassert mellom høytalere hvis det skulle ha noe og si

gode tips mottas med stor takk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Tett igjen bassrefleksportene. Bruk subsonisk filter på riaa/forsterker. Sjekk resonansen for arm/PU.

mvh
KJ

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Kan nok skyldes dårlig avkobling. Har du et subsonisk filter på riaa-trinnet ditt, så kan du forsøke å sette dette på for å se om det kan hjelpe.
Edit: Litt sent ute der ja :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du skulle sikkert hatt subsonisk filter på Riaa`en til vinylspilleren.

Det fjerner mesteparten av lyd/brum under ca 20hz.

Ring til en butikk som selger vinylspillere,spørre om det finst eksterne slike filter?

Ingen ekspert på dette,men trur du trenger subsonisk filter.

Mvh.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Et skikkelig solid/tungt underlag til spilleren kan gjøre underverk!

Arne K

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei.

har desverre ikke subsonisk filter på hverken riia eller forforstærkeren en nad av117,har et aurora riia trinn,kanskje det er for dårlig,har tilgang på et vincent riia som sikkert er bedre,skal det være en bryter på riia trinnet,eller er det innebygget så du ikke ser det. ???

takk for info så langt ;)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Heng spilleren på veggen. Få deg en passende hylle. Mange her som vet hva du skal kjøpe/lage. (Ikke jeg :-\). Uansett så må spilleren kobles/dempes fra gulvet. Men 15 tommere CV? Høres jo problematisk ut om du ønsker å spille høyt ja.

Mvh
Geir

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
cerwin skrev:
Hei.

har desverre ikke subsonisk filter på hverken riia eller forforstærkeren en nad av117,har et aurora riia trinn,kanskje det er for dårlig,har tilgang på et vincent riia som sikkert er bedre,skal det være en bryter på riia trinnet,eller er det innebygget så du ikke ser det. ???

takk for info så langt ;)
Det varierer fra RIAA til RIAA om det er en bryter for subsonisk filter eller om det er «fast» - Cambridge 640P har bryter for subsonisk filter med grensefekvens på 20Hz. De fleste slike filtere har en grensefrekvens omkring 20Hz eller laverer, dette er for lavt for de fleste bassreflekshøyttalere og ideelt burde filteret hatt en grensefrekvens tilsvarende resonansfrekvensen til bassrefleksrørene eller litt høyere. «Problemet» med bassreflekshøyttalere er at membranvandringen under resonansfrekvensen øker raskt uten at det gir seg utslag i høyere lydvolum, dette kan bli for mye av det gode i kombiansjon med platespillere. Start uansett med å tette igjenn bassrefleksrørene (bruk f.eks ullsokker, garnnøste, skumgummi eller noe liknende, bare sørg for at tettingen kan fjernes dersom du ikke liker resultatet), så får du en viss demping av den værste membranvandringen. Det kan også hjelpe å sette HT på vektavpassede skumputer (f.eks. SD-foten eller Tema Isolator), og dersom platesnurreren er «stivt opphengt» kan slike puter også brukes under snurreren, evt med ei tung plate i mellom for å forenkle vekttilpassingen.

mvh
KJ

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei igjen

Det skal jeg prøve på,er jo 8 store bassrefleksrør baki der jeg kan prøve og tette igjen de med noe av det du tipset om,så får jeg prøve meg litt fram,har jo veldig lyst til og kunne spille litt høyere enn jeg kan nå,også er jeg så glad i bass,også voksne mannen da gitt ;Dhehe,
ps.takk for svar

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Mener dere fokuserer feil her. Feedback til PU har stor innvirkning på PU'ens arbeid i hele frekvensorådet. Det sier seg selv at når nåla står og vibrerer under 20 Hz, gjør den ikke noe særlig godt arbeid i resten av det hørbare området. Isoler spilleren fra feedback ved hjelp av f.eks. Solid Tech sine Iso Clear e.l. Helst sett spilleren på en vegghylle. Har du i tillegg akustisk feedback må du også ha deksel på spilleren. Jeg har fått laget en vinylkasse som dekker hele spilleren.

Mvh
Geir

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Du sier ingenting om hvordan høyttalerne står på gulvet?? Hvis de står direkte på gulvet eller på spikes, kan nok en del av dette elimineres ved å sette høyttalerne på dempeputer, f.eks SD føtter eller lignende.

Ellers er det nok i ditt tilfelle (bassfreak :D ) fornuftig å få på plass et subsonisk filter, som nevnt flere ganger tidligere her.

Edit: Ser KJ har nevnt SD føtter lenger opp i tråden her.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er et vanlig problem med vinyl.

Det er som regel ikke annet enn støy under 30-40 Hz på platene, så et subsonisk filter er sikkert ikke dumt. Tviler forresten på at det er noe som selges i løsvekt. En annen løsning er å koble sub'er, bassmoduler e.l. i mono (Gradient Rev. active har denne muligheten). Ofte er rumlingen i dypbassen i motfase, og da vil den kanselleres før det plager høyttalerne dine.

Bassreflekshøyttalere er spesielt plaget på grunn av at støy under portfrekvensen gir store membranutslag, men ingen lyd (element- og portbidrag i motfase). Å stappe igjen portene vil 'løse' problemet, men også endre høyttalerens frekvensrespons langt opp i mellomtonen.

Det aller beste er nok å sørge for skikkelig avkobling mellom platespiller og underlag. Altså, ta problemet ved roten i stedet for å bøte og lappe i ettertid. Vegghylle, dempeplattformer e.l. er fint.

Uansett vil bulkete plater alltid være et problem. Der er det bare hjelp å få i clamp, vakum og sånt noe. Eventuelt kan man investere i en svindyr stekeovn som retter ut bulkene. Furutech har en til 15-20kkr.....

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei igjen

ser jeg har mange ting og prøve ut her,jeg holder på,fikk og et tips og bruke en lengere phono kabel for og flytte platespilleren et annet sted i rommet,
da blir det jo en kabel på 5 lange meter da,,begynte og ligne noe i går justerte meg litt fram og tilbake,med dark side of the moon,og for en lyd i den plata gitt,blir nok litt voldsomt med 4 15 tommere med cerwin ja,,og de står rett på gulvet uten noe spikes eller lignende.bruker og en equalizer technics sh8065 så jeg kan kåle litt med den også.. ;D
takker for masse info og greier her ;)

Topp Bunn